,

تجربه‌ی من از آکنه یا همان جوش صورت – درمان قطعی با روآکوتان

آپدیت جدید: در کانال تلگرام تجربه‌ی خودم از جوش‌های زیرپوستی و نحوه‌ی درمان رو منتشر کردم. اگر فرصت کنم یه مقاله هم حتما می‌نویسم و میذارم روی سایت. اما فعلا اگر دوست دارید درباره‌ی تجربه‌ی من بدونید به کانال تلگرام مراجعه کنید:

NoAcne@

لینک کانال تلگرام: t.me/NoAcne

گروه همفکری: دوستان من یک گروه روی سایت ایجاد کردم تا افراد بتونن با همدیگه در ارتباط باشن، عکس آپلود کنن، به سوالات هم پاسخ بدن و اطلاعات مفید خودشون رو در اختیار سایر اعضای گروه قرار بدن. خیلی خوشحال میشم اگر به گروه «همفکری» بپیوندید، مطمئنن حضور شما به افراد زیادی کمک خواهد کرد.

لینک گروه: همفکری

من تا پانزده سالگی پوستی مثل برگ گل داشتم. وقتی می‌گویم برگ گل واقعا اغراق نمی‌کنم؛ پوستی شفاف بدون حتی یک لک، که در اثر خوردن میوه‌های تازه و آب که از بچگی جز عادت‌های من بوده، بی نهایت سالم و سرزنده بود. از شانزده سالگی ناگهان آکنه با نرخی نجومی شروع به تولید شدن بر روی پوست من کرد. ابتدا برای چند سال جوش‌ها فقط بر روی پیشانی بودند. وقتی صحبت از جوش می‌کنم منظورم یکی دو تا جوش کوچک نیست، منظورم پوشیده شدن کامل پوست با جوش‌های بسیار بزرگ و متورم است. بر روی پیشانی من حتی یک جای خالی نبود. کسانی که مرا می‌شناسند کاملا این موضوع را تایید می‌کنند. کم کم پوست صاف و شفاف من به علت باقی ماندن اثر جوش‌ها و همچنین تولید مداوم آکنهْ دچار پیری زودرس شد. چروک و چاله‌هایی بودند که بر روی پوست بعد از هر جوش باقی می‌ماندند. من هم که نمی‌توانستم صورتم را دستکاری نکنم (از بس که اعتماد به نفسم پایین آمده بود) به این مساله دامن می‌زدم.

قاعدتا درمان را شروع کردم. دهها پزشک را دیدم و انواع داروها را مصرف کردم. من که تا قبل از آن نمی‌دانستم معده در کجای بدن قرار گرفته و وقتی کسی می‌گفت معده اش درد می‌کند نمی‌فهمیدم کجای بدن آدم درد می‌گیرد که می‌فهمد معده‌اش است، بر اثر خوردن انواع و اقسام آنتی‌بیوتیک‌ها به خوبی جای معده را یاد گرفتم. تمامِ محلول‌های پوستی، تمام صابون‌ها و تمام داروها را مورد استفاده قرار دادم. حتی چندین دوره به درمان با داروهای گیاهی روی آوردم.

یکی از پزشکان تشخیص داد که احتمالا علت جوش‌های صورت من ایجاد شدن کیست در ناحیه تخمدان و رحم است، بنابراین دیان تجویز شد. برای مدت یک سال جوش‌ها از بین رفتند. سپس بدن من به دیان عادت کرد و مجددا آکنه شروع شد. در اینجا من حدودا ۲۳ ساله بودم. حالا دیگر آکنه‌ها که قبلا فقط در ناحیه پیشانی بودند به تمام صورت سرایت کرده بودند. هر روز صبح که بیدار می‌شدم با چند جوش جدید مواجه می‌شدم که همگی چرکی و بزرگ و متورم بودند. گاهی در وسط روز متوجه می‌شدم که یک جوش جدید دیگر تولید شده است و واقعا کلافه بودم.

پوستِ گونه‌ها که قبلا واقعا صاف بودند حالا دیگر پر از چاله چوله و لک شده بودند و افسردگی در من شدت می‌گرفت. تا اینکه دل را به دریا زدم و به دکتری مراجعه کردم و گفتم که من آمده‌ام تا آکوتان مصرف کنم. قبلا تمام درمان‌ها را تست کرده‌ام و هیچ کدام جواب نداده‌اند. (آکوتان‌ها خانواده‌ای از داروها هستند که اصولا جهت درمان جوش‌های ناشی از اختلالات کارکرد کبد تجویز می‌شوند. این داروها شامل میزان زیادی از ویتامین آ هستند. بنابراین سطح ویتامین آ را در بدن به حد سمی شدن بالا می‌برند که از عوارض آن خشکی بیش از حد پوست است. این دارو همچنین کلسترول را بالا می‌برد) اما من می‌خواستم مصرف کنم. آن زمان این دارو در صورت گرفتن تاییدیه بیمه، مشمول بیمه بود.

من دوره‌ی درمانی را به صورت جدی با “روآکوتان” شروع کردم. هر دو ماه یکبار به مدت حدود یک سال به دکتر مراجعه کردم. هر دو ماه آزمایش خون می‌دادم تا میزان کلسترول و آنزیم‌های کبدی را بررسی نمایم. از تمام مواد غذایی که میزان کلسترول و یا ویتامین آ را افزایش می‌دادند به طور کامل پرهیز کردم و به این ترتیب با وجود اینکه ما به صورت ارثی سابقه‌ی کلسترول بالا داریم توانستم تا آخرین دانه‌ی قرص به درمان ادامه دهم. معمولا تعداد قرص‌ها سه برابر وزن هر فرد تجویز می‌شود (میزان مصرف من را در قسمت پایین مطالعه نمایید).

در دو ماه شروع مصرف روزی یک عدد قرص مصرف می‌کردم و سپس روزی دو عدد. عوارض این دارو بر روی افراد مختلف متفاوت است. بعضی افراد (مثل من) در شروع مصرف دارو دچار آکنه‌ی بسیار شدید می‌شوند و سپس بدن شروع به کاهش و قطع تولید آکنه می‌کند.

برای دو ماه کامل نتوانستم از خانه خارج شوم. هرگز در تمام این سالهایی که گرفتار آکنه بودم خودم را به این شکل ندیده بودم؛ یک افتضاح کامل بود. اما بعد از دو ماه آکنه کاملا متوقف شد. پس از تقریبا یک سال مصرف دقیق قرص‌ها بدون اینکه حتی یک قرص را فراموش کنم، درمان من تمام شد و در تمام این مدت حتی یک جوش تولید نشد. به عنوان آدمی که تمام عمرش را با این مساله درگیر بوده بسیار نگران بودم. می ترسیدم که دوباره روز از نو و روزی از نو شود. اما تصمیم گرفتم آرامش خودم را حفظ کنم و به خودم دلداری می‌دادم که اگر دوباره شروع شد باز مصرف را شروع خواهم کرد. از آن به بعد پوستم را به حال خودش رها کردم، دیگر خیلی کم جلوی آینه می‌رفتم، فقط از کرم ضد آفتاب استفاده میکردم و سعی می‌کردم که کمتر آرایش کنم. امروز بیشتر از هشت سال از زمان درمان من می‌گذرد و خوشبختانه آکنه دیگر برنگشت.

بر طبق تحقیقات و تجربه ی من، به طور کلی جوش صورت فقط به دو دلیل تولید می‌شود؛ مشکلات هورمونی و اختلال در کارکرد کبد. من فردی بودم که هر دو مدل این جوش‌ها را داشتم. جوش‌های هورمونی به گونه‌ای هستند که معمولا تا پایان عمر همراه فرد هستند. اما این جوش‌ها بسیار ریز بوده و هر ماه به تعداد بسیار کمی در حد یک یا دو جوش تولید می‌شوند و به هیچ وجه قابل مقایسه با جوش‌های ناشی از مشکلات کبد نیستند. من هنوز این مدل از جوش را تجربه می‌کنم اما این مساله به هیچ وجه مرا ناراحت نمی‌کند. چیزی که امروز از پوستم تجربه می‌کنم بهشت رویاهای من است. چیزی که حتی در خواب هم نمی‌دیدم.

هر داروی شیمیایی قطعا عوارضی به دنبال خواهد داشت. درباره ی آکوتان‌ها نظرات منفی بسیاری وجود دارد. اما من به این نتیجه رسیده‌ام که متاسفانه علت این تبلیغات منفی فقط این است که آکوتان‌ها تنها درمان قطعی آکنه هستند و پزشکان ما معمولا تمایلی به تجویز این دارو ندارند. چون نهایتا فرد بعد از یک سال درمان شده و دیگر نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد داشت. در حالیکه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروها فرد سالها درگیر درمان بوده و ناچار است که دائما به پزشک مراجعه نماید. در ضمن عوارض آنتی‌بیوتیک‌ها به مراتب بیشتر از این دارو است.

به جرات می‌گویم که اگر زمانی فرزندی داشته باشم و او دچار آکنه شود از همان سال اول، درمان با آکوتان را برای او شروع خواهم کرد تا اولا بهترین سال‌های عمرش را گرفتار افسردگی و اعتماد به نفس پایین نباشد و دوما پوستش دچار آسیب‌های شدید آکنه و داروهای مختلف نشود.


میزان مصرف آکوتان: مقدار مصرف این دارو معمولا ۰/۵ تا ۱ گرم به ازای هر یک کیلوگرم از وزن افراد در یک روز هست. هر قرص نیز حاوی ۲۰ گرم از داروست. به عنوان مثال فردی که ۶۰ کیلوگرم وزن دارد (با فرض آکنه ی متوسط) باید روزی ۳۰ گرم از دارو را مصرف کند. اما چون نمی‌شود قرص‌ها را مثلا نصف کرد پزشک معمولا از همان ابتدای درمان میزان کلی مصرف دارو را برای فرد محاسبه کرده و بر آن اساس به عنوان مثال روزی یک عدد و یا دو عدد قرص تجویز می‌کند. برای اینکه درک میزان مصرف دارو برای بیماران راحت‌تر باشد پزشکان معمولا می‌گویند میزان مصرف دارو سه برابر وزن هر فرد است. به عنوان مثال یک فرد ۶۰ کیلوگرمی باید ۱۸۰ عدد قرص مصرف کند. اما افرادی هم هستند (مثل من) که آکنه‌ی آنها بسیار شدید است و برای این افراد تا ۶ برابر وزنشان هم دارو تجویز می‌شود.

مشورت با پزشک (بسیار مهم): به همه‌ی عزیزان توصیه می‌کنم که این دارو را حتما تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنند. این دارو تاثیر مستقیم بر روی کبد دارد و کبد عضوی نیست که بتوان در مقابل آن بی‌ملاحظه بود. بنابراین تست آنزیم‌های کبدی باید دائما (تقریبا هر دو ماه یکبار) انجام شود.

رفع خشکی لب‌ها و پوست: من در طول درمان برای رفع خشکی لب‌ها و پوست انواع چرب‌کننده‌ها را تست کردم اما تنها چیزی که توانست کمک کند فقط وازلین بود. وازلین حداقل ۱۲ ساعت لب‌های مرا مرطوب نگه می‌داشت. بنابراین روزی دو بار استفاده می‌کردم و واقعا راحت بودم. برای پوست دست یا بدن هم کرم-وازلین فیروز رو توصیه می‌کنم. اما استفاده از پماد ویتامین آ-د به دلیل دارا بودن ویتامین آ نمی‌تواند کمک کننده باشد و برعکس سبب خشکی بیشتر می‌شود.

توصیه‌های غذایی و غیره: همانطور که در متن توضیح دادم مکانیسم اثر آکوتان‌ها از طریق بالا بردن میزان ویتامین آ در کبد هست تا جایی که به مرز سمی شدن می‌رسد. بنابراین در دوران مصرف این دارو باید از هر نوع ماده‌ی غذایی که دارای مقادیر زیادی از ویتامین آ می باشد پرهیز کرد. مهمترین منابع ویتامین آ عبارتند از:

هویج

جگر (هر نوع جگری)

ماهی و روغن ماهی

سبزیجاتی که برگ های تیره دارند به عنوان مثال کلم بروکلی، جعفری، اسفناج

طالبی

فلفل دلمه قرمز

سیب زمینی

شلغم

زردآلو

میوه ها و سبزیجات بسیار زیاد دیگری هم هستتد که حاوی ویتامین آ می‌باشند اما مقدار ویتامین آ در آنها کمتر است، بنابراین می‌توان آنها را در برنامه ی غذایی جا داد.

مصرف آکوتان‌ها باعث می‌شود میزان کلسترول و تری گلیسیرید بالا برود. بنابراین باید از موادی که کلسترول را افزایش می‌دهند پرهیز کرد؛ به عنوان مثال فست‌فودها، پنیر، کره، تخم‌مرغ، شیر و ماست پر چرب، خامه، انواع گوشت و انواع کربوهیدارت‌ها. اما در نظر داشته باشید که مقداری چربی برای جذب بهتر دارو لازم است. در واقع بهترین جذب دارو زمانی اتفاق می‌افتد که همراه با یک وعده‌ی غذایی پرچرب و پرکالری مصرف شود، اما به هر حال نباید اجازه دهیم کلسترول و تری گلیسیرید از حد نرمال تجاوز کنند در غیر اینصورت مجبور به قطع دارو خواهیم بود. در مورد تری گلیسیرید هم فقط فعالیت و ورزش می‌تواند کمک کننده باشد و نه رژیم غذایی.

آکوتان را حتما همراه با وعده‌ی غذایی میل نمایید.

الکل میزان ویتامین آ را در کبد کاهش می‌دهد، بنابراین باعث می شود این دارو نتواند به درستی اثر کند. به علاوه از آنجاییکه که الکل مستقیما بر روی کبد اثر می‌گذارد به شدت توصیه می‌شود که همزمان با مصرف این دارو از مصرف الکل خودداری شود.

پرهیز غذایی پس از درمان: من پس از اتمام دوره‌ی درمان و تا کنون هیچ نوع پرهیز غذایی خاصی را رعایت نکرده‌ام، به عنوان مثال شکلات و شیرینی‌ها، غذاهای چرب،‌ آجیل‌ها و غیره، همه را مصرف کرده‌ام و می‌کنم. این را نوشتم که افراد بدانند خوردن مواد غذایی نمی‌تواند باعث تولید آکنه شود و یا حداقل بعد از درمان دیگر مواد غذایی روی شما اثری نخواهند داشت.

توصیه‌ی مهم(ضد‌ آفتاب): از آنجاییکه در زمان مصرف این دارو پوست بسیار نازک و حساس می‌شود، نور مستقیم آفتاب بسیار مضر خواهد بود. بنابراین حتما چند بار در روز کرم ضد آفتاب خود را تجدید نموده و در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

سعی کنید که همیشه (به خصوص بعد از حمام کردن) از لوسیون بدن استفاده کنید تا میزان خشکی پوست که ناشی از مصرف دارو هست را کاهش دهید. در بعضی از افراد خشکی پوست می‌تواند به جایی برسد که باعث زخم شدن پوست شود بنابراین سعی کنید با مصرف مرطوب‌کننده‌ها از این اتفاق جلوگیری کنید.

آکوتان و افسردگی: در مورد من افسردگی اتفاق نیفتاد، به جز دو ماه اول مصرف دارو که دچار آکنه‌ی بسیار بسیار شدید شدم که در واقع آکنه بود که باعث افسردگی من بود نه خودِ دارو و وقتی که تولید آکنه متوقف شد و اوضاع صورتم به حالت عادی برگشت حال روحی من هم خوب شد. اما گزارش شده که برای برخی از افراد افسردگی اتفاق افتاده که البته پزشکان هنوز مطمئن نیستند که ارتباط خاصی بین مصرف دارو و افسردگی وجود دارد یا خیر. به هر حال به نظر من اگر افسردگی هم اتفاق بیفتد باز هم ارزش نتیجه‌ای که می‌گیریم را دارد.

راهکارهای من برای مقابله با افسردگی پیاده‌روی، رقصیدن و گوش کردن به موزیک شاد، نوشتن، کتاب خواندن، معاشرت با آدم‌های مثبت و چیزهایی شبیه این است. در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم مسائل زیادی وجود دارد که سبب ایجاد افسردگی می‌شود، بهتر است که حداقل آکنه یکی از آن مسائل نباشد. 

یکی از دوستان از من در مورد دوش گرفتن سوال کردند، من هر روز دوش می‌گرفتم و می‌گیرم، چون جز عادت‌های من است اما نمی‌دانم که می‌تواند به افسردگی یا سایر مسائل مربوط به مصرف این دارو کمکی کند یا خیر

آکوتان و جوش‌های زیر پوستی: در اطراف من خیلی‌‌ها آکوتان مصرف کردند و من خیلی به روند درمان این افراد دقت کردم و الان دیگر کاملا مطمئن هستم که آکوتان نمی‌تواند برای افرادی که جوش‌های زیر پوستی دارند یک درمان قطعی باشد. شاید به این دلیل که جوش‌های زیر پوستی علت خارجی و در سطح پوست دارند، به عنوان مثال چربی سطحی پوست، با آرایش خوابیدن یا با آرایش ورزش کردن، استفاده کردن از کِرم های آرایشی سنگین و به طور کلی بسته شدن منافذ پوست به هر دلیلی و از همه مهم‌تر دستکاری کردن. در واقع جوش های زیر پوستی علت داخلی ندارند و برای این افراد آکوتان مثل تمام درمان‌های دیگر حالت موقتی خواهد داشت و احتمال اینکه پس از قطع مصرف مجددا دچار جوش‌های زیر پوستی شوند وجود دارد. بهترین درمان برای این افراد استفاده از درمان های موضعی مانند محلول‌ها، اسکراب ها، کرم‌های آنتی آکنه و غیره می باشد.

آکوتان برای افرادی یک درمان قطعی خواهد بود که جوش‌های آنها به صورت بزرگ و متورم و بر روی سطح پوست ایجاد می‌شود. این روزها بسیار باب شده که برای همه ی افراد آکوتان تجویز می شود اما مشاهدات نشان می‌دهد که این دارو برای جوش‌های زیر پوستی مفید نخواهد بود.

تجربه‌ی شخصی من از جوش‌های زیر پوستی و نحوه‌ی درمان را در کانال تلگرام بخوانید:

NoAcne@

لینک کانال تلگرام: t.me/NoAcne

آکوتان و نازایی: دوستان عزیزم، آکوتان به هیچ عنوان باعث نازایی افراد نمی‌شود، بلکه در حین مصرف این دارو و شش ماه پس از پایان مصرف فرد نبایستی باردار شود چرا که آثار مخربی بر روی جنین خواهد داشت. نه اینکه شما نتوانید بچه دار شوید بلکه “نباید” تا شش ماه بعد اقدام به بچه دار شدن نمایید و پس از شش ماه نیز اثرات دارو از بدن شما خارج شده و می‌توانید بچه دار شوید. لطفا به هر مطلبی که در هر جایی میخوانید اعتماد نکنید.

چرا در بعضی از افراد حتی پس از مصرف آکوتان آکنه مجددا برمی‌گردد؟ مصرف آکوتان درست مانند ارتودنسی کردن دندان هاست. زمانی که شما ارتودنسی انجام می‌دهید حتما و حتما دوره ی تثبیت باید سپری شود تا دندان‌ها عادت کنند که در جای جدید خود قرار بگیرند. دوره ی تثبیت مهمترین بخش درمان است در غیر اینصورت تمام زحماتی که کشیده شده بی ثمر خواهد بود و دندان‌ها به سرعت به جای اول خود بر می گردند.

در مورد آکوتان هم دقیقا همین طور است. معمولا در همان چند ماه اول مصرف دارو،‌ آکنه به طور کامل قطع می‌شود و بنابراین پزشک مصرف دارو را برای شما متوقف می‌کند. اما مسلما دوران تثبیت پوست شما طی نشده است و به احتمال زیاد آکنه بر می‌گردد.

من به هیچ وجه قصد ندارم کار پزشکان را زیر سوال ببرم، اکثر آنها نگران عوارض دارو هستند و به همین دلیل به محض مشاهده‌ی بهبودی، مصرف دارو را متوقف می‌کنند اما به نظر من برخی از آنها به عمد این کار را انجام می‌دهند تا درمان شما کامل نشده و جوش‌ها مجددا برگردند و این چرخه‌ی تکراری تا ابد ادامه پیدا کند. به هر حال وقتی شما مصرف دارو را شروع کردید یعنی خود را برای عوارض آن آماده کرده‌اید به علاوه اینکه تمام عوارض آکوتان برگشت‌پذیر هستند و پس از قطع مصرف برطرف خواهند شد. بنابراین دلیلی ندارد که ما نگران این مساله باشیم. حالا که مصرف را شروع کردیم بهتر است که درمان کامل شود، یک بار برای همیشه. امیدوارم که پزشکان ما چنین نیت هایی نداشته باشند اما من به همه‌ی افراد توصیه می‌کنم که خودشان به فکر خودشان باشند و به پزشک اصرار داشته باشند که دوره‌ی تثبیت درمان را برای آنها طی کند.

از بین بردن جای جوش‌ها (جوشگاه‌ها): من برای از بین بردن جوشگاه‌ها هیچ کاری انجام ندادم،‌ نه از لیزر استفاده کردم و نه از لایه بردارها، چون می‌ترسیدم که پوستم را درگیر کنم. جوشگاه ها به مرور  بهتر شدند اما هنوز آثار آنها وجود دارد. تحقیقات اینطور نشان می‌دهند که گویا لیزر تنها راه حل عملی برای از بین بردن جای جوش‌هاست. لطفا اگر کسی تجربه‌ای در این مورد دارد در اختیار ما هم قرار بدهد که شاید کمکی به کسی شود. از همکاری شما سپاسگزارم.

(یکی از دوستان استفاده از سرکه ی سیب رو برای درمان جوشگاهها توصیه کردن که فکر می‌کنم مفید باشه. چون سرکه ی سیب خواص فوق العاده ای داره.)


(من و تمام خوانندگان عزیز بسیار خوشحال خواهیم شد که اگر کسی تجربه‌ای از درمان آکنه دارد برای ما بنویسد. من تجربیات را جمع آوری خواهم کرد و در دسترس همه قرار خواهم داد تا به این وسیله بتوانیم به افرادی که سالها درگیر آکنه بوده‌اند کمکی کرده باشیم. از همراهی شما سپاسگزارم.)

تجربه‌های مثبت سایر افراد از درمان آکنه را در اینجا بخوانید.

 

گروه همفکری: دوستان من یک گروه روی سایت ایجاد کردم تا افراد بتونن با همدیگه در ارتباط باشن، عکس آپلود کنن، به سوالات هم پاسخ بدن و اطلاعات مفید خودشون رو در اختیار سایر اعضای گروه قرار بدن. خیلی خوشحال میشم اگر به گروه «همفکری» بپیوندید، مطمئنن حضور شما به افراد زیادی کمک خواهد کرد.  لینک گروه: همفکری

کانال تلگرام: در کانال تلگرام آپدیت‌های بیشتری گذاشتم به همراه عکس‌‌های قبل و بعد از درمان.

NoAcne@

لینک کانال تلگرام: t.me/NoAcne


(از پزشکان عزیزی که ممکن است این مقاله را مطالعه نمایند درخواست می کنیم نظرات خود را با ما در میان بگذارند و در هر بخشی که تناقضی با مطالب علمی و تخصصی وجود دارد اصلاح نمایند. افراد بسیاری هستند که از افسردگی ناشی از آکنه رنج می برند و قطعا شما پزشک عزیز می توانید به این افراد کمک کنید. از همراهی شما بی نهایت سپاسگزارم.)

550 پاسخ
  1. نازنین اسعدی
    نازنین اسعدی گفته:

    سلام میشه لطفا جواب منو بدید دکتر واسم راکوتان تجویز کرده اما بهم نگفت ساخت کدوم کشورو بگیرم میشه بگید کدوم ساختش بهتره؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم،

      قبلا روآکوتان ساخت سوئیس بهترینش بود، اما الان بعید میدونم که وجود داشته باشه. اما تا جایی که من می‌دونم آکوتانهای ایرانی هم فقط در ایران بسته بندی میشن. در کل نگران برندش نباشید، چون نحوه‌ و میزان مصرف خیلی مهمتر از برندیه که استفاده می‌کنید. الان اغلب افراد از ایرانی‌ها استفاده می‌کنن.

      پاسخ
      • سارا
        سارا گفته:

        سلام مریم عزیز
        من ۳ سال هست که با این مشکل درگیرم
        بعد از کلی دکتر عوض کردن یه دکتر بهم نورم اسکین تا همون اکوتان تجویز کرد ولی ۶ قرص و گف یه روز درمیون بخور ، ۲ ۳ تا جوش زدم و بعد جوش ها قطع شد تا سال بعد ، دوباره رفتم پیشش و اینبار یک ماه یک روز درمیون آزیروسین تجویز کرد الان چند روزه قرصام تموم شده
        ولی میدونم احتمالش زیاده جوشام برگرده من هر سری که جوش میزنم متاسفانه جاش رو صورتم میمونه و واسه همین نمیدونم صبر کنم تا جوشا دوباره برگردن تا برم پیشش یا همین الان برم و اینکه نمیدونم چطوری به دکتر بگم من میخوام حداقل ۶ ماه این قرصو مصرف کنم زیر نظر شما چون این سری واقعا میخوام بار اخر باشه و در مورد تعداد و دوز قرص چجوری ازش راهنمایی بگیرم بهش برنخوره 😐

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام عزیزم،

          شما به عنوان بیمار مختار هستید که درمان مدنظر خودتون رو انتخاب کنید. پزشک هم اگر مصر بودن شما رو ببینه حتما براتون تجویز می‌کنه. اگر تجویز نکنن باید ببینید دلیلشون چیه، شاید دلیل منطقی و درستی برای تجویز نکردن دارو داشته باشن که در اینصورت شما می‌پذیرید، اما در غیر اینصورت می‌تونید پزشکتون رو تغییر بدید. به هر حال این در مورد بدن و شرایط شماست و کسی نمی‌تونه شما رو مجبور به کاری بکنه. اگر لازمه چند تا دکتر عوض کنید تا به بهترین نتیجه برسید. بگید که «تصمیم دارید» حداقل شش ماه دارو رو مصرف کنید. بگید که به دنبال درمان موقت نیستید و می‌خواید از آکنه خلاص بشید. به هر حال تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی شما هستید نه فرد دیگه‌ای اما لازمه که به توصیه‌های پزشک هم اهمیت بدید. تعداد و دوز مورد نیاز رو پزشک بهتر از هر کسی می‌تونه مشخص کنه. اما اگر شما مصر باشید که به طور قطعی درمان بشید پزشک هم با توجه به شرایط شما بهترین درمان رو براتون تجویز خواهد کرد.

          براتون آرزوی سلامتی می‌کنم.

          پاسخ
      • ساراا
        ساراا گفته:

        سلام مریم عزیز
        من سه ساله با این مشکل درگیرم
        بار اخر یه دکتری رفتم نورم اسکین تجویز کرد ولی به تعداد ۶ تا و برای یک روز درمیان
        الان بعد از یک سال جوشام برگشته دوباره رفتم پیشش ازیروسین تجویز کرد چند روزه دارو تموم شده
        ولی میدونم به احتمال زیاد جوشام برمیگرده و چون هر سری جوش میزنم جاش میمونه برا همین نمیدونم الان برم پیشش بگم میخوام نورم اسکین رو حداقل شش ماه مصرف کنم یا ببینم جوشام برمیگردن یا نه و اینکه در مورد دوز دارو و مدتش چجوری بهش تاکید کنم چون یه بارم درمانم نصفه مونده ممنون میشم راهنمایی کنی

        پاسخ
      • سارا
        سارا گفته:

        سلام مریم عزیز
        من چند ساله با مشکل جوش درگیرم
        ۲ تا پزشک رفتم و هردو گفتن هفته ای دوبار بخور
        ولی همه جا خوندم که میگن روزی یکی که یعنی ۰.۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن شخص باید مصرف بشه
        میخوام یه دکتر دیگه برم شاید قبول کنه روزی یکی بخورم
        اصلا نمیخوام جوشام برگردن چون جاشون می مونه
        دکتر قبلی هم ناامیدم کرد گف در هر صورت ممکنه بعد چند سال برگرده 😥

        پاسخ
  2. شادی
    شادی گفته:

    سلام.
    ببخشید من جوش های کمی دارم اما در ناحیه ی چونم جوش هام به صورت کیستی هستن. و در کل جوش های خفیفی دارم اما به درمان تاکسی سایکلین جواب نداد.
    وزن من 40کیلو هست و 21سال سن دارم.به دو پزشک مراجعه کردم یکی گفت که وزنت تقسیم به 10ودذمان تا 4ماه یعنی سه برابر وزنم.اما یکی دیگه از پزشکان گفت که باید 6برابر مصرف کنید یعنی 240عدد.من امروز سومین عدد از قرص رو خوردم و روزی یک عدد.خوبم و فقط چشمام به شدت می سوزن.
    الان بعد از تعطیلات عید به نظر شما با کدوم پزشک ادامه بدم.؟
    تنها تفاهمشون هم به مصرف روزی یک راکوتان 20میلی بود.
    لطفا با توجه به وزنم40kg و آکنه متوسط ام به من کمک کنید،با تشکر از شما.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم،

      من خودم ۶ برابر وزنم مصرف کردم و برای شدت جوش های من به نظر من این روش بهتری بود. اما در مورد شما که می فرمایید جوش هاتون کم هستن نمی تونم واقعا نظری بدم، شاید ۳ برابر هم برای شما کافی باشه. واقعا فقط پزشک می تونه نظر بده، اما چیزی که من دیدم افرادی که بیشتر مصرف کردن با احتمال بیشتری جواب گرفتن.
      در مورد سوزش چشمهاتون حتما قطره ی اشک مصنوعی باید استفاده کنید البته طبق نظر پزشک. حتما مشورت کنید چون چشم ها خشک می شن در این مدت و لازمه که قطره مصرف بشه.

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          جوش های زیرپوستی معمولا به دلایلی از قبیل چرب بودن پوست، مشکلات هورمونی، مواد آرایشی یا این قبیل موارد پیش میان. روآکوتان بیشتر روی جوش های حاصل از اختلال در عملکرد کبد تاثیرگذار هست. هرچند که شما زمانی که آکوتان مصرف می کنید تمام جوش های زیرپوستی کامل از بین میرن اما بعد از قطع مصرف امکان داره تا حدی این جوش ها برگردن. البته هیچوقت به اندازه ی قبل بر نمی گردن اما به هر حال ممکنه که برگردن.

          پاسخ
      • hosein
        hosein گفته:

        سلام خانوم کاشانکی ممنون بابت ارائه تجربیات خوب و مفیدتون.
        من ۱۸ ساله هستم الان تقریبا سع ساله با جوش فقط تو صورت سرو کار دارم اولش کم کم شروع شد بعد یدفع زیاد شدن ولی شدت نداشتن مثلا یع هفتع بودشون یع هفتع نه یا یروز زیاد بودن یروز کم کلا تا الانم همینجوری بودن کمو زیاد میشن اولش رفتم دکتر برام راکوتان نوشت و من اطلاعی نداشتم راجب طول درمان اینا یا اصلا نمیدونستم واسع درمان باید چند ماه مصرف کنی قرصو اینا فقط همون بسته اول که ۱۰ تا بود نوشت برام خوردم تموم😅خیلی تاثیر داشت هم همون ۱۰ تا بعد دیگع فقط محصولات موضعی استفاده میکردم کنترلشون میکردم ولی همیشه بودن دوباره ۱۷ رفتم دکتر و برام داکسی سایکلین هر ۱۲ ساعت یکی نوشت با شوینده پوست چرب اینا که اونم تا یع ماه خوردم تقریبا خوب شده بودم ولی ژل شصتشو اصلا خوب نیست برام یا کلی بگم کاری با پوستم نداشته باشم فقط با اب خالی شصتشو بدم خیلی تاثیرش بیشتره برام.داکسی سایکلین اولش عوارص نداشت بعد سرگیجه داشتم زیاد دیگع نخوردم آخرای تابستون بود دقیقا بعد تا یع ماه دوماه با یع صابون که استفاده میکردم صورتم خوب شده بود ولی کامل نع دیگع باز ول کردم بع امون خدا صورتم باز افتضاح شد تا ۱۵ روز پیش که شروع به خوردن راکوتان بدون مشورت با پزشک چون خیلی خودم تحقیق کردم راجب مکانیزم درمانش و اینا کلا مطلعم راجبش الان ۱۵ روزه روزی یکی میخورم اولش خیلی زیاد شدن جوشام همون ۵ روز اول عید هم شده که همش مهمون عصبی شدم واقعا بعد آزیتروماسین روزی یکی میخورم کمی کنترل کرده بیردن ریزیشو(آزیتروماسین خیلی واسم تاثیر داره واقعا ولی میدونم درمان قطعی نیست که تنها تکیه کنم بهش)الان روز پونزدهم هستم نمیدونم چیکار کنم ادامه بدم یا نع چون گرون هم هستن واقعا الان و اینکه اگع ادامه دارم زود خوب شدن جوشام مثلا یکی دوماه بعدش تا کی ادامه بدم و این صحبتا ممنون میشم جواب بدید🙏

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام خدمت شما،

          توصیه ی صد در صدی من اینه که بدون مشورت پزشک این دارو رو مصرف نکنید به هیچ وجه، شما باید دائما آزمایش بدید و وضعیت کبد رو کنترل کنید. دارویی نیست که خودسرانه مصرف بشه. حتی همون آزیترومایسین هم به عنوان یه آنتی بیوتیک قوی چیزی نیست که خودسرانه مصرف بشه. شما درمان رو قطع نکنید چون فقط پانزده روز گذشته و قطع کردنش الان نتیجه اش فقط اینه که به خودتون آسیب زدید ولی مشکل رو حل نکردید. همین الان که دارید مصرف می کنید در اولین فرصت برید پیش دکتر و بگید که پانزده روزه دارید مصرف می کنید، بعد تحت نظر ایشون ادامه بدید.

          اگر بخواید واقعا جواب بگیرید شاید حتی لازم باشه تا هشت ماه یا یک سال هم ادامه بدید (بسته به شدت جوش ها و وضعیت بدنتون). با یکی دو ماه مصرف کردن حتما جوش ها بر می گردن و فایده ای نداره. حداقل دوران مصرف شش ماه هست. باز هم می گم این دارو حتما و حتما باید با مشورت پزشک و با انجام آزمایش های ادواری مصرف بشه.

          این مسیر رو یک بار برید اما به طریق درستش، وگرنه مجبور میشید چندین بار از اول دوره ی درمان رو شروع کنید و در نهایت نتیجه نمی گیرید، من موارد زیادی رو دیدم که خودشون مصرف کردن آخرش هم نتیجه نگرفتن.

          براتون آرزوی سلامتی می کنم.

          پاسخ
          • hosein
            hosein گفته:

            خیلی ممنون بابت پاسختون جوشای من زیاد نیست و تو این ۱۵ روز واقعا تقریبا درمان ۷۰ درصدی داشتم در اولین فرصت هم بع دکتر مراجعه میکنم.

            پاسخ
          • مریم کاشانکی
            مریم کاشانکی گفته:

            سلام،
            روآکوتان نمی‌تونه جای جوش‌ها رو از بین ببره اما پوست به مرور خودش رو ترمیم می‌کنه و جای جوش‌ها خیلی خیلی کمتر میشن. من هم خیلی زیاد جای جوش داشتم که الان که چند سال گذشته تا حد خیلی زیادی از بین رفتن بدون اینکه من کار خاصی انجام بدم. اگر جوش زدن متوقف بشه پوست فرصت پیدا می‌کنه که خودش رو ترمیم کنه.

            پاسخ
      • مهرنوش
        مهرنوش گفته:

        سلام خانم کاشانکی من دکتر بهم گفته صبح ها بخورم بد نیست؟ یعنی ناشتا یا همراه صبحونه؟

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام خدمت شما

          اصلا نباید ناشتا مصرف کنید، حتما همراه با وعده‌ی غذایی باشه، حالا همراه صبحانه، نهار یا شام. دکتر که گفتن صبح مصرف کنید همراه با صبحانه مصرف بفرمایید.

          پاسخ
          • Mehrsa
            Mehrsa گفته:

            سلام خانم کاشانی عزیز.من ۳۳ سالمه و حدود ۱۰ ساله درگیر جوش و همیشه جوش میزنم.۵سال پیش درمان تحت نظر پزشک رو شروع کردم با مصرف راکوتان حدود ۱ سالی مصرف کردم .پوستم عالی شد و بعد ۱سال دیگه قرصی مصرف نکردم حدود ۲سال بعد مجددا جوشام برگشت و بدتر از قبل.الان مجددا دکتر پوست رفتم و هفته ای یه دونه قرص راکوتان بهم گفت مصرف کنم و و هر ماه مراجعه کنم.خواستم بدونم.با هفته ای ۱ قرص جواب میگیرم؟چون قبلا یادمه با روزی ۱ قرص شروع کرده بودم.و اینکه من شهرستان دکترم تهرانه امکان اینکه هر ماه برم پیش دکتر و ندارم .من تو شهر خودم دکتر برم و تحت نظر باشم؟

            پاسخ
            • مریم کاشانکی
              مریم کاشانکی گفته:

              سلام عزیزم،

              حتما پزشکتون تصمیم دارن که از دوز پایین شروع کنن و بعد کم کم زیادش کنن. شما طبق نظر پزشک پیش برید. اگر میخواید پزشک رو عوض کنید کلن از همین الان عوض کنید و دیگه با نظر ایشون پیش برید. هیچ مشکلی هم نیست، پزشک خوب همه جا هست.

              براتون آرزوی سلامتی می کنم 🙂

        • فاطمه
          فاطمه گفته:

          سلام ۲۱ سالمه و۴۸ کیلو وزن دارم جوش های چرکی و التهابی می زدم الان نزدیک به ۶ماهه که روزی ۲تا ایزوترتینوئین ۲۰ مصرفرمی کنم. نمی دونم چه جوری باید این دار رو قطع کنم ؟؟؟

          پاسخ
  3. مهناز بیگی زاده
    مهناز بیگی زاده گفته:

    سلام مریم جان ممنون که تجربیاتتون رو در اختیارمون گذاشتین من تا حالا 12 تا قرص A_CNOTREN میخورم یک روز در میان
    پاهام به شدت درد میکنه و زیر قوزک پام بین پاشنه و قوزک متورم شده و به شدت درد میکنه طوری که نمیتونم راه برم
    این از عوارض قرص هست.خطرناکه؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم،

      راستش من تا به حال نشنیدم کسی در اثر مصرف این قرص ها دچار پا درد و تورم پا بشه. لطفا با پزشکتون مشورت کنید شاید ربطی به این موضوع نداشته باشه اما به هر حال پزشک باید نظر بده. نگران نباشید، اگر هم عوارض دارو باشه با قطع مصرف مشکل رفع میشه.

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
      • Ali
        Ali گفته:

        سلام.من پسری 17 ساله هستم.که دراین سه ماه اخیر جوش هام زیاد شدن ولی رفتم دکتر و تشخیص دادند که کیست نیست.من اکثر جوش هام رفتن و بیشتر قرمزیشون مونده.خلاصه خسته شدم و رفتم و دکتر راکوتان تجویز کرد روزی یکی.
        چندتا سوال دارم خیلی ممنون میشم جواب بدین،واقعا افسرده شدم.
        راکوتان باعث میشه جای جوش به صورت گودی ایجاد بشه؟آخه بعضیا اینو میگن.
        و اینکه این قرمزیا بعد از چه مدت ازبین میرن؟دکتر به من گفت یک ماه.
        و اینکه بازشدن منافذ پوست(بیشتر سر جوش ها)عادیه؟نگرانم کردن ی خورده.
        من با روزی یکی شروع کردم،و گفت اگر لازم باشه بعد دوماه میکنیم روزی دوتا.
        ممنون میشم جواب بدین.واقعا خودم خودمو نمیشناسم بس که افسردگی گرفتم.

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام خدمت شما،

          من عکس صورت خودم رو توی کانال تلگرام گذاشتم که ببینید. نه اثری از گودی هست نه قرمزی. بعضی از پوستها ذاتا مستعد جوشگاههای گودتر هستن، اما آکوتان باعث ایجاد گودی نمیشه، حداقل تجربه ی من این نبوده. اما به هر حال چون باعث خشکی شدید پوست میشه حتما باید دائما از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید و همینطور از ضد آفتاب چند بار در روز. نگران جای جوش ها و منافذ پوست نباشید، پوست خودش رو ترمیم می کنه بعد از دوران درمان.

          بله، معمولا با روزی یک عدد شروع میشه و بعد از دو ماه میشه روزی دو عدد. طبق دستور پزشکتون پیش برید.

          براتون آرزوی سلامتی می کنم.

          پاسخ
  4. Pari
    Pari گفته:

    سلام عزیزم میشه لطفا بگی چطور تو تلگرام باهات در ارتباط باشم البته کانال رو عضو هستم و اینکه آیا راکوتان چاق میکنه؟

    پاسخ
  5. گل بهشت
    گل بهشت گفته:

    سلام مریم عزیز
    من با توجه به دستور پزشک و خواست خودم شروع به مصرف راکوتان کردم،و همینطور ازیترومایسین به این صورت که یک روز راکوتان مصرف میکنم و روز بعد ازیترمایسین،الان یک هفته گذشته ولی هنوز تغییری حس نکردم،میخواستم ببینم عوارضش مثل خشکی و افزایش جوش از کی به وجود میاد،در ضمن تو تلگرام هم براتون عکس از راکوتان هام فرستادم چون خیلی حساس شدم و میترسم که نکنه تقلبی باشن🤦،ممنون میشم جوابمو بدی⁦❤️⁩⁦❤️⁩

    پاسخ
  6. گل بهشت
    گل بهشت گفته:

    سلام مریم عزیز
    من یه مدت طولانیه که جوش میزنم اوایل جوش های ملتهب و چرکی هم میزدم اما الان فقط جوش جای زیرپوستی موندن که تو تمام صورتم هستن و پوستمو خراب کرده

    تصمیم دارم راکوتان مصرف کنم ولی نمیدونم که روی این جوش های زیرپوستیم اثر داره یانه
    ممنون میشم راهنماییم کنید⁦❤️⁩

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم،

      در طول مدتی که روآکوتان رو مصرف می کنید جوش های زیر پوستی کاملا از بین خواهند رفت. اما این جوش ها تا حدی امکان برگشت دارن، دیگه هیچوقت مثل قبل نمیشن اما اینطوری هم نیست که جوش های زیرپوستی صد در صد از بین برن، شاید به این دلیل که این جوش ها خیلی وقت ها منشا بیرونی دارند؛ مثل آلودگی، لوازم آرایش، چربی سطحی پوست…. اما به هر حال تا حد خیلی زیادی از بین میرن.

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
  7. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام مریم جان من الان شش ماهه دارم این قرص رو مصرف میکنم و پوستم خیلی خوب شده و قراره تا شش ماه دیگه هم بخورم اما همش از بقیه میشنوم که بعد یکی دو سال برمیگرده حتی کسایی که یکی دو سال خوردن و درمانشون کامل بوده…. من خیلی میترسم یعنی واقعا برمی گرده؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. راستش من در مورد بقیه هیچ نظری نمی تونم بدم، هر کس شرایط بیماریش و درمانش متفاوت هست. اما در مورد خودم تقریبا یازده سال از درمانم میگذره و آکنه برنگشته. من اگه به جای شما بودم به مواردی توجه می کردم که درمان شدن نه اونایی که نتیجه نگرفتن. چون فکر منفی کردن هیچ دردی رو دوا نمی کنه. با خودتون بگید که اگه فقط یه نفر توی این دنیا هست که درمان شده پس منم حتما درمان میشم.

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
  8. هانا
    هانا گفته:

    سلام مریم جان خوبی؟انشالله همیشه حال دلت خوب باشه چون انسان های دغدغه مند مثل شما خیلی کم پیدا میشه خدا حفظت کنه…عزیزم غرض از مزاحمت اینکه من یه مدت  تقریبا ۶ ماه راکوتان میخوردم یعنی ۸۰ دونه هفته ای سه تا یعنی روزهای زوج که اتفاقا خوبم جواب داد…الان تقریبا بعد از ۸ ماه که تموم شده بخاطر استرس و تغدیه و اینا داره یه کوچولو دوباره شروع میشه.به نظرتون ۸۰ تا کم بوده ادامه بدم؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم، ممنونم از شما.

      عزیزم شما اصلا نباید خودتون شروع کنید به مصرف این دارو، دارویی نیست که بشه همینطوری مصرف کرد. اگر هم نیاز به مصرف باشه پزشک باید تشخیص بدن و روند درمان شمارو دنبال کنن که خدایی نکرده برای کبد یا سایر قسمت های بدن مشکلی پیش نیاد. پس لطفا حتما به پزشک مراجعه کنید، اگر لازم باشه براتون تجویز می کنن.

      پاسخ
      • هانا
        هانا گفته:

        ممنون عزیزم بله حتما زیر نظر پزشک منظورم بود اما من به طور کل منظورم اینه که به نظر شما استفاده ی هرروزه بهتر نیست به جای یه روز در میون؟اصلا استانداردش چیه؟

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          روش استفاده ی من که پزشک برام تجویز کردن به این طریق بوده که دو ماه اول روزی یک عدد و از ماه سوم روزی دو عدد تا پایان دوره ی درمان. اگر بخوام بر اساس طریقه ی مصرف خودم عرض کنم که باید بگم روزی دو تا برای من خیلی جواب داد. تا زمانی که روزی یکی مصرف می کردم خیلی شدید جوش می زدم اما بعد از اون جوش زدن متوقف شد. اما قضیه اینه که از هر فرد به فرد دیگه شرایط متفاوته و واقعا نمیشه یه استاندارد خاصی رو مطرح کرد.

          پاسخ
    • آناهیتا
      آناهیتا گفته:

      سلام‌ مریم جان من دو سال پیش راکوتان خوردم ۴ ماه با توجه به وزن بدنم.جوشای بدن و‌صورتم کامل رفع شد الان بعد از دوسال باز برگشته.به نظرتون بازم شروع کنم راکوتان بخورم؟همه بدنم داره جوش میزنه اعتماد به نفسم داغون شده

      پاسخ
      • مریم کاشانکی
        مریم کاشانکی گفته:

        عزیزم فقط و فقط زیر نظر پزشک مصرف دارو رو شروع کنید. اگر پزشک تشخیص دادن که باید مصرف کنید شروع کنید به مصرف کردن چون شما باید دائما آزمایش بدید. این دارو دارویی نیست که خودسرانه مصرف بشه. بر اساس تجربه ی خودم ۴ ماه زمان کمی بوده من خودم تقریبا یک سال مصرف کردم. احتمالا به همین دلیل بوده که جوش های شما برگشتن. اما به هر حال حتما به پزشک مراجعه کنید.

        پاسخ
  9. mobinaaa
    mobinaaa گفته:

    سلام مریم جونی عزیز، از اینکه تجربه تون را با ما هم شریک شدین عالیه چقد ساده و عالی توضیح دادی، مرسی ازت:) منم جوش های ریز زیر پوستی دارم،رفتم دکتر بهم گقت راکوتان خوبت میکنه البته اینو هم بگم چندین ساله از داکسی استفاده می کردم و دیگه بدنم نسبت بهش آداپته شده بود و تنبل ؛) الان 5روزه ک راکوتان رو استفاده میکنم، فقط الان که مطالب شما رو خوندم دیدم نباید باهاش (ویتامین آ) مصرف کنم، ولی بیشتر غذاهایی که میخورم مثل تخم مرغ و پنیر و …. جز مصرف های عادی م هستن، پس چیجوری اینارو قطع کنم که ویتامین آ بالا نره! یعنی جایگزین کنمشون؟؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام،‌خوشحالم که توضیحات براتون مفید بوده.

      قاعدتا ما نمی تونیم از تمام موادی که ویتامین آ دارن پرهیز کنیم به این دلیل که این ویتامین در مواد زیادی وجود داره. تلاش شما باید این باشه که از موادی که سرشار از ویتامین آ هستند پرهیز کنید که لیست این مواد رو در همین مقاله نوشتم. وگرنه به هر حال همیشه درصدی از ویتامین آ در مواد غذایی زیادی هست و به بدن ما میرسه و نمیشه همه چیز رو کنار گذاشت.

      پنیر و تخم مرغ رو نه به خاطر ویتامین آ بلکه به خاطر چربی نباید مصرف کنید. چون روآکوتان کلسترول رو بالا میبره بنابراین از موادی که خیلی چربی دارن مثل پنیر و تخم مرغ باید تا حد ممکن دوری کرد.

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      لینکی که شما فرستادید داره درباره ی ایزوترتینوئین ِ تولید شده توسط شرکت Ranbaxy که یک شرکت داروسازی انگلیسی هست صحبت می کنه و نه درباره ی ایزوترتینوئین به طور کلی. گفته شده که چون آزمایشات بر روی داروی تولیدی این شرکت فقط در حالت ناشتا انجام شده و در حالتی که شکم پر باشه آزمایشات کامل نشده بنابراین توصیه می شه که مجوز بازاریابی داروی تولیدی این شرکت در انگلستان به حالت تعلیق در بیاد تا زمانی که آزمایشات کامل بشه.

      the Committee recommended that the marketing authorisation for Isotretinoin Ranbaxy (UK) Limited in the United Kingdom be suspended until bioequivalence in the fed state is shown.

      وقتی می خواید لینکی رو در معرض دید این همه آدم قرار بدید اول دقیق مطالعه کنید و اطلاعات غلط رو به همین سادگی منتشر نکنید. همین اطلاعات غلط بوده که باعث شده افرادی مثل من سالها درمانشون رو به تعویق بندازن و با اون همه مشکل مواجه بشن. شما اگر فکر می کنید داروی خوبی نیست مصرفش نکنید ولی درباره ی چیزی که هیچ تجربه ای ازش ندارید به دیگران اطلاعات غلط ندید.

      پاسخ
  10. Bahar
    Bahar گفته:

    سلام مریم جان ممنونم از راهنمایی هات.. واقعا کمکم کرد.. تو کمکم کردی که تمام ترسام از راکوتان بریزه و شروع کنم به مصرفش… من الان سه ماهه که دارم روزی یه دونه میخورم تا اخرای ماه دوم جوش میزدم والان یه ماهه که دیگه پوستم صافه و جوش نداره خداروشکر حالا که ماه چهارم شروع شده دکتر بهم گفت یه روز در میون بخورم به نظرت خیلی زود نیست به کم کردنش؟ دکتر گفت من دارم تشخیص میدم که الان باید کمش کنی…. آزمایشاتمم همش اوکیه…. من میترسم که جوشام دوباره بعد یه سال برگرده… تو کسیو میشناسی که مثه من این تعداد راکوتان خورده باشه و دیگه جوشاش برنگشته باشه؟ من خیلی میترسم..

    پاسخ
  11. Hamed
    Hamed گفته:

    سلام و ممنون از این گروه خوب و کارا
    با عرض ادب
    خوانومم جوشهای کیستی میزد. چند با بردم دکتر اما تمام درمان های انتی بیوتیکی یک ماه جواب میدادند و بعد چند روز، روز از نو و روزی از نو.‌رفتیم دکتر بهشون ۶۰ تا رلکوتان داد. الان که راکوتان رو میخوره که امروز ۲۳ امیش بود (۲۰ mg ) جوش هاش بزرگتر و ملتهب تر و قرمز تر شده. صورتشم کامل خشک شده و گاهی هم پوسته میده. اعصابش به هم ریخته. تا کی این جوش ها خواهند بود. ممنون

    پاسخ
  12. Mehdi
    Mehdi گفته:

    سلام وقتتون بخیر،چقدر خوبه که وقت میزاری و این سایت زدی برای اگاهی دادن،من از ۱۷ سالگی جوش میزدم جوشای بزرگ کیستی بعد رفتم قرص رواکوتان برام نوشتم و داروخانه رو معرفی مصرف کردم ۳ ماه دیدم اثر نزاشت بعد دکترمو عوض کردم بهم گفت کی اینا رو بهت داده اینا رواکوتان چینیه و اثر نمیزاره اصن بعد فهمیدم کار خود پزشک بوده !!! بعد دوباره شروع کردم به مصرف یک دوره ی ۳ ماهه هی بم گفتند عوارض داره باعث نازایی میشه و … ترسیدم قطع کردم چون جوشامم خوب شده بود و خود دکتر گفت قطع کن،یک ماه بعدش صورتم پر شد از جای جوش پر خیلی فجیح،دوباره شروع کردم الان۲۴ سالمه و با اینکه رواکوتان میخورم هر ازگاهی بم جوش میزنه و میترسمم قطع کنم،و به خاطره جای جوشام افسردگی شدید گرفتم،چون یه پوست خیلی صاف عین بچه داشتم و چهرمم قشنگ بود و حس خوبی داشتم و از اون موقع که صورتم پر جای جوش شده اصن دلم نمیخواد دیگه بیرون برم و نمیدونم واقعن چیکار کنم،یه شبه صورتم پر جوش شد و جاشون موند،و از بس قطع کردم و مصرف کردم و اون رواکوتان چینیا رو حساب نکردم درست نمیدونم چقدر مصرف کردم و با اینکه رواکوتان میخورم بهم میزنه میترسمم قطع کنم.به نظرت چیکار کنم و اینکه برای جای جوش اقدام کردید شما ؟؟؟مشکل من بیشتر افسردگی و حس خیلی بد به خاطره پوستمه. بازم مرسی از وب سایت خوبت،دوستان حواسشون باشه رواکوتان چینی استفاده نکنند بعضی پزشکا وجدان ندارند.

    پاسخ
  13. HADIse
    HADIse گفته:

    سلام . منم الان اوايل دوره چهارم مصرف راكوتان هستم . شبها ي محلول شستشوي تركيبي ميزنم و روش پانژل
    س روزه ك ايتفاده كردم ي سمت صورتم فوق العاده زبر شده خيليييي ناجور و پوستم شديدا قرمززززززع و حساسسسس
    يني وقتي محلول شوينده يا كرم ميزنم پوستم ميسوزه بدحور
    روي گردنم ي دايره لك قرمز افتاده ك ميخاره
    دكترمم تا شنبه نيس موندم چ كنم

    پاسخ
  14. arash
    arash گفته:

    سلام
    من 16 سالمه و صورتم جوش های چرکی خیلی بزرگی میزد و شروع کردم به استفاده از راکوتان . الان 2 ماهه که دارم استفاده میکنم ولی صورتم خیلی خیلی جوش زده و حتی اون جاهایی که جوش نداشت هم پر جوش شد.به طوری که حتی بیرون رفتنم برام سخت شده . میخوام ببینم که بالاخره کی صورتم خوب میشه و از دست این آکنه ها خلاص میشم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام،

      جوش زدن در شروع مصرف کاملا طبیعیه، معمولا با زیاد شدن تعداد جوشها پزشک دوز مصرف رو بالا می بره. برای خود من زمانی جوش زدن متوقف شد که دکتر روزی دو تا قرص برای من تجویز کرد. تقریبا ماه سوم.

      پاسخ
      • غزاله
        غزاله گفته:

        سلام مریم جان من ۱۹ سالمه و دکتر برام راکوتان تجویز کرده و گفتش که فقط تا ۱۲ روز اول باید ازیترومایسین هم بخورم چون خود راکوتان اوایلش باعث میشه که جوش بزنیم،حالا من مشکلم اینه ک دانشجو ام و این جوشا که الان یهو دارم میزنم و جالب اینه که زیر پوستی ام هستن خیلییی اذیتم میکنه،بنظر شما چیکار کنم؟

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          عریزم باید تحمل کنید. راه دیگه ای نیست، منم اون زمان مثل شما بودم. نهایتا دو ماه طول می کشه. بعدش هم دیگه هیچ کس یادش نمیاد که شما چقدر جوش داشتید. سعی نکنید از صابون و لوسیون و کرم های مختلف و داروهای دیگه استفاده کنید. اینها همه اوضاع رو بدتر می کنن. یه مدت تحمل کنید خیلی زود درست میشه.

          پاسخ
  15. Bahar
    Bahar گفته:

    سلام مریم جان واااااااقعا ازتون ممنونم به خاطر راهنمایی هاتون… خیلی بهم کمک کرد…فقط چند تا سوال داشتم…. شما تو اون دورانی که این قرص ها رو مصرف می‌کردید چه کرم مرطوب کننده و ضد آفتابی استفاده میکردید؟ برای خشکی پوست صورتتون چی استفاده کردید؟ برای شستشوی صورتتون از چی استفاده کردید؟ بعد میتونیم به پوست صورتمون وازلین بزنیم؟ ممنون میشم اگه به همه سوالام جواب بدید

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم، خواهش می کنم.

      مرطوب کننده و ضد آفتاب کاملا بستگی به جنس پوست شما دارن. ممکنه یه ضد آفتاب برای من مناسب باشه برای شما نباشه. اما من کلن ضد آقتاب های ایرانی مثل راسن رو استفاده می کنم. مرطوب کننده ی آردن (اونی که روش نوشته حاوی کلاژن) رو استفاده می کنم. از لوسیون ها و آبرسان های پوست هر کدوم که بهتون می سازه رو می تونید استفاه کنید. برای شستشو فقط از ژل های شستشوی صورت استفاده کنید حالا هر کدوم که براتون مناسب تره.

      وازلین می تونید بزنید اما استفاده ی طولانی از وازلین روی پوست صورت ممکنه باعث تیرگی پوست بشه. من توصیه نمی کنم. به جاش اول یه مرطوب کننده بزنید و روی اون روغن نارگیل بزنید. روغن به تنهایی فایده نداره، حتما باید اول از مرطوب کننده استفاده کنید، ولی اینطوری نتیجه اش خیلی بهتر از وازلین خواهد بود. وازلین رو فقط برای لب استفاده کنید.

      پاسخ
  16. Aylin
    Aylin گفته:

    سلام
    من ۱۸ سالمه و چند ساله درگیر جوش های صورتم هستم و اخیرا صورتم خیلی التهابی شده و جوش های چرکی و قرمز دارم چندین بار به دکتر مراجعه کردم و تتراسایکلین و آنتی بیوتیک های دیگه فایده نداشت و هزاران محلول صابون و ژل و کرم و داروی گیاهی مصرف کردم که تاثیر چندانی نداشت از مصرف قرص راکوتان بشدت میترسم چون عوارضی مثل نابودی کبد و.. داره و همچنین خاطره ی بدی از این دارو دارم چون ظاهرا دو نفر از اقوام من بدلیل مصرف این دارو و بعد از چند سال از مصرف آن دچار سرطان پستان شدند.
    الان بشدت کلافه هستم و حتی نمیتونم به صورتم دست بزنم و اعتماد بنفسم کم شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم،

      روآکوتان اگر تحت نظر پزشک و با انجام آزمایشات دوره ای مصرف بشه به هیچ عنوان باعث نابودی کبد نخواهد شد. زمانی کبد رو دچار مشکل میکنه که کسی خودسرانه مصرف کنه و آزمایش انجام نده. شما وقتی آزمایش میدید میزان آنزیم های کبدی مورد بررسی قرار می گیرن و اگر پزشک کوچکترین مشکلی رو مشاهده کنه مصرف دارو رو قطع می کنه. بقیه ی عوارض مثل خشکی پوست و غیره هم که همگی موقت هستن و با قطع مصرف دارو از بین میرن.

      در مورد سرطان اشتباه فکر می کنید، در هیچ منبع پزشکی چنین چیزی گفته نشده. تمام این حرفهایی که زده میشه صرفا اطلاعات غلطی هست که از افراد ناآگاه به ما میرسه و فقط باعث میشه ما درمان رو عقب بندازیم.

      به هر حال تصمیم با شماست اما من اگر امروز به عقب برمی گشتم خیلی زودتر شروع به مصرف این دارو میکردم.

      پاسخ
  17. Min
    Min گفته:

    سلام،وقتت بخیر عزیزم
    من بیست سالمه و پوستم هنوز جوش میزنه،با ریفامپین کامل نتیجه نگرفتم و دکتر واسم راکوتان تجویز کرده،اما چون در حال حاضر دانشجو هستم و هر روز توی اجتماع هستم خیلی میترسم که پوستم اینقدر خشک بشه حاصل از عوارض راکوتان یا اینکه خیلی زیاد جوش بزنم..که واقعا حاضر شدن توی یه محیط اجتماعی واسم سخت بشه…بخاطر همین میترسم شروع کنم به مصرف..
    و بگم که من کیست تخمدانی دارم و جوش های صورتم در حال حاضر خیلی شدید نیست..اما با مصرف ریفامپین نتیجه نگرفتم..
    بنظرتون چیکار کنم!؟

    پاسخ
  18. ملیح
    ملیح گفته:

    سلام ممنون از به اشتراک گذاری تجربه تون و همفکری با جامعه جوشوها 🙂 من هم حدود 9 ماهه که دارم راکوتان مصرف میکنم و بسیار راضی ام و در تمام این مدت از خوردن چربی و آب هویج و.. کاملا پرهیز کرده ام اما امروز دیگه نتونستم جلوی خودمو بگیرم و یه لیوان بزرگ آب هویج خوردم الان خییییلی عذاب وجدان دارم که چرا خوردم چکار کنم مریم جون به نظرتون مشکلی پیش میاد؟؟؟:(( خواهشا اگه تجربه ای چیزی دارین بگین بهم

    پاسخ
  19. Arman
    Arman گفته:

    سلام من ۱۹ سالم هست الان حدود ۴ ماه هست که روزی ۱ عدد راکوتان میخورم نمی گم که هیچ اثری نداشته تا حالا ولی بازم یه جوشای چرکی بزرگ میزنم به نظرت تا الان دیگه نباید تولید جوشام متوقف شده باشه و شروع به کمتر شدن کرده باشه

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      خیر عزیزم، من پزشک نیستم. همه جا هم ذکر کردم که صرفا تجربه ی شخصی خودم رو به بقیه منتقل کردم. خیلی از دوستان از من سوالات تخصصی می پرسن و من همیشه می گم که باید با پزشک مشورت کنن. اصلا عنوان مقاله ی من با «تجربه ی من» شروع میشه.

      پاسخ
  20. مهناز
    مهناز گفته:

    سلام
    من از جمله افرادی هستم که از سن ۱۱ سالگی شروع به جوش زدن کردم ، جوشهای بزرگ و چرکی و دردناک تا الان که ۳۲ سالمه
    بعنوان آخرین درمان دکتر برام راکوتان تجویز کرد و مدت ۱ سال و اندی مصرف کردم یه مدت خوب بود ولی بعد از ۵ ماه دوباره همون آش و همون کاسه شده
    خواستم بگم راکوتان به هیچ عنوان درمان قطعی نیست

    پاسخ
  21. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام من الان تقريبا يک ساله که همش جوش ميزنم جوشام اول زير پوستيه بعد يه مدت تبديل ميشه ب جوشاي قرمز و التهابي بعدش کم کم از بين ميره و دوباره بعد چن روز جوش زير پوستي ميزنم و… همين روند الان يک ساله ک ادامه داره کيست تخمدان هم دارم رفتم دکتر برام ايزوترت هگزال ( يه نوع ضعيف تر رو آکوتان )نوشته اونم هر پنج شب يک عدد جوشام در حد متوسطه ب نظرتون دوزش خيلي کم نيس ؟؟؟ يا همين قدر خوبه ؟؟؟

    پاسخ
  22. ثمین
    ثمین گفته:

    ولی من دوره درمانو کامل کردم و جوشام برگشت‌.ینی ۳ بار هربار به مدت یکسال راکوتان خوردم و دقیقا بعد ۶ ماه باز جوشام برگشت.دیگه کلافه شدم

    پاسخ
    • گلشید
      گلشید گفته:

      سلام ممنون از اطلاعات کاملتون
      منم حدود ۴ سال جوش های کیستی خیلی بزرگ و دردناک مثل شما میزدم همه راه ها رو امتحان کردم جز راکوتا (حتی ژل راکوتان)الان حدود یک ساله ک دیگه به اون صورت جوش نمیزنم نهایتا ۳ تا در ماه که دیگه کیستی نیستن اما میخوام به طور کامل بر طرف شه و دکتر بهم راکوتان رو پیشنهاد کرده ولی میخوام بعد مصرف راکوتان جوش ها دیگه بر نکردن میخواستم بدونم دوره تثبیت حتما همدن یک ساله؟ و این که دکتر پوست خوب بهم معرفی کنید واقعا دیگه هیچ دکتری نمیشناسم لطفا لطفا کمکم کنید🙏🙏🙏

      پاسخ
  23. ثمره
    ثمره گفته:

    سلام مرسی که انقدر شفاف توضیح دادین من همش نگران بودم از بس میگفتن بده … من الان ۱ ماه و نیمه شروع کردم زیر نظر دکتر …
    فقط به شدت چشمام می سوزه این عادیه ؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. بله،‌ عادیه، چون چشم هارو خشک میکنه و همین باعث سوزش میشه. از دکتر بخواید اشک مصنوعی براتون بنویسن، روزی چند قطره استفاده کنید و سعی کنید زیاد پلک بزنید که چشم کمتر خشک بشه.

      پاسخ
  24. A
    A گفته:

    سلام من یه پسر ۱۷ ساله ام ، از سن ۱۴ سالگی جوش هایی ریز ولی قرمز روی پیشونیم پدیدار ‌شد و من از همون اول با کرم ضد افتاب و اینا سر میکردم و مشکلی نبود بعد وقتی که میرفتم حموم و در میومدم اگه پیشونیم جوش نداشت ولی قرمز بود و همینطوری قرمز و قرمز تر میشد وقتی ماه ها میگزشت الانم بقلای لبم جوش های قرمز زده ولی زیاد برام مهم نیست چون ریش میاد روش و درست میشه الان مشکل من قرمزی و برجستگی و جوش پیشانیم است ، من خیلی ناراحتم از این بابت و همچنین وقتی پیشونیم رو متراکم میکنم (منظورم حال بالا دادن پیشونیه) قرمز تر میشه و بعد از مدتی یه خورده کم رنگ تر میشه ، من موهام رو میندازم تو پیشونیم تا کسی نبینه این مشکل رو ، تقریبا یه ماه و نیمه دارم راکوتان مصرف میکنم و به نظرم رو به بهبوده ، ایا پیشونیه من مثه قبل میشه؟ ایا میتونم پیشونیم رو متراکم کنم؟ ایا میتونم بدون دقدقه ای برم بیرون؟ لطفا جواب بدید

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام، بله پیشونیتون خوب میشه، قرمزیش کاملا از بین میره نگران نباشید. سعی کنید زیاد ابروهاتونو بالا نندازید اگر این عادت رو دارید، مخصوصا الان که راکوتان مصرف میکنید چون الان پوست شما مستعد چروک شدنه و این کار باعث میشه تشدید بشه. پیشونی خود من به خاطر جوش های زیاد چروک شده که البته مشکلی هم نیست. فوقش یه روزی میریم بوتاکس می کنیم 😉 پوستتون رو چرب نگه دارید و نگران چیزی نباشید، هیچ مشکلی در این جهان نیست که راه حل نداشته باشه 🙂

      پاسخ
  25. Masi
    Masi گفته:

    سلام واقعا خوشحالم از اینکه با این سایت آشنا شدم همه ی کامنت هارو خوندم و چیزهای خوبی یاد گرفتم مررررسی،جوش های زیادی از نوع سرسفید و قرمز متورم‌روی صورتم و مخصوصا روی گونه هام دارم طوری که هنوز خوب نشده ی جوش دیگه درمیاد وکلا خیلی بد شده.رفتم‌دکتر و برام تجویز کردن که برای یک ماه روزی یک عددکپسول داکسی سایکلین با آب زیاد بخورم و روزی ۱تا۲ بار با صابون tcc صورتم رو بشورم و ژل کلیندامایسین روهم شب بزنم روی پوستم تا صبح باشه بشورم و دوباره ظهر از ژل استفاده کنم.هنوز ۴ روز هستش که شروع کردم پوست صورتم میسوزه ومیخاره و خشک شده 🙁
    به نظرتون ماه بعد که رفتم از دکتر بخوام که برام آکوتان تجویز کنه؟لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خیلی جالبه که هنوز هم همون نسخه هایی رو می نویسن که زمان ما می نوشتن. آب زیاد رو اصلا شوخی نگیرید، داکسی سایکلین قاتل معده است اگر آب کم بخورید. من هیچوقت با صابون موافق نبودم و الان هم نیستم، پوست رو به شدت قلیایی میکنه که مشکلات زیادی داره. ولی حالا یک ماه چیزی نمیشه. شما اگر تا به حال هیچ درمانی انجام ندادید شاید آنتی بیوتیک ها برای شما موثر باشن. اگر بودن که ادامه بدید وگرنه آره می تونید از دکتر بخواید آکوتان تجویز کنن. آنتی بیوتیک ها معمولا درمان قطعی نیستن برای هیچ کس بلکه کاملا موقتی هستن، تا آخر عمر هم که نمیشه آنتی بیوتیک خورد. پس بعد از چند ماه اگر دیدید تاثیری نداشته یا اینکه جوش ها برگشتن برید سراغ درمانهای موثر تر مثل راکوتان.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  26. Saraaa
    Saraaa گفته:

    سلام ، من تقریبا ۷۰ تا قرص رو به مدت ۴ ماه خوردم ، یعنی یک روز درمیون و بعد به علت ریزش شدید مو و خشکی چشم دکترم گفت باید قطع کنم و جایگزینش قرص های ضد بارداری و فینستراید رو مصرف کنم اما من اصلا دلم نمیاد نصفه ول کنم درمانم رو ، فقط ریزش شدید موهام به شدت نگرانم کرده و این که من تخمدان پلی کیستیک دارم خوردن راکوتان برای میتونه یه درمان قطعی باشه ؟ و این موهای ریخته شده برمیگرده ؟ (قطره ی چشمی و مکمکل های ویتانین برای موهام استفاده میکنم )

    پاسخ
    • Saraaa
      Saraaa گفته:

      و بعد این که من بجای قطع کردن دوز مصرفی رو کمتر کردم الان دو روز درمیون یه قرص میخورم اگر به همین منوال ادامه بدم و جوش نزنم ، مشکلی توی اصولی مصرف کردن قرص هست ؟ دوز مصرفی کمتری میخورم ولی طولانی تر

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. نگران موهاتون نباشید. عوارض آکوتان برگشت پذیرن، درست میشه. چون شما مشکل تخمدان دارید به احتمال زیاد داروهای هورمونی براتون موثر خواهند بود. وقتی دکتر گفتن نخورید حتما دلیلی داشته. درمان هورمونی رو ادامه بدید ایشالله که مشکل رفع میشه.

      براتون آرزوی بهبودی میکنم.

      پاسخ
    • Zahra
      Zahra گفته:

      سلام نزدیک دوماهه رواکوتان مصرف میکنم تنها مشکلم لب هام هستش البته مشکل بزرگی واسم شده. لبم خیلی خشک شده در حد سوختگی خیلی درد میکنه واقعا کلافه شدم چیکار کنم تو رو خدا کمکم کنید با این حال لبم نمیتونم دوره درمانمو کامل کنم

      پاسخ
  27. faryad
    faryad گفته:

    سلام مریم عزیز من پسری 34ساله هستم که صورتم مانند عکس هایی که در تلگرام گذاشتین جوش میزد دکتر روآکوتان 20 روزی یک عدد به مدت سه ماه واسم تجویز کرد بهمراه محلول ماینوکسیدیل و کرم لامینین که محلول و کرم بعد یکماه به دلیل اینکه پوستم خیلی خشک میشد استفاده نکردم و جوش هام بسیار خوب شد و دیگه صورتم جوش نزد بعد سه ماه دکتر دارو را به صورت یکروز در میان تجویز کرد به مقدار سی عدد که پس از آن صورتم هر چند روز یکبار یک جوش ریز میزند الانم دارم یک روز در میان قرص میخورم خواستم بدونم طبیعیه یا باید نگران باشم که جوشهام دوباره برگرده آخه دکتر گفت روآکوتان درمان قطعی نیست و پس از مدت 6 ماه بعد از پایان درمان دوباره ممکنه جوش ها برگرده و برای خشکی پوست گفت از کرم فاقد چربی استفاده کن که من کرم مرطوب کننده هیمالیا میزنم
    ممنون از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. اینکه برخی از پزشکان میگن آکوتان درمان قطعی نیست رو من واقعا نمیدونم چرا میگن، این حرف درست نیست، اگر فقط یک درمان قطعی برای آکنه وجود داشته باشه اون درمان آکوتانه. اگر درمان به درستی انجام بشه به هیچ وجه برنمیگرده. اینکه الان دوباره داره گاهی جوش میزنه چند تا احتمال داره، یکی اینکه با کم شدن دوز دارو بدن شما داره خودش رو هماهنگ میکنه و درست میشه، یا اینکه زود برای شما کم کردن دوز دارو رو و هنوز درمان تثبیت نشده بوده. به هر حال دیگه هیچوقت جوش ها به شدت قبل نمیشن. اما برای من تا پایان درمان دکتر دارو رو کم نکرد تا روز آخر روزی دو تارو میخوردم.

      لطفا هیچوقت از محصولاتی که فاقد چربی هستن استفاده نکنید به خصوص الان که دارید با آکوتان درمان میکنید، چون این محصولات پوست رو بیش از حد خشک میکنن و فقط باعث ایجاد چروک میشن، همین، هیچ خاصیتی ندارن. اصلا چربی سطحی پوست باعث ایجاد آکنه نمیشه، فقط باعث میشه پوست چروک نشه. الان که در طول درمان هستید حتما پوستتون رو مرطوب و چرب نگه دارید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
    • مهرنوش
      مهرنوش گفته:

      نه اتفاقا بهتر هم هست .من هم قبلا هفته ای دوتا میخوردم اتفاقا خیلی خوب هم جواب داد و عوارضی هم برام نداشت فقط باید زمان بیشتری بخوری مثلا هفته ای یکی شاید تا سه سال هم باید بخوری چون سه برابر وزن باید خورده بشه

      پاسخ
  28. hmd
    hmd گفته:

    سلام.خسته نباشیدمقایسه شمادرمورده پیوراسکین دکترموردو روآکوتان چی هستش؟؟کدوم بهتره ازنظره شما؟؟؟

    پاسخ
  29. Mahsa
    Mahsa گفته:

    سلام، ممنون از مطلب جامع و مفیدتون، سوالم اینه که آیا دو قرص باید با هم مصرف بشه یا با فاصله؟و مثلا برای من با ۷۰ کیلو وزن و شدت جوش متوسط،۲۱۰ قرص تو مدت ۱۰۵ روز دوره ی درمان کامل میشه؟!

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      قطعا با فاصله. یکی صبح و یکی شب.

      در مورد تعداد مصرف قرص فقط پزشک می تونن نظر بدن چون بستگی به خیلی از عوامل داره. من خیلی بیشتر از این تعداد مصرف کردم اما شاید برای شما همین مقدار مناسب باشه.

      سلامت باشید

      پاسخ
  30. مهتاب
    مهتاب گفته:

    سلام مریم جان.
    من بار اول 1 سال پیش با جوش متوسط حدود 3 ماه راکوتان خوردم مدتی خوب بودم ولی از حدود 2 ماه پیش جوش ها برگشتن.اومدم اینجا و نظر شما رو پرسیدم فرمودید زیر نظر پزشک حتما مصرف کنم و من دوباره زیر نظر پزشک شروع کردم به راکوتان خوردن ولی دکتر باز هم گفتن 2 ماه یا 3 ماه حداکثر بخور روزی یکی ولی من اصرار کردم که میخوام دوره تثبیت رو بگذرونم تا برای همیشه شاید راحت شم.بازم گفتن نه زیاده عوارض داره و…دکتر دیگه ای هم رفتم باز ایشون هم گفتن 2 ماه بخور.ولی من میخوام یکبار برای همیشه راحت شم.من وزنم 54 هست و جوش های خفیف رو به متوسط 🙂 ولی همیشگی و مستعد جای جوش.میخواستم نظر شمارو بدونم.با توجه به وزنم و 3 برابرش 162 تا برای من کافیه که جوش ها دیگه برنگردن؟دکترا که میگن 2 ماه 3 ماه ولی من میخوام دوره رو کامل کنم.
    و اینکه نظرات رو خوندم سوال برام پیش اومد،اینکه روزی چند عدد قرص مصرف کنیم هم مهمه در دوره تثبیت یا نه فقط تعداد قرصا باید کامل باشه تا جوشا برنگرده؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. دغدغه ی شمارو واقعا درک میکنم، اینکه میخواید درمانتون کامل باشه و به احتمال خیلی زیاد با دو سه ماه کامل نمیشه. ولی من واقعا نمیتونم به شما بگم چند تا قرص یا چطوری مصرف کنید چون من تخصصی در این زمینه ندارم. باید به پزشکتون بگید وقتی جوشها دوباره برمیگردن و آدم مجبور میشه باز هم قرص بخوره عوارضش خیلی بیشتر خواهد بود تا اینکه در یک دوره ی درمانی تعداد بیشتری قرص مصرف کنه.

      فکر میکنم خیلی مهم نباشه که شما در ماههای پایانی درمانتون چند تا قرص در روز مصرف میکنید. من خودم تا پایان درمانم روزی دو عدد مصرف کردم و پایین تر نشد. ولی بیشتر تعداد قرصها به طور کلی مهمه.

      میتونید از این به بعد سوالتتون رو در گروه مطرح کنید تا افراد دیگه هم بتونن به شما پاسخ بدن.

      https://www.maryamkashanaki.com/groups/hamfekri

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
    • سحر
      سحر گفته:

      سلام عزیزم . من پیش دکتر صدرزاده دارم درمان میکنم و ایشون فکر کنم بتونن کمکتون کنن . یکی از دوستام هم با راکوتان پیششون درمان کردن الان هم خودم راضی هستم و الکی قطع نمیکنه تا دوره درمان تموم نشده . خیلی ها بودن پیششون که راکوتان مصرف کرده بودن و سوال کردم راضی بودن به من هم که شرایط جوشهام مثل شما بوده گفتن 300تا حدودا باید مصرف کنم. صدرزاده 02122227332

      پاسخ
  31. عسل
    عسل گفته:

    سلام مریم جان من ۲۰سالمه و از سن ۱۵سالگی با جوش هام دارم دست و پنجه نرم میکنم دکترای زیادی هم رفتم و متاسفانه هیچ کدوم برام موثر واقع نشد و بعد از ۷_۸ماه درمان وقتی هیچ نتیجه ای حاصل نمیشد با ناامیدی پزشکم رو عوض میکردم اما این اوایل متوجه شدم ک واقعا بیشتر پزشک ها خودشون دوست دارن ک دوره درمان رو طولانی کنن و….. و متاسفانه اصلا ب روحیه ی بیمار توجهی ندارن من الان دوباره درمانم رو با دکتر دیگه ای شروع کردم ک بهم محلولevrin رو داده و این محلول چربی دوستم رو خیلی پایین اورده ولی مرتب جوشای بزرگ و چرکی میزنم نمیدونم ادامه بدم یا ن خیلی دو دلم ب نظرت مثل رواکوتان میتونه مقطعی باشه و بعد ی مدت خوب بشه تازه۱ماهه شروع کردم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      راستش محلول ها هیچ وقت برای من و خیلی های دیگه موثر نبودن. چون به صورت موضعی عمل میکنن در حالیکه افرادی که دائما آکنه ی بزرگ و متورم دارن مشخصه که مشکلی داخلی در بدنشون هست که باید اون رو رفع کنن، به عنوان مثلا اختلال در گوارش، اختلال در کارکرد کبد، مشکلات هورمونی. اما محلول ها با از بین بردن چربی سطحی پوست بدتر شرایط رو برای تولید آکنه فراهم میکنن، مثل تمام صابونها. اما من نمیتونم به شما نظر قطعی بدم، چون به هر حال نظر پزشکان مهم هست. حالا که این درمان رو شروع کردید سعی کنید ادامه بدید. اگر بعد از دو سه ماه جواب گرفتید که ادامه میدید و ایشالله خوب میشید وگرنه که میذارید کنار. به هر حال آدم ناچاره که درمانهای مختلف رو تست کنه.

      براتون آرزوی بهبودی میکنم.

      پاسخ
  32. سهیلا
    سهیلا گفته:

    سلام مریم جان ممنون بابت ایجاد این فضا.من 3 ماهه دارم رو آکوتان میخورم متاسفانه 2هفته هستش که قخطی اومده و اصلا رو آکوتان تو بازار موجود نیست به نظرت چیکار باید کرد؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. داروهای وارداتی گاهی اوقات این مشکل براشون پیش میاد. زمان ما هم فقط چند تا داروخانه بودن که داشتن. شما اگر اقوامی در شهرهای دیگه دارید ازشون بخواید یه پرس و جویی براتون بکنن، شاید جاهای دیگه پیدا بشه. اگر بگردید حتما پیدا میکنید،‌ جوینده یابنده است 😉 به هر حال اجازه ندید توی درمانتون وقفه ایجاد بشه.

      براتون آرزوی بهبودی میکنم.

      پاسخ
      • Ana
        Ana گفته:

        سلام
        من دو هفته هست ك روزي يدونه قرص راكوتان مصرف ميكنم ميخواستم بدونم خود قرص تاثيري روي جاي جوش هاي قرمز يا قهوه اي كم رنگ داره و اينكه اصلا جاي جوش هاي من فرو رفته با بد نما نيست و اينكه استفاده از لايه بردار يا كرم ضد لك واسه جاي جوش حين مصرف راكوتان ضرر داره؟؟؟

        پاسخ
          • فریحا
            فریحا گفته:

            سلام یه دخترنوزده ساله هستم که صورتم خیلی جوش های قرمزمیزنه عصبیم کرده الان دوازده روزه دهرم راکوتان مصرف میکنم خیلی جوشام التهابی ودردناک شده مشکل خاصی نیست وطبیعی هست؟

            پاسخ
    • Ana
      Ana گفته:

      سلام
      من دو هفته هست ك روزي يدونه قرص راكوتان مصرف ميكنم ميخواستم بدونم خود قرص تاثيري روي جاي جوش هاي قرمز يا قهوه اي كم رنگ داره و اينكه اصلا جاي جوش هاي من فرو رفته با بد نما نيست و اينكه استفاده از لايه بردار يا كرم ضد لك واسه جاي جوش حين مصرف راكوتان ضرر داره؟؟؟

      پاسخ
    • زهرا
      زهرا گفته:

      سلام مریم جان دکتر برای جوش های من قرص نورم اسکین نوشته‌. ایا این قرص مثل راکوتان عمل میکنه؟

      پاسخ
  33. mahda
    mahda گفته:

    سلام مریم جان من عضو گروهتون شدم ولی بلد نیستم چت کنم ثبت نام پسرم انجام داد کاش توواتساب یا تلگرام یا بکی ازهمینا گروه میزدبن خیلی راحتتر بود

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خیلی خوشحالم که عضو گروه شدید. کافیه که سوالتون رو توی قسمتی که نوشته «چه خبر از همفکری؟» مطرح کنید تا سایر اعضای گروه ببینن و پاسخ بدن. من یه فایل راهنما آماده میکنم حتما که همه ی افراد یاد بگیرن و راحت استفاده کنن. باور کنید خیلی راحته. در بلند مدت متوجه میشید که گروه روی وب سایت خیلی بهتر از گروه روی اپلیکیشن ها خواهد بود. چون وقتی حجم پیغام ها زیاد بشه استفاده از گروه روی گوشی غیر قابل تحمل میشه. به هر حال یکی از دوستان روی تلگرام گروه ایجاد کردن. اونجا هم میتونید عضو بشید:

      https://t.me/joinchat/DEbNRkU0EdmrE2LUI7RzAA

      موفق باشید.

      پاسخ
  34. امیر
    امیر گفته:

    سلام
    ممنون بابت سایت بسیار خوب و آموزنده شما
    اگر به دفترچه داخل جعبه راکوتان دقت کرده باشید دوز کامل درمان120mg/kg اعلام کرده که با این دوز سرعت بهبود افزایش پیدا میکنه و امکان عود آکنه کم میشه( البته در آکنه متوسط) نظرات دوستان رو که خوندم این سوال برام پیش اومد که چرا دکترا بر این اساس تجویز مصرف نمیکنند و بعضا مقدار کمتری رو تجویز میکنند ؟
    دکتر برای خود من با شدت آکنه متوسط دقیقا بر اساس این فورمول تجویز کرده یعنی با ۷۰ کیلو وزن ۴۲۰ عدد و طی حدود ۷ ماه روزی دو عدد قرص ۲۰ میلی گرم نظرتون چیه؟
    شما خودت چه تعداد مصرف کردی؟ زمان و تعداد
    ممنون….

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. خیلی ممنونم از شما.

      بله، خیلی از پزشکان کمتر تجویز میکنن و همین باعث میشه که جوش ها برگردن. اگر خوشبینانه بخوایم نگاه کنیم باید بگیم که نگران عوارض دارو هستند ولی وقتی یه نفر دارو رو شروع کرده دیگه بهتره که دوره ی درمانش کامل بشه به نظر من.

      من تقریبا ده ماه دارو مصرف کردم، دو ماه اول روزی یک عدد و بعد روزی دو عدد تا پایان مصرف دارو (دیگه حساب کتابش با خودتون D:)

      من خیلی بیشتر از خواهرهام، که همزمان با من شروع کرده بودن اما پیش پزشکان دیگه، دارو مصرف کردم و همین مساله باعث شد که جوش های من دیگه برنگردن اما برای اونها برگشتن. برای همینه که من همه جا تاکید کردم که دوز دارو باید درست تعیین بشه وگرنه باعث میشه جوش ها برگردن که این خیلی بستگی به پزشک داره.

      به هر حال ممنون از اطلاعات خوب شما. موفق باشید.

      پاسخ
  35. امیر حسین
    امیر حسین گفته:

    سلام
    ممنون بابت سایت بسیار خوب و آموزنده شما
    اگر به دفترچه داخل جعبه راکوتان دقت کرده باشید دوز کامل درمان120mg/kg اعلام کرده که با این دوز سرعت بهبود افزایش پیدا میکنه و امکان عود آکنه کم میشه( البته در آکنه متوسط) نظرات دوستان رو که خوندم این سوال برام پیش اومد که چرا دکترا بر این اساس تجویز مصرف نمیکنند و بعضا مقدار کمتری رو تجویز میکنند ؟
    دکتر برای خود من با شدت آکنه متوسط دقیقا بر اساس این فورمول تجویز کرده یعنی با ۷۰ کیلو وزن ۴۲۰ عدد و طی حدود ۷ ماه روزی دو عدد قرص ۲۰ میلی گرم نظرتون چیه؟
    شما خودت چه تعداد مصرف کردی؟ زمان و تعداد
    ممنون

    پاسخ
  36. Mahlaa
    Mahlaa گفته:

    سلام من الان ۶ ماهه ک راکوتان میخورم و فقط ۱۰ تا از قرصام مونده و فلا چون دانشجوام و امتحان دارم و دکترم خارج از شهرمونه نمیتونم برای ویزیت مراجعه کنم قراره بعد امتحانا برم،سوالم اینه ک اگه چن روز نخورم یا این ۱۰ تا رو ی روز درمیون کنم مشکلی پیش میاد؟ چون گرونم هستن نمیخام فلا هزینه ای کنم.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. تغییر دادن دوز مصرف و یا شیوه ی مصرف دارو اصلا توصیه نمیشه و میتونه باعث برگشت جوش ها بشه. اگر بتونید تلفنی با پزشکتون مشورت کنید خیلی خوب خواهد بود. شما که شش ماه زحمت کشیدید و هزینه کردید خیلی حیفه که الان یه کاری بکنید که زحمت هاتون هدر بره.

      پاسخ
  37. Amir
    Amir گفته:

    سلام. من یک ماهه استفاده کردم ولی دچار ریزش مو شدم. خشکی لب، خون دماغ، سر درد اینا رو ولش ولی ریزش مو از همه بدتره. من که اصلا مو هام مشکلی نداشت الان نازک شدن و یه دست خیس بزنم وسطشون چندتا در میاد. میخام بدونم میرزه کچل شی در ازای جوش صورت ک اونم شاید اثر نکنه؟؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام خدمت شما. ریزش مو در بعضی از افراد اتفاق می افته که در اینصورت لازمه حتما از مکمل ها و ویتامین ها استفاده کنید که جلوی ریزش مو گرفته بشه. اما این عارضه کاملا برگشت پذیره، یعنی وقتی دارو رو قطع کنید دوباره به حالت عادی برمیگرده. ولی به هر حال این تصمیم شماست. اگر جوش ها خیلی اذییتتون نمیکنه یا مثلا با مصرف آنتی بیوتیک یا سایر داروها بهتر میشه میتونید از اون روش ها استفاده کنید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  38. فرخنده
    فرخنده گفته:

    سلاام مریم جون . خسته نباشی.⚘
    من الان نزدیک ۴ ماهه ک شبی یه عدد قرص راکوتان ۲۰ میلی گرم میخورم . جوش هام کمتر شده ولی هنوزم روی گونه هام جوش میزنم. ب نظرت ممکنه کامل خوب بشم؟دکتر گفته باید ۶ ماه بخورم. یعنی فقط ۲ ماه دیگه مونده?

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. بله، امکانش هست که کاملا خوب بشید با همین میزان مصرف. ولی معمولا وقتی بعد از دو ماه جوش زدن متوقف نمیشه پزشکان دوز مصرف دارو رو به روزی دو عدد می رسونن که در اونصورت قطعا متوقف خواهد شد. خوبه که در این مورد با پزشکتون مشورت کنید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  39. مهین
    مهین گفته:

    سلام مریم جون خوب هستین من مهین هستم منم درگیر این جوش ها شدم من درمان های مختلفی کردم مثل حجامت داروهای گیاهی تا اینکه به من یک دکتر خوب معرفی شد از طرف فامیل ایشون هم قرص رواکوتان را برای درمان من شروع کردند تا الان راضی بودم فقط چون دکتر واسه 40 روز دارو دادن بعداز 40 روز من بخاطر تهیه دارو ادامه مصرفم چند روز در حد دو روز به تاخیر افتاد و چندتا جوش در ناحیه چونه زد که خیلی ناراحتم کرد دوباره اما بعداز دو روز مصرف رو شروع کردم این جوش ها یعنی بخاطر اون دو روز قطع مصرف بود ؟اما خیلی خوشحالم که صورتم از اون وضع فجیع در اومد مخصوصا چونه با اون نوع جوش ها برامده بازم خداروشکر.ممنون از شما

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. بله، لطفا سعی کنید به هیچ عنوان وقفه ای در درمانتون ایجاد نشه، حتی یک روز، مثل این میمونه که شما قرص پیشگیری از بارداری رو یک روز نخورید، میزان هورمون ها در بدن شما به خاطر همون یک روز کاملا به هم میریزه. حتی میگن که این قبیل داروها مثل آکوتان رو در ساعت های مشخصی از روز مصرف کنید و تا پایان دوره سعی کنید این ساعت مشخص رو رعایت کنید. همیشه سعی کنید زودتر اقدام به تهیه دارو کنید که این مشکل پیش نیاد. حالا مساله ای نیست، بدن خیلی سریع دوباره عادت می کنه. جای نگرانی نیست.

      خدارو شکر که شدت جوش هاتون کم شده، اگر دقیق و درست مصرف کنید کلن از بین خواهند رفت.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  40. فریاد
    فریاد گفته:

    سلام مریم خانم من پسری سی و چهار ساله هستم با هفتاد کیلو وزن و جوش های صورتم مانند عکس هایی که در تلگرام از خودتون گذاشته بودید بود رفتم دکتر و رواکوتان 20با محلول کلیندامایسین و کرم لامینین تجویز کرد تا سه ماه هر روز میخوردم و جوش هام کاملا قطع شد بعد از سه ماه گفت یکروز در میان بخورالان بعد از یکماه که یکروز در میان میخورم صورتم جوش ریز میزنه خواستم بدونم طبیعیه؟محلول ماینوکسیدیل و لامینین بعد یکماه قطع کردم چون پوستم خیلی خشک میشد و از کرم هیمالیا استفاده میکنم که فاقد چربیه چون شنیدم باید از کرم فاقد چربی استفاده بشه وگرنه دوباره بر میگرده؟همینطور دکتر گفت بعد از پایان دوره مصرف تا شیش ماه صورت جوش نمیزنه ولی بعدش ممکنه دوباره جوش بزنه لطفا به این سه سوال من جواب بدین ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام خدمت شما.

      من فکر میکنم دوز مصرف شما زودتر از موعد کم شده و همین امر باعث شده که مجددا صورت شما جوش های ریز بزنه. یعنی هنوز دوره ی تثبیت درمان شما طی نشده بوده.

      در دوران مصرف آکوتان و حتی بعد از اون هیچ مشکلی نیست که شما از محصولاتی که دارای حد مناسبی از چربی هستند استفاده بکنید و در واقع اصلا باید این کارو انجام بدید. کرم هایی که فاقد چربی هستند و یا مناسب پوست های چرب هستند به شدت پوست رو خشک میکنن. خود آکوتان هم که باعث خشکی پوست میشه. پس شما حتما باید پوستتون رو چرب و مرطوب نگه دارید وگرنه پوست چروک میشه. این یه باور غلطه که چربی سطحی پوست باعث ایجاد آکنه میشه. چربی سطحی، پوست رو از چروک شدن محافظت میکنه.

      اگر دوره ی درمانی شما کامل شده باشه تا پایان عمر شما دیگه هیچوقت جوشی تولید نمیشه. اینکه پزشک فرمودن بعد از شش ماه برمیگرده فقط زمانی اتفاق می افته که دوز مناسبی از دارو به بدن شما نرسیده باشه. برای خود من الان دیگه داره سال نهم میشه ولی هیچوقت جوشی تولید نشده.

      موفق باشید.

      پاسخ
    • Fateme
      Fateme گفته:

      سلام. ببخشید یه سوال داشتم
      من 3 سال پیش چن ماه راکوتان مصرف کردم الان عوارضش که ریزش شدید مو و خشکس چشم و… اینا هس اومده سراغم هر کاری که میکنم خوب نمیشم. به نظرتون این عوارض تا آخر عمر همراهم هس؟ خیلی نگرانم

      پاسخ
      • مریم کاشانکی
        مریم کاشانکی گفته:

        سلام،

        عوارض دارو نمی تونه بعد از سه سال مشخص بشه. عوارض دارو فقط در حین مصرف دارو به وجود میان. ممکنه که بعضی از عوارض به صورت خیلی کمتر باقی بمونن اما عارضه ای که در حین مصرف به وجود نیومده باشه مربوط به آکوتان نمیشه. عوارضی که شما الان بعد از سه سال دارید مشاهده می کنید حتما علت دیگه ای داره.

        پاسخ
  41. شمیم
    شمیم گفته:

    سلام عزیزم ممنون بابت توضیحات کاملی که دادی راستش منم از دیدن جوشای صورت واقعا عذاب میکشم و از تجویز تکراری دکترام خسته شدم چند روز پیش تو اینترنت عکس جوشام رو برای متخصص پوست فرستادم ایشون فورا آکوتان پیشنهاد داد منم وقتی داشتم راجبش تحقیق میکردم با پست شما روبرو شدم اینکه گفتین تا دو ماه جوشا به شدت میریزه بیرون و خشکی پوست میاره منم ترسیدم چون شاغلم و این عوارض خیلی برام وحشتناکه واقعا همچین اتفاقی تو دوره مصرفش میوفه چون من از پوسته پوسته شدن صورتم متنفرم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      بدن هر فرد واکنش متفاوتی نسبت به دارو داره. ممکنه شما از اون افرادی باشید که از همون ابتدای مصرف جوش زدنشون متوقف میشه (مثل خواهر های من). بنابراین این مساله نباید نگرانتون کنه. به هر حال بهتره که شما یک بار جوش زیاد رو تحمل کنید تا اینکه برای تمام عمر با این مساله درگیر باشید. پوست پوست نمیشه صورت چون دائم چرب نگه میدارید و جلوی خشک شدنش رو میگیرید، فقط ممکنه جوش ها بیشتر بشن که اون هم اگر شد باید باهاش کنار اومد چون به نتایجش می ارزه به نظر من. فوقش یه ماسک به صورتتون میزنید و یکی دو ماه رو میگذرونید. بعدا که پوستتون خوب میشه اصلا یادتون نمیاد که این دوران چطوری گذشته.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
    • فریاد
      فریاد گفته:

      سلام وقتتون بخیر مریم خانوم، من ۳۳ سالمه و در ناحیه چونه دچار جوش های کیستی دردناکی شدم و به داکسی سایکلین جواب ندادن، زیر نظر دکتر راکوتان استفاده کردم، صد عدد یک روز در میان به مدت حدود ۷ماه. آخرین آزمایشی که دادم یه کوچولو آنزیم های کبدیم بالا رفته بود یعنی از ۴۰ به ۵۰ رسیده بود و دکتر گفت یک ماه و نیم قطع کنم و دوباره آزمایش بدم و از نو شروع کنم. خواستم بدونم به نظرتون در این مدت که دارو رو قطع میکنم جوشام برمیگردن؟؟؟ یعنی ممکنه این یک ماه و نیم تا شروع مجدد راکوتان جوشام عود نکنن؟؟؟

      پاسخ
  42. Maryam
    Maryam گفته:

    سلام مریم گلی مهربون، مررررسی ک هستی، منم سی سالمه، نزدیک ده سال شاید انواع سیپروترون کامپاندو استات و اسپیرونولاکتون و دیان خوردم، ولی خیلی وحشتنام سردرد و حالت تهوع میگرفتم ک کارم ب بیمارستان میکشید و بعد شش هفت ماه قطع میکردم و یک ماه بعد ک جوشام برمیگشتن محبور میشدم قرصارو بخورم، پوستم فوقع العاده بود و همه دوستام مارک کرمامو میپرسیدن. ولی بلافاصله ک قرص ول میکردم تا وقتی ک جوش داشتم قایم میشدم ?، تا دوباره قرصای هورمونی کار خودشونو کننـ الان سه روزه شروع ب خردن اوراتان همراه با اسپیرونولاکتون ۲۵کردم. ولی برا من هر پنج روز یکی نوشتن، خودم احساس میکنم خیلی کمه، دوس دارم دوزشو بیشتر کنم ک زودتر خوب بشم. نمیدونم چکار کنم. درضمن من بیوتکنولوژی دارو میخونم. و بسیاریـاز دوستای داروسازم میگن نخور، ولی من خودم نظرم اینه بکش و زیبایم کن ?. مرسی ک هستی.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      کلی خندیدم از کامنت قشنگت 😉

      اینطور که شما توصیف میکنید منبع اصلی جوش های شما حتما هورمونی هست که اینقدر خوب به داروهای هورمونی جواب میده بدنتون، من هم مثل دوستاتون توصیه میکنم که مسیر درمان رو آهسته و پیوسته ادامه بدید، اینطوری درمان خیلی بیشتر و بهتر در شما تثبیت میشه و احتمال برگشتن جوش ها رو خیلی کمتر میکنه. معمولا افرادی که جوش های هورمونی دارن باید همیشه به مصرف دارو ادامه بدن مگر اینکه اون عامل هورمونی ایجاد کننده ی جوش ها از بین بره. بنابراین چه بهتر که دوز مصرف دارو برای این افراد کمتر باشه تا آسیب کمتری به بدنشون برسه. شاید با این دوز پایین چند ماهی طول بکشه تا شما نتایج رو ببینید اما در عوض هم خیلی کمتر ضرر خواهد داشت و هم با قطع کردن دارو احتمال برگشت جوش ها خیلی کمتر میشه.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم. 🙂

      پاسخ
  43. سلنا
    سلنا گفته:

    سلام مریم جون ،علت اینکه همش میگن بعد راکوتان جوشها برمی گرده چیه که ما رو هم نسبت به این دارو دلسرد کردن؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      در بعضی از افراد جوش ها دوباره برگشتن اما تا جایی که من متوجه شدم همشون افرادی بودن که دوره ی درمانیشون رو کامل نکردن. مثلا یکیشون خواهر خود من که دوره اشو کامل و درست مصرف نکرد و جوش هاش برگشتن. همونطور که در پی نوشت ها نوشتم اغلب پزشکان نگران عوارض دارو هستن و بنابراین با مشاهده ی اولین بهبودها مصرف دارو رو قطع میکنن که این باعث میشه درمان تثبیت نشه و احتمال برگشت وجود داشته باشه.

      لازم نیست دلسرد بشید، شما با یه باور قوی که قرار نیست دیگه جوش بزنید درمان رو شروع کنید و مطمئن باشید که همینطور هم میشه.

      موفق باشید

      پاسخ
  44. فرناز
    فرناز گفته:

    من الان یک ماهه که دارم راکوتان مصرف میکنم یک روز در میون بعد خیلی جوشای زیر پوستی دارم و از وقتی راکوتان مصرف میکنم چندین جوش چرکی گنده زدم دکتر بهم گفته از این ماه روزی یکی بخور اما من میترسم بیشتر بریزه بیرون چون دوماه دیگه عروسیمه و نمیدونم چیکار کنم همراهش پاکسازی کنم یا روزی یکی بخورم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام

      پاکسازی رو که اصلا توصیه نمیکنم همراه مصرف دارو انجام بدید. توصیه ی من قطعا اینه که روزی یکی رو مصرف کنید اما اینکه می فرمایید عروسیتون هست ممکنه که جوش ها برای یکی دو ماه بیشتر بشن. بنابراین با پزشکتون مشورت کنید و اگر مشکلی نبود کلن مصرف دارو رو قطع کنید تا قبل از عروسیتون. بعد از لایه بردارها و اسکراب ها استفاده کنید تا بتونید مراسم عروسی رو بگذرونید و بعد از اول مصرف دارو رو شروع کنید. اگر فقط به خاطر جوش های زیر پوستی این درمان رو شروع کردید قطع کردنش معمولا مشکلی ایجاد نمیکنه.

      ممکن هم هست شما روزی یکی مصرف کنید و جوش ها خیلی بهتر بشن اما به هر حال یه ریسکه. لطفا با پزشک در این مورد مشورت کنید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
    • غزاله
      غزاله گفته:

      سلام مريم جون مرسي مطالب خوب و كاملت عزيزم
      من هند زندگي ميكنم واسه درس خوندن هواي اينجا مرطوب هستش ولي من قبل از اينكه بيام هند هم جوش ميزدم مثل همين الان ،٣ سال پيش راكوتان مصرف كردم به مدت ٣ ماه روزي يكي همراه با كرم ابرسان پوست اصلا مشكل خشكي پوست نداشتم فقط يكم لبام خشك ميشدن كه اونم مشكل خاصي نبودش و بعد اون سه ماه مصرف قطع شدش ومن اومدم هند و صورتم دوباره بدتر ريخت بيرون
      الان ٣ سال ميگذره ومن به خاطر درس نتونستم درمان قطعي براي جوشام پيدا كنم به نظرم فقط همون راكوتان خوبه
      من الان هند هستم و چند ماه ديگه ميرم ايران خواستم ازتون بپرسم اگه همينجا برم راكوتان ٢٠ بگيرمو شروع كنم روزي يكي بخورم به مدت ١ سال كه خوبه خوب بشم وازمايش هم بدم دو ماه يكبار؟؟؟
      به نظرتون شروع كنم؟

      پاسخ
  45. شهرام
    شهرام گفته:

    سلام مرسی از این مطلبه کاملتون
    من پوسته پیشونیم به شدت چربه
    و حتی از خونه میرم بیرون میام پیشونیم عرق میکنه
    کوچکترین کار پیشونیمو تحت گرما و عرق و چرب شدن قرار میده
    جوش هم میزنه تقریبا 3 4 ساله که اینجوریه
    خانواده میگن واس جوونیه خوب میشه ولی الان سنم 22 عه فک کنم باید کم بشه یکم که نشده
    از روش های خونگی هرچیو بگید تست کردم
    خمیر دندون یخ خاکشیر با ترنجبین یه مدت روغن نخوردم سرخ کردنی یه مدت شیرینی جیتو گذاشتم کنار صدر با ماست خیار ابلیمو گلاب و خیلی چیزای دیگه که تاثیری نداشت خسته شدم
    راکوتان جواب میده به نظرتون واسه چربیه پوست و جوش های سر سفید و متورم و دور قرمز که جاشم نمیره؟
    ممنون اگه جواب بدین

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام.

      بله حتما جواب میده به شرطی که درست و کامل مصرف کنید. من تا به حال ندیدم فردی که جوش داره با عبور کردن از جوونی جوش زدنش متوقف بشه چون تجربه میگه که یه عامل درونی باعث ایجاد آکنه میشه و باید اون رو برطرف کرد. بنابراین توصیه میکنم که درمان تحت نظر پزشک داشته باشید تا بتونید به نتیجه برسید.

      موفق باشید.

      پاسخ
  46. شایان
    شایان گفته:

    سلام مرسی از این مطلبه کامل که خوندنش ارزوی کسیه ک جوش یا اکنه داره
    چون کسی که درگیره جوشه دنباله مطلبی میگرده ک مثل مطلب شما کامل باشه و توضیحاتش عالی باشه و اخرش هم نتیجه گرفته
    من خودم 22 سالمه پیشونیم به شدت چربه و جوش های نسبتا بزرگ میزنه و تا جوش قبلی خوب نشده بعدی میزنه ولی بیشتر پیشونیمه و همیشه چن تا جوش متورم رو پیشونیمه و جاشون مونده و تقریبا پیشونیم قرمزه و هر کاری بگید کردم ماسک های طبیعی یا مصرف بیوتین و خاکشیر و صدر با ماست و عسل و سیب زمینی و لیموترش تازه و خیلی چیزای دیگه که اثره یک درصدی هم نداشت
    ولی درمان تحت نظر پزشک نداشتم
    چرب بودنه پوست پیشونی و جوش حدودا 7 8 تا به طور داعم پنج ساله دارم
    خودم فک میکنم چون پوسته پیشونیم چربه و منافظ پوستم بسته میشه جوش میزنه
    به نظر شما راکوتان به چربیه پوست و این جوش های سر سفید کمک میکنه؟
    اینم میخواستم بپرسم مصرف اکوتان به موها صدمه ی جدی نمیزنه؟
    چون موهام پرپشته نمیخوام مشکلی پیش بیاد یا بریزه
    با خوندنه مطلبه شما حسه خوبی گرفتم و میخوام به پزشک مراجعه کنم و خودم راکوتانو به پزشک پیشنهاد کنم ک فکره چیزای دیگه نباشه چون اثر نداره
    جواب بدید ممنون میشم مریم خانوم.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام،

      من هم چند سالی فقط روی پیشونی جوش داشتم و بعد به بقیه ی صورتم هم منتقل شد. بنابراین خوبه که شما قبل از اینکه جوش ها به بقیه صورت برسن درمان کنید.

      بله، راکوتان میتونه حتی مدل پوست شما رو یک تا دو درجه تغییر بده، یعنی پوست چرب شما میتونه به یه پوست معمولی یا حتی خشک تبدیل بشه. وقتی جوش های بزرگ و متورم و چرکی روی پوست فرد تولید میشن یعنی قطعا یه دلیل داخلی در بدن اون فرد وجود داره. چربی سطحی پوست به هیچ وجه نمیتونه چنین جوش هایی ایجاد کنه، نهایتن میتونه جوش های زیر پوستی کوچیک رو ایجاد کنه. به همین دلیل هست که ماسک ها و لایه بردارها و صابونها و غیره نمیتونن موثر باشن چون اون عامل داخلی رو باید از بین برد.

      به همین دلیله که من به همه ی افرادی که این مدل جوش هارو دارن توصیه میکنم به سراغ درمانهای قطعی برن. همین توصیه رو برای شما هم دارم که اگر پزشک موافق بودن این درمان رو به طور کامل و دقیق انجام بدید و امیدوارم که صد در صد نتیجه بگیرید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      در مورد موها که سوال کردید دارو روی بدن هر فرد عوارض متفاوتی داره، ممکنه که شما اصلا دچار ریزش مو نشید مثل من که نشدم. ولی به هر حال تمام عوارض برگشت پذیر هستند، اگر هم این اتفاق افتاد با مصرف ویتامین ها و مکمل ها شدتش رو کمتر کنید و وقتی که درمان تموم بشه دوباره موهاتون به حالت اول برمیگرده. اما میگم شاید اصلا برای شما پیش نیاد.

      موفق باشید.

      پاسخ
  47. محمد
    محمد گفته:

    ممنونم از پاسخگويي.
    همينطور ك گفتم من دوره اول مصرف اكوتانم يك روز در ميان و ب مدت١ماه بود(در ط دوره اول صورتم جوش زد)دوره دوم هر روز به مدت٢ماه مصرف كردم(صورتم جوش نزد و تقريبا صاف شدع بود دغدم فقط جاي جوش بود چون جوشام رفته بودن)دوره سوم هرروز،دوروز از روزاي هفته دو عدد يني يك شنبه٥شنبه دوعدد بقيه روزا يك عدد(از وقتي دوره سوم شروع شدع صورتم مثِ دوره اول ريخته بيرون از جوشاي چركي ملتهب قرمز،نه مثل قبل از درمان اما بازم ريخته بيرون)الان دوروزه ك تصميم گرفتم روزي دو عدد بخورم دليل اينكه دوز درمان بردم بالا اينه فك ميكنم بيش از حد الان دارم دوره سومو ادامه ميدم يك ماهو نيم هسته دوره سومم و جوشام قطع نشدن حتي كوچيك تر هم نشدن و اينكه ازمايشات كبد و كلسترول و…دكترم هر وقت ميرم ميگه خوبه ازمايشاتت زياد تغيري نكرده ازمايشت با قبليه واسه همينه ك دوز بردم بالا ببينم درمانم چ جوري ميشه.اينكه چرا با دكترم مشورت نكردم دليلش اينه دكترم مسافرته و تا اخر ماه رمضان نمياد منم تصميم دارم تا اخر ماه روزي دو عدد مصرف كنم.و اينكه من از سفيدع تخم مرغ استفادع كردم ايا دليل جوشام سفيده تخم مرغ ميشه؟؟؟با اينكه قطع كردم و ديگه نزدم ب صورتم سفيدرو اما تغيري نكرده جوشام.
    و اينكه از سركه سيب چطوري استفاده كنم و بزنم به جاي جوشام(لكه هام)؟
    ممنونم بازم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام.

      به نظر من دوره ی سوم برای شما خیلی زود شروع شده بوده. شما نیاز دارید که دوز مصرف ثابتی رو برای چند ماه (پنج یا شش ماه) ادامه بدید. یعنی به جای اینکه دو روز در هفته دو عدد و بقیه ی روزها یک عدد مصرف کنید برای چند ماه روزی دو عدد مصرف کنید و یا روزی یک عدد (بسته به تشخیص پزشک). این کار باعث میشه که درمان در شما تثبیت بشه. بعد از چند ماه می شه کمترش کرد یا میزان مصرف رو در روزهای مختلف هفته تغییر داد. هر چند که من تا پایان دوره ی درمانم روزی دو تا مصرف میکردم.

      سفیده ی تخم مرغ باعث جوش زدن نمیشه، مطمئن باشید.

      سرکه ی سیب رو با پنبه روی جای جوشهاتون بزنید. البته اجازه بدید که درمان کامل بشه بعدا از سرکه ی سیب استفاده کنید. چون به هر حال سرکه اسیدی هست و پوست شما الان خیلی حساسه. نگران جای جوش ها نباشید، قرار نیست برای همیشه بمونن.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  48. مجتبی
    مجتبی گفته:

    سلام مریم خانم .ممنونم ازتون که خیالمونو خیلی راحت کرد
    سوالم اینه که الان که از روآکوتان استفاده میکنیم باید از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده کنیم یا با چربی؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام.

      بستگی به شدت خشکی پوست شما داره، اما کلن توصیه میشه که از روغن ها و محصولات چرب تر استفاده کنید که بعدا پوست چروک نشه. بنابراین از مرطوب کننده های چرب می تونید بدون مشکل استفاده کنید. اون چربی سطحی باعث ایجاد آکنه نمیشه.

      پاسخ
  49. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام مریم جان .ج سوال منو ندادین.شما با مصرف راکوتان معده درد نگرفتین؟چون من دوماهه ی روز درمیون استفاده میکنم جوشام خوابیده ولی قرمزیاش مونده. العان معدم بشدت درد گرفته سابقه ورم و التهاب معده دارم نمیدونم با این وضع ادامه بدم راکوتانو یا نه؟ واقعا نمیدونم باید چ کار کنم

    پاسخ
  50. mahda
    mahda گفته:

    سلام مریم جان .شما گفتین دوماه اول روزی یک عدد وده ماه دیگرروزی دوعدد یعنی کلا 660تا قرص مصرف کردین ولی یه جا هم گفتین که 330دونه توطول درمان خوردین این برام سوال شده .ودیگه اینکه من قبلا یه دوره چهار ماهه که جمعا 90تا دونه خوردم که جوشهام خوب شد که دکتر گف دیگه نخورم اتفاقا بعد یک ماه ازتمام شدن دارو باردار شدم که همش استرس داشتم که بچم مشکل داشته باشه ولی خداروشکر دخترم الان 14ماهشه سالم باهوش هست .اینو گفتم که خانوما نگران نباشن حتی بعد مصرف رواکوتان باردار میشن .واینکه جوشهام بعد از یکسال نیم برگشتن الان سه هفته هست که دارم روزی یه دونه میخورم میخاستم بدونم الانم یک سال کامل بخورم اون 90تا که قبلا خوردم روی این حساب کنم یانه ؟؟؟سنم 38سال هست از 16سالگی جوش کم بیش داشتم .واینکه میخام وزنم کم کنم ایااشکالی پیش میاد یانه ؟؟؟شما همراه این قرص چه قرصهایی دیگه دکتر براتون تجویز میکردن ؟؟من عضو کانالتون هستم به اسم زهرا ولی دلم میخاد بیشتر باتون مشورت داشته باشه کاش با افرادی که داخل کانالتون هستن یه گروه میزدین تا همه از تجربیات همدیگر استفاده میکردیم بازهم تشکر از اینکه جوابگو هستین

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خوشحالم که می شنوم دخترتون رو به سلامتی به دنیا آوردید. این تجربه ی شما می تونه نگرانی خیلی هارو برطرف کنه.

      طول درمان من ده ما بوده، همه جا نوشتم تقریبا یک سال که افراد یه تصویر ذهنی بهتری داشته باشن. در مورد تعداد قرصی که مصرف کردم خودم واقعا گیج شدم، چون مال خیلی وقته پیشه، هر دفعه حساب میکردم یه چیزی در میومد واسه همین تعداد رو از توی متن برداشتم. فقط این رو مطمئنم که دو ماه اول روزی یک عدد و بعد روزی دو عدد تا پایان درمان. این رو کاملا مطمئنم.

      عزیزم الان که دوباره مصرف رو شروع کردید حتما تحت نظر پزشک باشید، شاید شما در عرض شش ماه کاملا خوب بشید. اون چیزی که قبلا خوردید دیگه به حساب نمیاد، الان این یک دوره ی درمانی جدیده برای شما.

      فکر نمیکنم با وزن کم کردن تداخلی داشته باشه فقط رژیم غذاییتون رو رعایت کنید که ویتامین آ و چربی زیاد نداشته باشه و اگر دارویی میخواید مصرف کنید با مشورت پزشک مصرف کنید.

      من همزمان با اون درمان هیچ نوع درمانی انجام ندادم، هیچ دارویی مصرف نکردم، پزشک هم هیچ دارویی ندادن، فقط آکوتان می خوردم و پوستم رو چرب نگه میداشتم.

      راستش تلگرام که در حد همین کانال هم اومدنش سخت شده. ولی من سعی می کنم یه فضایی رو آماده بکنم که افراد بتونن با همدیگه هم صحبت کنن. ممنون از پیشنهاد خوبتون.

      براتون آرزوی سلامتی دارم.

      پاسخ
      • Mary1989
        Mary1989 گفته:

        سلام مریم گلی من نمیدونم چرا پیامام بهتون نمیرسه، منم چهار پنج روزه دوره درمان با اوراتان معادل راکوتان رو شروع کردم. نزدیک ده سال انواع قرص های هورمونی سیپروترون استات و کامپاندو دیانو اسپیرونولاکتون مصرف کردم ک عوارضش برا من کمتر از مرگ نبود هین مصرف این داروها پوستم بگم اینه بود اغراق نبود. ولی بلافاصله ک میزاشتم کنار یک ماه بعدش جوش میزدم نه خیلی زیاد ولی من تحمل همون مقدار کمم نداشتم و دوباره شروع ب خوردن اون قرصای عذاب اور میکردم، پنج شش ماه تحمل میکردم و زجر میکشیدم ولی کم ک می اوردم ولشون میکردم و دوباره روز از نو روزی از نوع، تا اینکه تصمیم گرفتم راکوتان بخورم دکترم برام تحویز کرد همراه با سیپروترون ۲۵ ، ولی ی چیزی ک دلمو راضی نمیکنه اینه ک دکتر ب من گفتن هر ۵روز یکی بخورم، بنظرم دوزش خیلی پایینه، طبق تجربه شما میترسم این ب من جواب نده . چکار کنم بنظرتون؟

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام عزیزم. کار خوبی کردید که اوراتان رو شروع کردید. دوزی که تجویز شده پایینه ولی احتمالا برای آکنه ی شما اینطوری مناسب دیدن پزشک. به نظر من اجازه بدید یه مدت بگذره با همین دوز مصرف، چون تا دو سه ماه می تونید با دوز پایین شروع کنید. اگر جوش زدن متوقف نشد بعد از پزشک بخواید که دوز مصرف شمارو بیشتر کنن. به هر حال نگران نباشید، مساله ی حادی نیست. در این درمان باید صبور بود تا بدن فرصت کافی داشته باشه. درست میشه ایشالله.

          براتون آرزوی سلامتی میکنم.

          پاسخ
  51. سیمین
    سیمین گفته:

    در مورد خشکی لب هم تو خونه از وازلین فیروز و آرام( ۳ تومن)و بالم لب هیدرودرم( ۸ تومن) استفاده میکردم.واسه بیرون از خونه هم از بالم لبای رنگی قرمز ملایم استفاده میکنم ک دگ رژ نزنم یکیش بالم لب پالمرز خارجی(۲۰ تومن) ک spf داره درروز و لبلو توت فرنگی ایرانی(۹ تومن) بدون spf در شب.
    در مورد بینی وازلین چون از مشتقات نفت هست دکتر به من گفتن ک استفاده نکنم و ترجیحا ویتامین آ چشمی(هزارتومن).
    خداروشکر بینی من فقط ی هفته زمستون خشک بود و بعد رفع شد.شاید علت اینکه پوست من خیلی خشک نشده استفاده ی یک تا دو روز در میون از ویتامین E باشه(شرکتای متفاوتی تولید میکنند ولی تقریبا دونه ای ۳۰۰ در میاد)واسه بدنم روغن بدن بچه فیروز ویتامین e یا الوئه ورا و لوسیون بدن بچه فیروز واقعا مناسب بودن(قیمتشونم بین حدودا ۷ تا ۸ تومنه).ضد افتاب ایرانی راسن بدون رنگ( قیمتش الان ۲۵ تومنه)و هایسک ک خارجیه دقیقا مثه راسنه( ولی قیمتش ۶۰ تومنه) برای این دوران مناسبن.ضد افتاب رنگی پریم جوان کننده فاقد چربیش ک جلدش قهوه ایه هم برای بیرون استفاده میکنم که راضی هستم(٣۵ تومن).اگه هم بخاین هم ارایشی عمل کنین هم جوشاتون کنترل شه ب نظر من کرم نوروآ اکتی پور واقعا مناسب هست(من ۵۰ خریدم الان شده۷۰ تومن).برای پاک کردن ارایشمم از سن سی بیو بایودرما (قیمت ۵۰.پایه ش ابه)استفاده میکردم و دگ صابون و ژل شست و شو نمیزنم.برا ابم ی بطری دو لیتری اول روز پر میکنم ک یادم باشه تا اخر شب خالیش کنم.راکوتانم ک خارجیش ۳۰ عدد ۹۰ تومن که این نمونه ش در حال حاضر کمیاب شده ک موثر تر از ایرانیشه.اینکه من قیمتا رو گفتم واسه دوستانیه ک پرسیدن و واسشون مهمه شاید بتونن انتخاب مناسبی داشته باشن. امیدوارم که تونسته باشم کمکی کرده باشم هر چند روزب روز قیمتا بالاتر میره

    پاسخ
  52. سیمین
    سیمین گفته:

    سلام مریم خانوم.سیمین ۲۵ ساله.من ابان ماه کامنت گذاشتم.الان تقریبا ۶ ماه از استفاده من میگذره.۴ ماه اول هر روز استفاده کردم.دوماه بعد ی روز در میون.تقریبا ۱۶۰ تا استفاده کردم.خداروشکر از ابتدای مصرف هیچ جوش جدیدی ب صورتم اضافه نشد.جوشای کمر و بازوهامم کاملا قط شد.پوست صورتم و بدنم اصلا پوست پوست نشد ولی بعد از حمام روغن بچه فیروز یا لوسیون بدن فیروز استفاده میکنم.چشمام بیشترین جاییه ک خشک شده و فاصله ی دورو تار میبینم.مرتب قطره اشک مصنوعی استفاده میکنم.فقط امیدوارم این مورد برطرف شه.پریودهامم کاملا منظم هستش و مثه سابق.استخون دردم نگرفتم.تو ازمایش خون ماه گذشته م انزیم کبدیم نرمال بود اما چربی خونم شد ۲۴۰ ک دکتر بهم گفت راکوتان رو دگ ب ۱۸۰ ک رسید قط کنم.و قرص اتورواستاتین ۱۰ میلی برای ۶۰ روز واسم تجویز کردن.وزن من ۶۵ کیلوهه.امیدوارم ۱۸۰ دونه واقعا موثر واقع بشه.دکتر گف الان صورتت صاف شده کافیه نهایتش جوشا برمیگرده مجدد استفاده میکنی.ولی من دوس دارم درمانم کامل شه تا اینکه مجدد از اول شروع کنم.نظر شما چیه؟قطع کردنش منطقیه؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم،‌ خیلی خوشحالم که می شنوم درمان براتون موثر بوده.

      ببینید نظر پزشک شرطه، ما نمیخوایم آکنه رو درمان کنیم اما کلسترول انقدر بالا بره که مشکلات دیگه ای برای بدنمون پیش بیاد. شما باورتون این باشه که دیگه برای همیشه خوب شدید، نگرانی ها رو کنار بذارید. من هم مثل شما و همه ی افراد دیگه وقتی درمانم تموم شد همش نگران بودم که نکنه برگرده، اما بعدش به خودم گفتم باید این فکرها رو کنار بذارم و دائم به خودم بگم که من دیگه هرگز جوش نمیزنم و همین کار رو هم کردم. باور شما واقعا روی بدنتون تاثیر میذاره.

      بنابراین به حرف پزشک گوش کنید، ایشالله که دیگه هیچوقت به دارو نیاز پیدا نمیکنید.

      براتون آرزوی سلامتی دارم.

      پاسخ
  53. عرفان
    عرفان گفته:

    سلام من برای جوش های بدنم مدت 1 ماه روزی 1 عدد و حالا 15 روز که 2 عدد مصرف میکنم
    اما هنوز به شدت جوش میزنم
    در صورت و گردن و بدن
    درشت و خونی که البته میترکونم چون اگه نکنم خودش میترکه
    سر 2 ماه پوستم رو به بهبودی میره به نظر شما ؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام

      الان که دوز مصرف بالا رفته و روزی ۲ تا شده به احتمال خیلی خیلی زیاد جوش زدن به زودی متوقف میشه. لطفا صبور باشید و اجازه بدید دارو اثر کنه. بدن خودتون را با دیگران مقایسه نکنید، بدن هر کس یه جوری جواب میده ولی برای همه یک ماه اینور یا اونور بالاخره بهبودی ایجاد میشه.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  54. Sara
    Sara گفته:

    سلام ، امیدوارم بتونم جواب بگیرم
    من الان حدود 50 تا قرص راکوتان مصرف کردم یه روز درمیون و دوز بیست میلی گرم ، مشکلم خشکی و ریزش شدید موها و پوستمه
    میخوام بدونم بعد از قطع مصرف چربی پوست و موهام برمیگرده ؟ من موهای چربی داشتم و راضی بودم
    این خشکی شدید موهام واقعا اذیت کننده اس ، پوست و مو بعد از قطع مصرف درست مثل اولش میشه ؟؟
    ممنونم از پاسخ گوییتون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      ممکنه که پوست شما یک درجه تغییر حالت بده و مثلا تبدیل به یه پوست معمولی بشه، ممکن هم هست این اتفاق نیفته و دوباره تبدیل به یه پوست چرب بشه. پوست خود من کاملا چرب بود اما الان معمولیه گاهی هم خشکه. اما موهاتون درست میشه نگرانش نباشید، موی من هم چرب و کاملا لخت هست که بعد از قطع دارو الان همون حالت رو داره.

      برای ریزش موهاتون دوستان میگن که باید ویتامین مصرف کنید، با پزشکتون مشورت کنید. پوستتون رو هم که دائما چرب کنید که یه وقت بعدا چروک نشه به خاطر خشکی شدید.

      سلامت باشید

      پاسخ
    • علی حسن زاده
      علی حسن زاده گفته:

      سلام خسته نباشین ممنون از سایت عالی و خوبتون خیلی چیزا فهمیدم
      من الان ۲ هفتس درمان با راکوتان رو شروع کردم یه روز راکوتان میخورم یه روز آزیترو مایسین 250 روز جمعه هم هیچ کدومو نمیخورم به نظر شما خوبه؟؟؟من واقعا وقتی جوشامو میبینم اعصابم خورد میشه و فکر کنم افسردگی گرفتم و اعتماد به نفسم خیلی اومده پایین .
      این دارو واسه همه جواب میده ؟؟ممکنه واسه بعضیا خوب نشه
      خیلی ممنون میشم اگه جواب بدین بازم ممنون

      پاسخ
      • مریم کاشانکی
        مریم کاشانکی گفته:

        سلام، خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده.

        در مورد نحوه و میزان مصرف دارو فقط باید پزشک نظر بدن. لطفا طبق نظر پزشک عمل کنید و به هیچ وجه این دارو رو خودسرانه مصرف نکنید که می تونه به کبد بسیار زیاد آسیب برسونه.

        از نظر من این دارو برای همه ی افراد در هر شرایطی جواب میده به شرطی که درست و به اندازه مصرف بشه. بنابراین لطفا تحت نظر پزشک متخصص درمان رو انجام بدید که در اینصورت حتما نتیجه خواهید گرفت.

        پاسخ
  55. Reyhaniiiii
    Reyhaniiiii گفته:

    سلام مریم جان
    من ۶ ماهه ک راکوتان مصرف میکنم
    قبلا هم دکوتان استفاده کردم اما ول کردم ولی پوستم خیلی خوب شد تا گذشت و بعد یک سال باز برگشتن من با دکوتان مشکل خاصی نداشتم اما با راکوتان ی چندتا مسئله پیش اومده که ممنون میشم اگه تجربه ای داری کمک کنی
    اول اینکه لبم با وجود اینک ویتامین آس میزنم از دو طرف قاچ میخوره پاره میشه یکم ک واقعا دردسر سازع برای غذا خوردن و… بعضیا میگن بخاطر اینه ک ویتامینو گوشه لب نباید بزنی درسته عایا؟؟؟
    دوم اینکه من پوستم خشک شده و از اونجایی ک دکترم هیچ اشاره ای ب اینک باید چربش کنم و اینا نکرده و فقط و فقط راکوتان تجویز کرده منم دیگه حرکتی نزدم ولی حس میکنم پوستم خط افتاده وقتی میخندم نمیدونم حسه یا واقعا ب چشم بقیه هم پیداس …. اینو باید چ کارش کنم؟
    سوم اینکه من با اینک ی قسمت صورتم اصن جوشی برای ترکوندن نداش چطور چاله افتاده واقعا عجیبه ممکنه بخاطر پوسته ریزی بوده باشه؟
    سرتو درد اوردم? مررررسی میشم ج بدی

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم

      در مورد لب هاتون بزرگترین اشتباه رو دارید میکنید. به هیچ عنوان از پماد ویتامین آ استفاده نکنید و از هر چیزی که ویتامین آ داره به شدت پرهیز کنید در طول درمان. (توی پی نوشت های مقاله کامل توضیح دادم) به این دلیل که آکوتان میزان ویتامین آ رو در بدن به حد سمی شدن بالا میبره که عوارضش خشکی شدید پوسته و مصرف هر نوع ویتامین آ میتونه به این خشکی دامن بزنه. به جاش برای لب هاتون از وازلین استفاده کنید که واقعا معجزه میکنه.

      پوستتون رو حتما حتما باید چرب کنید، دائم هم باید این کار رو انجام بدید. اگر لازم بود روزی دو بار یا بیشتر. اول مرطوب کننده یا لوسیون بزنید بعد روی اون از روغنهای مختلف مثل روغن نارگیل استفاده کنید اگر اینکار رو نکنید ممکنه پوستتون چروک بشه.

      نگران چاله نباشید، به مرور زمان بهتر میشن.

      موفق باشید.

      پاسخ
  56. الهام
    الهام گفته:

    سلام مریم جون
    عزیزم شما به میزان وزن بدنتون کلا چند عدد این کپسول رو درطول یکسال مصرف کردین تا بهبودی براتون حاصل شده؟عزیزم با اینکه الان مصرف رو قطع کردین شده باز هم صورتتون جوش دربیاد؟؟؟ممنونت میشم پاسخمو بدی عزیزم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      راستش من تعداد رو اصلا یادم نمیاد. یعنی می ترسم هرچی بگم اشتباه گفته باشم. مال خیلی سال پیشه، اما میدونم که من سه برابر وزنم مصرف نکردم بلکه تقریبا ۶ تا ۸ برابر وزنم مصرف کردم چون آکنه ی شدید داشتم.

      الان که بیشتر از ۸ سال میگذره من دیگه حتی یک دونه از اون جوش ها نداشتم. اما در دوران پی ام اس یا در دوران پریودم تقریبا هر دو ماه یکبار یه جوش بسیار ریز دارم که علت هورمونی داره ولی اصلا آزار دهنده نیست.

      سلامت باشید.

      پاسخ
  57. ناهید
    ناهید گفته:

    سلام و خسته نباشید،راستش صورت من هم جوش متورم داره هم جوشای ریز که چرکی نیستن هم جوش سرسیاه خواستم ببینم راکوتان رو همه اینا تاثیر میذاره آیا؟؟و منظورتون از جوشای زیرپوستی چیه؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. بله، روی انواع مختلف جوش اثر میذاره.

      جوش زیر پوستی جوشیه که روی سطح پوست نیست. چربی در زیر پوست جمع میشه و تشکیل جوش های ریز رو میده که وقتی تعدادشون زیاد باشه آزاردهنده میشه. این جوش ها به «کومدونهای بسته» معروفن. البته آکوتان که مصرف میکنید این جوش هارو هم کاملا از بین میبره اما به یه احتمالی ممکنه این مدل جوش های زیر پوستی باز هم تشکیل بشن. بستگی به جنس پوست افراد داره، بیشتر علت سطحی دارن این جوش ها تا علت داخلی.

      موفق باشید.

      پاسخ
  58. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام مریم عزیز.
    من ۲۷ سالمه،از ۱۹ سالگی هفته ای یکی دوتا جوش روی لپم میزد ،چند بار به پزشک مراجعه کردم و فقط صابون برام تجویز کردن و من هم خیلی پیگیر نبودم تا سال گذشته که به یک پزشک که خیلی تعریفشو شنیده بودم مراجعه کردم و برام صابون جوانه گندم و اریترومایسین و یک کرم دست ساز همچنین به مدت تقریبا دوماه دو نوع کپسول ویتامین که یکیش بیون ۳ و اون یکی هم قهوه ای بود برام نوشت و تقریبا به مدت ۷-۸ ماه صورتم دیگه جوش های بزرگ نمیزد و در واقع میزان جوش ها خیلی کم شده بود که ناگهان صورتم پر از جوش های ریز و درشت و سر سفید شد که من هم مثل شما نمیتوانستم اونا رو دستکاری نکنم، اینرو هم بگم این جوش ها بیشتر روی پیشانی و چانه ایجاد شد که من تا قبل از اینکه این جوش ها شروع بشه اصلا در این نواحی جوش نمیزدم. و العان به مدت ۵ ماه است که روزی چندین جوش ریز و درشت و ملتهب در قسمت های مختلف صورتم میزنم و اون پوست تقریبا بدون عیبم به مخروبه تبدیل شده،به نظرتون روآکوتان برای من جواب میده با توجه به اینکه من دچار بیماری هپاتیت ب هستم ولی کاملا غیر فعال است و دارو مصرف نمیکنم.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      به نظر من قطعا آکوتان برای شما جواب میده به شرطی که کامل و دقیق مصرف کنید. اما در مورد بیماریتون و اینکه آیا اصلا می تونید این دارو رو با وجود هپاتیت مصرف کنید یا نه باید حتما با پزشک مشورت کنید. لطفا خودسرانه دارو مصرف نکنید و حتما تحت نظر پزشک باشید چون هپاتیت کبد رو هدف قرار میده و آکوتان هم تاثیر مستقیم روی کبد داره. شما جز مواردی هستید که باید به شدت تحت نظر پزشک باشید اگر بخواید که این دارو رو مصرف کنید. از من می پرسید با یک دکتر هم نه بلکه با چند دکتر مشورت کنید، اگر همشون موافق بودند مصرف کنید.
      به احتمال خیلی زیاد علت جوش های شما همین اختلال در کارکرد کبدتون هست. شاید اگر مشکل کبد رو رفع کنید جوش های شما هم خوب بشن. به هر حال حتما تحت نظر باشید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  59. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام و خسته نباشید،یه سوال داشتم اینکه عاقبت جوش های سرسیاه بعد از درمان با راکوتان بهتر میشه؟؟

    پاسخ
  60. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام
    من هم از آکوتان حدودا 10سال پیش استفاده کردم
    واقعا جوشهام روانیم کرده بود
    یه دوره 6ماهه استفاده کردم خیلی عالی شد پوستم
    بعد از اون تازه به فکر جاهای جوش که تو صورتم مونده بود افتادم که فاجعه بود
    5بار لیزر کردم صورتم خیلی بهتر شد ولی تنها بدیه لیزر اینه که پوستو بینهایت حساس میکنه
    البته من پیش بهترین دکتر با بهترین لیزر اونموقع فرکشنال انجام دادم
    تنها اشتباهم این بود که جلسه اول پیش یه دکتر الکی رفتم و با یه دستگاه لیزر صورتمو داغون کرد. واقعا نمیدونم وجدان تو یه سری از دکترا وجود نداره. اینجوری بگم که تا 1سال صورتم قرمز بود
    این رو هم بگم که آقایان اگه میخان راکوتان استفاده کنن زیاده روی نکنن و همون یه دوره 8ماهه کافیه چون با بالا رفتن سن چربی پوست کمتر میشه و اونوقت درگیر خشکی و قرمزیه پوست میشید

    پاسخ
  61. عاطی
    عاطی گفته:

    سلام عزیزم ممنون از دلگرمی و وقتی که میذاری
    من بیشتر از سه ماهه که راکوتان استفاده میکنم امروز یه جوش کوچولو زدم واینکه شما در طول دوره درمان اصلا اصلا جوش نزدین و چجوریه همش نگرانم دوباره بزنم مرسی عزیزم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      برای من از ماه سوم جوش زدن متوقف شد و از ماه چهارم دیگه یادم نمیاد که جوشی زده باشم. ولی شما بدنتون رو با دیگران مقایسه نکنید. این چیزها بستگی کامل به نوع آکنه ی شما، سیستم کلی بدن شما و میزان مصرف دارو داره. بدون نگرانی به درمان ادامه بدید، نگران بودن همیشه باعث بدتر شدن اوضاع میشه. ایشالله که دیگه هیچ جوشی تولید نمیشه.

      پاسخ
  62. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام .مریم جان ممنون از اینکه اطلاعات مفیدتو در اختیار ما گذاشتی من ۲۴سالمه آکنه شدید دارم ک شاید بخاطر تخمدان پلی کیستیکم باشه العان دوماهه ی روز درمیون دارم راکوتان ۲۰میخورم جوشام خوابیده ولی هنوز جوش میزنم جای جوشامم ب صورت قرمزی شدید مونده مشکلم اینه ک التهاب معده دارم العان بدجور معدم درد گرفته نمیتونم ادامه بدم راکوتانو از طرفی جوشای افتضاحم درمان نشده عکستو دیدم داخل کانال جوشات خیلی کم بودن در مقابل جوشای صورت من بنظرت چ کار کنم امیدمو از دست دادم واسه جای جوشام چ کار کنم قرمزیاش خیلی ناجوره

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      مشکل معده مشکل جدی هست، حتما اون رو پیگیر باشید، شاید پزشکان بتونن راهکاری ارائه کنن که هم بتونید دارو رو مصرف کنید هم اینکه معده تون مشکلی پیدا نکنه.
      شاید هم به خاطر مشکل تخمدان اصلا داروی دیگه ای برای شما تجویز کردن و اون دارو بهتر بود.

      قرمزی جای جوشها از بین میره، اصلا لازم نگران باشید، فقط باید یه کم صبور باشید.

      براتون آرزوی بهبودی میکنم.

      پاسخ
  63. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام مریم جان من 23سالمه و یک سال و نیمه حدودا شروع کردم به جوش زدن های بد، از داروهای گیاهی گرفته تا داروهای شیمیایی و هورمونی همرو استفاده کردم ولی به نتیجه نرسید، تا اینکه چند ماه پیش پیش دکتر پوست رفتم و تشخیص داد من اگزمای پوست چرب دارم ، دارو ضد قارچ بهم داد که خوبم کرد و حدود نه ماهی خیلی خیلی کم جوش میزدم، الان یه ماهه دوباره جوش ها برگشتن و دوباره پیش همون دکتر رفتم و گفتم درمان قطعی میخوام که قرص راکوتانو معرفی کرد و برای پنجاه روز قرص نوشت که دوباره معاینم بکنه و به قول خودش دوره پنج ماهرو بعد اون زمان طی کنم، نوزده روزه دارم مصرف میکنم و صورتم پر از جوش شده ولی خب به نصبت دو هفته پیش بزرگی جوشا کمتره ولی تعداد بیشتر، چیزی که منو اذیت میکنه اینه که من اگزمای پوستمم بیشتر شده و مدام پوستم در حال سوزش و خارشه مرطوب کننده هم میزنم ولی انگار نه انگار این پوست رطوبتی هم میتونه داشته باشه. راه حلی برای این مشکل نداری یا آبرسان خوب معرفی کنی؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      زیاد شدن تعداد جوش ها طبیعیه، جای نگرانی نداره. به زودی قطع میشه.

      راستش من تا به حال از محصول آبرسان استفاده نکردم، اما سوال می کنم و اگر چیز خوبی بود معرفی میکنم. اما مرطوب کننده به تنهایی کافی نیست. شما باید اول مرطوب کننده رو بزنید و بعد روی اون حتما از روغن استفاده کنید. روغن نارگیل یا سایر انواع روغن ها. اون روغن هست که پوست شما رو از خشکی بیش از حد در میاره اما روغن به تنهایی هم فایده ای نداره، هر دو باید با هم باشن.

      یکی از کاربران عزیزمون به اسم خانم «سیمین» (چند تا کامنت بعد از کامنت شما) خیلی کامل محصولاتی که استفاده کردن رو با قیمت توضیح دادن. کامنت ایشون رو بخونید حتما مفید خواهد بود براتون.

      سلامت باشید.

      پاسخ
    • mahda
      mahda گفته:

      مریم جان در ضمن تشکر میکنم ازاینکه صبورانه جواب میدین وتجربیات خودتون دراختیار ما میزارین ؟؟؟میشه پی وی تلگرامتونو داشته باشم ؟؟عضو کانالتون هستم ولی ایدی تونو ندارم

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      راستش من واقعا نمیدونم که روزه گرفتن میتونه برای شما مضر باشه یا نه. تا به حال به همچین موردی برخورد نکرده بودم. حتما با پزشک مشورت کنید شاید بدن شما در طول روز به آب نیاز داشته باشه.
      در مورد خشکی لب حتما از وازلین استفاده کنید، رفع میشه.

      موفق باشید.

      پاسخ
  64. الهه
    الهه گفته:

    سلام مریم جان مرسی از پاسخ گویی ب دوستان. مریم عزیزم من ۴ ماه روزی ی قرص راکوتان مصرف کردم با اکنه متوسط ک الان جوش در ناحیه گونه میزنم(در حد یکی یا دوتا) نمیدونم دز مصرف رو بالا ببرم یا نه ؟ وزنم۶۰ کیلو هستش خیلی نگرانم بعد از این همه خوردن پوستم اینجور شده

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام الهه جان.

      هرگز بدون نظر پزشک دارو رو مصرف نکنید و دوز مصرف رو بالا نبرید. اگر هنوز جوش زدن شما متوقف نشده حتما باید پزشک شما رو ببینن و بعد از انجام آزمایشات اگر لازم بود دوز مصرف شمارو بیشتر کنن. مطمئن باشید که اگر درست و به اندازه مصرف کنید جوش هاتون خوب میشن. پس لطفا حتما نظر پزشک رو بپرسید.

      موفق باشید.

      پاسخ
  65. Hanie
    Hanie گفته:

    سلام
    منم یه هفتس مصرف میکنم ولی بیشتر شده یکم همش دست کاری میکنم?اگه دست بزنی ببشتر میشه؟
    توکلم به خداست یعنی میشه منم یه روز خوب شم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. بیشتر شدن جوش ها تا دو ماه اول کاملا طبیعیه. لطفا سعی کنید دستکاری نکنید، شاید با دستکاری تعداد جوش های شما بیشتر نشن اما اثری که به جا میذارن قطعا خیلی عمیق تر خواهد بود. جوش رو فقط وقتی تخلیه کنید که کاملا رسیده باشه.

      حتما میشه که خوب بشید، هیچ اتفاقی در این دنیا نشدنی نیست فقط کافیه باور کنید که میشه.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  66. Hossein
    Hossein گفته:

    سلام وقتتون بخیر برای جای جوش ها که بصورت چاله شده باشه راهکاری ندارید؟خیلی وقته میخام برم دکتر قسمت نمیشه،ممنون میشم در کانالتون یا پی وی جواب سوال رو بفرستید @i_hossein

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. راه حل هایی که تا به حال توسط دوستان پیشنهاد شده اینها هستن:

      ۱- درمارولر
      ۲-لیزر
      ۳-میکرو نیدلینگ
      ۴-طب سوزنی

      اما من در مورد هیچ کدوم اطلاعات خاصی ندارم و نمی دونم که جواب میدن یا نه و فکر نمیکنم که خودم حاضر باشم این کارهارو انجام بدم. من شخصا استفاه از ماسک سفیده ی تخم مرغ یا سایر ماسک های طبیعی رو پیشنهاد میکنم که توی کانال هم یه توضیحاتی دادم. ولی به هر حال بستگی به شرایط پوست شما داره. حتما با پزشک مشورت کنید.

      موفق باشید.

      پاسخ
  67. مینو
    مینو گفته:

    سلام مریم جان
    من حدود 6-7 سال پیش راکوتان و چند نمونه قرص دیگه از این خانواده استفاده کردم.با وجود اینکه قبلا پوستم چرب بود اما بعد مصرف داروها پوستم خیلی خشک شده،بطوریکه یک روز بعد از حموم رفتن پوستم کاملا پوسته پوسته میشه.خواستم ازتون بپرسم که با کرم ابرسان این مشکل برطرف میشه و اینکه برای برگشت کمی از چربی پوست چه کرم یا راهکاری هست؟ لطفا درمورد مارک و ویژگی های کرمهایی که پیشنهاد میکنید،توضیح بدهید. ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم

      پوست من هم بعد از درمان از یک پوست چرب به پوست خشک تغییر وضعیت داد. بله با چرب کردن و آبرسانی می تونید مشکل رو رفع کنید. در مورد کرم ها من توی کانال یه توضیحاتی همراه با عکس گذاشتم. NoAcne@

      در مورد مارک باید ببینید چی به پوستتون میسازه اما حتما بعد از حمام (یعنی وقتی هنوز پوست مرطوبه و خشک نشده) از لوسیون بدن و صورت (یا از هر نوع مرطوب کننده ای که مناسب پوست شما هست) استفاده کنید و بعدش هم روی اون از روغن های بدن و صورت استفاده کنید، مثلا روغن نارگیل که یکی از کاربران گفتن خیلی مفید بوده براشون. توی کانال می تونید اطلاعات بیشتری به دست بیارید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  68. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام.مریم جون وقت بخیر من الان دو ماه قرص اکورتان رو میخورم همینجوری جوش زدش یعنی بعد دو ماه دیگه جوش ها نمیریزه بیرون؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. جوش زدن در دو ماه اول کاملا طبیعی هست. حتی ممکنه شدت جوش زدن بیشتر هم بشه که اگر اینطور باشه معمولا پزشکان دوز مصرف دارو رو افزایش میدن. ولی حتی اگر افزایش هم ندن بدن به دارو عادت میکنه و جوش زدن متوقف میشه. من از ماه سوم روزی دو تا قرص مصرف کردم و جوش زدن بلافاصله متوقف شد.

      پاسخ
  69. باران
    باران گفته:

    من به عنوان کسی که دو دوره ۳۳۰ تایی از راکوتان استفاده کرده، به طور منظم و جدی، بهتون اصلا این قرص رو پیشنهاد نمیکنم. اگر جوش شما شدت زیادی داره، مطمئنن دلیل هورمونی داره و راکوتان تاثیر کوتاه مدت میزاره و کبد رو میشه گفت از بین میبره. من دو دوره پشت هم راکوتان مصرف کردم، ولی حتی به ۲ سال نکشید که باز سر و کله جوش پیدا شد. این سری با شدت وحشتناک. طوری که حتی نقطه ای از صورتم نبود که جوش بزرگ و چرکی و قرمز نباشه. جوشای من قبل راکوتان، خیلی کوچیک بودن و جایی از خودشون نمیذاشتن، یا خیلی کم میزاشتن. ولی بعد از راکوتان جوشها وحشتناک بودن، با جای جوش وحشتناک.
    راکوتان جوش ها رو کنترل میکنه و بعد از ۲-۳ سال با شدت خیلی بالاتری اونارو بیرون میریزه. تنها چیزی که بهتون پیشنهاد میکنم اینه که پاکسازی روده، کبد، خون انجام بدین و پرهیز غذایی داشته باشین تا کنترل کنید، کاری که من انجام دادم.
    امیدوارم مفید بوده باشه.

    پاسخ
      • محمد
        محمد گفته:

        سلام و خسته نباشيد واقعا بابت مقاله بسيار مفيدتون و پاسخ گويي تشكر ميكنم.
        من١٨سال سن دارم الان٣ماه و١٥روز ميشه كه از قرص راكوتان استفادع ميكنم ماه اول صورتم چندتا جوش بزرگ و چركي زد ماه بعد از١ماه جوشام خوب شدن و صورتم صاف صاف شده بود(اما لكه زياد داره صورتم)يه دو روزي ميشه كه تغذيه رو كنترل نكردم و سه تا جوش تقريبا ميشه گف شديد(نه مثل قبلن)روي صورتم ايجاد شده اما حس ميكنم كه داره زود خوب ميشن.دكتر براي من قرص راكوتان نوشته هنوز به روزي دو عدد نرسيده درمانم هر روز ميخورم دو روز در هفته دوتا ميخورم با درمان راكوتان از كرم اداپالن استفاده ميكنم(با تجويز پزشك)سوالي ك خدمت شما دارم اينه كه ايا در طي درمان از لايه بردار طبيعي ك شما گفتين(سفيدع تخم مرغ)استفادع كنم يا بزارم درمان به پايان برسه و بعد شروع به از بين بردن لكه هاي صورتم بكنم؟{دكتر خودش بهم گف اول جوشاتو بايد درمان كنم بعد لكه و جاي جوشتو}حالا نظر شماروهم ميخواسم بدونم؟و اينكه از چه غذاهايي بيشتر استفاده كنم؟من ورزش كار هستم و به صورت حرفه اي به تمريناتم ميرسم به همين دليل بيشتر از پروتويين هايي مانند:گوشت،مرغ،حبوبات،سبزيجات و ويتامينCقرص جوشان استفاده ميكنم.به دكتر خودم گفتم بهم گف عذاهاي چرب و دارايي ويتامين آ مصرف نكن كه تا حدي اين عملو انجام ميدم.اگر شما يك رژيم مفيد كه براي طي درمان از قرص راكوتان ميدونيد ممنونم ميشم بهم بگين؟و اينكه من سِنم١٨و داراي پوست بسيار چرب هستم(در حدي ك از خواب پاميشم با دست مال كاغذي چربي صورتم را پاك ميكنم و دست مال كاغذي خيس ميشه)اگر درمان رو١سال يا هروقتي ك دكتر صلاح دونستن جوشاي من برميگرده؟
        چون پوستم خيلي چربه خودم حس ميكنم برگرده.
        دوستان كرم اداپالن بسيار كرم خوبي هسته اما لطفا تاكيد ميكنم لطفا بدون تجويز پزشك استفادع نكنين عوارض زيادي داره.

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام.

          در مورد لایه برداری نظر پزشکتون صحیح هست. بهتره که اول جوش ها از بین برن چون در اثر مصرف آکوتان پوست حساس میشه و لایه بردارها به پوست آسیب میزنن. اما این مساله شامل سفیده ی تخم مرغ نمیشه اصلا. میتونید اونو استفاده کنید. اما از لایه بردارهای شیمیایی اصلا استفاده نکنید تا درمانتون کامل بشه.

          معمولا بعد از مصرف آکوتان پوست یک تا دو درجه تغییر حالت میده. مثلا پوست چرب تبدیل میشه به پوست معمولی یا حتی خشک. شما اگر درمانتون رو دقیق انجام بدید احتمال اینکه جوش بخواد برگرده خیلی خیلی کمه. بنابراین نگران این مساله نباشید. با خودتون بگید که دیگه قرار نیست جوش تولید بشه و بذارید ذهنتون هم این رو باور کنه. هرچقدر بیشتر حساس بشید بدتره.

          در مورد تغذیه در قسمت پی نوشت ها یه توضیحاتی دادم. من خودم در طول درمان کاملا سعی کردم که از چربی ها و موادی که ویتامین آ زیادی داشتن پرهیز کنم. اما بعد از درمان دیگه هیچ نوع پرهیز غذایی نداشتم. گوشت قرمز چربی زیادی داره ولی اگر مجبور هستید که مصرف کنید دیگه چاره ای نیست، به جاش از بقیه ی مواد چرب مثل لبنیات پر چرب پرهیز کنید.

          براتون آرزوی سلامتی میکنم.

          پاسخ
  70. هاله
    هاله گفته:

    سلام عزیزم.من بیشتر کامنتاتون و خوندم.دو سال پیش بعد از عمل بینیم.کل صورتم ب طرز افتضاحی جوش زد.سه ماه روآکوتان مصرف کردم بهتر شد ولی دکترم قطعش کرد و دوباره برگشت.پیش دکتر دیگه ای رفتم ک به من ماینوسایکلین داد هیچ تاثیری نداشت.دو ماه مصرف گردم.صورتم هروز جوش چرکی بزرگ میزنه بی دلیل‌
    26سالمه 60کیلو وزنم.
    وقتی متن شمارو خوندم رفتم روآکوتان خریدم خوردم.یک ماه و نیم که میخورم شبی یکی.
    ولی کل صورتم دوباره داره جوش میزنه.رو گونه هام فقط اطراف دم خطم رو گونه هام.پیشونیم اصلا جوش نداره با زیر چونم.
    الان بخاطر عفونت ادرار دکتر گفته قرص رواکوتان و قطع کنم تا دو ورق قرص برا عفونت ادرار تموم بشه.میخواستن بدونم اگه دوباره شروع کنم ب خوردن بعد از دو ماه از بین میره؟ آرزو دارم دیگه یه جوش اضافه نشه.ولی هروز صبح سه تا جدید میزنه خیلی هم درد آور و چرکی هستن.میخواستم بدونم باید چیکار کنم؟ آب زیاد باید بخورم؟ آرایش نکنم؟ تو رو خدا راهنماییم کنین

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. اگر این بار تصمیم گرفتید که درمان رو شروع کنید باید کامل و دقیق ادامه بدید. دو ماه زمان خیلی کمی هست که انتظار داشته باشید آکنه کاملا از بین بره. من خودم در دو ماه اول خیلی خیلی جوش جدید داشتم. اما از ماه سوم قطع شد. در مورد من زمانی قطع شد که مصرف روزی دو تا قرص رو شروع کردم. احتمالا در مورد شما هم همینطور خواهد بود، چون با روزی یه دونه شما جوش جدید داشتید.

      لطفا خودسرانه مصرف نکنید، حتما تحت نظر پزشک مصرف کنید تا دوز درست دارو برای شما تجویز بشه و آزمایش های لازم هم انجام بشه.

      قطعا مصرف آب فراوان و استفاده ی کمتر از مواد آرایشی و صابون ها و غیره باعث میشه که آکنه خیلی کمتر بشه، اما بعیده که این کارها باعث بشه آکنه کاملا متوقف بشه اما با آکوتان میتونه کاملا متوقف بشه به شرطی که درمان رو نیمه کاره رها نکنید و کامل و دقیق ادامه بدید. درمان نیمه کاره باعث میشه دوباره همه چیز مثل روز اولش بشه فقط شما به بدنتون آسیب زدید.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  71. مهتاب
    مهتاب گفته:

    الان صورتم شده همش جاي جوش هر ماهم بين 2 تا 6 تا جوشو ميزنم ميرن ولي جاشون مي مونه،كم هستن جوشا ولي دارن صورتمو خراب ميكنن،اعتماد به نفسمو ازم كرفتن

    پاسخ
  72. مهتاب
    مهتاب گفته:

    سلام مريم عزيز
    من هر ماه 5 6 تا. جوش ميزنم كه جاهاشون هم ميمونه، مشكل هورموني هم دارم كه قرص ميخورم ولي بازم جوش ميزنم.در حال حاضر در حد 2، 3 تا جوش دارم أما اكر همين روال ادامه داشته باشه صورتم تماما ميشه جاي جوش.اكنه هام خيلي خفيفه و دكتر بهم اكوتان نميده،در صورتي كه از نظر خودم همين ميزان جوش رو هم درمان كنـم راحت تر از درمان جاي جوشه.براي اينكه به درمان هاي ديكه هم جواب نداده.حالا به نظر شما من با 54 كيلو وزن و 5،6 تا جوش در هر ماه كه حتما جاشون ميمونه و به ساير درمان ها جؤاب نداده يا جوابش موقتي بوده مثلا داروهاي هورموني كه موقتي بود،جند تا دونه اكوتان بايد بخورم؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      تعداد و نحوه ی مصرف دارو رو فقط پزشک میتونن تشخیص بدن. لطفا خود درمانی انجام ندید و خودتون آکوتان مصرف نکنید. این دارو حتما باید تحت نظر دکتر و با انجام آزمایش مصرف بشه. من نمیتونم در این مورد نظری بدم.

      سلامت باشید.

      پاسخ
  73. فرناز
    فرناز گفته:

    سلام مريم جان من سوالي داشتم من تنبلي تخمدان داشتم و دارورو با ٢٠ميل دكتر تجويز كرد من خوردم بعد ١ماه گذشتن از خوردن من سيكلم بهم خورد و دومين ماه سيكل با كلي زعفران دم كردن به وقتش شدم و به دكتر گفتم قطع كرد و يه دارو ديكه داد به بدنم نساخت به نظرت ديگه ادامه ندم برم دكتر زنان درمان يا درمان پوستم و ادامه بدم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. شما حتما پزشک زنان رو ببینید و راجع به دارویی که مصرف کردید و می کنید باهاشون مشورت کنید. اگر دارویی که دارید مصرف میکنید روی هورمونهاتون تاثیر داشته باشه و باعث مشکل بشه خب خوب نیست.

      پاسخ
  74. ياسمن
    ياسمن گفته:

    سلام مريم عزيز،ممنون ازراهنمايي هاتون.ان شاءالله كه هميشه سلامت باشيد.من ١٩سالمه ودانشجوي ترم ٢پزشكي هستم.راستش از١٦سالگي صورتم جوش ميزد ولي خيلي خفيف روي ناحيه پيشاني تااينكه پارسال كه كنكوري شدم دچارافزايش ناگهاني وزن وريزش موي شديد وآكنه ي شديد شدم.كه ازسونووازمايش متوجه تخمدان پلي كيستيك شدم.كه خداروشكر بامصرف دارويي وكاهش وزن سطح هورمونام به حالت نرمال برگشت.من تاالان ١٦٠عدداكوتان روزي يك عدد مصرف كردم خب جوش هاي صورتم خيلي خوب شده ولي هنوز هم جوش ميزنم.الان ميدونم كه دوره درمانم كامل نشده ولي ريزش موهام به شدت شديد شده همش خواب ميبينم كچل شدم دلم ميخوادديگه اين قرصونخورم.شماهم درحين مصرف اكوتان ريزش موي شديد داشتين؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. ریزش مو برای برخی از افراد اتفاق می افته. من ریزش موی شدید نداشتم اما توی کامنت های بخونید چند نفری گفتن که موهاشون خیلی زیاد میریزه در حین مصرف دارو که با استفاده از مکمل ها تونستن کنترلش کنن. شما هم با مشورت پزشک میتونید از ویتامین های مکمل استفاده کنید؛ مثل Perfectil – Hair, Skin, Nail یا سایر مکمل هایی که به رشد مجدد موها کمک میکنن. به هر حال باید اینو در نظر بگیرید که اگر درمان رو نیمه کاره رها کنید ممکنه دوباره جوش هاتون برگردن و باز کلافه میشید و چند سال دیگه مجبور میشید دوباره برگردید به درمان.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  75. محمد رضا
    محمد رضا گفته:

    سلام مریم خانوم من محمد هستم ۱۸ سالمه از سن ۱۴ سالگی جوش میزدم تا اینکه ۱۵ و ۱۶ سالگی خیلی وحشت ناک شد جوری که همه ی عکسای اون دورانمو پاک کردم?از ۱۶ سالگی شروع کردم با دستور پزشک ۶۰ تا آزیترومایسین خوردم بعدشم ۱۹۸ تا راکوتان از روزی دوتا شروع میشد هر کدومش تا اینکه برسه به ماهی یکی خوب شده بودم ولی بدنم هنوز چنتا میزد رفتم یه دکتر دیگه بهم قرص ضد جوش دکتر مورد داد اونم هنوز دارم میخورم شکر خدا صورتم دیگه جوشی نداره مثلا ماهی یکی بزنه ولی بدنم هموز میزد که دوباره رفتم پیشش بهم قرص ریفامپین داده
    میخواستم بدونم امکانش هس بعد از اتمام قرصام بازم برگرده؟واقعا میترسم الآنم افسرده شدم یه جورایی فوبیای جوش پیدا کردم
    ممنون میشم بهم پاسخ بدید

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. من در مورد این دو تا قرصی که شما مصرف کردید (قرص دکتر مورد و ریفامپین) اطلاعاتی ندارم اما این رو میدونم که جوش ها تنها زمانی بر میگردن که درمان به طور کامل انجام نشده باشه که ان شالله در مورد شما اینطوری نیست و با داروهایی که مصرف کردید درمان تثبیت شده و دیگه جوش ها بر نمیگردن. باید باور شما این باشه که دیگه قرار نیست جوش بزنید. اگر افسرده باشید یا دائما به جوش فکر کنید و بابتش نگران باشید دوباره باهاش مواجه خواهید شد. اصلا لازم نیست نگران باشید، با خودتون بگید که من دیگه جوش نمیزنم و این رو تبدیل به باور ذهنیتون بکنید تا دیگه بهش فکر نکنید و از مدارش خارج بشید. این مساله خیلی مهمه، من خودم باور کردم که دیگه قرار نیست جوش بزنم، این باور قوی بیشتر از هر دارویی به آدم کمک میکنه.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  76. فرناز
    فرناز گفته:

    خیلی جوش های زیر پوستی دارم و چند جوش قرمز و چرکی دکتر بهم راکوتان تجویز کرده یک روز در میون یک هفتست شروع کردم جوشی نزدم ولی نتیجه ای هم ندیدم ایا راکوتان جوش های زیر پوستی را از بین میبرد یا همرا با اون پاکسازی انجام بدم که چندبار پاکسازی کردم صورتم بدتر تحریک شده

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. در مورد فردی مثل شما که هم جوش زیر پوستی دارن و هم جوش های ملتهب و چرکی آکوتان میتونه تا ۹۹ درصد جوش هارو از بین ببره. لطفا صبور باشید. قرار نیست در یک هفته شما نتیجه ی خاصی ببینید. همراه با آکوتان هیچ کاری انجام ندید، به خصوص پاکسازی یا لایه برداری، چون پوست بسیار حساس هست. اجازه بدید درمانتون کامل بشه بعد اگر لازم بود این کارهارو انجام بدید. در درمان با آکوتان صبور بودن از هر چیزی مهمتره.

      پاسخ
  77. یوسف.
    یوسف. گفته:

    با سلام
    خواستم عرض کنم خدمتتون من یک سالی میشه که آکنه شدید نوع۴دارم یعنی ترسناک تر از هرچیزی ک فکرشو بکنین و ۸ماهه که راکوتان مصرف میکنم.بهتر شده ولی بازم آکنه جدید در میاد(توی گوش_زیر گردنم_روی گونه)و جای آکنه های قدیمی مثل برآمدگی گوشتی بلند در آمدند.لطفا کمکم کنین ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      در مورد افرادی با آکنه ی بسیار شدید دوز مصرف دارو باید خیلی بیشتر از سایر افراد باشه. من بعضی افراد رو دیدم که یک سال و نیم داشتن دارو مصرف میکردن تا اینکه آکنه متوقف شده. حتما با پزشک مشورت کنید شاید نیاز باشه که شما هم ادامه بدید و با ادامه دادن تولید آکنه متوقف بشه. به جای جوشهاتون فعلا فکر نکنید، اونها درست میشن. فعلا تمرکزتون روی این باشه که جوش جدید تولید نشه.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
      • یوسف.
        یوسف. گفته:

        دوز مصرفی روزی ۱عدد هستش چون دکتر همینو میگه اصن تعجب میکنم که چرا چیزی میگه بعد جدا از اینا الان ۲۰روزه ک دارم رژودرم استفاده میکنم نظرتون چیه استفاده کنم؟اگه دارویه دیگه ای میشناسین که خوبه ممنون میشم معرفی کنین..?⁦❤️⁩⁦❤️⁩ ببخشین تلگرام ندارین شما ؟اینجا یه کم سخته

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          من روزی دو تا مصرف میکردم به جز دو ماه اول که روزی یکی مصرف میکردم. در واقع از وقتی که دوز مصرف من به دو عدد قرص در روز افزایش پیدا کرد جوش زدن متوقف شد. تا قبل از اون به شدت جوش میزدم. شاید لازم باشه برای شما هم روزی دو تا تجویز بشه.

          فکر نمیکنم رژودرم خیلی تاثیر داشته باشه ولی به هر حال ضرر هم نداره. من هیچ دارویی برای اثر جوش ها تا الان استفاده نکردم و نمیدونم چی میتونه بهتر باشه. میتونید توی کانال تلگرام تصاویر پوست منو ببینید. NoAcne@

          متاسفانه از طریق تلگرام نمیتونم پاسخگو باشم. موفق باشید.

          پاسخ
          • فرناز
            فرناز گفته:

            من الان یک هفتست راکوتان رو شروع کردم یک روز در میون میخورم و خیلی جوش های زیر پوستی دارم و چندتا جوش ملتهب که دکتر بهم راکوتان توصیه کرد ایا راکوتان جوش های زیر پوستیمو از بین میبره کامل؟؟یا همرا راکوتان پاکسازی انجام بدم

            پاسخ
  78. آزیتا
    آزیتا گفته:

    سلام،مریم جان عزیز
    ممنونم از مقاله ی خوب و مفیدت که باعث شد ترس بیخودی که از مصرف راکوتان داشتیم از بین بره،راهنماییتون در مورد مصرف عالی هست،یه سوال دارم، با توجه به اینکه به ازای هر کیلو وزن بدن باید نیم گرم در روز استفاده بشه و در کل هم باید سه برابر وزن بدن مصرف بشه من حساب کردم که برای شخصی با وزن ۴۸کیلو ۱۷۵عدد قرص بایدمصرف بشه که دوماه روزی یکی ودوماه بعدش روزی دوتا، تا۱۷۵عددقرص مصرف بشه و پروسه کامل بشه، اما آیا منظور شما از تثبیت درمان چیزی اضافه بر سه برابر وزن بدنه یا منظورتون کامل مصرف کردنه همون میزانه؟سپاسگزارم که وقت میگذارید و اطلاعاتتون رو با ما به اشتراک میگذارید.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. ببینید اینکه در کل باید سه برابر وزن بدن فرد باشه یا بیشتر بستگی کامل به شدت و نوع آکنه ی شما داره که پزشک باید تشخیص بدن. بعضی از افراد رو داریم که ۶ تا ۸ برابر وزن بدنشون هم براشون تجویز میشه. پس این یه قانون نیست. دوران تثبیت دورانیه که جوش زدن متوقف شده اما هنوز عامل درونی تولید آکنه به طور کامل از بین نرفته. تقریبا چند ماه بعد از اینکه جوش زدن کاملا متوقف شد درمان ادامه پیدا میکنه تا تثبیت بشه. یعنی به محض اینکه جوش زدن قطع شد نباید فکر کنیم که دیگه مشکلی نیست و میشه دارو رو قطع کرد که تمام اینها بستگی کامل به نظر پزشک داره. لطفا فقط تحت نظر پزشک درمان رو انجام بدید تا مشکلی پیش نیاد.

      سلامت باشید.

      پاسخ
  79. مانیا
    مانیا گفته:

    سلام مریم جون من الان دو ماهه دارم راکوتان مصرف میکنم آزمایش دادم گفت پلاکت و کبدت خوبه فقط کلیه هات یکم مشکل داره،میترسم آخه یکی از دوستام گفت یه نفر در اثر استفاده این قرصا فوت شده با این حال اصلا نمیتونم قرصو قطع کنم چون صورتم داره صاف میشه و نمیخوام مث روز اولش بشه چکار کنم؟آیا این قرص ب کلیه ها هم ضرر میرسونه ممنون میشم جوابمو بدید.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. راستش من در مورد کلیه هیچ اطلاعاتی ندارم، به هر حال دارو باید با آب فراوان مصرف بشه. اما در مورد کلیه باید با پزشک مشورت کنید.

      لطفا به اطلاعات غلطی که از افراد بی اطلاع می شنوید توجه نکنید. اگر این دارو میتونست انقدر خطرناک باشه برای این همه آدم در تمام دنیا تجویز نمیشد. شما تحت نظر پزشک دارو رو مصرف کنید و ایشون دائما آزمایش های لازم رو می نویسن و وضعیت بدن شما رو کنترل میکنن. پس اصلا لازم نیست که به خاطر شایعات بی پایه و اساس خودتون رو نگران کنید.

      موفق باشید.

      پاسخ
  80. hiva
    hiva گفته:

    سلام میخواستم بدونم برای شستن صورت حین مصرف روآکوتان کرمlamininبرای پاک کردن خوبع؟دکترم بهم داده ولی حس میکنم صورتمو بدکرده وتاثیرخوبی نداره به دکترم گفتم گفت حتمااینواستفادکن?

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. متاسفانه اطلاعاتی در مورد این کرم ندارم. میتونید یک ماه دیگه مصرف کنید اگر احساس کردید که داره تاثیرش بدتر میشه از پزشک بخواید که عوضش کنه.

      موفق باشید.

      پاسخ
  81. s.abedin
    s.abedin گفته:

    سلام مریم جان خوب هستید . من ۲۰ سالمه از ۱۵ سالگی دچار اکنه های متورم و بزرگم اما تعدادشون تو هر دوره خیلی کم بود مثلا ماهی ۲تا . هربار ک دارویی استفاده کردم بدتر و بدتر شد .الان بعد از استفاده کردن چند داروی بسیار قوی حالا جوشهام دوبرابر قبل درمیان با تعداد بیشتر اما هنوز اونجور مثل عکس سما نشده هیچوقت . بسیااااااار از رواکوتان میترسم یکبار مصرف کردم و بعد از ۲ماه رهاش کردم . یه نفر میگفت تمرکز دیگه نداره چشمش . میگن کور میکنه اب چشمو میگیره ریزش مو میاره .مشکلات کبدی میسازه . واقعااا میخوام بدونم راه دیگه ای وجود نداره ؟ چون من هر دونه جوشی ک تابحال داشتم همششش فرورفته شده . حالا میخوام لیزر کنم اما دکتر گفته کا کامل جوشات نرن نمیتونی لیزر کنی . الان من همینجوری موندم . رواکوتانم ک خیلی ازش میترسمم ک بخوام مصرف کنم بازم چند ماه طول میکشه تا اثری بذاره ک بتونم لیزر کنم . این چند ماه برای اولین بار دارم افسردگی رو حس میکنم .تورو خدا اگه راه دیگه ای هست بهم بگین . و از تلگرام اگه میشه پیام بدین من عکس جوشمو بفرستم . ۳تا دکتر رواکوتان تجویز کردن من ک پافشاری کردم چند تا داروی خیلللی گرون و قوی نوشتن گفتن باید تا ۳۰.۴۰سالگیت ادامه بدی . واقعا فقط با دارو های شیمیایی جواب میده ؟ من شنیدم رواکوتان برا همه عوارض نده .فقط برای بعضیا نمایان میشه.اینم تلگراممه @s_abedin_m

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. عوارض آکوتان روی افراد مختلف متفاوت هست. اکثر افراد فقط خشکی پوست و لبها رو تجربه میکنن و بقیه ی عوارض در موردشون اتفاق نمی افته. هیچ کس تا به حال با خوردن آکوتان کور نشده. مشکلی برای کبدتون پیش نمیاد اگر تحت نظر پزشک باشید. چون پزشک آزمایش می نویسن براتون و دائما کبد رو بررسی میکنن. ریزش مو در عده ی کمی از افراد اتفاق می افته که با مصرف مولتی ویتامین ها کنترل میشه. شاید اصلا در مورد شما پیش نیاد.

      سالهاست که در تمام جهان این دارو داره برای رفع آکنه تجویز میشه. اگر قرار بود انقدر وحشتناک باشه هیچوقت تجویز نمیشد. اما تنها راه حل قطعی که تا به حال شناخته شده همین دارو هست. درمان گیاهی هم میتونید انجام بدید اگر صبور باشید اما معلوم نیست که جواب قطعی باشه یا نه.

      تحت نظر پزشک درمان کنید و مطمئن باشید هیچ مشکلی پیش نمیاد.

      موفق باشید.

      پاسخ
  82. ندا
    ندا گفته:

    سلام مریم جان ، خواستم بپرسم شما حین استفاده از راکوتان دچار سر درد هم‌شدی ؟ من ۱ هفته هست قرص رو شروع کردم روزی یکی اما دو روزه همش سر درد دارم … نمیدونم این سر درد خطرناک هست یا نه !؟ یا اینکه طبیعیه و‌زود گذر

    پاسخ
  83. Leila
    Leila گفته:

    سلام من الان دوره سیصدتا قرص روآکوتانم تمام شده همه قرصامم سروقت خوردم ولی حتی این اواخر دوره مصرف هم دوسه تا جوش میزدم الانم یه هفته است که تمام شده قرصام صورتم داره جوش میزنه چرا پس به من جواب نداده این قرصا??
    میشه لطفا جوابمو بدی یا به ایمیلم پیام بدی ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم، این میزان از دارو رو پزشک برای شما تجویز کردن؟ شاید بدن شما به میزان بیشتری از دارو نیاز داشته. مواردی مثل شما که جوش هاشون بر میگرده نیاز به بررسی دقیق تر توسط پزشک رو دارن. شاید موردی در بدن شما (مثل مشکلات هورمونی) باعث تولید جوش های جدید میشن یا موارد دیگه. تشخیص این موارد فقط در تخصص پزشک هست. حتما با پزشک مشورت کنید تا بتونید مشکل رو سریعتر رفع کنید.

      پاسخ
  84. رستا
    رستا گفته:

    سلام،ممنون از مطلبتون
    حقیقتش من دو هفتس درمان با روآکوتان رو شروع کردم،پبشونیم قبلا خیلی جوش میزد،ولی الان هیچی نمیزنه،فقط یه جوش بود که دستکاری نکردم ولی الان تبدیل به جوش زیرپوستی شده و چون دقیقا وسط پیشونیمه خیلی آزار دهندس،اگه راهنماییم کنین یجوری از شرش خلاص شم ممنون میشم…

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام.

      جوشتون رو تخلیه کنید، مشکلی پیش نمیاد. اگر هم خودتون نتوستید می تونید از پزشک بخواید این کارو براتون انجام بدن. کلن خوبه که دستکاری نمیکنید. اما جوش هایی که اصطلاحا میرسن (یعنی سفید میشن) باید تخلیه بشن. اگر هنوز نرسیده باشن جایی که به جا میذارن عمیق خواهد بود اما وقتی که میرسن دیگه میشه تخلیه کرد یعنی میگن که باید این کارو کرد.

      پاسخ
  85. سارا
    سارا گفته:

    سلام وقتتون بخیر و ممنون از توضیحات کاملتون . یه سوال داشتم من ۱۸ سالمه و بخاطر جوش هام دکتر برام راکوتان نوشته . جوشهای زیر پوستیم زیادن و خیلی بابتشون نگرانم . میخواستم بدونم راکوتان درباره جوش های زیرپوستی هم جواب میده؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم، در مورد جوش های زیر پوستی خیلی بستگی به جنس پوست افراد و نوع و میزان مصرفشون داره. اگر هم جوش زیرپوستی و هم جوش های بیرون از پوست رو دارید احتمال اینکه جواب بگیرید و هر دو مدل جوش کامل از بین برن خیلی زیاد هست. من افرادی رو دیدم که فقط جوش زیرپوستی داشتن و آکوتان اونطوری براشون تاثیر نداشته که برای افرادی با جوش های آشکار داشته. اما اگر مثل من هر دو مدل جوش رو دارید به احتمال زیاد جواب میگیرید. به هر حال نگران نباشید و درمان رو تا انتها ادامه بدید.

      براتون آرزوی بهبودی میکنم.

      پاسخ
  86. سهیلا
    سهیلا گفته:

    سلام دوستان
    ممنون از مریم عزیز بابت این مطالب که در اختیار ماقرار دادن.منم حدود 40 روز میشه که دارم این قرص رو مصرف میکنم.دوستان بابت ریزش مو وجلوگیری از اون میتونید قرص Hair vit(هیر ویت) رو مصرف کنید همراه روآکوتان و از خوردن قرص های مولتی ویتامین غافل نشید.که عوارض رو خیلی کمتر میکنه.من که خودم از خشکی لبم دارم اذیت میشم که خیلی شدیده و دیگه روی آوردم به وازلین

    پاسخ
  87. شیدا
    شیدا گفته:

    راستی, من ب آلوپسی مبتلا شدم و الان تحت درمان اون هستم

    این قضیه اونقدر برام سنگین بود که سه چهار ماهه تمام درمانهایی که برای جوش انجام میدادم رو قطع کردم, افسردگی گرفته بودم,

    الان حال روحیم بهتره
    و کلا بیخیال مو شدم, جالبه از وقتی بیخیال شدم و خودم رو همینجوری دوس دارم داره دوباره درمیاد??
    و حالا
    میخام بحال پوستم هم فکری کنم,

    شاید برای آلوپسی درمان قطعی وجود نداشته باشه ولی برای جوش و لک هست,

    الان دیدم توی کامنتا که ممکنه باعث ریزش مو بشه,,,, خب اینجوری باشه که من نمیتونم استفاده کنم?

    بجز مصرف آکوتان درمان دیگه ای هست؟ قطعی باشه مهم نیست چقدر زمان ببره,
    جای لکه ها که قهوه ای شدن هم خیلی خیلی ناراحتم میکنه,
    راستی مشکل هورمونی هم ندارم,~آزمایش دادم قبلا

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      پزشکی که من بهشون مراجعه کردم دکتر نادر زرین پور بودن که من توی کلینیک بقیه الله (ونک، ملاصدرا)‌ پیش ایشون می رفتم.

      ریزش مو عارضه ای هست که در کمتر کسی اتفاق می افته، مثل خشکی پوست نیست که تقریبا در نود درصد افراد اتفاق می افته. ریزش مو در عده ی کمی اتفاق می افته. می تونید قبلش با پزشک در مورد مشکل آلوپسی مشورت کنید شاید هم بتونید مصرف کنید. اگر پزشک گفتن که تداخلی نداره دیگه نگران ریزش مو نباشید. هرچه بیشتر به عوارض فکر کنید در شما شدیدتر می شن.

      راستش من درمان قطعی دیگه ای سراغ ندارم به جز آکوتان، تمام داروهای دیگه موقتی هستند. بعضی اوقات درمانهای گیاهی هم می تونن قطعی باشن، اما بستگی به داروها و نوع استفاده داره. اگر فرد حاذقی رو سراغ دارید می تونید به این درمان هم فکر کنید.

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      یکی از دوستان این مطلب رو در کامنت ها نوشتن که شاید به درد شما هم بخوره: “دوستان بابت ریزش مو وجلوگیری از اون میتونید قرص Hair vit(هیر ویت) رو مصرف کنید همراه روآکوتان و از خوردن قرص های مولتی ویتامین غافل نشید.که عوارض رو خیلی کمتر میکنه.”

      پاسخ
  88. شیدا
    شیدا گفته:

    سلام عزیزم, من از حدودا 13-14سالگی تا حالا که 24سالمه درگیر جوشم,
    صورتم کم شده اما نواحی که جوش میزد الان پوستش تقریبا تیرست//پیشونی و چونم خصوصا, جوشهاشم خوب نشده, فقط نسبت به سابق کمتر شده, اما بازو و کمرم افففففتضااااحهههه, تقریبا جوش ب مشکل روحیم تبدیل شده و بی اینکه خودم متوجه باشم دستکاریشون میکنم, جدیدا دستکش نخی دستم میکنم هر وقت بخونم تا نتونم جوشارو خالی کنم, از دست خودم خسته شدم از پوستم خسته شدم از امتحان کردن درمانا ی مختلف خسته شدم, تاپ و لباس باز که هیچ حتی تی شرت هم نمیتونم بپوشم چون تا روی ساق دستم درگیر جوش شده
    جدیدا داره بیشتر میشه و تا شکم هم پیش میره,
    بازوم کااامل سیاه شده, پوست خودم سفیده اینا خیلی تو چشمن,
    از همه چی بریدم دیگه, شانسی رسیدم ب نوشته های شما,

    من مجردم اما هیچ کدوم از پزشکا تا حالا برام اکوتان ننوشته بودن,
    حالا میخوام خودم ازشون بخوام این درمان رو شروع کنم
    ولی نمیدونم ب کدوم پزشک اعتماد کنم تا درگیر اون جریاناتی که گفتی بعضی دکترا از قصد درمان رو تا اخر نمیبرن نشم,

    لطفا اگر دکتر معتمدی رو میتونی بهم معرفی کن

    من کاشان زندگی میکنم اما مشکلی با تهران یا اصفهان رفتن برای دکتر ندارم, میام

    ببخشید ایییین همه نوشتم
    و ممنون که پیگیری میکنی ?

    پاسخ
  89. zahra
    zahra گفته:

    سلام
    مریم جان ممنون از اینکه تجربیاتت رو در اختیارمون گذاشتی، من از خرداد سال ۹۶ شروع به استفاده از راکوتان کردم، اونم به این دلیل که یه سری جوش روی صورتم میزد و همچنین پشت گوشم، که مدت زیادی طول می کشید تا اثرش بره وقتی هم که سطح پوستم صاف می شد یه جای کبودی از خودش باقی میذاشت؛ یکی دوبار که پشت گوشم زده بود، تخلیه کردم با سرنگ چیزی جز خون و عفونت نبود، و جاش هم تو صورتم اگر دستم میخورد به دلیل نازک شدن پوست روش یا خودم تخلیه میکردم چاله بزرگی می شد. تعدادش زیاد نبود ولی گه گاهی میزد و رفتنشم که خیلیی طول میکشید تا اینکه زیر گونه ام جندتا جوش این مدلی متورم و دردناک زد که رفتم پیش دکتر و این قرص رو تجویز کرد و گفت که ۱۱ ماه باید مصرف کنم، در طی درمان خیلییی نگران عوارضش بودم و هستم علی الخصوص روی ریزش مو، تا اینکه یه دکتر متخصص دیگه برای گوش رفته بودم برای تجویز داروی گوش به دلیل عدم تداخل دارویی ، داروی مصرفیم رو در جریان گذاشتم ، و نگرانیم هم بابت ریزش مو مطرح کردم که یه قرص مولتی ویتامین تخصصی مو معرفی کرد(نوتری کپ-آنتی شوت) که با مصرف اون تا الان ریزش موی آتچنانی نداشتم در حد نرمال که همیشه داشتم ولی یه بازه زمانی که این قرص رو تموم کردم و پیدا نمیکردم تو داروخونه ها موهام خیلی بد ریزش داشت، حالا همه این صحبتهارو انجام دادم که بگم، آیا شما مشکلی از بابت ریزش مو ،خارش سطح سر بعد از قطع یا طی درمان داشتید؟، چه روشی رو پیش گرفتید؟
    چند روزی هست که ریزش مو ندارم ولی نمیدونم تلقینه، حساسیت بیجاست، کف سرم یه کوچولو خارش داره، چون روزای اخر دوره درمانم هست خیلی نگران هستم که بعد از قطع قرص، ریزش مو به سراغم بیاد، چون واقعا غیر قابل تحمله برام، اینم بگم دغدغه ام از بلاگ های مختلفی که مطالعه کردم و همه میگن که ریزش مو بعد از قطع به سراغشون اومده و … در اخر بگم که آزمایشهای دوره ای هم دادم و خداروشکر آنزیم های کبدیم در سطح نرمال بوده.
    تنها دغدغه من ریزش مو بعد از قطع مصرف هستش….

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      ریزش مو در بعضی افراد اتفاق می افته، من یادم نمیاد که ریزش مو برام پیش اومده باشه و بعدش هم نداشتم، اما چیزی که من میدونم اینه که پس از قطع مصرف، عوارض دارو هم از بین میرن. یعنی عوارض برگشت پذیر هستن. به خصوص در مورد شما که ویتامین مصرف کردید و سعی کردید بدنتون رو تقویت کنید مطمئنن ریزش مو اتفاق نخواهد افتاد. به نظر من نیازی نیست در این مورد نگران باشید. در ضمن می تونید از ماسک موهای طبیعی مثل تخم مرغ یا حنای بی رنگ استفاده کنید و مطمئن باشید درمان که تموم بشه همه چیز به حالت نرمال برمیگرده. متاسفانه در مورد عوارض دارو انقدر اغراق شده صحبت میشه که باعث میشه خیلی از افراد دچار نگرانی بشن و اصلا به سراغ درمان نرن یا اینکه درمان رو نیمه کاره رها کنن.

      هرچه بیشتر حساس بشید بیشتر استرس می گیرید و بیشتر درگیر مشکلات میشید. پس سعی کنید آروم باشید و به حرفهای نگران کننده توجه نکنید.

      براتون آرزوی بهبودی دارم.

      پاسخ
  90. مریم
    مریم گفته:

    سلام ،ممنون از تو ضیحات کاملتون،من 26سالمه و تصمیم گرفتم راکوتان رو شروع کنم ،یه سوال داشتم ازتون اینکه پوست صورت من در اثر جوش زدن یه مقدار تیره تر شده نسبت به قبل ،آیا راکوتان روی رنگ پوست هم تاثیری داره؟؟ممنون میشم جواب بدین.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام، بله تا حدی تاثیر داره و پوست رو روشن میکنه. و البته وقتی که تولید آکنه متوقف بشه در گذر زمان پوست روشن تر هم میشه.

      اگر آب و یا میوه جات تازه کم مصرف میکنید سعی کنید خیلی زیاد مصرف کنید. اینها برای روشن شدن پوست خیلی موثر هستند.

      پاسخ
  91. فيروزه
    فيروزه گفته:

    سلام،من هم حدود ١٥ سال پيش وقتى ١٩ سالم بود،راكوتان مصرف كردم و دوره درمانم رو هم به خوبى طى كردم اما متاسفانه بعد از ٥-٦ سال دوره جوشام برگشت اما نه به شدت قبل،اما باز يكى دو سالى ميشه كه داره باز زياد ميشه و ديگه نميخوام راكوتان مصرف كنم،به من قرص pure skin دكتر موراد رو پيشنهاد دادن كه در مصرف اون هم مرددم،نميدونم اون هم موقت درمان ميكنه يا قطعى و بدون بازگشت.لطفا اگه كسى اطلاعاتى در مورد اين قرص داره،بيان كنه،ممنون.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. من کلینیک بقیه الله (میدان ونک، خیابان ملاصدرا، بعد از شیخ بهایی) میرفتم. این کلینیک ویژه ی بیمه شدگان ارتش و سپاه هست. دکتر نادر زرین پور اونجا بودن، البته همه ی پزشکانشون خوبن.

      پاسخ
  92. محمد
    محمد گفته:

    سلام خانم کاشانکی ….عاجزانه ازشما تقاضا دارم لطفا به ایدی زیر در تلگرام پیام دهید به کمک و مشورت با شما نیاز داریم ..خیلی خیلی ممنون @mehranparsaaskim

    پاسخ
  93. عاطی
    عاطی گفته:

    سلام عزیزم خسته نباشی
    من قبلا هم کامنت گذاشتم و از پروسه درمانم با روآکوتان گفتم ماه اول روزی یک عدد استفاده میکردم و بشدت جوش زدم طوریکه کاملا خونه نشین شدم بعد از یک ماه همون روال روزی یک عدد ادامه داشت و از هفته دومه ماه دوم جوشها رو به بهبود رفت بطوریکه تا آخر ماه سوم دیگه جوش نزدم و همه ی جوشا رفته بودن الآن ماه سومه و دکتر گفت یک روز در میان بخورم به نظرت این شیوه مصرف صحیحه؟خوشحال میشم نظرتو بدونم مرسی عزیز???

    پاسخ
      • مریم کاشانکی
        مریم کاشانکی گفته:

        سلام عزیزم.

        این شیوه اشتباه که نیست، درسته، پزشک حتما با توجه به شدت آکنه در شما و شرایط بدنتون میزان دارو رو برای شما تجویز کردن. اما نباید گول از بین رفتن جوش هارو خورد و درمان رو کامل نکرد. همین یک روز در میون رو ادامه بدید و از پزشک بخواید که دوره ی تثبیت درمان رو برای شما کامل کنه، چون زود قطع کردن درمان میتونه باعث برگشت بشه. البته بدن هر کسی متفاوت هست، ممکنه شما بعد از چند ماه به طور کامل درمان بشید که پزشکان این موضوع رو به درستی تشخیص میدن. پس بدون نگرانی درمانتون رو ادامه بدید.

        مهمترین مساله اینه که ما باور داشته باشیم که دیگه قرار نیست جوش بزنیم. شما هم در این مدت که دارید درمان میشید همین باور رو در خودتون ایجاد کنید و مطمئن باشید که همین اتفاق هم می افته. 🙂

        براتون آرزوی سلامتی میکنم.

        پاسخ
    • ali
      ali گفته:

      سلام من بدنم جوش و اکنه میزنه و بازوهام ولی صورتم خیلی کم دیگه از خودم خسته شدم میخواستم مصرف کنم ولی تنها چیزی که منو میترسونه منصرفم میکنه اینه که هفته اول جوش زیاد بزنه صورتم چون به خاطر شرایت کاریم خیلی سخته واسم راهی هست که مصرف کنم این اتفاق نیفته

      پاسخ
  94. دوست
    دوست گفته:

    سلام مریم خانم
    من واسه بار دوم حدود ۲ ماهه دوباره راکوتان استفاده میکنم تا هفته پیش جوشام بهتر شده بود حداقل دیگه جوش جدیدی هم نمیزدم
    ولی چند روزی میشه دوباره به اندازه روز اول جوش زدم? خیلی اعصابم خورد شده ?که بعد از کلی هزینه و زحمت دوباره شده مثل روز اول
    هرچی هم فکر میکنم جدیدا کار خاصی که واسه پوستم ضرر داشته باشه نکردم☹
    البته به دکترمم گفتم میگه که دو سه ماه اول طبیعیه ولی من تو دوره قبلی که استفاده میکردم اینطوری نشد از همون اول کم شد تا اینکه کلا از بین رفت ولی این دفعه کاملا فرق داره
    البته برخلاف دوره اول توی این دوره از همون ماه اول زمان پریودیمم کلا بهم ریخته
    به نظرتون بهتر نیست کلا راکوتانو بذارم کنار چون الان با این همه زحمت وضعیتم شده مثل روز اول؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام،

      ببینید با افزایش سن نوع و شدت آکنه در همه ی افراد تغییر میکنه، آکنه به مرور زمان شدیدتر میشه. اینکه واکنش بدن شما این بار مثل دفعه ی قبلی نبوده می تونه علت های زیادی داشته باشه، مثلا اینکه دارویی که الان مصرف می کنید به شما نمی سازه، یا اینکه با افزایش سن میزان آکنه ی شما شدیدتر شده و شما نیاز به میزان بیشتری از دارو دارید. اگر الان هم مصرف رو قطع کنید آکنه قطع نخواهد شد و بعد از مدتی انقدر کلافه میشید که مجبورید دوباره به درمان برگردید. همونطور که پزشک بهتون گفتن در دو سه ماه اول میزان جوش ها خیلی بیشتر میشن. شاید بهتر باشه که دوز مصرف برای شما بالاتر بره.

      من تنها چیزی که میتونم بگم اینه که خودم اگر به جای شما بودم حتما ادامه میدادم و درمان رو نیمه کاره رها نمیکردم. برای درمان نکردن همیشه وقت هست. در درمان آکنه باید صبور بود.

      براتون آرزوی بهبودی هرچه سریعتر رو دارم.

      پاسخ
  95. افسانه
    افسانه گفته:

    سلام.وقتتون بخیر
    تمام نوشته هاروخوندم.ممنون بخاطر کارمفیدی ک انجام دادین.منم 5 ماهه دارم راکوتان مصرف میکنم جوشام کاملا ازبین رفته.تاالان فقط خشکی پوست و لب داشتم ولی الان دوهفته اس ریزش موی شدیدگرقتم اونقد ک واقعا نگران کننده شده برام.نمیدونم چیکارکنم دارو رو ثطع کنم یا نه؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      ریزش مو هم در بعضی افراد به وجود میاد، جزء عوارض طبیعی هست که برای بعضی افراد اتفاق می افته. اما این عارضه موقتی هست یعنی با قطع دارو مشکل رفع میشه.
      راستش من نمیتونم به شما بگم که قطع کنید یا نکنید، این رو پزشک باید تشخیص بدن. تنها چیزی که میتونم بگم اینه که اگر درمان رو نیمه کاره رها کنید ممکنه که آکنه مجددا برگرده و شما باز هم کلافه میشید و مجبورید به سراغ درمانهای مختلف برید و شاید بعد از دو سال مجبور بشید دوباره به آکوتان رو بیارید، اتفاقی که برای خیلی ها افتاده.

      من اگر به جای شما بودم از پزشک میخواستم یه دارویی بده که جلوی ریزش مو رو برای مدتی بگیره تا من بتونم درمانم رو کامل کنم. یا مثلا از تخم مرغ یا سایر مواد گیاهی که برای تقویت موها مناسب هستند استفاده میکردم. به هر حال حتما با پزشک مشورت کنید که اگر ریزش مو غیر طبیعی بود راهکار مناسب رو به شما ارائه بدن.

      براتون آرزوی بهبودی دارم.

      پاسخ
  96. عرف
    عرف گفته:

    سلام مجدد من منتظر جوابتون هستم
    درضمن اگه میشه بگین چه تفاوتی بین
    قرص المانی 17000
    و سوییسی30000
    وجود داره ؟
    و راکوتان روی پوست بدنم هست تاثیر داره یا فقط صورت ؟
    تشکر ????

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      با سلام. تعداد تجویزی کاملا بستگی به میزان آکنه ی شما داره. به نظر من برای شما که فرمودید آکنه ی شدید دارید باید روزی دو تا تجویز بشه به مدت یک سال. ولی باز هم بستگی به نظر دکتر داره. روزی دو تا قرص رو معمولا همراه با صبحانه و همراه با شام مصرف می کنن. من که اینطوری مصرف کردم.

      واقعا نمیدونم چرا برای شما داکسی سایکلین نوشتن. این دفعه ازشون بخواید که آکوتان بنویسن.

      والله راستش نمیدونم فرق این دو تا قرص در چیه، اما فکر میکنم که من هم سوئیسی مصرف میکردم. شاید فقط تحت تاثیر گمرک و اینجور مسائل قیمت ها فرق داشته باشن، واقعا نمیدونم.

      بله، راکوتان روی پوست بدن هم تاثیر داره، یعنی جوش هایی که روی بدن هم تولید میشن با آکوتان از بین میرن.

      براتون آرزوی بهبودی هرچه سریعتر رو میکنم.

      پاسخ
  97. عرف
    عرف گفته:

    چیزی که برام خیلی جالب بود
    من با دوستم میرفتم دکتر که اون صورتش کمی جوش داشت
    برای اون راکوتان برای من داکسی نوشتن !?

    پاسخ
  98. عرف
    عرف گفته:

    ممنون از توجه و پاسخگوییتون
    شما گفتین روزی 1 عدد مدت 2 ماه
    و بعد از اون روزی 2 عدد جمعا به مدت 10 ماه مصرف کردین
    این میشه حدود 500 تا قرص ؟!
    برای من که 70 کیلو هستم به نظرتون چه تعداد در روز به مدت چند ماه تجویز میشه ؟
    اگه2 تا در روز باشه یکی بعد ناهار و شام مناسبه یا حتما باید 12 ساعت فاصلهبینشون باشه ؟

    پاسخ
  99. عرف
    عرف گفته:

    سلام واقعا این صبر و حوصله شما برای پاسخ گویی به کامنت ها دست مریزاد داره
    من 23 سالمه مشکل من جوش های بدن هستش
    اولش فقط پشتم و بعد سینه و حالا باسن و پاها و کم کم دست هام
    حدود 6 سال هست که جوش میزنم و هرچی میگذره بد تر میشه
    جوش ها هم دوصورته یکی کوچیک و سر سیاه یا زرد
    اما یکی جوش های قرمز و خونی و درشت که وقتی میترکن میشه یه دستمال کاغذی خون ازش کشید
    بعضی هاشون هم بعد یه مدت تبدیل به گوشت میشن و میمونن مثل زیگیل
    من حدودا پیش 6 تا دکتر رفتم همه داکسی سیلین دادن که خوب نشدم
    برای زیگیل ها هم کراید رفتم بادشون خوابید
    یه سوال : الان من چیکار کنم ؟ 🙂
    دکترا نمیدونم چرا هیچکدوم راکوتان ندادن شاید بخاطر اینکه بعد یه مدت تبدیل به گوشت میشه
    من توی کامنا خوندم که شما گفتی این جوشا دلیل خارجی داره نه داخلی
    راستی تازه داره صورتمم میزنه جوشای خونی
    چه کنم ؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام، ممنون از شما.

      خیلی از پزشکان نگران عوارض هستن و به همین دلیل آکوتان تجویز نمی کنن، بعضی هاشون هم میخوان که افراد تا پایان عمر گرفتار درمان باشن. من اگر جای شما بودم خودم از پزشک میخواستم که برام بنویسه (در مورد خودم همین کارو کردم، چون اون زمان دیگه اصلا کسی تجویز نمیکرد. من اصرار کردم که بنویسن). با توجه به شدت آکنه در شما باید میزان مصرف برای شما خیلی بیشتر از افراد عادی باشه (تقریبا تا شش برابر وزن بدنتون. منم همین میزان رو مصرف کردم.) دقیق و درست و کامل مصرف کنید و به هیچ عنوان درمان رو نیمه کاره رها نکنید.

      آنتی بیوتیک ها به هیچ وجه نمی تونن برای چنین آکنه ای مناسب باشن.

      جوش های زیرپوستی هستن که معمولا علت خارجی دارن، این آکنه ای که شما توصیف میکنید قطعا دلیل داخلی داره و باید رفع بشه. قبل از اینکه آکنه روی صورتتون شدید بشه درمان رو شروع کنید. حداقل اثر جوش روی صورتتون نمونه.

      واقعا کاش یه پزشک هم میومد اینجا می نوشت که چرا برای فردی مثل شما با این شدت از آکنه آکوتان تجویز نشده تا حالا،‌ شاید باعث میشد ما کمتر حرص بخوریم از دست این قبیل پزشکان که انگار هیچی براشون مهم نیست. ??

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  100. فرانك
    فرانك گفته:

    سلام مريم جان.
    مقاله تون عالي بود درباره اكوتان و خيلي خوبه كه به سوالات ديگران جواب ميدين و اطلاعاتتون رو در اختيار بقيه ميذارين.واقعا ممنون.من بيست سالمه و تا يك سال پيش هيچ جوشي روي صورتم نبود.سر استرس ورود به دانشگاه بااين كه يك سال پشت كنكور بودم و شرايط سختيو ميگذروندم يجورايي تيك عصبي گرفتم و هردفعه جلوي آينه با صورتم ور ميرفتم تا اينكه به خودم اومدم ديدم صورتم شده پر جوش هاي چركي مخصوصا روي گونه هام.از دارو هاي گياهي و محلول هاي مختلف مثل كليندامايسين و اريترومايسين كه نااميد شدم پيش متخصص رفتم و عوارض رواكوتان رو به جون خريدم والان سه ماه و نيمه كه بطور نان استاپ دارم دارو رو مصرف ميكنم.توليد جوش ها بااون سرعت قبلي كم شده و فقط گهگاه جوش ميزنم كه اون هم بعد مدتي از بين ميره.چيزي كه اين روزها خيلي آزارم ميده جاي جوش هاي قبليه.خواستم بپرسم جاي جوش هاي شما باهمون رواكوتان برطرف شد يا از داروي ديگه اي بعد از تموم شدن دوره تون استفاده كردين؟؟من خودم تحقيق كردم و خيليا گفته بودن رژودرم براي جاي جوش خوبه.من اين روزاكه هفته اي سه تا قرص ميخورم(براي پيشگيري از عوارض،اوايل روزي دوتا ميخوردم)روزي هم دوبار رژودرم استفاده ميكنم براي جاي جوش ها. شما بعنوان كسي كه از اين پروتكل درماني نتيجه گرفته براي اين جاي جوشهاي ازار دهنده چيكار كردين؟يه سوال ديگه،من تقريبا يك ماهه تو بازوهام ترك خورده،ترك هاي قرمز،ميتونه از عوارض رواكوتان باشه؟؟؟و در اخر، سال پيش اين موقع فكر ميكردم بعد كنكور تمام مشكلاتم حل ميشه،الان دانشجوي دندانپزشكي سراسري شهر خودم هستم در حاليكه ميبينم پوست صاف و بدن سالمم رو از دست دادم!

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم،‌ لطف دارید.

      لکه های ناشی از جوش ها از بین خواهند رفت. لکه های قرمز یا لکه های تیره خیلی زود از بین میرن. آکوتان خودش باعث روشن شدن لکه ها میشه و مرور زمان هم به زودی لکه هارو از بین میبره. اما چاله هایی که در اثر برخی از جوش ها به وجود میان معمولا از بین نمیرن. من برای از بین جای جوشهام هیچ کاری (تاکید میکنم هیچ کاری) انجام ندادم. نه لایه بردار، نه کرم های ترمیم کننده مثل رژودرم، نه لیزر و نه هیچ کار دیگه ای. فقط اجازه دادم که زمان جای جوش هارو از بین ببره که تا حد زیادی هم از بین رفت. اما چاله های ریز هنوز هستن. من تجربه کردم که هرچقدر کمتر پوستم رو درگیر کنم حالش بهتر خواهد بود. بنابراین لکه ها و جای جوشهارو نادیده گرفتم و اجازه دادم پوست به حال خودش باشه. اگر عمری باقی باشه روی تلگرام عکس میذارم که همه بتونن وضعیت فعلی رو ببینن. به همه ی افراد هم توصیه میکنم تا جایی که میتونن مواد شیمیایی استفاده نکنن. اگر خیلی اصرار دارید که یه کاری انجام بدید از سفیده ی تخم مرغ، یا سرکه ی سیب یا سایر ماسک های طبیعی استفاده کنید.

      ترک خوردن پوستتون میتونه به خاطر آکوتان باشه. مرتب چرب کنید پوست رو، به خصوص وقتی از حمام بیرون میاید و پوستتون هنوز مرطوبه حتما از لوسیون بدن استفاده کنید.
      توی کانال تلگرام اطلاعات تکمیلی در این رابطه گذاشتم. NoAcne@

      متاسفانه استرس های بیخودی در کشور ما سرمنشا خیلی از مشکلات هستن اما نگران نباشید و غصه نخورید. مطمئن باشید مشکل پوستتون به زودی حل میشه و اونوقت هم خانم دکتر هستید و هم پوست سالمی دارید. 🙂

      براتون آرزوی بهبودی می کنم.

      پاسخ
  101. مهرداد
    مهرداد گفته:

    سلام الان ۵روز ک هر روز دارم سرمیزنم ببینم‌ج منو میدین .. ک هربار ناامید میشم.. عیبی نداره بازم خیلی ممنونم بابت اینکه تجربهء شخصی تون رو ازمصرف روآکوتان دراختیارمون گذاشتید .. خدانگهدارتون باشه

    پاسخ
  102. parmis
    parmis گفته:

    سلام?
    من۱۷سالمه ویه سال ونیم پیش به خاطرجوشام روآکوتان مصرف کردم حدود۱۰۰تاامابه خاطرعوارضش که میگفتن بهم ول کردم الانم صورت جوش میزنه ورفتم دکتربازم اینودادودیگه خواستم جدی شروعش کنم ولی همه اطرافیلنم خیلی میترسونمم وهی میگن سلامتی مهم تره واینکارونکن.خیلی استرس گرفتم که اگه مشکلی پیش اومدچیکارکنموحدود۱ماه ونیم ازشروعش میگذره پیشونیم وگونه هام فجیح خشک میشن ونمیدونم ازچی بایداستفاده کنم
    میگن بعداتمام دوره درمان قطعی نیست وبرمیگرده.یعنی بعداینهمه زح
    مت وهزینه یه درمان زودگذره؟?‍♀?

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      من ازتون خواهش میکنم یک بار برای همیشه به حرفهای دیگران گوش نکنید و درمانتون رو جدی و کامل انجام بدید. مطمئنن اگر مصرف این دارو انقدر وحشتناک بود پزشکان برای هزاران نفر تجویز نمی کردن. همه ی مایی که آکوتان مصرف کردیم الان زنده و سالمیم مشکلی هم برامون پیش نیومده.

      برای خشکی پوستتون کرم-وازلین فیروز یا روغن نارگیل و یا هر لوسیون و مرطوب کننده ای که به پوستتون میسازه مصرف کنید. در طول روز چند بار تمدید کنید که خشکی رو تعدیل کنه.

      اگر شما درمانتون رو تا آخر کامل کنید و قطع نکنید بر نمیگرده. حتما از پزشکتون بخواید که دوره ی تثبیت رو برای شما کامل کنه. ممکنه شما شش ماه مصرف کنید و ببینید خیلی خوبه و قطع کنید. اما دوره ی تثبیت طی نشده باشه. پس درمان رو کامل کنید و مطمئن باشید نتیجه میگیرید. این حرفهایی که به شما زدن به همه ی ما زدن و باعث شدن که ما خیلی دیر به سراغ این درمان بریم. من امروز میگم که ایکاش به این حرفها گوش نکرده بودم و خیلی زودتر شروع کرده بودم تا جای جوش ها روی صورتم خیلی کمتر می بود.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم و منتظر شنیدن خبرهای خوبتون هستیم. 🙂

      پاسخ
  103. sima
    sima گفته:

    سلام وقت بخير. من سن ٢٢سالگي دو دوره ٦ماهه رواكوتان مصرف كردم و در حين درمان جوشام كلاً از بين رفت ولي بعد از يه مدت دوباره برگشت و دكتر پوست به من گفتن مشكل شما هورمونيه و بايد به دكتر غدد مراجعه كنيد. دكتر غدد براي من قرص ديان و اسپيرو تجويز كردن و بعد از مصرف جوشام رفتن. ولي هيچوقت صورتم كاملاً بدون جوش نشد به شدت قبل از مصرف رواكوتان جوش نزدم ديگه ولي هميشه جوش داشتم. و جوشامو چه دستكاري كنم چه نكنم جاشون تا مدتها ميمونه. الان ٢٧سال سنمه هنوزم دارم جوش ميزنم و حس ميكنم صورتم پير شده واقعا اعتماد به نفسمو از دست دادم. بنظرتون باز رواكوتان مصرف كنم؟ با توجه به اينكه دو دوره مصرف كردم و هم درست مصرف كردم هم دوره مو كامل كردم. لطفاً راهنماييم كنيد?

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. دو دوره ی شش ماهه منظورتون با فاصله است؟ شاید لازم بوده که شما هم مثل من تا یک سال پیوسته به درمان ادامه بدید و قطع نکنید. شاید دوره ی تثبیت شما تازه بعد از اون شش ماه شروع میشده و با قطع کردن دارو در واقع این دوره طی نشده.

      اگر شما با خوردن اسپیرونالاکتون و دیان جواب گرفتید یعنی به احتمال زیاد با ادامه دادن این داروها می تونید آکنه رو کنترل کنید. ببینید جوش های هورمونی معمولا برای همیشه ریشه کن نمیشن. اما آکوتان باعث میشه که این نوع جوش ها هم بسیار کمتر بشن. برای من اسپیرونالاکتون هیچ تاثیری نداشت و دیان هم فقط یک سال موثر بود و بعدش مجددا شروع شد. اما اگر برای شما اینطوری نیست شاید بهتر باشه که تحت نظر پزشک به مصرف داروهای هورمونی ادامه بدید. یه قطره ی گیاهی هم هست به اسم ویتاگنوس که به عنوان گیاه زنان معروقه و ظاهرا برای افرادی که جوش های هورمونی دارن خیلی مفیده. به هر حال مصرفش ضرری نداره.

      پوست بعضی از افراد اینطوریه که جای جوش ها خیلی دیر از بین میرن. در مورد من هم دقیقا همینطوریه، دستکاری هم نکنم فرقی نداره. اما سعی کنید روی اثر جوش ها حساس نباشید و با ماسک های طبیعی مثل سفیده ی تخم مرغ و سرکه ی سیب اثر جوش هارو کمتر کنید.

      در مجموع نظر من اینه که با پزشک مشورت کنید و تمام این شرایط رو توضیح بدید. اگر لازم بود که باز هم آکوتان مصرف کنید این کارو انجام بدید. تحت نظر پزشک هیچ مشکلی پیش نمیاد براتون.

      امیدوارم هرچه زودتر مشکلتون حل بشه.

      پاسخ
  104. مهرداد
    مهرداد گفته:

    چیزهایی رو هم‌ک میگم انجام دادم جواب نگرفتم حجامت.زالودرمانی.صابون‌خرچنگ.داروهای گیاهی مثل کاسنی و… البته مریم خانوم من میانگین جوش های صورتتم‌ تواین ۳.۴سال اخیر بدست اوردم ?? که تقریبا ۷.۸تاس جوریه ک جای جوش هامم نمی مونه فقط ب محض اینکه ازبین میره یجا دیگ درمیاد.. بیشتر جوش هامم چونه هامو گونه هام هستش ک دقیقا مث براشما چرکی وسرسفید هست..
    پس مریم خانوم من برم داروخونه بگم قرص آکوتان یا روآکوتان ؟کدوم بهتره ؟چون میخام دکتر نرم وهزینه اضافی برام دربرداشته باشه.. چون باتوجه ب وزنم و۳برابری ک فرمودید میدونم چقد مصرف کنم ودیگ الان باتوجه ب تجربیات شما ودوستان دیگ متوجه شدم تا ۲ماه هم روزی یکی همراه باغذا مصرف کنم وبعداز ۲ماه جوش ها بیشتر شد روزی دوتا مصرف کنم‌درسته؟؟؟؟؟
    پس سوالاتم شد
    ۱_آکوتان یا روآکوتان ؟
    ۲_دکتر برم باتوجه ب داشتن همه اطلاعات؟
    ۳_قبل مصرف قرص آزمایش کبد بدم یانه؟
    ۴_اگ جواب آزمایش این بود ک چربی کبد ندارم بازم روآکوتان رو تهیه کنم‌ یانه؟چون خدایی عین خودتون دیگ همه راه هارو رفتم جز (آکوتان)

    خعععلللللییییی ببخش طولانی شد ??
    این آیدی تلگرامم هستش ممنون میشم جوابمو بدین چیکار کنم.
    insurance70683
    ب اینجا دیگ دسترسی ندارم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام.

      آکوتان و روآکوتان یکی هستند.

      قطعا و قطعا با پزشک مشورت کنید و تحت نظر پزشک درمانتون رو شروع کنید و ادامه بدید. درمان خودسرانه با آکوتان اصلا کار درستی نیست. به هر حال شما باید آزمایش بدید و آزمایش دادن یعنی مراجعه به پزشک چون یه متخصص باید آزمایش رو تفسیر کنه و نتیجه بگیره که درمان باید ادامه پیدا کنه و یا قطع بشه. قرار نیست فقط آزمایش بدیم و خودمون بخونیم ببینیم چی نوشته.

      اینکه شما نیاز دارید این قرص رو مصرف کنید یا نه فقط تحت نظر پزشک مشخص میشه. ایشون با مشاهده ی علائم (و اگه لازم باشه آزمایش)، نوع آکنه ی شمارو تشخیص میدن و راهکار درست رو برای شما مشخص میکنن. هزینه ای که شما تا به حال برای پوستتون کردید قطعا چند برابر این هزینه ایه که الان لازمه انجام بدید. اینطوری بهش نگاه کنید و یک بار برای همیشه مسیر رو درست برید تا بتونید درست نتیجه بگیرید. قرار نیست که پوست درست بشه اما کبد از بین بره. سلامتی بدن از هر چیزی مهمتره.

      متاسفانه من فقط اینجا میتونم پاسخگو باشم.

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
  105. مهرداد
    مهرداد گفته:

    سلام من ازسن ۲۰ صورتم شروع کرد ب جوش زدن والان ۲۴ سالمه هیچ راهی دیگ نمونده بود امتحان نکنم واسه درمان جوشای صورتم .وقبل اینکه شانسی بیام‌اینجا ومقالهء شمارو بخونم اصلا اسم قرص‌راکوتان رونشنیده بودم.. فقط من باتوجه تجربیات شما دیگ لزومی نمیبینم برم دکتر میشه خودم‌ برم داروخونه وقرص راکوتان روتهیه کنم؟؟ وکنارش هم تازمانی ک به بهبودی کامل برسم چندبارهم آزمایش کبد انجام بدم‌ک برام مشکلی پیش نیاد؟؟

    مرسی از لطفتون

    پاسخ
  106. ندا
    ندا گفته:

    سلام مریم جان ، واقعا ممنونم از مطالب خوبت ، شما میدونید که روی‌ جوش هورمونی هم تاثیر میزاره یا نه ؟؟؟ من پلی کیستیک دارم هر وقت اسپیرونولاکتون و ضدبارداری میخورم عالیه صورتم تا قطع میشه شروع میشه باز … واقعا خسته شدم‌…

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام ندا جان. خواهش میکنم.

      راستش ادله ی مشخصی مبنی بر تاثیر آکوتان روی جوش های هورمونی وجود نداره اما تجربه ی خود من این بود که تاثیر داشت. البته من پلی کیستیک نبودم اما یک سال که ضد بارداری مصرف کردم صورتم واقعا خوب شد اما بعدش خیلی بدتر از قبل شد. به هر حال جوش های هورمونی شاید هیچوقت ریشه کن نشن. مثلا من الان هر دو ماه یکبار نزدیک به پریود یه جوش خیلی ریز میزنم، ولی اصلا شرایط مثل اون زمان نیست.

      به هر حال شما می تونید با مشورت پزشک آکوتان هم مصرف کنید، حداقلش اینه که این مسیر رو هم امتحان کردید. شاید برای شما هم موثر باشه. یعنی من اگر بودم حتما این کارو میکردم.

      امیدوارم شما هم بتونید نتیجه بگیرید و به زودی تجربه ی مثبتتون رو برای ما بنویسید. 🙂

      پاسخ
  107. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام مریم جون سال نوت مبارک امیدوارم سال خوبی داشته باشی
    عزیزم من مدت دوماه یه روز درمیان روآکوتان مصرف کردم که اولش جوشا شدید شد بعد ی مقدار بهتر شد ولی بازم جوش میزدم تا اینکه بعد دوماه دکتر گف روزی دوتا بخور از اول فروردین شروع کردم ب روزی دوتا خوردن لبم خشک شده دو سه تا جوشم هست چقد طول میکشه تا جوش زدن متوقف شه احساس میکنم روی من تاثیری نداره:(
    بیشترین مشکلمم لکه های قرمزیه ک از جوشا باقی میمونه:(

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مهسا جان، سلامت باشی عزیزم، برای شما هم همینطور.

      مطمئن باشید که حتما تاثیر خواهد داشت. هیچ فردی نیست که راکوتان روش تاثیر نداشته باشه. جوش زدن شاید تا یک ماه هم ادامه داشته باشه و بعد متوقف میشه.
      لکه های ناشی از جوش ها خیلی زود از بین میرن و اصلا دیگه یادتون هم نمیاد که بودن. نگران نباشید و بدون ناامید شدن به درمانتون ادامه بدید. 🙂

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
  108. الهه
    الهه گفته:

    سلام مریم بانو
    واقعا ممنون از مطالب خوبت، خیلی وقت بود که دنبال این بحث بودم و کمتر کسی مثل شما و اینطور برام وقت گذاشته بود… من واقعا از جوش های صورتم خسته شدمـ، بدتر اینکه دیگران هم به ناراحتی آدم دامن میزنن، هر جایی که میریم برام نسخه میپیچن و انواع و اقسام قرص ها و داروهای سنتی رو تجویز میکنند، راستش درباره راکوتان شنیده بودم اما اطلاعات چندانی نداشتم .. میخواستم بدونم این قرص کاملا جوش ها رو ازبین میبره ؟ میبخشید منظورم در کل بدن هست؟ مثلا روی کمر، شانه ها و یا ناحیه تناسلی؟ چون دوستانمم به نوعی با این موارد درگیرند،
    و اینکه حدودا چقدر باید در طی درمان هزینه کرد ؟؟ چون فعلا شرایط مالی خوبی ندارم!!
    راستی من اینطور شنیدم که اگر درست مصرف نشه کبد رو از کار میندازه و باعث مرگ میشه و گاها نابینایی!!! و حتما هم باید با آب میوه فراوااان مصرف بشه، البته اینها شنیده هامن! میشه توضیح بدین ؟؟
    در ماه رمضان چطور نحوه مصرفش چطوری هست ؟
    در زمان مصرفش میشه آرایش کرد؟ چون پوست حساس و تحریک پذیر شده میپرسم ! ؟
    نکته دیگه اینکه من صورتم علاوه بر جوش منافذ زیادی هم داره که دون دون هستن و پوستم به جز پیشونی اصلا صاف نیست و روی گونه و زیر گردن و اطراف چانه بشدت جوش میزنم، میخوام بدونم پوست رو صاف هم میکنه یا نه ؟؟؟ چون علاوه بر جوش منافذ پوست صورتم زیاده.
    ممنون از وقتی که میگذاری، ????
    اگر دکتر پوست خوب در قم میشناسید معرفی کنید با آدرس؟؟
    تشکر فراووان❤??

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام الهه جان، خواهش میکنم.

      بله،‌ روی آکنه در کل بدن تاثیر داره، چه صورت و چه نقاط دیگه ی بدن. در مورد هزینه راستش زمانی که من مصرف میکردم تحت پوشش بیمه بود و اینکه من به کلینیک وابسته به بیمه ی خودمون مراجعه میکردم. بنابراین ویزیت پزشک و هزینه ی آزمایشات برای من واقعا پایین بود. اما به صورت آزاد اصلا نمیدونم که هزینه ها چطور ممکنه باشه. شما دو ماه یک بار باید به پزشک مراجعه کنید و یه آزمایش خون هم بدید. قیمت هر یه دونه قرصش هم تا جایی که من شنیدم سه هزار تومن هست. زمان من هزار تومن بود. این روند رو برای حدود شش تا ده ماه محاسبه کنید. به هر حال اینو بدونید که وسط درمان نباید قطع کنید چون دوباره همه چیز مثل روز اولش میشه. اگر شروع می کنید حتما درمان رو تا انتها ادامه بدید.

      من فقط از ضد آفتاب استفاده میکردم، کرم پودر و پنکک و سایر لوازم آرایش مخصوص پوست رو کاملا کنار گذاشته بودم.

      راکوتان روی لکه های ناشی از جوش ها کمی تاثیر داره و لکه ها رو روشن میکنه یا از بین میبره، اما روی منافذ باز پوست تاثیری نداره. منافذ به مرور زمان کمی بهتر میشن اما نه صد در صد. روی صورت من هنوز هم منافذ هستن اما من کاری بهشون ندارم.

      متاسفانه در قم پزشکی رو نمی شناسم، اما احتمالا با جستجو در اینترنت بتونید یه پزشک خوب پیدا کنید.

      سلامت باشید.

      پاسخ
  109. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام مریم جون سال نوت مبارک انشاالله ک سال خوبی داشته باشی
    عزیزم من چندماهی هس رواکوتان مصرف میکنم دوماه اول ی روز در میان و بعد ب مدت یک ماه روزی یکی ولی وقتی دکتر دید روزی یکی مصرف میکنم بازم جوش میزنه ب اصرار خودم روزی دوتاش کرد.الان یه روزه ک روزی مصرف میکنم چند روز طول میکشه تا این جوشایی ک زدم خوب بشه؟حس میکنم دارم جوش جدیدم میزنم?

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم، سال نو شما هم مبارک باشه و همچنین برای شما. 🙂

      در مورد افراد مختلف این زمان متفاوت هست اما فکر کنم تقریبا سه هفته تا یک ماه طول میکشه که جوش زدن کاملا متوقف بشه. امیدوارم برای شما خیلی زودتر از این قطع بشه. به هر حال نگران نباشید،‌ بدن هر فردی یه جور واکنش نشون میده.

      براتون آرزوی بهبودی هرچه سریعتر رو دارم.

      پاسخ
  110. انیتا
    انیتا گفته:

    سلام مریم جون. انیتام چند وقت پیش اینجا کامنت گذاشتم که قراره شروع کنم مصرف راکوتان رو. الان دقیقا سه ماهه که از شروع درمانم میگذره و من دوست داشتم که اینجا از تجربه های این سه ماهم بنویسم.
    خب اول از تاثیرات مثبتش بگم بعد از عوارضش. دقیقا از روز اول تا الان ک سه ماه میشه فقط یه جوش بزرگ و چرکی داشتم که دو هفته ای طول کشید تا خوب شد غیر ازون هیچییییی. و ازین بابت واقعا خوشحالم چون تصورم این بود ک منم اولش بشدت جوش میزنم ولی کاملا برعکس شد?و حتی جوشهای سرسیاه رو بینیمم که هیچ جوره خوب نمیشد الان دیگه هیچ خبری ازشون نیست??
    خب حالااز عوارضش براتون بگم.برای من فقطو فقط خشکی بود که اونم فقط خشکی داخل بینیم اذیتم کرد چون نتونستم مرطوب نگهش دارم و چندبار خون دماغ شدم بخاطرش. ولی خشکی صورت و لبهامو به خوبی تونستم مهار کنم??
    اول اینکه از مرطوب کننده Cetaphil استفاده کردم که دراصل هم مرطوب کننده س هم ضدافتاب. و شوینده ی صورتمم از همین مارک گرفتم که اونم عالیه اصلا پوستتونو خشک نمیکنه بر خلاف خیلی از شوینده ها و ژل ها و در کل مخصوص پوست خشک ساخته شده.
    و ی چیز دیگم هست ک پیشنهاد میکنم کسایی که درحال مصرف این قرص هستن ازش غافل نشن. یعنی نگم براتوووون. انقد که عاللللیه??روغن نارگیل عشق من?من بعد از دوبار مصرف تاثیرشو ب وضوح دیدم. انقد صورتمو نرم و لطیف کرده ک همش میخوام دست بکشم به صورتم?
    نحوه ی استفاده ش اینجوریه که مثلا وقتی میخواین ارایشتونو پاک کنین قبل ازینکه صورتتونو خیس کنین یه مقدار ازین روغنو ماساژ بدین رو پوستتون. دو دقیقه کافیه. بعد با یه پد تمیز اروم بکشین رو بپوستتون تا روغنو پاک کنه. بعدشم با شوینده ی صورتتون بشورین صورتتونو تا کاملا روغن پاک بشه. بعدم تا پوستتون مرطوبه از مرطوب کنندتون استفاده کنین تا جذبش بیشترو بهتر باشه.
    و دیگه واسه لبم دکترم ی چیزی شبیه وازلین داد بهم ولی خودمم باز از بالم لب نارگیل استفاده میکنم?اصن انقد عاشق نارگیل شدم میخوام ی درختشو بیارم تو بالکنمون بکارم???
    اینا محصولاتی بود ک من تو این دوره ازشون استفاده کردم و اگه اینجا حتی یه نفرم بتونم از خشکی نجات بدم خوشحال میشم?
    با ارزوی موفقیت برای شما مریم جون?

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام آنیتای عزیز. خیلی خوشحالم که روند درمانت داره خیلی خوب پیش میره و خیلی خیلی ممنونم که تجربه تو از استفاده از محصولات برای ما نوشتی. من تجربه ی شمارو توی کانال تگلرام هم قرار میدم تا افرادی که احیانا به وب سایت سر نمی زنن بتونن استفاده کنن.

      امیدوارم که به زودی خبر بهبودی کامل شمارو بشنویم. ممنون عزیزم، شما هم موفق باشید. ??

      پاسخ
  111. حامد
    حامد گفته:

    ممنون از این مطلبی مفیدی که نوشتین خیلی ها مثل من درگیر این مسئله هستن
    امیدوارم توی زندگیتون به هرچی که میخواهین برسین
    چندسال همیشه توی نت دنبال یه مطلب میگشتم که واقعاً درمان کنه که دیگه ناامید شدم و سرچ نکردم تا اینکه امروز بعد از مدت ها این مطلب دیدم
    زالو و حجامت استفاده کردم واسه من خوب بود چون جوش های بزرگ و زیادی روی صورتم میزد و بعد از اون خیلی کمتر شد و ریز شدن اما برطرف نشد دوره درمانم اینجوری بود که حجامت عام >زالو روی صورت> حجامت گونه > زالو پشت گوش و بعد از اون میکرودرمی بود که من دیگه وقت نشد برم اما به نسبت بقیه چیزا(محلول و صابون…) بهتر بود البته عرق کاسنی و شاطره روزی یک لیوان به نسبت ۱/۲ میخوردم
    لطفا اگه راه حل قطعی هم برای جای آکنه پیدا کردین همین مطلب به روز رسانی کنین منم تنها راهی که پیدا کردم واسه درمان قطعی جای جوش لیرز و میکرودرمی بوده
    حالا امیدوارم برای منم جواب بده این روش تا همه دست به دست هم از شر این موجودات مزخرف رهای یابیم :دی
    راستی میتونین بگین این مراحل برای شما چه قدر هزینه داشت؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. ممنونم از شما. خوشحالم که حجامت و زالو درمانی تونسته حداقل تا حدی برای شما مفید باشه. کاسنی و شاطره هم چون کبد رو خنک نگه میدارن کلن خیلی مفید هستن. خوبه که همیشه مصرف کنید.

      راستش برای جای جوشها من فکر میکنم که خیلی بهتره که به درمان های طبیعی روی بیاریم. مثلا سفیده ی تخم مرغ که به شدت کولاژن سازی میکنه و پوست رو به صورت معجزه آسایی ترمیم میکنه و همین طور سرکه ی سیب که خواص زیادی برای پوست داره. من فکر میکنم که لیزر و میکرودرمی دوباره پوست رو درگیر و تحریک میکنن. من حاضر نیستم از این روش ها استفاده کنم ولی ظاهرا فعلا تنها راه حل های قطعی هستن. بله، حتما اگر راه حلی پیدا کنم اطلاع رسانی میکنم.

      در مورد هزینه که فرمودید واقعا یادم نیست، چون مربوط به خیلی سال پیش میشه و اون زمان آکوتان شامل بیمه بود. پزشک من در کلینیکی بودن مختص به بیمه ی ارتش، بنابراین هزینه ی ویزیت و همینطور آزمایش ها برای ما که این بیمه رو داشتیم واقعا کم بود. ولی واقعیت جزئیاتش رو اصلا یادم نیست.

      امیدوارم که خیلی زود به بهبودی کامل برسید. موفق باشید. 🙂

      پاسخ
      • آرش
        آرش گفته:

        سلام مریم خانم. من چهار ماهه روآکوتان مصرف میکنم یک و نیم ماهه خشکی پوست شدید شده دوزشو کم کردم فرقی نکرد تبدیل شده مثل جوش های ریز تو دستم و بدنم و میدونم از قرصه روآکوتانه دکتر ۲ تا کرم گفت فرقی نکرد کرم آد کمی فرق میکنه ولی نمیبره مخصوصا جاهایی از پوست که احتمال برخورد و کشیدگی و تماس زیاده در میاد. چه پمادی استفاده کنم کامل بره؟ ممنون

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام،

          پماد آ-د شرایط رو بدتر می کنه، الان شما باید از هر چیزی که ویتامین آ داره کاملا پرهیز کنید، همون ویتامین آ داخل قرص آکوتان هست که الان داره خشکی رو ایجاد می کنه بعد شما دارید مستقیم ویتامین آ رو هم اضافه می کنید بهش.

          از وازلین یا کرم-وازلین های موجود در بازار استفاده کنید، تنها چرب کننده ای که تاثیرگذار هست توی این دوران وازلینه. اول یه کم مرطوب کننده ی معمولی بزنید بعد روش وازلین بزنید.

          اگر خودتون خودسرانه دوز دارو رو کم کردید اشتباه کردید. فقط دارید آسیب می زنید به خودتون آخر سر هم نتیجه نمی گیرید. خشکی پوست طبیعیه، باید اون رو رفع کرد نه اینکه دوز دارو رو تغییر داد.

          براتون آرزوی سلامتی میکنم.

          پاسخ
      • لاله
        لاله گفته:

        سلام ممنون ازت مریم جون
        من ازمرداد٩۶شروع کردم قرص خوردن تا٣ماه روزی یکی والان دوماهه و یه روز درمیون استفاده میکنم نهایتا میشه٢١٠تا وزنمم ۶٧کیلوا ک میشه سه برابر وزن بدنم ک گفتید ازهمون هفته های اولم جوشای صورتم کاملا رفع شد،شدتشون متوسط بود ،بزرگ وچرکیم نبودن یعنی هورمونی نبودن اصلا ولی الان خیلی خیلی نگرانم اونقدی حالا ک پوستم خوب شده بازم مثه قبلااسترس دارم وافسرده شدم،به نظرتون این مقدار دارویی ک مصرف میکنم جواب میده بهم؟؟

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام عزیزم، نگران نباشید. با توجه به میزان جوش های شما و اینکه خیلی شدید و بزرگ نبودن این میزان دارو برای شما مناسب هست.
          لاله جان اینکه شما باور کنید که دیگه قرار نیست جوش بزنید مهمترین مساله است. اگر همچنان نگران باشید، اون چیزی که نمیخواید براتون پیش میاد. سعی کنید دیگه اصلا درگیر آکنه نباشید. جوش زدن تموم شده و قرار نیست دیگه برگرده. خیلی مهمه که اینطوری که بهتون میگم فکر کنید و واقعا بهش باور داشته باشید.

          براتون آرزوی سلامتی میکنم.

          پاسخ
  112. آناهیتا
    آناهیتا گفته:

    سلام مریم عزیز واقعا ممنون بابت توضیح کامل و عالی و اینهمه صبر و حوصله برای پاسخگوئی به سوالات همه.

    من هم یکسال پیش خیلی شدید جوش زدم که پیش متخصص داخلی که رفتم تشخیص دادن که بنده مشکل هورمونی (PCO) دارم که شروع به درمان با اسپیرینولاکتون، سیپرو ترا کامپوند، فیناستراید و… کردم به مدت یکسال که واقعا خوب جواب داد و برطرف شد ولی بعدش چون مشکل هورمونی داشتم و صورتم موهای زاید داشت برای لیزر رفتم که باعث شد خیلی بد جوشام دوباره بریزن بیرون! که من چون خیلی قرص خورده بودم به درمان گیاهی روی اوردم ولی مدت اثرشون واقعا طولانی هستن که توی بیشتر مواقع دلسرد کننده میشه! برای همین دوباره به پزشک قبلیم مراجعه کردم و بهم راکوتان داد، منم مثل شما وحشتناک جوشام ریخته بیرون و الان 1 ماه و نیم هست که استفاده میکنم و نمیدونم اصلا با چه رویی میرم سر کار ? البته 1 ماه راکوتان خریدم ولی گویا خیلی کم یاب شده که الان هگزال مصرف میکنم که میگن عوارضش کمتره! فقط یه مساله ای برای من ایجاد شده. من جوشام چرکی و خیلی بزرگ هستن و تا به حال چنین جوشهایی توی صورتم ندیده بوم و هر وقت میرم حموم اکثرشون باز میشن و من مجبور میشم دستکاریشون کنم! این برای شما هم اتفاق افتاده بود؟ ! و اینکه چیکار میتونم در این مورد بکنم؟
    و اینکه ممنون بابت محصولاتی که پیشنهاد کردین همشو خریدم امروز با خوندن مطلبتون، چون من حدود 6 تا ضد آفتاب خارجی خریده بودم که اصلا به پوستم نساخت و همشون بلااستفاده مونن!

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خواهش میکنم، لطف دارید.

      بله، جوش های من از ابتدا چرکی و بزرگ بودن اکثرا و در دو ماه شروع مصرف دیگه خیلی بدتر شده بودن. راستش هیچ کاری نمیشه کرد به جز تحمل کردن و سعی در دستکاری نکردن. بعضی از پزشکان کورتون رو همراه با آکوتان تجویز میکنن که باعث میشه شدت جوش ها و این حالت چرکی بودنشون کمتر بشه. ولی من مصرف نکردم و فقط تحمل کردم. احتمالا شما هم مثل من نیاز دارید که دوز مصرفتون بالاتر بره که در اینصورت جوش زدن متوقف میشه. ولی در کل سعی کنید حساس نباشید چون وقتی پوستتون خوب بشه این روزها رو کاملا فراموش میکنید. 🙂

      خوشحالم که تهیه کردید و امیدوارم که براتون مفید باشه. بله، منم خیلی ضد آفتاب خارجی تهیه کردم و نتوستم استفاده کنم تا اینکه متوجه شدم که ایرانی ها به پوست من میسازن.

      براتون آرزوی بهبودی هرچه سریعتر رو دارم. 🙂

      پاسخ
  113. شبنم
    شبنم گفته:

    مریم‌ جون سلام.مصرف این قرص تاثیری روی زمان پریود شدن داره؟ چون من خیلی پریودم نامرتب بود اما از زمان مصرف این قرص مرتب شده.مثلا دوره پریودیم ۴۰ روز یا ۳۵ روز بود اما الان شده ۲۴ روزه.ینی هر ۲۴ روز پریود میشم.ممکنه ب خاطر مصرف این قرص باشه یا ربطی نداره اصن؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. تا جایی که من میدونم هیچ تاثیری روی دوران پریود نداره، چون به هیچ وجه ربطی به هورمون ها نداره و بنابراین اصولا نمیتونه تاثیری داشته باشه ولی باز باید از پزشک در این مورد سوال کنید. موفق باشید.

      پاسخ
  114. آنیتا
    آنیتا گفته:

    سلام مریم جان،
    ممنون از اینکه لحظه لحظه شو با ما در میون گذاشتی و من کاملا لمس کردم روزایی رو که گذروندی .من هم دقیقا وضعیت شما رو داشتم و از 15 سالگی شایدم کمتر درگیر جوش بودم تا زمانی که دیگه تو 19 سالگی دکتر مصرف راکوتان رو برام تجویز کرد و به مدت 5 ماه روزی 1 دونه مصرف کرم و واقعا معجزه کرد و همه اطرافیانم متعجب شدند ، البته دکتر 6 ماه رو برای من تجویز کرده بود اما چون می خواستم بینی مو جراحی کنم باید 1 ماه قبل از جراحی مصرف راکوتان رو قطع می کردم و چون دیدم که پوستم دیگه هیچ مشکلی نداره مصرفشو قطع کردم. بعد از اون پوستم صاف صاف نشد اما قابل مقایسه با قبل نبود.اما الان که 24 سالمه نزدیک 6 ماهه به طرز وحشتناکی جوش می زنم و عین روزای قبل از مصرف راکوتان شدم.البته یه مشکلی برام پیش اومد که از نظر روحی تاثیر خیلی بدی روم گذاشت من فکر می کنم که اعصاب هم بی تاثیر نیست. الان واقعا دیگه خسته شدم و حس می کنم بهترین سالای عمرم داره هدر میره به خاطر این چند تا جوش. می خوام دوباره شروع کنم مصرف راکوتان رو اما نگرانم که چون یک دوره مصرف کردم و نیمه کاره رهاش کردم مشکلی برام پیش نیاد و اینکه همزمان با راکوتان خیلی محدودیت ها داریم یکی اش این که لیرز موهای زائد رو که منظم انجام دادم مجبورم که رها کنم و همین طور جراحی لیزیک چشمم 6 عقب می افته. به نظرتون ارزشش رو داره که من دوباره شروع کنم؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام آنیتا جان.

      در مورد اینکه قبلا یک دوره مصرف کردید و الان میخواید دوباره شروع کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد. فقط باید این بار دوره ی درمانتون رو کامل کنید. حتی اگر لازمه بیشتر از شش ماه مصرف کنید باید این کارو انجام بدید. در مورد موهای زائد هم باز مشکلی پیش نمیاد چون لیزر جلسات اولش مهم هست که باید منظم انجام بشه،‌ تکرارهایی که بعدا انجام میدید برای تثبیت رو هر وقت دوباره شروع کنید باز جواب میگیرید. اما در مورد چشمتون حتما اولویت اول خودتون رو لحاظ کنید. ببینید عمل چشمتون اولویت داره یا پوستتون. با پزشک مشورت کنید و اگر مثلا بهتون گفتن که شش ماه بعد از عمل لیزیک میتونید آکوتان مصرف کنید پس اول عملتون رو انجام بدید بعد برید سراغ قرص که بتونید درمان پوستتون رو بدون استرس و نگرانی شروع کنید.

      به نظر من قطعا ارزش داره که مجددا درمان پوستتون رو شروع کنید اما همونطور که گفتم اولویت بندی کنید و به ترتیب پیش برید. مطمئن باشید همشون بدون مشکل انجام میشن. جای نگرانی نیست.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم.

      پاسخ
  115. مریم
    مریم گفته:

    سلام من ی سوال دارم شما چرا به جای استفاده از داروی شیمیایی همین درمانو با میوه جات یا سبزیجات به مدت دوسال انجام ندادید؟ یا با داروهای گیاهی؟ که حداقل سالم تر و بدون عوارض جانبی درمان بشید اونطور که گفتید حتی شما داروهایی قبلی رو هم بیش از اییکه ی سال بشه قطع کردید بخاطر همینم درمان نمیشدید ولی خب عوارض این داروها بعد از مدت چند سال ممکنه ظاهر بشه که شامل انواع بیماری ها میشه من خودم تجربه خودمو بگم بوستم تقریبا خوب بوده همیشه ولی ی دوره ای بود که جوش های گنده ای کم وبیش میزدم بعضی دوره ها خیلی جالب بود همین که مصرف غذاهای شرین و چرب و هر چند اعتقادی بهش نداشتم کمتر میکردم جوش نمیزدم و البته استفاده از ماسک های طبیعی مصرف سالاد و سببزیجات فراوان هم کمک کرد که حتی بوستم جوون تر دیده میشه

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام، سوالتون خطاب به من هست؟ ظاهرا یکی از کامنت هارو خطاب به خانم سیمین reply کرده بودید.

      اگر از من می پرسید من هشت سال بدون وقفه به درمانهای متداول ادامه دادم و هرگز قطع نکردم. منظور از درمانهای متداول استفاده از آنتی بیوتیک ها، داروهای هورمونی، محلول های موضعی و صابونها هست. در این مدت دو دوره ی تقریبا پنج ماهه هم درمانهای گیاهی انجام دادم. وقتی صحبت از آکنه ی بسیار شدید میشه افراد به دنبال درمان قطعی هستند. درمان قطعی یعنی بدون برگشت پذیری نه اینکه بعد از قطع دارو مجددا آکنه شروع بشه. تمام درمانهایی که تا به حال برای آکنه ارائه شدند همگی برگشت پذیر هستند. برای آکنه ی شدید تنها درمان قطعی که تا کنون کشف شده فقط و فقط آکوتان هست. هیچ کدام از اطباء گیاهی هم ادعا نمی کنند که درمان قطعی برای آکنه ی شدید دارند چون چنین درمانی وجود نداره.

      داروهای گیاهی قطعا موثر هستند اما نه زمانی که شدت آکنه از حد خاصی بیشتر میشه. استفاده از ماسک ها طبیعی و سایر موارد گیاهی برای وضعیت الان من مناسب هستند و قطعا باعث میشه پوست جوان تر باقی بمونه. اما به هر حال ما نمیتونیم منکر تاثیر داروهای گیاهی بشیم. در مورد خود من یک حساسیت بسیار شدید که به هیچ وجه از طریق شیمیایی درمان نمیشد به کمک داروهای گیاهی صد در صد درمان شد.

      اگر شما درمان گیاهی قطعی برای آکنه سراغ دارید لطفا بفرمایید شاید برای بقیه ی افراد هم موثر باشه.

      موفق باشید.

      پاسخ
  116. مانیا
    مانیا گفته:

    سلام مریم جون ممنون ازراهنماییت من از 15 سالگی صورتم جوش میزنه منم مثل شما اول پیشونیم بود بعد کل صورتمو گرفت الان 22سالمه دوروزه دارم راکوتان مصرف میکنم لحظه شماری میکنم تا هرچه زودتر اثرشو ببینم.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خوشحالم که اینو میشونم. درمانتون رو تا آخر کامل کنید و مطمئن باشید که نتیجه شو می بینید.

      براتون آرزوی بهبودی هرچه سریعتر رو میکنم. 🙂

      پاسخ
  117. الرا
    الرا گفته:

    سلام مریم‌خانوم‌عزیز . من از ۱۳ سالگی جوش های نوحوانیم ریخت بیرون و تااالان ک ۱۸ سالمه همچنان داره درمیاد ، اولین حوش‌های عمرم هنوز جاشون رو‌صورتمه و بصورت قرمز مونده و‌من میترسم ک‌اون ها چاله شن . نمیدونم علت جوش‌هام چیه ، برای فهمیذن علت جوش هام باید چیکار کنم؟ و این قرصی ک‌گفتین رو اون لکه های جوشیه غیرفعال هم تاثیر میذاره؟ پیش چه دکتری برای مشاوره ی مصرف این قرص برم؟ جوش هام خیلی زیاد نیستن که بگم صورتمو زشت کزده ولی وقتی ک نباشن تفاوتم کاملا حس میشه ،ممنون‌میشم کمک‌کنید

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با آزمایش متوجه میشن که علت جوش های شما اختلالات کارکرد کبد هست و یا مسائل هورمونی.

      آکوتان تا حدی روی لکه های ناشی از جوش ها هم تاثیر داره، اما به طور کلی جوشگاهها (جای جوش ها) باید به مرور زمان خوب بشن. لایه بردارها هم مفید هستن اما زمانی که جوش زدن متوقف بشه به مرور اثر جوش ها کمتر میشه. دوستان استفاده از سرکه ی سیب رو برای جای جوش ها توصیه کردن که قطعا مفیده.

      پاسخ
  118. Tarane
    Tarane گفته:

    سلام
    خيلي ممنون مريم جون به خاطر مطالب مفيدتون
    راجع لكه هاي جاي جوش اكثريت خود به خود طي چند ماه برطرف ميشن اما من خودم قبل از خواب و صبح ها روي صورتم سركه سيب ميزنم واقعا مفيده و لك هارو كم رنگ تر ميكنه ضمنا اثرات مفيد ديگه اي هم داره.

    پاسخ
  119. غلامرضا
    غلامرضا گفته:

    با سلام به شما مریم خانوم
    من از 13 سالگی شروع به جوش زدن کردم از همون ابتدا جوش هایی که چرک و خون شدید داشت در 15 سالگی زیاد و قرمز رنگ شد در 17 سالگیم به یکباره در زمستان جوش روی گونم ایجاد شد چرکی خونی بزرگ و بنفش و مشکی رنگ مادرم گفت بیا بترکونم من گفتم نه
    از شانس اون جوش هایی رو که به زور ترکوند چیزی نشد ولی اونایی که ترکونده نشده لکه قرمز به جا گذاشت که توی سرما لکه ها مشکی میشند بعد 2 سال هنوز لکه ها به همون میزان قدیم هستند 2ونیم ماه کامل داکسی سایکلین و ژل ایزوترتینوئین استفاده کردم نه لکه برداشته شد نه کم شد نه زیاد درمان رو قطع کردم اما بازم جوش به شدت هر روز میزنه مث 13 سالگیم
    پیشونیم کامل و گونه هام به مقدار زیاد گود شده و لیزر انجام دادم همراه درماپن هیچ تاثیری نداشت
    اینجا یه توصیه به همه میکنم ببینید جوش چرکی باید ترکیده بشه و عفونتش بیرون ریخته بشه به همراه تمام خونش تا لکه نمونه و گود نشه ولی باید به موقعی که جوش رسیده و سرش حسابی زرده درضمن کیسه داخلش باید بیاد بیرون
    برای من لیمو ترش الکل و … جواب نداد
    اکوتان مصرف نکردم به جز یه دوره 20 تایی که تاثیری نداشت
    باید بگم جوش رو نمیشه کنترل کرد فقط وقتی زد باید جوری ازش مراقبت کنی که لکه و گودی نزاره و باز تاکید میکنم چرک جوش باید بیرون بیاد چون بافت های داخل پوست رو میگندونه

    پاسخ
  120. محمد
    محمد گفته:

    سلام ممنون از راهنماییتون من حدود ۱۲ ساله با این مشکل درگیرم و قبلا هر داروی موضعی رو مصرف کردم اما یا خوب نمیشد یا اگر بهبودی داشت درصورت قطع مجددا جوش میزدم.حدود ۶ سال پیش رواکتان مصرف کردم حدودا ۱۱۰ عدد و بعد از بهبودی تعداد جوشایی که میزدم خیلی کم بود اما استفاده مکملای ورزشی مجددا باعث جوشای بزرگ و دردناک شد و الان حدود ۷۰ روزه روزی یه دونه دوبار مصرف میکنم بهتر شده اما هنوز راضی نیستم و فک میکنم شاید چون دلیل جوشام مکمل ورزشیه این قرص اثر نداره گرچند برای دکترم کامل شرح دادم که بعد مصرف مکمل اینطوری شدم اما همچنان چون یه بار فقط با این دارو بهبود پیدا کردم به این دارو ایمان دارم
    الان با وضعیتی که بهتر شدم یکی دوتا جوش نسبتا بزرگ ودردناک دارم نمدونم شاید نیاز باشه بعد این ۷۰ تا که روزی یکی مصرف کردم الان روزی دوتاش کنم.

    پاسخ
  121. بخشی
    بخشی گفته:

    سلام.تشکر به خاط اطلاع رسانی تون.من هم این مشکل رو دارم والان ۲۵ سال دارم وروش های زیادی رو امتحان کردم ولی هیچکدون کارساز نبود.مدتی افسردگی شدید گرفتم و هر جا میرفتم مجبور بودم ماسک بزنم.از دوسال پیش شروع به درمان کردم.دکتر برام قرص کوراکنه رو تجویز کرد.اوایل روزی یک عدد بعد از چندماه یک روز در میان و بعدش هفته ای دوتا.قرص اسپیرونولاکتون رو هم تجویز کرد ولی شدیدا باعث افزایش پریودم شد و من هم مصرفش رو قطع کردم.نمیدونم چه تعداد قرص کوراکنه مصرف کردم ولی بعداز حدود یک سال و نیم خودم مصرف دارو رو قطع کردم و بعد از دوماه دوباره جوش ها برگشتن و پوستم شدیدا چرب شد.دوباره به دکتر مراجعه کردم و دکتر باز هم همون دارو هارو برام تجویز کرده و هفته ای دو بار باید مصرف کنم.نمیدونم باید ادامه بدم یا نه .دکتر درست توضیح نمیده وقتی ازش می پرسم.چه مدت باید استفاده کنم جواب درستی نمیده.به نظر شما دوز دارو مشکل داره یا این قرص برای من جواب نمیده؟واقعا دیگه نا امید شدم نمیدونم تا کی باید مصرف کنم.به خاطر عوارضش هم خیلی نگرانم.ممنون به خاطر این که وقت میذارید و جواب پیام هارو میدید.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. کورآکنه هم جز همین خانواده است، اما من خودم روآکوتان مصرف کردم. شرکت های سازنده فرق دارن. من اون چیزی که خودم مصرف کردم رو میدونم که خوب بوده، بقیه داروها رو نمیدونم. اگر کورآکنه بار اول برای شما جواب نداده یعنی به احتمال زیاد جواب نمیده. در مورد دوز مصرف دارو معمولا دو ماه اول روزی یک عدد بعد روزی دو عدد تجویز میشه، در پایان هم بعضی پزشکان مصرف رو ناگهانی قطع میکنن بعضی ها هم دوز مصرف رو به تدریج کم میکنن که فرق زیادی با هم نداره. چون نتیجه در زمان دوز مصرف بالا اتفاق می افته. درمان معمولا بیشتر از یک سال طول نمیکشه. نگران عوارض نباشید، تمام عوارض برگشت پذیر هستن. ولی حالا که دارید مصرف میکنید بهتره که به میزان مناسب مصرف کنید که حداقل نتیجه بگیرید. به نظر من شما با یه پزشک دیگه هم مشورت کنید، شاید نیاز باشه که دوز مصرف شمارو بیشتر کنن.

      براتون آرزوی سلامتی می کنم.

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خواب آلودگی و بیحالی طبیعیه، بعضی افراد دچار این حالت میشن. ولی من درباره ی کمر درد چیزی نشنیدم،‌ باید با پزشک مشورت کنید.
      چرا نتونید ورزش کنید؟ هیچ ربطی به هم ندارن. حتما میتونید ورزش کنید.

      موفق باشید.

      پاسخ
      • محمد
        محمد گفته:

        سلام ممنون از راهنماییتون من حدود 12 ساله با این مشکل درگیرم و قبلا هر داروی موضعی رو مصرف کردم اما یا خوب نمیشد یا اگر بهبودی داشت درصورت قطع مجددا جوش میزدم.حدود 6 سال پیش رواکتان مصرف کردم حدودا 110 عدد و بعد از بهبودی تعداد جوشایی که میزدم خیلی کم بود اما استفاده مکملای ورزشی مجددا باعث جوشای بزرگ و دردناک شد و الان حدود 70 روزه روزی یه دونه دوبار مصرف میکنم بهتر شده اما هنوز راضی نیستم و فک میکنم شاید چون دلیل جوشام مکمل ورزشیه این قرص اثر نداره گرچند برای دکترم کامل شرح دادم که بعد مصرف مکمل اینطوری شدم اما همچنان چون یه بار فقط با این دارو بهبود پیدا کردم به این دارو ایمان دارم

        پاسخ
        • محمد
          محمد گفته:

          الان با وضعیتی که بهتر شدم یکی دوتا جوش نسبتا بزرگ ودردناک دارم نمدونم شاید نیاز باشه بعد این 70 تا که روزی یکی مصرف کردم نیاز باشه روزی دوتاش کنم.

          پاسخ
          • مریم کاشانکی
            مریم کاشانکی گفته:

            سلام. ربطی نداره که علت جوش هاتون چیه، دارو به هر حال اثر خودش رو میذاره. در مورد دوز مصرف با پزشک مشورت کنید و اگر لازم بود بیشترش کنید. معمولا وقتی دوز مصرف بیشتر میشه تولید آکنه کاملا متوقف میشه. موفق باشید.

            پاسخ
  122. سوسن
    سوسن گفته:

    سلام، مرسی از اطلاعات خوبتون و وقتی که گذاشتین
    من هم مشکل شما رو داشتم، 21 ساله م بود که خیلی ناگهانی جوش زدن روی صورتم شروع شد، فقط روی گونه هام و گاهی هم پیشونی، کلی دکتر رفتم، یه مدت سیپروترون استفاده کردم ولی با قطعش دوباره برگشتم به روز اول، تتراسایکلین هم یه مدت مصرف کردم، تا اینکه یه روز رفتم پیش یه پزشک دیگه و گفتم به من رآکوتان بدید من خسته شدم دیگه، دکترم با بررسیا متوجه شد که نظرم درسته و تجویز کرد، چون دختر خاله مم چندین سال پیش خورده بود و جواب گرفته بود از اونجا این دارو رو میشناختم، الان قرص 70 رو خوردم ، 70 کیلو وزنمه، و روزی یه دونه میخوردم، دکترمم گفته که تا 6 ماه باید بخوری، چون جوشهام متوسطه از نظر تعداد و شدت، گفت میتونی یه روز در میونم بخوری که عوارضش کمتر اذیتت کنه، حالا من یه سوال داشتم از خدمتت، خب خشکی پوست و لب و چشم و اینارو میدونستم قبلش و منتظرشون بودم ولی چیزی که داره خیلی اذیتم میکنه کمر درده و اینکه به شدت بی انرژی شدم و خیلی راحت هر موقع اراده کنم می خوابم و همشم خوابم میاد، می خواستم ببینم طبیعیه؟ و اینکه مفصلامم مثلا مفصل زانوم صدا میده موقع نشستن و بلند شدن، و قبلا ورزش میکردم، میخوام ببینم میتونم ورزشم رو دوباره شروع کنم یا نه؟

    پاسخ
  123. یکتا
    یکتا گفته:

    سلام,اول خیلی خیلی ممنون که تجربه خودتون رو با ما هم شریک شدین, چند روزه دارم توی یوتیوب ویدیوهای اونایی که درمان شدن رو میبینم, به بقیه هم پیشنهاد میکنم که ببینن,روند درمان و بهبود افراد مختلف با تصویر و عکس آدمو دلگرم میکنه 🙂
    25 سالمه,از 3 سال پیش جوش زدنهام شروع شد, جوش زدنهام شدید نیست و درحد متوسطه ولی نسبت به تمام انتی بیوتیک ها و محلول های موضعی و کرم و ژل مقاوم شدن در طی این سالها, این شد که بعد ازکلی تحقیق مصرف راکوتان رو شروع کردم, امروز 12 اُمین قرصمو میخورم, تا 8 تا قرص اول فقط جوش زدم توی عمرم تا حالا انقدر جوش نزده بودم,دوست نداشتم خودمو توی آینه ببینم حتی! بعد از اون دگ جوش نزدم, البته هنوزم صورتم ملتهب و قرمز هست و جوشهای قبلی هم پابرجاست ولی دگ قلمبه نیستن :)) توقع وانتظار معجزه نمیشه داشت, باید صبور بود تا درمان نتیجه بده, فقط امیدوارم تا عید یه جور خیلی ضایعی نباشم:))
    علاوه بر صورتم و لبم که خشک شده, پوست سرم هم خشک شده! اوایل سرم درد میگرفت, ولی خدا رو شکر تا الان عوارض دیگه ای ندارم.
    دنبال یه ضدآفتابم که برای این وضعیت خشک پوستم جوابگو باشه و پوشانندگی هم داشته باشه, خودم سالهاس الارو دارم ولی چون پوستم خشکه و پوسته پوسته بد میشینه رو پوست, پیشنهادی دارین؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خیلی خوشحالم که درمان رو شروع کردید و امیدوارم که خیلی زود به نتیجه ی دلخواهتون برسید. همینکه جوش زدن متوقف شده یعنی پوست شما از این به بعد به سرعت وارد فاز بهبودی میشه. بله، برای درمان باید صبور بود و تا پایان ادامه داد. مطمئن باشید که نتیجه میگیرید.

      در مورد ضد آفتاب خیلی بستگی به پوست داره. من خودم ضد آفتاب های زیادی رو امتحان کردم، و تنها چیزی که میسازه به صورتم ضد آفتاب هایی هستن که فاقد جاذب های شیمیایی (فیزیکال) و بسیار سبک هستن. در حال حاضر من از آردن یا از SunSafe استفاده میکنم که در واقع از یه خانواده هستن. فقط هم مدل فیزیکال رو استفاده میکنم. هم رنگی دارن هم غیر رنگی. مدل های رنگیشون تا حدی پوشانندگی دارن اما خب نمیشه انتظار زیادی در مورد پوشش داشت. این کرم ها خیلی سبکن و در طول روز باید چند بار تمدید کنید. میزان چربیشون در حد متعادل هست. واقعیت اینه که ضد آفتاب رو باید امتحان کرد و دید که چی مناسبه اما شما محصولاتی که برای پوست های چرب هستند رو الان اصلا استفاده نکنید چون اونها خیلی خشک میکنن پوست رو.

      موفق باشید. 🙂

      پاسخ
  124. مرتضي
    مرتضي گفته:

    سلام و تشكر بابت اطلاعات عالي كه براي ما قرار ميدهيد
    من از١٥ سالگي جوش هاي خيلي زيادي مي زدم تمام صورت خيلي افتضاح ريزو درشت و چركي
    از ٢٠سالگي شروع به درمان كردم الان نزذيك به ٢ساله كه صورتم مثل ايينه صاف شده طوري كه هيچ كس باور نمي كرد كه من روزي چوش داشتم
    ولي بعضي اوقات معمولا هر ٦ماه يا ٧ماه جوش ميزنم كه با خوردن داكسي در مدت ٢٠يا ٣٠ روز همه ميره
    وقتي ميره ديگه جوش نميزنه حتي ١دونه
    به نظر شما من بايد كار شما رو انجام بدم؟
    يا الان كه ٢٣ سالمه بعد چند سال خودش ميره؟
    لطفا بگيد اگر نيازه از قرص شما مصرف كنم؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام، خواهش میکنم.

      البته پزشک باید تشخیص بدن که نیاز هست یا نه ولی به نظر من در مورد شما که هر ۶-۷ ماه یک بار جوش میزنید و با یک دوره آنتی بیوتیک خوب می شید نیازی به کار دیگه ای نیست. اگر زمانی خدایی نکرده جوش ها دائمی شدن (که ایشالله هیچوقت پیش نمیاد) میرید استفاده میکنید. چون ۶-۷ ماه یکبار واقعا زمان زیادیه. کسانی به این درمانها رو میارن که دائما جوش دارن و از آنتی بیوتیک هم هیچ کاری بر نمیاد. من فکر نمیکنم برای شما نیاز باشه. شما بیشتر سعی کنید به تغذیه تون توجه کنید. فکر میکنم کفایت میکنه.

      موفق باشید. 🙂

      پاسخ
  125. عاطفه خانوم
    عاطفه خانوم گفته:

    سلام مریم خانوم.الان ۲۴ سالمه.من کلا توی نوجوانی ام هم جوش نمیزدم زیاد.ولی دو الی سه بار صورتم رو بند انداختم و باعث شد ک صورتم پر از جوش های ریز بشه.رفتم دکتر پوست و الان حدود ۲۵۰ تا راکوتان و اوراتان خوردم و البته خیلی راضی بودم.ولی همش دوستام میگن بده ولش کن.یکی از دوستانم میگفت تا ۷ سال بعد مصرف ممکنه بعدش در بارداری باعث ایجاد ناهنجاری توی جنین بشه.به نظرتون صحت داره این حرف؟و من از دکترم پرسیدم گفتن اگر مصرف دارو رو ول کنی نیمه کاره تمام جوشهات برمیگرده.ولی خدایی پوستم توپ شده

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام خدمت شما. فرمایش دوستتون به هیچ عنوان صحیح نیست، حداکثر شش ماه تا یک سال پس از قطع مصرف دارو میتونید باردار بشید و هیچ مشکلی پیش نمیاد.

      بله، مصرف رو نیمه کاره رها نکنید. احتمال برگشت در درمانهای نیمه کاره بسیار بالاست. شما که تا اینجا مصرف کردید حتما درمانتون رو کامل کنید.

      پاسخ
      • عاطفه خانوم
        عاطفه خانوم گفته:

        مرسی گلم.من از اقوام هم ک جوش های خیلی بدی داشتن رفتن استفاده کردن و دوره اش رو تموم کردن.الان دیگه اصا برنگشته.و به نظرم هر کس تجربه ی بدی از راکوتان داره به این دلیل هست ک نیمه کاره رها کرده.موفق باشید

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          بله، کاملا درسته. ممنون از شما که این مطلب رو گفتید که باعث بشه هم بقیه به درمان امیدوار بشن و هم اینکه درمانشون رو کامل کنن.
          براتون آرزوی بهبودی میکنم.

          پاسخ
      • فاطمه
        فاطمه گفته:

        دوستان ببینید اگ جوشاتون سطحیه و خیلی خیلی وخیم نیست اصلا استفاده نکنین از این قرص همین اول سراغه اخرین مرحله نرین من خودم صورتم خیلی جوش داره دیگ خسته شدمو ب حاله خودشون رهاشون کردم پیش بهترین دکرتم رفتم و ازش پرسیدم گفت ک نخور فقط برام ی صابون نوشت و محلوله کلیندومایسین ف.قط زیاد صورتتونو در طول روز با صابون نشورید این بدتر میکنه جوشاتونو فک میکنم تغذیع خیلی موثره اونایی ک کبده چرب دارن عرق کاسنی و شاهتره بخورن هر روز چیزای سرد بخورن .من حجامتم امتحان کردم چن روز صورتت خوب میشه فقط

        پاسخ
        • Neda
          Neda گفته:

          سلام من تا الان 40 عدد قرص راکوتان آلمانی خوردم.تقریبا بعد ۲۵ تا قرص پوستم خوب شد اما الان دوباره خیلی جوش زدم.میترسم خوب نشه پوستم.
          به نظرتون الان چی کار کنم ادامه بدم؟طبیعیه جوش زدنم؟

          پاسخ
          • مریم کاشانکی
            مریم کاشانکی گفته:

            جوش زدن طبیعیه، نگران نباشید و دارو رو ادامه بدید. اما حتما باید زیر نظر پزشک باشید، به هیچ وجه خودسرانه مصرف نکنید و دوز مصرف رو کم و زیاد نکنید. اگر می خواید نتیجه بگیرید باید درست و به اندازه مصرف کنید.

            پاسخ
  126. saeid
    saeid گفته:

    باسلام خدمت شما،من چهارسال پیش به مدت سه ماه روآکوتان مصرف کردم جوشهای صورتم خیلی کم شد دکترم مصرف رو قطع کردگفت بیشتر نمیتونی مصرف کنی خطرناکه منم مصرفو قطع کردم جوشام خیلی کم شد درحد هفته ای یدونه خیلی ریز اما الآن دوباره دوسه ماهه عود کردن جوشای بزرگ صورتمو داغون کردن حدود یه سالم هست که مبتلا به زخم معده شدم میخوام دوباره روآکوتان مصرف کنم میترسم معدم بدتربشه به نظر شما روآکوتان زخم معدرو بدتر میکنه؟ چون یه ماه داکسی سایکلین مصرف کردم تاثیری که نذاشت هیچ زخم معدم عود کرد .

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      با عرض سلام خدمت شما. آنتی بیوتیک ها مثل داکسی سایکلین تاثیر مسقتیم روی معده دارند اما تاثیر آکوتان بر روی کید هست نه معده. بنابراین مصرف این دارو به احتمال زیاد به معده ی شما آسیبی نمیزنه. اما به هر حال حتما و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف کنید. هرگز آکوتان رو به صورت خودسرانه مصرف نکنید. آزمایش های کبدی باید دائما انجام شوند.

      پاسخ
  127. سعیده
    سعیده گفته:

    سلام مریم جان.
    من 26 سالمه و از 18سالگی جوش زدم. جوشهای کیستی بیشتر در ناحیه چانه. و بینی و اطرافش روزنه و جوشهای سرسباه. ازدواج کردم و یک بچه دارم. میتونم راکوتان مصرف کنم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      با عرض سلام خدمت شما. موارد منع مصرف آکوتان این موارد هستند:

      ۱- دوران بارداری و شیردهی
      ۲- نارسایی های کبدی و کلیوی
      ۳- چربی خون بالا
      ۴- حساسیت به ویتامین آ

      اگر شما جز این افراد نیستید می تونید مصرف کنید. اما به هر حال حتما باید با مشورت پزشک باشه.

      پاسخ
  128. سما
    سما گفته:

    سلام،ممنون از مطالبتون من یه دوره از راکوتان استفاده کرده بودم ولی چون دوره درمانو کامل نکرده بودم دوباره جوش زدم الان بعده4سال تصمیم گرفتم دوباره درمانو شروع کنم سه ماهه دارم مصرف میکنم ولی تاثیر چندانی نداشته یه ماه دیگه عروسیمه وضع صورتم خیلی بده به نظرتون چیکار کنم،الان سه ماهه دارم یه روز در میان راکونان مصرف میکنم می خوام از امروز روزی یدونه مصرف کنم نظر شما چیه یه نظرتو بدتر نشن جوشام؟واقعا افسردگی گرفتم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم.

      در مورد من زمانی جوش زدن متوقف شد که من خوردن روزی دو تا قرص رو شروع کردم. فکر میکنم در مورد شما هم همینطور باشه که تا به حال تغییری ندیدید. با زیادتر کردن میزان دارو جوش ها کمتر میشن نه بیشتر. الان بدن شما داره سعی میکنه مقاومت کنه در مقابل دارو، ولی وقتی دوز دارو زیاد میشه بدن دیگه مقاومت نمیکنه و تولید آکنه متوقف میشه. اما به هر حال هر کسی باید حتما با پزشک مشورت کنه و نباید به صورت خودسرانه میزان مصرف دارو رو افزایش داد.

      براتون آرزوی بهبودی و خوشبختی میکنم.

      پاسخ
  129. محمد
    محمد گفته:

    با سلام خدمت خانم کاشانکی- وظیفه خود دانستم تشکر بسیار بسیار فراوان بنمایم – از مطلب واقعا مفید و تجربه که در اختیار گذاشتید و به این خوبی و زحمت زیاد و وقتی که برای مطلب و علی الخصوص با چه حوصله و وقتی که برای این همه کامنت که همه باز مطلب مقاله را سوال کردند یا سوال هایی که زیاد جنبه مفید ندارند – می‌گذارید – فقط جهت تجربه خودم – من با ۴۴ سال در حدود ۳۰ سال با انواع آکنه در تمام نقاط بدن درگیر بودم و شانس ما زمان جوانی یا این دارو نبود یا شناخته نبود و اینترنت و از این پنجره‌های جدید اطلاعات و مطالب ( نت و شبکه اجتماعی و.. ) وجود نداشت و من هزینه های بسیار هم در وقت و هم در پول کردم و دکترهای بسیاری رفتم و درمان های مختلف که خیلی هاش هم همون کبد و دیگر اعضا را داغون کرد – برای من تا همین چند روز پیش فقط تتراسایکلین خوب جواب میداد – ولی بلاخره یه دکتر بهم تازه بعد از این همه سال و … آکوتان داد که فعلا بیست روزه مصرف میکنم . تنها چیزی هم که از این همه سال فهمیدم این بود که آکنه تمام زندگیم و اعتماد به نفس و خیلی چیزها رو ازم گرفت و این مشکل پوستی هیچ علت مشخص و درمان واقعی ندارد و هر چیز مفید برای کسی برای دیگری می تواند مضر باشد -فقط توصیه میکنم که حالا در این زمان که آگاهی ها و حساسیت ها بالا رفته هر طور شده در همان سنین شروع درمان کنند که هرچه دیرتر – درمان سخت تر و کمتر مفید و گاه اصلا نمیتوان دیگر درمان کرد. باز هم تشکر

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عرض میکنم. متشکرم، لطف دارید. 🙂

      عمیقا ناراحت شدم از خوندن تجربه ی شما و کاملا درک می کنم حالتون رو. واقعا امیدوارم که درمان جدیدی که در پیش گرفتید نتیجه بخش باشه. بله درسته، آکنه جنبه های زیادی از زندگی افرادی که باهاش درگیر هستند رو تحت الشعاع قرار میده و همیشه درمانها سخت و طولانی و ناامید کننده هستند. اما ازتون میخوام که این درمان جدید رو با امید و انرژی مثبت پیگیری کنید و مطمئنم که به زودی میاید و از نتایج مثبت درمانتون برای ما می نویسید. 🙂

      پاسخ
      • محمد
        محمد گفته:

        با سلام – جالبه در مورد تجربه جدیدم بگم که دکتر من حالا که پیشش رفتم گفت اصلا من راکوتان را برای درمان نداده ام و روش ایشان اینگونه است یک ماه فقط راکوتان و الان هم دو ماه داکسی سایکلین و بعد برم تا دستور بعدی را بگویید- حال مانده ام بعد این یکماه مصرف که خیلی بهتر شدم به ایشان اعتماد کنم و قطع کنم و دو ماه داکسی بخورم و یا نزد دکتر دیگه برم و بخوام که برام راکوتان را به مدت طولانی ادامه بدهد – یادی بکنم از فداکاری حیوانات آزمایشگاهی –

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          ? ? دور از جون. 😀
          سلام. راستش چیزی که من در مورد آکوتان میدونم اینه که دوره ی درمانش باید کامل بشه، با یک ماه خوردن چیزی عوض نمیشه. اگر قرار بود آنتی بیوتیک ها درمان قطعی باشن از همون اول می بودن و اصلا لازم نبود ما سراغ آکوتان بریم. اکثر افرادی که آکوتان رو برای مدت کوتاه مصرف کردن هیچ نتیجه ای نگرفتن. ما از کار این دکترها سر در نیاوردیم ?
          من فقط میتونم از جانب خودم صحبت کنم، اگر من الان جای شما بودم قطعا درمانمو با آکوتان کامل میکردم، چون من هیچوقت از آنتی بیوتیک خیری ندیدم و به جز اینکه معده ام خیلی مشکل پیدا کرد اتفاق دیگه ای برام نیفتاد. شاید بهتر باشه با یه پزشک دیگه هم مشورت کنید.

          منتظر خبرهای خوبتون هستیم. سلامت باشید. 🙂

          پاسخ
  130. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    من از ضد افتاب الارو استفاده ميكنم دكترم تجويز كرده به نظرتون خوبه رنگيه ؟ و اينكه قرص ويتامين E و قرص امگا٣ هم ميخورم و از قرص ويتامين e هم به پوستم ميزنم به نظرتون مشكلي نداره ؟
    جاي لكه هاي جوشم از بين نميره الان 2 ماه هست كه استفاده ميكنم صورتم پر لكه

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام زهرا جان. بله، اگه به پوستتون میسازه ضد آفتاب خوبیه. رنگی بودن ضد آفتاب مشکلی ایجاد نمیکنه. ویتامین E هم خیلی خوبه به خصوص همینطوری که به پوست می زنید.

      نگران جای لکه ها نباشید، به مرور از بین میرن. جنس پوست افراد متفاوت هست، برای بعضی ها اثر لکه ها خیلی زودتر از بین میرن برای برخی دیگه (مثل من) جای لکه ها دیرتر از بین میرن. اما به هر حال مرور زمان باعث میشه پوست همه ی افراد بهتر بشه. جای نگرانی نیست.

      پاسخ
  131. Sahar
    Sahar گفته:

    سلام مریم جان.من برای جوش های صورتم به دکتر مراجعه کردم و بعد از چندین بار درمان الان راکوتان برام تجویز کردن.چیزی که درمان من نسبت به شما اضافه داره ژل صورت شب و یک داروی ترکیبی است،که باید روزی ۲بار روی صورتم بزنم،که امیدوارم برای جلوگیری از اون دوماه تشدید آکنه باشه.شما چیزی دراین مورد میدونید؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. ژل صورت و محلول ترکیبی اصولا لایه بردار محسوب میشن و احتمالا به این دلیل به شما دادن که همزمان با روند درمان اثر جوش ها هم سریعتر از بین برن. من خودم همزمان با درمانم از هیچ نوع محلول یا داروی دیگه ای استفاده نکردم چون به نظرم پوستم خیلی حساس و خشک بود و نمیخواستم که پوست رو بیشتر تحریک کنم. اما اگر شما چنین احساسی نسبت به پوستتون ندارید استفاده کنید.

      پاسخ
  132. کیانا
    کیانا گفته:

    سلام مریم جان ممنونم ازت به خاطر به اشتراک گذاشتن تجربیاتت ، عزیزم من جوش های بزرگ و دردناک و عمیقی رو چونه دارم ، در قسمت پیشانی و بغل های صورتم جوش هست ولی ریز ، ریزش موی شدیدی هم دارم به نظرت جوش های من هورمونیه ؟ شما هم موقعی که جوش داشتی موهات چرب بودن و ریزش داشتن ؟در ضمن دکتر بهم اسپیرونو لاکتون و دیان داده به نظرت مصرف کنم ؟ یا برای درمان جوش هام تاثیری نداره

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. پوست و موی من به طور کلی چرب بوده و هنوز هم تا حد زیادی هست. مخصوصا موهام. احتمالش هست که هورمونی باشه با انجام آزمایش کاملا مشخص میشه. حتما دو تا دارویی که براتون تجویز کردن رو مصرف کنید. این داروها روی افرادی که مشکلات هورمونی دارن کاملا موثر هستن. بعد از یک سال اگر مشکلتون حل شده بود که هیچ وگرنه اون موقع تصمیم بگیرید که آکوتان مصرف کنید.

      پاسخ
  133. دوست
    دوست گفته:

    سلام ببخشید میشه لطف کنین بگین که آیا راکوتان روی زمان پریودی تاثیر داره؟؟
    و هم اینکه کسی رو میشناسین که بعد از پایان دوره مصرف راکوتان باردار شده باشه؟؟
    ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. خیر، روآکوتان یک داروی هورمونی نیست که روی زمان پریود شما تاثیری داشته باشه. بله، خانمی رو میشناسم که در دوران نامزدیشون مصرف میکردن و تقریبا دو سال بعد از ازدواجشون هم بچه دار شدن. تا شش ماه پس از قطع مصرف نباید باردار بشید و بعدش دیگه منعی وجود نداره.

      پاسخ
  134. شبنم
    شبنم گفته:

    سلام مریم جون مرسی ک تجربتو در اختیار ما گذاشتی ی سوال داشتم دکتر ب من گف روزی ی دونه بخور تا وقتی ک احساس کردی بهبودی نسبی ایجاد شده بعد ی روز در میون ی دونه بخور تا ی مدت مثلا دو س ماه بعد دو روز در میون ی دونه بخور مثلا دوماه بعد س چهار روز در میون بخور یکی دو ماه و همین طور الی آخر تا این ک هفته ای ز دونه بخور و کم کم قط کن .من این روشو دارم انجام میدم اما دکترب من نگفت ک آزمایش کبد بدم.من با مراجعه ب ی پزشک عمومی میتونم بگم ک برام آزامیش آنزیم کبدی بنویسه؟ هزینش تقریبا چقده؟ مرسی گلم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام شبنم جان. پزشک باید برای شما دقیقا مشخص میکردن که چه تعداد قرص مصرف کنید و دقیقا چه زمانی کمترش کنید. در واقع نباید به عهده ی خودتون می گذاشتند. به هر حال حالا که دارید انجام میدید با همین روش ادامه بدید. پزشک عمومی میتونن بنویسن اما به هر حال پزشک متخصص باید آزمایش رو ببینن و تایید کنن که مشکلی نیست. هزینه اش بستگی به بیمه تون و جایی که آزمایش رو انجام میدید داره. من اطلاعات خاصی در این مورد ندارم.

      پاسخ
  135. سوگند
    سوگند گفته:

    سلام مریم جون ،من هم مثل شما ۱۰ ماه این قرص مصرف کردم ولی بینش شکلات و تخمه غذای چرب همه اینا رو خوردم ،البته جوش نمیزدم ولی الان که دورم تموم شده میترسم مثل بقیه جوشام برگرده،برای تثبیتش چکار کنم ؟دکتر برای من روزی ۱روز بعد ۲تا تجویز کرده بود.موقعی که قطعش کردم کم کم ،کمش نکردم فک می‌کنید یه دفعه قطع کردنش اشکالی داشته باشه ؟البته دوره درمانم تموم شد اما کم کم کمش نکردم
    خیلی نگرانم باز جوش بزنم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. منم یه دفعه قطع کردم، کم نکردم،‌ مشکلی هم پیش نیومد. به نظر من هیچ نوع پرهیز غذایی نیازی نیست آدم داشته باشه وقتی که درمان میکنه یا بعد از درمان. من که پرهیز نداشتم و ندارم. غذای چرب به جذب بهتر دارو کمک میکنه و به شرطی که کلسترول شمارو بالا نبرده باشه هیچ مشکلی نداره.

      سوگند جان از اینجا به بعد دیگه همه چی به باورهای شما برمیگرده. من هم وقتی درمانم تموم شد یه مدت نگران بودم که جوش ها دوباره برگردن. اما دیدم با نگران بودن فقط دامن میزنم به این مشکل. با خودم گفتم دیگه اصلا مهم نیست. من دیگه قرار نیست جوش بزنم. این فکر رو گذاشتم کنار که ممکنه دوباره جوش ها برگردن. واقعا دیگه خیلی کم جلوی آینه میرفتم و از هر نوع دارو و درمانی که پوست رو تحریک میکرد مثل لایه بردارها و صابونها و غیره دوری کردم. حتی به فکر از بین بردن جای جوشها نبودم دیگه. یعنی از فکر جوش اومدم بیرون و این فکر واقعا کمک میکنه. به شما هم همین توصیه رو میکنم. دیگه قرار نیست آکنه برگرده. اینطوری باید فکر کنید.

      پاسخ
      • شبنم
        شبنم گفته:

        سلام مریم جان مرسی از اطلاعاتت .منن دکتر رفتم و گف ک ۳۰ روز هر روز ی دونه بخور بعد ی روز در میون یکی بعد دو روز در میون یکی و همین طور الی آخر اما حرفی از آزمایش کبد نگف.این آزمایش ضروریه ؟ پیش ی پزشک عمومی میتونم برم و آزمایشو برام بنویسه؟ اخه مطب دکترم دوره و هزینه آزمایش تقریبا چقده؟

        پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. من پیش دکتر نادر زرین پور رفتم. ظاهرا آدرس مطبشون اینه:

      آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان دامن افشار، پلاک ۴۰، طبقه اول
      تلفن : ۰۲۱۸۸۸۸۱۷۱۹

      مطمئن نیستم چون خودم تو یه بیمارستانی میرفتم پیششون. ولی گوگل میگه این آدرس مطبشونه 😉

      پاسخ
  136. مریم
    مریم گفته:

    سلام مریم جان
    مزاحم همیشگی هستم
    من الان حدود 27روز که قرص اوراتان میخورم به صورت یکرور در میان دو روز پیش سرماخوردگی شدید گرفتم به طوریکه قدرت حرف زدن نداشتم گوش و گلوم به شدت عفونی شد و پاهام شدید درد گرفت از دکتر داروساز و پزشک عمومی پرسیدم گفت منع مصرف داره هم امپول و هم انتی بیتویک و شربت با راکوتان..دکتر پوست من به شدت بیخیال و مناسفانه دکتر بهتر از این تو شهرمون نیست(اینقد بیخیال که فقط ازمایش قبل راکوتان میخواد و خیلی از بیماراش تا 4ماه یا 6ماه بعدم ازمایش نمیدن؛دکتر پوست دیگه ام برام راکوتان نمینوشتن)رفتم پیشش وضعم دید گفت برو دکتر عیب نداره بخور انتی بیوتیک و امپولتم بزن اورتانم بخور گفتم اقای دکتر گفتن اگه بخوری لبات باد میکنه میترکه خون میاد و خیلی مشکلات دیگه گفت پ نخور!!!بزار خوب شدی بخور الان به نظرت وقفه ده روز بیافته (چون یکروز در میون میشه 5تا )این بد نیسن بدنم مقاوم نمیشه نسبت به راکوتان خیلی ناراحتم بابت ابن موضوع الانم برام یه امپول دگزا زدن یه سفازولین یه بسته ده تایی سفسیکم و شربت دیفن و یه شربت گیاهی…ممنون میشم راهنمایی کنی عزیزم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. شما تازه شروع کردی به مصرف دارو و جای هیچ نگرانی نیست. بذار سرماخوردگیت خوب بشه بعد دوباره شروع میکنی. اون موقع فرض کن که این ۲۷ روز رو نخوردی، دوره تو از اول شروع کن و به اندازه ی یک ماه آخرش بیشتر ادامه بده. راکوتان مثل بقیه داروها نیست که بدن نسبت بهش مقاوم بشه. الان هم که اول شروع مصرف بوده، سیکلش به هم نمیریزه. نگران نباشید. 🙂

      پاسخ
  137. نازنین
    نازنین گفته:

    راستی یه چیزی قبل از مصرف راکوتان که ۱۷ ساله بودم آزمایش هورمونی دادم مشکلی نداشتم
    ولی الان که ۲۱ سالمه میگن مشکل هورمونی دارم:(
    بازم مرسی و بیخشید واسه این پیام طولانی من

    پاسخ
    • فاطمه
      فاطمه گفته:

      عزیزم قطره ویتاگنوس یا قرص اگنوگل رو با مشورت پزشکت منظم مصرف کن ببین تاثیری داره یا نه حداقلش اینه که گیاهیه و عوارض نداره
      میتونی دربارش تحقیق کنی” گیاه زنان”

      پاسخ
  138. نازنین
    نازنین گفته:

    سلام مریم جون ممنون ازاطلاعاتت. من جوش زیاد میزدم مخصوصا جوش های سر سفید و سر سیاه تا این که ۱۷ ساله که بودم دکتر راکوتان تجویز کرد ۹ماه خوردم تقریبا ۲۵۰ تا فکر کنم، وزنم هم ۵۰ بود.صورتم خیلی خوب شده بود تا یک سال اصلا جوش نزدم بعد از یک سال نزدیک پریودیم جوش های ریز سر سفید میزدم که زودم خوب میشدن اما یکم که گذشت شدت جوش ها بیش تر شد مخصوصا بالای لبم.رفتم دکتر آزمایش هورمونی و سونو دادم گفتن پلی کیستیک داری حالا از وقتی قرص های هورمونی می خورم جوش هام بیشتر شدن و خیلی طول میکشه تا خوب شن هنوز اون یکی خوب نشده ۵ تا دیگه میزنه:( صورتم خیلی بد شده افسردگی گرفتم:( بیشتر رو گونه،چونه و بالای لب.دکتر میگه دوباره راکوتان بخور ولی من میترسم همونطور که قبلا خوردم ولی دوباره جوشام برگشتن بازم خوردن راکوتان فایده ای نداشته باشه.نظر شما چیه؟
    ببخشید خیلی حرف زدم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام نازنین جان. اینطور که میفرمایید مشکل هورمونی در شما محرز هست. به نظر من شما به درمان هورمونی ادامه بدید تا یه مدت دیگه. اگر بهبودی ای حاصل نشد بعد مطمئن میشید که به راکوتان نیاز دارید. شما سنی ندارید که بخواید نگران باشید. شاید قرص هورمونی که الان مصرف میکنید به بدنتون نمی سازه و به همین دلیل جوش ها بیشتر شدن. قرصتون رو عوض کنید. من شنیدم که درمانهای گیاهی هم برای از بین بردن کیست های تخمدان خیلی موثر هستن، مثل زردچوبه که ظاهرا خیلی تاثیر داره در بین از بردن کیست ها. ولی به هر حال به نظر من از درمانتون ناامید نشید، چون آزمایشات مشکل هورمونی شما رو ثابت کردن پس احتمالش خیلی خیلی زیاده که اگر این مشکل حل بشه مساله ی جوش های شما هم حل بشه. اگر نشد در سن بالاتر (مثلا ۲۳ سالگی) آکوتان مصرف میکنید و مطمئن باشید دیگه برنمیگرده.

      حال شما رو درک میکنم اما همیشه به همه میگم که باید باور داشته باشن که آکنه میتونه از بین بره. اگر همیشه بابتش انقدر ناراحت باشید و بهش فکر کنید نمی تونید از شرش خلاص شید چون دائما به سمت شما جذب میشه. امیدوارم به زودی خبر بهبودی کامل شما رو بشنویم. 🙂

      پاسخ
  139. ندا
    ندا گفته:

    سلام عزیزم بعضی دکترها میگن از روآکوتان خارجیش استفاده کنید بعضی هام میگن فرق نداره ولی من ۱۸۰ تا ایرانی خوردم جواب نگرفتم حالا سوئیسی شو خریدم که میگن کم عارضه تر و بهتره حدود ۹۰ تومنه
    این دوره رو گفتم خارجی بخورم بلکه دیگه جوشام مثل دفعه قبل برنگرده
    به نظرتون تفاوتی هست بین خارجی و ایرانی
    چون آدم تا مصرف نکرده باشه واقعا تفاوت رو درک نمیکنه حتی اگه دکتر باشه?

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      راستش من خودم خارجی مصرف کردم، اون زمان فقط خارجی بود. چون ایرانی مصرف نکردم واقعا نمی دونم فرقی داره یا نه. اما به هر حال ایرانی هاش هم معمولا فقط تو ایران ترکیب و بسته بندی میشن. یعنی تمام مواد اولیه اش از خارج میاد. همین دوره رو که مصرف کنید متوجه تفاوتش میشید. اگر دیدید تاثیرش بیشتر بود بقیه ی درمان رو با نسخه ی خارجیش ادامه بدید. 🙂

      پاسخ
  140. حانیه
    حانیه گفته:

    سلام مریم خانم منم واقعا خسته شدم از جوش های پی در پی?همه راه رفتم ولی همه موقتی بوده،پیش یکی از پزشکان آشنامون رفتم ایشون دکتر عمومی هستش ولی بیشتر در حیطه ی زیبایی کار میکنه چون میخواد تخصص زیبایی بخونه،دوره ی اول بهم 2 تا ژل دادند گفتند شب و صبح بزنم با اونا خوب نشد صورتم دوره ی دوم داکسی سایکلین داد منم قرصا رو خوردم یه مدت جوش نزدم ولی به محض تموم شدن قرصا باز جوش زدم این دوره که برم پیشش میشه دوره ی سوم فکر میکنم دیگه راکوتان بده من خیلی از راکوتان میپرسیدم ولی با خوندن مطالب شما آگاهیم بالا رفت حالا به نظر شما باید برم پیش متخصص پوست یا زیر نظر همین دکتر راکوتان بخورم مشکلی نداره؟من واقعا اعتماد بنفسم رو از دست دادم 22 سالمه ولی همیشه درگیر جوش بودم الانم صورتم انواع اقسام جوش رو داره حتی روی خط لبم هم جوش میزنم و الان که دارم این مطلب رو مینویسم صورتم درد میکنه در ضمن جوش های زیر پوستی هم دارم???به نظرتون جوش های زیر پوستیم هم خوب میشه?خیلی ناراحتم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام حانیه جان. بله، آنتی بیوتیک ها (مثل داکسی سایکلین) موقتی هستن. در مورد پزشک چیزی که مهمه اینه که آزمایش هارو مرتب براتون بنویسن و وضعیت شما رو بررسی کنن و اینکه میزان مصرف دارو رو برای پوست شما درست مشخص کنن. اگر ایشون رو قبول دارید میتونید در ادامه هم بهشون مراجعه کنید.
      در مورد جوش های زیر پوستی زمانیکه مصرف میکنید همشون از بین میرن، اما ممکنه که بخشی از زیرپوستی ها برگردن، برای بعضی ها اتفاق می افته. اما جوش های بزرگ و متورم و چرکی برنمیگردن اگر دارو درست مصرف بشه. ناراحت نباشید، درست میشه. با اطمینان برید مصرف کنید و مطمئن باشید به زودی خوب میشید. 🙂

      پاسخ
  141. آزیتا
    آزیتا گفته:

    سلام،
    سپاسگزارم ازتوضیحات خوب وکامل شما
    دختر من از ۱۳ سالگی دچار مشکل جوش و آکنه شده والبته بیشتر در بدنش جوش شدت داره،الان که ۲۱ساله شده تمام صورت و بدنش پر از لک شده وبالاخره تصمیم به مصرف راکوتان گرفته، اما متأسفانه هیچ داروخانه ای راکوتان نداره ومیگن که شرکت پخش نمیکنه،ما ساکن شیراز هستیم میخواستم از شما یا دوستان دیگه که مقاله خوب شما روخوندن بپرسم آیا در شهرهای دیگه هم همینطوره؟ ممنونم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام آزیتا خانم. خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده. راستش فکر نمیکنم همه جا اینطوری باشه، چون کامنت ها نشون میدن که افراد زیادی در حال مصرف دارو هستن. الان خیلی از شرکت های داخلی هستن که دارن این دارو رو تولید میکنن. اما متاسفانه برای راکوتان همیشه این داستان ها وجود داشته، شاید میخوان قیمتش رو بالا ببرن برای همین یه مدت وارد بازار نمی کنن. این دارو خیلی سودآور هست براشون و اصلا به همین دلیل بود که انقدر روی عوارضش تاکید کردن تا تونستن از بیمه خارجش کنن. من خودم چون سالهاست که دیگه پیگیرش نبودم اطلاعات دقیقی ندارم. امیدوارم دوستان دیگه بیان پاسخ شما رو بدن.

      برای دخترتون آرزوی بهبودی هر چه سریعتر رو دارم. 🙂

      پاسخ
    • Blackred
      Blackred گفته:

      سلام
      اگه اشنا داشته باشی میتونه برات جور کنه
      فامیل ما توی داروخانه کار میکنه بهش گفتم بیاره برام
      امروزم قرار برسه دستم ولی خدایی گرونه
      دوتا بسته که کلا ۶۰ تا میشه ۵۰۰ تومن برای دو ماه

      پاسخ
  142. Roya
    Roya گفته:

    سلام از وقتی که میذاری خیلی ازت ممنونم مریم جون
    تو بهترینی
    راستی عزیزم من الان نزدیک ۵ ماهه دارم راکوتان مصرف میکنم روزی یدونه جوش دیگه نمیزنم پوست لب و صورتم خشک شده اما روی بینیم ک دست میکشم همچنان چربی دارم دلیل چربی این قسمت چی میتونه باشه عزیزم؟این یعنی کپسول تاثیر نمیذاره رو پوست من؟
    سوال بدیم اینکه میشه بهم یه صابون یا فیس واش خوب معرفی کنی برای شست و جو مداوم صورت عزیزم؟
    ممنون گلم❤

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم، ممنون از حسن نظرت 🙂

      نه اصلا نگران چربی روی بینی نباشید، چون بینی همیشه از بقیه نقاط صورت چرب تره، هیچ اشکالی نداره. به مصرفتون ادامه بدید.

      من به هیچ کس صابون رو توصیه نمیکنم چون به شدت پوست رو قلیایی میکنه و خودش عامل تولید آکنه میشه. فیس واش ها اما خیلی خوبن ولی بستگی به پوست شما داره. برای من هیدرودرم و سینره خوب بودن تا الان. بهتره برای پوست های معمولی رو تهیه کنید. لازم نیست خیلی روی مارکش حساس باشید چون تقریبا اکثر فیس واش ها خوبن، اگر یکیش به پوستتون ساخت همونو ادامه بدید.
      سلامت باشید. ❤

      پاسخ
  143. فاطی
    فاطی گفته:

    سلام دوست عزیزم
    مریم جون شما برای درمان یبوست که گفتین راهشو پیدا کردین چه داروهایی مصرف میکنین ک بهتر شدین میشه بگین؟اخه من بشدت یبوست دارم و موقع دفع مزاج خیلی اذیت میشم مرسی عزیزم⚘

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام فاطمه جان. من اصلا از دارو استفاده نمی کنم، اما سبک زندگیمو اصلاح کردم. صبح ناشتا حتما یک تا دو لیوان آبی که تقریبا ولرم باشه میخورم. هر روز در زمانهای مشخصی سعی میکنم برم دستشویی حتی اگر دستشویی نداشته باشم، به این ترتیب روده ها تحریک میشن تا در اون زمانها دفع داشته باشن. پیاده روی منظم رو جزئی از برنامه ی زندگیم کردم چون پیاده روی خیلی به تحریک روده ها کمک میکنه. چند شب در هفته قبل از خواب چند تا آلو رو توی آب خیس میکنم و صبح آلو هارو با آبش میخورم. بعضی روزها هم نیم ساعت قبل از نهار یکی دو تا آلو یا یه مقدار لواشک میخورم و خیلی کمک میکنه. بهترین روش درمان یبوست اینه که شما سبک زندگیتون رو اصلاح کنید. چون مصرف طولانی مدت ملین ها باعث میشه پرز های روده از بین برن. من الان کاملا درمان شدم با این کارها پس چرا آدم از دارو استفاده کنه، فقط یه کم همت میخواد که می ارزه به نتیجه 😉

      پاسخ
  144. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام.چقدر مطلبتون حس خوبی بهم داد. ممنونم از انتشارش
    و یک سٰوال داشتم اگر میدونید جوابمو بدید ممنون میشم
    من هم وزنم ۵۳ کیلو هست تا حالا ۲۹۰ تا قرص خوردم و و روزی یه دونه . دکتر که رفتم امروز بهم گفت که یک هفته یک روز در میون بخور بعد قطعش کن و تموم
    ولی من فک میکنم اشتباه چون باید کم کم قطع بشه در عرض یک ماه نه در عرض یک هفته.آخه میترسم اینجوری برگرده جوش های صورتم 🙁

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مهسا جان، متشکرم. :)‌
      من با وزن ۵۳ کیلو تقریبا ۳۳۰ عدد قرص مصرف کردم اما روزی دو تا میخوردم (به جز دو ماه اول) و پزشک درمان من رو یه دفعه قطع کردن، اصلا کم نکردن دوز دارو رو که مثلا بشه یک روز در میون بعد قطع بشه. به نظر من هیچ ربطی به این مساله نداره. اگر درمانتون کامل شده باشه یعنی به میزان کافی مصرف کرده باشید با کم نکردن هم بر نمیگرده. نگرانش نباشید. با این حسابی که می فرمایید شما هم تقریبا تا پایان درمانتون ۳۰۰ تا قرص مصرف خواهید کرد که خوبه. بنابراین لازم نیست نگران چیزی باشید. 😉

      پاسخ
  145. مریم
    مریم گفته:

    دوباره سلام
    خواستم بگم دکتر. به من گفت یک ماه مصرف کنم
    من الان فقط۸ جوش قرمز متورم رو پیشونیم دارم
    شاید حدود ۱۰ تا زیر. پوستی یا جوش های قبلی که نه خوب شدند. نه خیلی متورم هستنند الان رو بقیه صورتم جوش ندارم
    جنس پوستم فکر. میکنم مختلطه
    اوال فکر. میکردم پوستم خشکه سال های قبل حتی بالای پلکم اطراف لبم حالت اگزما میشد
    بعدا پرسیدم گفتن پوستت خشک دهیدراته است(البته اب کم میخورم). ولی برام سوال بود. پس چرا جوش میزنم
    الان به این نتیجه رسیدم پوستم مختلطه منطقه تی چربه هرچند گاهی اوقات رو بقیه صورتمم جوش میزنه، ولی چربی پوستم زیاد نباید. باشه کلا تو شناسایی پوستم موندم?
    راستی داروخانه بهم گفت برای خشکی بینی از ویتامین ا. استفاده کن ولی شما گفتید حتی خوراکی ویتامین ا باید. کمتر مصرف بشه
    واقعا موندم با این اوصاف راکوتان مصرف کنم یا نه؟
    یا برم یه دکتر دیگه؟
    ممنونم میشم نظرتون بهم بگید❤️❤️

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. به احتمال زیاد پوستتون مختلطه، خیلی از افراد پوست مختلط دارن. پماد ویتامین آ در طول درمان با راکوتان اصلا توصیه نمیشه چون خشکی رو بیشتر میکنه. من وازلین رو بهتون توصیه میکنم که واقعا خوب جواب میده. به نظر من اصلا نگران نباشید و ادامه بدید. اگر کامل و درست مصرف کنید حتما جواب میگیرید.

      آب زیاد بخورید، کلن آب دوای هر دردیه 😉

      پاسخ
  146. مریم
    مریم گفته:

    سلام
    ممنون از توضیحات شما
    من ٣۵ سالمه گاهی اوقات صورتم جوش میزد رو پیشونیم وسط گونه اطراف چونه ام اکثرا نزدیک پریود رو پیشونیم، و نوع پوستم طوری هستکه جای جوش روی پوستم باقی میمونه. مثلا جوشی که اردیبهشت رو گونه ام زدم تا الان باقی مونده، اوایل پاییز تصمیم گرفتم برای از بین رفتن جای جوش هام از لایه بردار استفاده کنم و لایه بردار رکسول ٢٠ گرفتم یه شب درمیونمصرف کردم، از دو ماه قبل پیشونیم شروع کرد به جوش های تازه زدن پر جوش های زیر پوستی شد اصلا خوب نشد از ژل خشک کننده ویشی استفاده کردم در این یک ماه اخیر خیلی بد شد متورم قرمز، امروز رفتم دکتر پوست، گفت اکنه آی و بدون هیچ آزمایی قرص رکوتان داد و بالم لب، و فقط پرسید باردار هستم یا نه؟. داروخانه خم تاکید بر خوردن آب فروان کرپ، با خواهرم صحبت کردم گفت قبل مصرفش آزمایش داده در دوره مصرف تمام جوش هاش ریخته بیرون ولی بالاخره خوب شده، تو نت سرچ کردم تا با شما آشنا شدم، الان خیلی نگران شدم نمیدونم مصرف کنم یانع؟ من موهام دکلره هست،مخواهرم میگفتن مو ها رو هم خیلی خشک شکننده میکنه، حالا دو دل شدم برای مصرف؟ دکتر به من گفت یک ماه مصرف کن ٢٠ میلی گرم روزی یک عدد. بعدش بیا من بیام، میترسم شب عیدی اوضاع صورتم خیلی بدار بشهبا این وضع هم خیلی ظاهرم بده، به نظر شما چکار کنم؟
    یه دکتر دیگه برم؟(دکتر خوب میشناسید معرفی کنید تهران زود هم وقت بده؟)
    ممنون ببخشید طولانی شد
    ممنونم❤️

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مریم جان. من هم قبل از شروع درمانم هیچ آزمایشی ندادم. خودم از دکتر خواستم که برام آکوتان بنویسه. اما در طول درمان هر دو ماه یکبار آزمایش دادم. برای من هم در دو ماه شروع مصرف خیلی آکنه تولید شد و بعد از دو ماه قطع شد. بله پوست سر و موها هم حالت خشکی پیدا میکنن چون چربی پوست کاملا گرفته میشه. اما تمام این عوارض برگشت پذیر هستن و با قطع شدن دارو همه چیز به حالت قبل برمیگرده.

      من به هر کسی که آکنه داره صد در صد توصیه میکنم که مصرف کنه و اصلا نگران عوارض نباشه. به شما هم همین توصیه رو میکنم. اگر خودم الان در شرایط شما بودم قطعا همین کار رو میکردم. بله،‌ ممکنه که توی این یک ماه که مصرف رو شروع میکنید و به شب عید هم نزدیک میشیم آکنه ی شما بیشتر بشه، این احتمال هست، شاید هم شما از اون افرادی باشید که به محض شروع مصرف جوش هاتون متوقف بشن، مثل خواهرهای من. ولی برای من اینطوری نبود. اگر تعطیلات عید براتون مهمه و الان خیلی شدید نیست بذارید بعد از عید شروع کنید. ولی من اگر بودم شروع میکردم که اگر هم شدید شد تعطیلات باشه و بتونم بمونم خونه. یه عید رو از دست بدید بهتر از اینه که هر روز به خاطر جوشها ناراحت باشید.

      من پیش دکتر نادر زرین پور رفتم و فقط ایشون رو میشناسم. به نظر من پزشک خوبی بودن. براتون آرزوی بهبودی هر چه سریعتر رو میکنم. 🙂

      پاسخ
      • مریم
        مریم گفته:

        ممنون از پاسخگویی شما
        من مصرف شروع کردم
        توکل به خدا
        با خودم گفتم مرگ یه بار. شیون یه بار
        بزار. پروندش برای همیشه بسته بشه
        بعد. یه ماه مصرف نتیجه میام اینجا به اشتراک میزارم(فعلا بهم دکتر گفت یک ماه مصرف کنم بعد. دوباره ویزیت بشم)
        بازم ممنونم❤️?

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          آفرین، کار خوبی کردید. آ‌ره دقیقا مرگ یه بار شیون هم یه بار 😉

          امیدوارم به زودی خبرهای خیلی خوبی ازتون بشنویم. براتون آرزوی سلامتی می کنم. ❤

          پاسخ
  147. مژگان
    مژگان گفته:

    سلام عزیزم
    ممنونم از مطلب خوب و مفیدت
    عزیزم میخواستم ببینم میشه لطفا یه دکتر پوست خوب به من معرفی کنی؟
    من نزدیک مراسم عروسیم هست و واقعا از جوش هام خسته ام

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مژگان جان. من پیش دکتر نادر زرین پور رفتم. خودم نمیدونم مطبشون کجاست چون اون زمان توی یه بیمارستانی بودن من اونجا رفتم پیششون. اما تو گوگل گشتم اطلاعات زیر رو آورد:

      آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان دامن افشار، پلاک ۴۰، طبقه اول
      تلفن : ۰۲۱۸۸۸۸۱۷۱۹

      راستش پزشک دیگه ای رو نمی شناسم که بخوام معرفی کنم. از نظر من پزشک خوبی بودن. میخواید درباره ی ایشون تحقیق کنید و اگه به نظرتون مناسب بودن مراجعه کنید. براتون آرزوی خوشبختی می کنم.

      پاسخ
  148. نرگس
    نرگس گفته:

    سلام . من هم خیلی جوش میزدم . ۱۷ سالمه الان
    وضع صورتم خیلی افتضاح بوووود خیلی . اما الان حدودا چندین ماهه روآکوتان مصرف میکنم . به لطف خدا دیگه جوش نمیزنم . جوش های من بزرگ و متورم بودن . و من خجالت میکشیدم خیلی. خدارو شکر واقعا . امیدوارم مشکل بقیم حل بشه ان شاءالله

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خیلی ممنونم از اینکه تجربه ی مثبتتون رو برای ما نوشتید. مطمئنم که باعث میشه خیلی ها دلگرم بشن و مشکلشون رو پیگیری کنن تا اونها هم درمان بشن. براتون آرزوی سلامتی دارم. 🙂

      پاسخ
  149. علی
    علی گفته:

    سلام من یک دوره 6ماهه مصرف کردم وخوب شدم اصلا جوش نزد.الان 6ماه میگذره از قطع کردن مصرفم و شاید هفته ای 2تاجوش بم بزنه اونم نه بزرگ,معمولی اما جاش میمونه حتی همون کوچیکا .میخواسم ببینم طبیعیه یا اینکه من حساس هستم ودوباره باید درمان روشروع کنم؟چون من میخوام لیزرکنم جاهاش رو و اگرجوش بزنه هربار وجاش بمونه و هربار لیزرکنم بی فایدس و ازبین بردن پول هست.لیزرگرونه.لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. به نظر من که طبیعیه، وقتی جوش هاتون کوچیکن جای نگرانی نیست. نباید حساس بشید. به نظر من نیازی نیست شما دوباره درمان رو شروع کنید اما برای لیزر من توصیه میکنم صبر کنید. بذارید حداقل از درمانتون دو سال بگذره، چون در اثر گذر زمان به مرور جای جوش ها خیلی بهتر میشن. اینطوری حداقل مطمئن هم میشید که وضعیت پوستتون تثبیت شده. برای لیزر کردن هیچوقت دیر نمیشه.

      پاسخ
  150. فری
    فری گفته:

    سلام من 27 سالمه بعد از رینوپلاستی ایم یعنی دو سال قبل آکنه های افتضاحی می زدم یه دوره پاکسازی کبد از ترکیب دارچین و زعفرون گل گاو زبون به شکل دمنوش شبانه و صبح عرق کاسنی خوردم آکنه کمتر شد مواد غذایی سرخ شده فست فود روغن بازاری قطع کردم فقط با روغن کنجد غذاهامو درست کردم کاملا به وضوح آکنه هام رفتن ولی چون سرکار می رم نتونستم بیشتر از سه ماه ادامه بدم ولی خدارو شکر جای جوش و اکنه ام کمتر شد با اینکه پاکسازی ادامه ندادم در حال حاضر سه دوره ال دی خوردم و شب قبل خواب دمنوش بابونه می خورم این روشم خوب جواب داده واسم واسه درمان آکنه مهمترین چیز کاهش استرس دنبال کردن به ورزش به طور روتین و اینکه روزانه مدفوع خفن کنی طوری مدفوع تو دستگاه گوارش نمونه درمان یبوست و پاکسازی کبد با زردچوبه خار مریم گل قاصدک گل گاو زبون گل بنفشه هست از همه مهمتر حذف کرم پودر و پنکک پرایمر از زندگی تون فقط ضدافتاب بی رنگ مینرال سان سیف و اردن و اس وی ار و درموبای ولی این رنگیه استفاده کنی _از محصولات شوینده پوست چرب و اکنه ای دوری کنی چون پوست چربتر می کنن _روغن هسته انگور به عنوان آبرسان استفاده می کنم بعد هر فیس واش استفاده می کنم عالیه معجزه می کنه محاله باعث جوش بشه _هفته ای یه بار از ماسک ماست آرد جو پرک و زردچوبه می زنم خداروشکر الان دیگه جوشای افتصاح نمی زنم الان درگیر جای جوشم با این روشا داره کمرنگ تر میشه

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم، اطلاعاتی که دادید خیلی مفید بودن،‌ ممنونم. من حتما این مطلب شما رو بازنویسی میکنم و به صورت پی نوشت به مقاله اضافه میکنم تا بقیه هم استفاده کنن. برای خود من هم خیلی مفید بود. درمان یبوست واقعا روی آکنه تاثیر داره من خودم این رو تجربه کردم چون همیشه یبوست داشتم و الان که روی درمانش کار کردم واقعا می بینم که روی پوستم تاثیر داره. من هم فقط از ضد آفتاب استفاه میکنم و بقیه رو کاملا حذف کردم. آفرین به شما که همت می کنید و همه ی این درمانهای مفید رو انجام میدید. براتون آرزوی سلامتی میکنم. 🙂

      پاسخ
  151. شیما
    شیما گفته:

    سلام.خسته نباشین
    من 16سالمه وتوسن15سالگی برای جوش هام دکتررفتم که گفت روآکوتان مصرف کنم بعدچندماه صورتم صاف صاف شدبااینکه پوستم شدیدخشک شده بودواذیتم میکردامابااینحال واقعاراضی بودم که بعدچندماه مصرف احسلس خواب کردم نه اینکه خوابم بیادایعنی اینکه یه حس اینکه انگارتوی خوابی نمیدونم تجربه کردین یانه
    مثلاازخواب ظهربلندمیشین یه حس خواب دارین اونطوری تقریباولی من هرروز این حالتوداشتم ازچندتادکترپرسیدم وتونتن سرچ کردم وفهمیدم یکی ازعوارضش اینه سریع قطع کردم وتاچندین ماهم پوستم همونطوری عالی مونداماالانم بارم صورتم جوش داره ونمیدونم چبکارکنم!میترسم دوباره شروع کنم واین حالتی بشم واقعاهم ازاین جوشاخسته شدم درمانی برای این حالت نیست که بخورم واینطوری نشن؟؟؟ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام شیما جان. بعضی از افراد ممکنه دچار کسالت و بیحالی بشن، به نظر من چیز بدی نیست، کاش شما درمانتون رو قطع نمی کردید، چون تمام عوارض آکوتان برگشت پذیر هستن. یعنی شما هر وقت که درمان رو قطع کنید دوباره همه چی به حالت نرمال برمیگرده. من اگر جای شما بودم دوباره درمان رو شروع میکردم و کاملش میکردم. برای بی حال بودن در طول روز میتونید خیلی کارها بکنید، مثلا آب زیاد بخورید، قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید. ورزش و یوگا کنید که باعث سرحال شدن میشن. مثل این میمونه که بهار شده و آدم همش احساس خواب آلودگی و بیحالی داره. به هر حال چیزی نیست که راه چاره نداشته باشه. تحمل کردن آکنه به نظر من خیلی بدتر از تحمل کردن ِ یه دوره بیحالیه.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم. 🙂

      پاسخ
  152. عاطی
    عاطی گفته:

    سلام عزیزم ممنون از پاسخگویی و دلگرمیت خیلی لطف داری مریم جون من امروز ۱۸ روزه که همچنان از راکوتان استفاده میکنم همونطور که گفته بودم خیلی جوش زیرپوستی دارم تا امروز خیلی از زیرپوستیها اومدن روی پوست و ملتهب شدن هفته اول که خیلی پوستم افتضاح شده بود تا امروز نسبت به هفته گذشته فقط کمی بهتره اما همچنان جوش میزنم میخواستم بپرسم روند بهبودش به این صورته که هر روز از تعداد جوشها کمتر میشه یا اگه بخواد خوب بشه یکباره خشک میشن و دیگه نمیزنه؟آخه من واقعا نمیدونم الان که نسبت به قبل یکم از شدت جوشها کم شده ولی همچنان میزنم قراره از این ببعد بهتر بشه یا همچنان بزنم آخه من خیلی نگرانم دکترم گفت ماه اول جوش زدن طبیعیه ولی چرا شما دوماه زدی؟و دکترم گفت تا آخر دوره درمان روزی یک عدد قرص فکر نمیکنم بیشترش کنه از طرف دیگه جوشای زیر پوستیم هنوز خیلین اگه قراره همشون بزنه بیرون به اندازه دوماه طول میکشه شایدم بیشتر چون خیلین واقعا سردرگمم نمیدونم چکارکنم دیگه نا امید شدم?ببخشید طولانی شد یه دنیا ممنون عزیزم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      خواهش میکنم عزیزم. عاطفه جان جوش زدن اوایل درمان کاملا طبیعیه. بدن هر کس یه جوری جواب میده. برای بعضی ها با همون یه دونه قرص در روز جوش زدن متوقف میشه، برای بعضی ها مثل من نمیشه. برای همین پزشک دوز مصرف رو بیشتر میکنه. مطمئن باشید پزشک شما هم اگر بعد از دو سه ماه ببینن که جوش زدن قطع نشده دوز مصرف رو بالا میبرن. اما اگر الان احساس میکنید که کمتر از قبل شده پس حتما به مرور کمتر هم میشه و دیگه قطع میشه. وضعیت خودتون رو با افراد دیگه مقایسه نکنید چون بدن هر کس یه طوریه. هیچ کسی نیست که بدنش به دارو جواب نده، برای شما هم قطعا جواب میده حالا یه کم دیرتر یا زودتر. پس ناامید نشید و به درمانتون ادامه بدید. اصولا آهسته آهسته کم میشه، افرادی هم هستند که در عرض یک هفته دیگه جوش نمی زنن. برای همین میگم که خودتون رو با کس دیگه ای مقایسه نکنید. فقط درمان رو ادامه بدید و مطمئن باشید جواب میگیرید. این وضعیت رو همه تجربه کردن.

      براتون آرزوی بهبودی می کنم.

      پاسخ
  153. سحر
    سحر گفته:

    سلام مریم خانم. من به مدت 18 ماه روآکوتان مصرف کردم( تحت نظر پزشکم) و از شهریور ماه دوره ی درمان تموم شد و قطع کردم. الان خیلی کم جوش میزنم . میخواستم بدونم ممکنه که جوشام برگرده؟ خیلی نگران این موضوع هستم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. مطمئن باشید دیگه هیچوقت جوش هاتون به شکل قبلی بر نمیگرده. حالا شاید گاهی اوقات جوش های کوچیکی بزنید اما دیگه مثل قبل نمیشه. نگران نباشید، با خودتون بگید که دیگه هیچوقت قرار نیست جوش بزنم. کمتر جلوی‌ آینه برید و سعی کنید توجهتون رو از روی جوش هاتون بردارید. من خودم همین کارو کردم. هر چقدر بیشتر توجه کنید اوضاع بدتر میشه. نگرانی خودش یه عامل مهم تولید آکنه است. این موضوع رو رها کنید و مطمئن باشید که جوش نمی زنید. 🙂

      پاسخ
  154. المیرا
    المیرا گفته:

    سلام مریم جان
    سوالی داشتم
    ببخشید یسری افرادی که میگن که بعد مصرف زیاد راکوتان طرف ممکن که بعدها بیماری MS (ام اس) بگیره یا اینکه ریزش مو و ناراحتی قلبی بگیره آیا این حرفا صحت داره مریم جون؟من خیلی میترسم بخاطر این عوارضات اگر داشته باشه!!!! اخه خیلی بده!!! نظر شما چیه در این زمینه عزیزم؟میشه توضیح بدین اطلاعاتمون در مورد عوارض این دارو کمی بیشتر شه ممنون عزیزم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام المیرا جان. در مورد راکوتان نظرات منفی خیلی زیاد هست، من هیچکدوم رو باور نکردم و با هیچ کدوم از این عوارض هم مواجه نشدم. تنها عارضه ای که تجربه کردم خشکی پوست بود که اون هم اصلا ناراحت کننده نبود. به هر کسی هم که ازم بپرسه میگم که این حرفها رو باور نکنید. وجود آکنه خیلی بیشتر روی روحیه ی افراد تاثیر میذاره و میتونه عامل ایجاد بیماریهای زیادی باشه. بنابراین من توصیه میکنم که توجه نکنید. به علاوه اینکه مصرف آکوتان در یک دوره ی کوتاه انجام میشه و هیچوقت اونقدر طولانی نیست که بخواد عوارض این چنینی ایجاد کنه. خیلی هارو میشناسم که قبل از من این دارو رو مصرف کردن، یعنی سالها قبل، و هیچ کدوم با این عوارض مواجه نشدن. ما هم قرار نیست بشیم. همه چیز به خود آدم بستگی داره. اگه باور کنید که ناراحتی قلبی براتون ایجاد میشه، حتما ایجاد میشه، اما اگر باور نکنید هیچی پیش نمیاد. برای من مهم این بود که پوستم صاف و بدون جوش باشه، دیگه هیچی برام مهم نبود. همین هم برام پیش اومد. شما هم باور کنید که فقط قراره اتفاق مثبت بیفته براتون و مطمئن باشید همین رو تجربه خواهید کرد.

      براتون آرزوی سلامتی میکنم. 🙂

      پاسخ
  155. بینام
    بینام گفته:

    سلام من صورتم خیلی کم جوش میزد ولی خب میزد رفتم دکتر برای تنظیم هورمون بهم قرص اسپرونولاکتون داد خدا روز بد نبینه صورتم ریخت بیرون هرچیم ی دکتر میگفتم میگف درست میشه یا اینک همه جواب گرفته بودن ازش ولی من هرپی میخوردم جوش میزدم صورتم داغون شد ب معنای واقعی تا ی روز عصبانی شدم و گذاشتمش کنار جوش زدن شدیدم قطع شد و برگشتم ب حالت نرمال الان جای جوشا چال شده یکم و صورتم لکه قرمز داره تحت درمان زیر نظر دکتر پوست هستم ولی هیچ وقت از اون دکتری ک اسپرو بهم داد نمیگذرم و حلالش نمیکنم خیلی تلاش کردم بگذرم ازش ولی نشد ۵ ماه خونه نشین شدم افسردگی حاد رو تجربه کردم جوری ک دعا میکردم شبا قبل خواب امشب بمیرم ب خودکشی فکر کردم و چقد گریه کردم ! تو فکر لیزرم ک برم و جاشون بره ولی بازم میگم با دارو شاید خوب بشه چون قدرت پوستم برای درمان خوبه خداروشکر و توی ۳ ماه اون جوشای وحشتناک رفتن و جاشون مونده فقط برام دعا کنید لطفا همین

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عزیزم. خیلی متاسفم که این دارو به شما نساخته و این مشکل پیش اومده. اما اصلا خودتون رو نگران نکنید، پوست این قدرت رو داره که کاملا خودش رو ترمیم کنه و از نو بسازه. بنابراین مطمئن باشید که جای جوش های شما هم به مرور زمان خیلی خیلی بهتر خواهند شد و شاید حتی کاملا از بین برن. بنابراین سعی کنید حال خودتون رو خوب نگه دارید، میدونم که خیلی ناراحت کننده است چون خودم این افسردگی رو تجربه کردم. اما به زودی می بینید که همه چی خوب میشه. واقعا مسائل پوستی از فردی به فرد دیگه متفاوت هست و هر دارویی روی افراد مختلف جواب متفاوتی میده. پزشک شما هم مطمئنن فکر نمی کردن که اینطوری بشه، چون اسپیرونولاکتون رو خیلی ها مصرف میکنن و مشکلی پیش نمیاد. به نظر من اجازه بدید خشم از وجودتون بره، چون خودش بیشتر میتونه عامل تولید جوش باشه. به جاش روحیه تون رو خوب کنید و منتظر اتفاقای خوب باشید. ما هم همگی براتون دعا میکنیم. امیدوارم به زودی بیاید خبر بهبودیتون رو برامون بنویسید. 🙂

      پاسخ
  156. الی
    الی گفته:

    سلام من الان ۵ ماه هست که راکوتان مصرف میکنم ۲۰ سالمه و دقیقا مثل شما از ۱۵ سالگی جوش زدم الان روی گونم گاهی جوش ملتهب بزرگ میزنم اما اکثرا قرمزی جای جوش هست یعنی قرمزه اما برجسته نیست راستش خیلی تاثیری نداشت رو صورتم الانم دارم یک روز در میان میخورم ،راستش خیلی نا امید شدم دکتر بهم گفته بود ۲ سال باید بخورم اما تو این ۵ ماه قرمزی ها اصلا کم نشد ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام الی جان. من بهتون توصیه میکنم که تا یک سال ادامه بدید. اگر هیچ تاثیری نداشت یعنی برای شما موثر نبوده. اما درمان تا یک سال کاملا طبیعیه و به احتمال زیاد تاثیر خواهد داشت. اگر تا اون موقع دیدید که هیچ تاثیری نداشت بعد قطع کنید و اون زمان میرید از کرم ها یا درمان های دیگه استفاده میکنید. الان که پنج ماه هست دارید درمان می کنید حیفه که بخواید نصفه ول کنید. چون پوست ها با هم متفاوت هستند و برای بعضی ها دیرتر جواب میده.

      پاسخ
  157. مائده
    مائده گفته:

    خیلی عالی و مفید ممنونم.
    فقط یه سوال که آیا تو زمان مصرف میشه اپیلاسیون انجام داد؟؟اپیلاسیون بدن
    ممنونم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      خواهش میکنم. مائده جان در زمان مصرف آکوتان پوست تمام بدن خیلی خشک و حساس میشه. اگر نظر منو بخواید من توصیه نمیکنم. ولی میتونید روی یه قسمت از بدنتون امتحان کنید و اگر مشکلی نبود بعد برای بقیه ی بدن هم انجام بدید.

      پاسخ
  158. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام به همه
    میخواستم یه نکته ای که احساس میکنم غلط نوشته شده رو اصلاح کنم
    نویسنده گفتن که ظاهرا تنها راه درمان اسکار و جای جوش لیزره
    در حالیکه من توی نت یه سرچی کردم و دیدیم میکرو نیدلینگ انگار فوق العاده تاثیر گذاره
    در باره طب سوزنی هم چیزهای خوبی شنیدم که تاثیر داره
    به نظر من لیزر رو بذارین آخرین گزینه
    دوست جون هایی که درگیرین
    توکل بر خدا کنین ان شاء الله که شفای کامل پیدا کنین
    برای عدم بازگشت جوش ها هم پیشنهاد من اینه که سعی کنین استرس و خشم رو از خودتون دور کنین
    میگن جوش از لحاظ روان شناسی به خاطر خشم درونی و نهفته است
    یعنی خشم و استرس به صورت جوش نمایان میشه
    البته این از حیث روانشناسیشه
    و قطعا مسائل دیگه مثل کبد چرب و تغدیه ناسالم و مشکلات هودمونی و…هم موثره
    ولی
    به نظر من خوبه با روش های مختلف مثل تقویت رابطه مون با خدا و توسل و کمک گرفتن از ائمه و یا قرآن خوندن های شبانه آرامش خودمون رو بالا ببریم و تو این دنیا که پر از استرسه سعی کنیم با استرس های اطرافمون بد تر باعث جوش زدن نشیم
    و کلی مشکلات داخلی مثل کبد و….دیگه

    از خدا براتون آرامش بینهایت رو میخوام
    در پناه خدا باشین
    برای منم دعا کنین

    پاسخ
  159. سحر
    سحر گفته:

    ١٠ سال پيش دكتر صديفي نوشت و اون گفت دوز از زياد شروع ميشه و به تدريج كم ميشه.حالا شايد شما از دكتر صديفي كه بهترين دكتر شيرازه علمت بيشتر باشه نميدونم والا…
    در ضمن شما وضع ماليت خيلي خوب بوده ماهي ٢بسته ٣٠تومني راكوتان ميخوردي همه مثل شما پولدار نيستن
    ببخشيد.!

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      اولا اینکه زمان من آکوتان بسته ای یازده هزار تومن بود و در ضمن مشمول بیمه هم بود، بنابراین من تقریبا یک سوم قیمت هر بسته رو پرداخت می کردم.

      دوما صدها نفری که پیش پزشکان دیگه رفتن نوع و میزان مصرفشون با شما فرق داره، می تونید مطالعه کنید و متوجه بشید. در ضمن شما اگر انقدر به پزشکتون ایمان دارید پس دیگه چرا تو اینترنت دنبال اطلاعات می گردید؟ طبق تجویز ایشون عمل کنید تا جواب بگیرید.

      پاسخ
  160. ندا نیازمند راهنمایی
    ندا نیازمند راهنمایی گفته:

    سلام مریم خانم راستش من از دکترها سلب امید کردم و بی اعتماد شدم من بعد از انواع درمان ها ۲ سال قبل درمان با راکوتان رو شروع کردم و فقط از برند ایرانیش استفاده کردم چون اختلاف قیمت خیلی زیاد بود تا ۶ ماه روزی ۱ عدد ۲۰ میلی گرمی یعنی ۱۸۰ قرص وزنم۵۲ بود تا ۲ ماه اول هم جوش داشتم اما بهتر شد ولی تا ماه آخر جوش زیر پوستی میزدم و بعد ۶ ماه دکتر سونو نوشت و گفت pco هستی راکوتان رو قطع کرد و اسپیرونولاکتون و متفورمین و اتیسترون تا ۶ ماه بعد خوردم و دکتر قطع کرد درمانو و من جوش ریز داشتم اما خیلی کم اما بعد ۱ سال بدتر از قبل جوش زدن شروع شده..نمیدونم مارک دارو تاثیر داشته یا دوز دارو.. من به شدت پوستم خشک شد حتی الان هم مثل سابق چرب نیست اما جوش زدن هر روز داره بیشتر میشه و من شروع کردم به قطره ویتاگنوس خوردن تا بلکه pco برطرف بشه..
    نمیدونم میترسم راکوتان خوردن رو دوباره شروع کنم..بین پوست پر از جوش و پوست خشک و پیر نمیدونم چه انتخابی بکنم..

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام ندا جان. ویتاگنوس رو حتما ادامه بدید و اینکه اسپیرونولاکتون هم داروییه که برای کسانی که مشکلات هورمونی دارن میتونه تا سالها مورد استفاده قرار بگیره. اگر شما با داروهای هورمونی مشکلتون خیلی کم بوده پس به نظر من الان هم به مصرف این داروها (تحت نظر پزشک) ادامه بدید. یعنی قبل از اینکه بخواید برید سراغ آکوتان یه دوره این داروهارو مصرف کنید و ببینید که چه تغییری ایجاد میشه. اگر واکنش پوستتون مثبت بود یعنی این داروها روی شما اثر دارن پس ادامه بدید. اما چیزی که هست کسی مثل شما که مشکلات هورمونیش در آزمایشات محرز شده باید درمانهای هورمونی رو همیشه ادامه بده. چون اصولا رحم یا تخمدانی که کیست ساز هست همیشه تولید کیست میکنه، مثل کلیه هایی که سنگ ساز هستن.

      بنابراین برای مورد شما به نظر من بهتره که اول درمان هورمونی انجام بدید و اگر جواب گرفتید همون مسیر رو ادامه بدید. اگر جواب نگرفتید بعد برید سراغ آکوتان و حتما از نوع خارجیش استفاده کنید. میزان مصرفش واقعا بستگی به شرایط پوست شما داره که پزشک باید تعیین کنن. من تقریبا دو برابر این میزان رو مصرف کردم.

      در مورد پوستتون که خشک شده باید دائما مراقب پوست باشید، دائما چرب کنید، در معرض آفتاب قرار نگیرید. وقتی میگم دائما منظورم روزی پنج شش بار هست. در بین روز دائما ضد ‌آفتاب رو تمدید کنید،‌ حتی در مقابل مانیتور، تلویزیون،‌ زیر نور لامپ های داخل منزل. حتما از لوسیون بارها و بارها استفاده کنید. پوست من هم دیگه هیچوقت مثل قبل چرب نشد و هنوز هم خیلی وقت ها احساس خشکی در پوست و لب دارم به خصوص در فصول سرد. اما دائم چرب میکنم و ناراضی هم نیستم. در کل نگران نباشید، این شرایط برای خیلی ها اتفاق می افته، الان تمرکز کنید روی از بین بردن آکنه و پوست رو چرب نگه دارید. برای بقیه اش بعدا میشه یه فکری کرد ;(

      پاسخ
  161. عاطی
    عاطی گفته:

    سلام عزیزم ممنون از اینکه وقت میذاری و راهنمایی میکنی یک ماهه پیش صورتم پر از جوشای زیرپوستی و زیر جلدی شدن که در ظاهر خیلی مشخص نبودن اما مدام تبدیل به جوشای بزرگ و کیستی میشدن به دکتر مراجعه کردم و برا ۳۰ عدد اوراتان یا همون ایزوترتینوئین تجویز کرد امروز ۶ روزه استفاده میکنم جوشای زیر پوستیم بعضیهاشون اومدن روی پوست و به جوشای ریزو چرکی تبدیل شدن خیلیهاشونم زیرپوست موندن دکترم گفت زیرپوستیها روی پوست میان وقتی جلوی آینه نگاه میکنم خیلی از زیرپوستیها هنوز هستن و بیرون نیومدن ولی کلی جوش زدم بنظر شما چطور میشه لطفا راهنمایی کنید ببخشید طولانی شد یک دنیا ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام عاطفه جان. بله، در بعضی از افراد جوش های زیر پوستی میان بیرون و یه مدت جوش ها خیلی زیاد میشن. معمولا در مورد این افراد باید دوز مصرف به روزی دو تا برسه. احتمالا پزشک دارن واکنش پوست شما رو بررسی میکنن و خودشون زیاد خواهند کرد. به هر حال ۳۰ تا دونه قرص خیلی کمه و دوره ی درمانی باید کامل بشه، وگرنه احتمال برگشت خیلی زیاده. البته این روند درمان نرماله، برای همه اول از کم شروع میکنن و بعد زیاد میکنن. نگران نباشید، زیاد شدن جوش ها طبیعیه و به مرور با زیاد شدن دوز مصرف کم میشه.

      پاسخ
  162. Sahar
    Sahar گفته:

    سلام مریم جان .مرسی ک تجربیاتت و در اختیار میزاری ..من ۲۱سالمه .چندماهه روی گونه هام خیلی جوش دارم همش قرمز و نزدیک به هم .دکترم قرص داکسی ساکلین و کور آکنه داده .یک هفته داکسی .بعد سه روز استراحت .بعد از اون هم سه روز کور آکنه .الان یک ماه و سه هفته س ک دارم اینارو طبق نظر دکترم میخورم .جوشام بیشتر شده .نمیدونم این کور آکنه ک هم خانواده راکوتان هستش .اینجوری تاثیری داره یا نه ..یا باید هر روز مصرف کرد تا نتیجه بده ..تازه ازمایش هم دادم مشکل هورمونی هم داشتم . ک روزی ۲عدد قرص اسپیرونولاکتون تجویز کرده

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام سحر جان. کورآکنه هم همون ایزوترتینوئین هست از یه شرکت دیگه و مثل آکوتان رفتار میکنه. جوش زدن در شروع مصرف طبیعیه. با بیشتر شدن دوز دارو مشکل رفع میشه. اسپیرونولاکتون هم مشکلی نداره مصرف کنید. حتی میتونید تا سالهای خیلی طولانی مصرف کنید. الان به طور کلی دوز مصرف شما پایینه. به احتمال زیاد پزشک خودشون دوز دارو رو زیاد خواهند کرد و جوش زدن متوقف خواهد شد.

      پاسخ
  163. مریم
    مریم گفته:

    یه سوال دیگه امروز جواب ازمایش خون گرفتم فقط 15تا خوردم یکروز در میون تو یکماه،کلسترول ام از 162رفته 192رنج نرمالش 200،تری گلیسریدم مشکلی نداشته ،کبدم دو تا انزیمش یکیش همون 15مث قبل یکیش از 16شده 24 رنخ اخرش فکر کنم 30،و تو سی بی سی خونم هموگلوبینم از 15همون15!!!یعنی غلظت خون گرفتم وای کابوس اینکه نتونم قرص ادامه بدم داره روانیم میکنه من همه راه ها رو رفتم دیان داکسی کرم های موضعی…. شما تمام ازمایشاتون از اول تا اخر یکی بود.من تغذیه کاملا رعایت میکنم ابلیمو یخورم روزی سه بار اونم طبیعی عرق کاسنی شاهتره روزایی که راکوتان نمیخورم استفاده میکنم.عنابم میجوشونم میخورم که خونم تصفیه شه …..شنبه میرم پیش دکترم اما دارم روانی میشم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مریم جان، اون جوش هایی که دستکاری کردی درست میشن، جای نگرانی نیست. الان چون پوستت خیلی حساسه یه دستکاری کوچیک هم باعث میشه که خیلی ملتهب بشه. کلن سعی کن زیاد دستکاری نکنی. ولی مطمئنن درست میشه. در مورد آزمایشهات قطعا کلسترول و آنزیم های کبدی تغییر خواهد کرد، برای من هم یکسان نبوده. برای کلسترول من پرهیز غذایی خیلی شدید میکردم چون ما به صورت ارثی کلسترول بالا داریم. در مورد آنزیم های کبدی هم خیلی به ندرت اتفاق می افته که به حدی بالا بره که افراد نتونن به درمان ادامه بدن. شما سعی کنید کلسترول رو با پرهیز غذایی کنترل کنید (لبنیات پر چرب و گوشت قرمز بدترین چیزها هستن). در کل نگران نباشید، به احتمال زیاد میتونید تا آخر ادامه بدید.

      پاسخ
  164. مریم
    مریم گفته:

    سلام عزیزم خوبی.من چند وقت پیشم اینجا کامنت گذاشتم.اللن 15روزه دارم راکوتان میخورم دم عادت ماهیانه مجدد یه جوش گنده خیلی بد زدم رفتم سونو ببینم کیست چیزی ندارم که نداشتم شکرخدا،خواستم ببینم طبیعیه
    و یه اتفاق گند تر که دیروز برام پیش اومد تا حدی که از دیرور دارم گریه میکنم رو بینیم جوش های سر سیاه بود اومدم تخلیه کردم الان خیلی قرمز حتی یذره از التهابش کم نشده یه سر سیاه ام رو گونه ام بودم وایییی اونم تخلیه کرذم الان هم زخم هم ملتهب و میسوزه بخدا انقد ناراحتم دکترمم امروز نیست همش دارم میگم چرا دستکاری کردم انگار رو گونه بینی ام اسید پاشیدن هم میسوزه هم ملتهب چیکار کنم به نظرت دارم سکته میزنم

    پاسخ
  165. تا تا
    تا تا گفته:

    سلام یه سوال برام پیش اومده شما گفتید که تا آخر دوره روزی دوتا استفاده می‌کردید ولی بعضیا میگن که باید رفته رفته دوز قرص و مصرفش پایین بیاد مثلاً اگه هر. روز استفاده می‌کنی بعدش بشه یه روز درمیون بعدش هفته ای دوتا بعدش هفته ای یکی… چجوریه روش درستش؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام. بله،‌ منم در مورد خیلی ها دیدم که در ماه های آخر میزان مصرف کمتر شده اما در مورد من اینطوری نبود. پزشک من کم نکرد میزان مصرف رو، تا آخر همون روزی دو تا رو میخوردم و بعد گفت که خب دیگه نخور. نمیدونم که کم کردن یا نکردنش تاثیر خاصی داره یا نه، فکر میکنم اگر در طول درمان میزان دارو مناسب بوده باشه دیگه فرقی نداره که کمترش کنیم یا نه چون درمان تثبیت شده در بدن. به هر حال بستگی به نظر پزشک معالج داره.

      پاسخ
  166. فروغ
    فروغ گفته:

    سلام
    مریم جان من ایزوترتینوئین هگزال مصرف میکنم راکوتانو پیدا نکردم دکتر گفت اینو بگیرم
    به نظرتون نتیجه دهیش با راکوتان فرق داره؟
    الان که 6روزه استفاده دارم هر روز یه جوش بزرگ میزنم که دردناک هم هستش??

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام فروغ جان. نه، اینم خوبه. مشکلی نداره.

      زیاد شدن جوش ها در دو ماه شروع مصرف کاملا طبیعیه. معمولا بعد از دو ماه دوز مصرف رو بالا می برن و دیگه جوش زدن متوقف میشه. حتما ادامه بدید و قطع نکنید به این دلیل که می بینید جوش ها زیاد شدن. موفق باشید. 🙂

      پاسخ
  167. مهشاد
    مهشاد گفته:

    سلام
    من هم از سن 13 تا 16 سالگی جوش های بسیار بدی داشتم بزرگ و چرکی و صورتم حتی یه جای خالی از جوش نداشت مصرف راکوتان رو شروع کردم و به مدت یکسال مصرف کردم تا اونجایی که یادمه پایان مصرفم آذر 95 بود و به بهبودی کامل رسیدم خداروشکر یعنی تاثیرش فوق العاده بود و پوستمو صاف صاف صاف کرد ولی الان خیلیییی میترسم و همش استرس دارم که نکنه بعد از چند سال برگرده و این فکر خیلی اذیتم میکنه

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      خدارو شکر، خیلی خوشحالم که بالاخره یه نفر از نتایج مثبتش برای ما نوشت. 🙂 این حست کاملا طبیعیه و برای همه پیش میاد اما اصلا از این مدل نگرانی ها نداشته باش و به آینده ای که
      هنوز نیومده فکر نکن. با خودت بگو مهم نیست،‌ اگر هم پیش اومد دوباره مصرف میکنم و بعد دست از فکر کردن به پوستت و حساس شدن بردار. مطمئن باش اینطوری هیچ اتفاقی نمی افته. الان دیگه برو روی مسائل دیگه ی زندگی تمرکز کن، جوش زدن دیگه تموم شده 😉

      پاسخ
  168. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام مریم جون منم تقریبا 30 روزه به صورت یک روز در میان روآکوتان 20 میلی گرم مصرف میکنم و 15 تای دیگه ام دارم هنوز فعلا که تاثیری نداشته همینطوری که خودت گفتی دو ماه اول همینجوره میخواستم بدونم واسه لکه های قرمزی ک از جوش میمونه ام موثر هست یا ن؟ممنون از وقتی که میزاری

    پاسخ
  169. سحر
    سحر گفته:

    نه هيچكدوم ازين مشكلا و حساسيتو بيهوشيو يبوستو اينارو ندارم تزريق چربي رو هم خود دكترم به من گفت ارتباطي با جوش نداره.راكوتاننم قرصيه كه اگه قطع بشه بعد از يه مدت برميگرده و همين طورم شد.من سالي يك بسته يعني ١٠ تا دونه قرص مصرف ميكردم به اندازه ٥ روز شما… مشكل داخلي رو هم كه توضيح دادم كلي ازمايش دادم و اوكي بودن.به هر حال مرسي از راهنماييت.??

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سحر جان من نمیدونم این مدل مصرف کردن دارو رو پزشک برای شما تجویز کردن یا نه،‌ اما من تا به حال نشنیدم که کسی به این شکل راکوتان مصرف کنه. راکوتان معمولا در یه دوره ی درمانی کوتاه با دوز بالا مصرف میشه و بعد قطع میشه. در واقع شما با این دوز پایین مصرف هیچوقت نمیتونید درمان رو تثبیت کنید. از درمان من هشت سال میگذره و در این مدت یک جوش هم تولید نشده. پس اگر درست مصرف بشه برگشتی نداره. من اگر به جای شما بودم حتما مصرف میکردم به روشی که برای بقیه جواب داده. به هر حال امیدوارم هر چه سریعتر بهبودی کامل داشته باشید. 🙂

      پاسخ
  170. سحر
    سحر گفته:

    ١٠ سال بود كه مصرف ميكردم يك ساله كه ديگه مصرف نميكنم . ديروز اومدم دوباره شروعش كنم راكوتانو ولي ديدم نه تنها تاثيري نداره بلكه بدتر هم شد با همون دونه اول قرص نخوردم ديگه همين الان كه دارم اينو مينويسم دارم گريه ميكنم خيلي حالم بده

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      عزیزم انقدر ناراحت نباش، ولی من واقعا تعجب میکنم که شما چرا این همه مدت آکوتان مصرف کردید حتی اگر دوزش کم بوده!!!! حداکثر زمان درمان با این دارو یک سال هست و بعد از یک سال باید متوقف بشه. پزشک برای شما اینطوری تجویز کردن؟ حالا خدارو شکر که با این همه مصرف دارو کبد شما مشکلی پیدا نکرده. من فکر میکنم که بدن شما مقاوم شده نسبت به آکوتان به دلیل مصرف بیش از حد. شما الان که به پزشک مراجعه میکنید میگید بهشون که به این شکل آکوتان مصرف کردید؟

      شما از نظر گوارشی مشکلی ندارید؟ مثلا یبوست یا مشکل در هضم غذا. چون خیلی وقت ها دلیل جوش زدن مشکلات گوارشی به خصوص یبوست هست. شاید هم بدن شما به داروی خاصی حساسیت نشون میده. مثلا عمل جراحی انجام ندادید که مواد بیهوشی به بدنتون وارد شده باشه؟ یا بررسی کنید ببینید داروی خاص یا چیز خاصی نیست که باعث حساسیت بشه؟

      اینکه گفتید چربی تزریق کردید شاید موثر بوده باشه اما چون در تمام بدن شما جوش تولید میشه نمیشه با اطمینان گفت که به اون دلیله،‌ پزشک باید تشخیص بده.

      حالا که شما تمام این مسیرها رو رفتید و الان اوضاع اینطوریه به نظر من بد نیست که درمان گیاهی رو تست کنید. داروهای گیاهی خیلی قوی هستن و خیلی میتونن موثر باشن اگر درست مصرف بشن. در مورد خود من یه حساسیت خیلی شدید که از کبد ناشی میشد به کمک داروهای گیاهی کاملا ریشه کن شد در حالیکه هرچی داروی شیمیایی مصرف میکردم هیچ تاثیری نداشت و هر روز بدتر هم میشد.

      چیزی که مسلمه یه مشکل داخلی در شما وجود داره که باید برطرف بشه. ضرری نداره که این راه رو هم امتحان کنید. تحقیق کنید و یه جای خوبی رو پیدا کنید برای درمان گیاهی و برید دارو بگیرید. اگر کسی باشه که وارد باشه من فکر میکنم میتونه مشکل شما رو برطرف کنه.

      روحیه تو از دست نده، بالاخره درست میشه. هیچ کاری نشدنی نیست. امیدوارم خیلی زود بیای بنویسی که همه چی روبراه شده. برات آرزوی موفقیت میکنم. 🙂

      پاسخ
  171. سحر
    سحر گفته:

    سلام مريم جون ممنون ميشم كمكم كنيد
    من از سن ١٧ سالگي جوش ميزدم صورتو كمرم پر جوش بود راكوتان خوردم يه ١٠ سالي اول دوز زياد بود به مرور كم شد در طي اين ده سال و يك سال هست مه قطع شد از همون ماهي كه قطع شد جوشا به طرز وحشتناكي شروع به ريختن كرد هم كمر هم صورت هم سينه گردن حتي توي شقيقه البته توي قبل ( قطع كردن راكوتان مصادف بود با تزريق چربي صورتم واسه همين نميدونم علتش چيه) دكتر رفتن كلي ازمايش هورمون دادم نرمال بود ازمايش كبد هم دادم(اس ال تي -آ ال تي) اينم نورمال بود تيروعيد هم نرمال بود واقعا نميدنم مشكل چيه به خدا رواني شدم هر دكتري ميرم يا تترا ميده يا داكسي ميده ١٠٠ تا ١٠٠ تا كلي كرم گرون مينويسن كه اصلا تاثير خاصي ندارن ٢روز جوشام كم ميشه فرداش دوباره ميريزه خلاصه افسرده شدم خيلي حالم بده شبا با ارامبخش ميخابم از خودم خسته شدم ديگه نميدونم بايد جيكار كنم ممنون ميشم كمك كنيد

    پاسخ
  172. المیرا
    المیرا گفته:

    سلام مریم جون
    منم جوشام خوب شدن فقط خیلی صورتم پر از جای جوش و لک بصورت عمیق مونده چون جوشام اکثرا کیستی بودن و این مسئله اعتماد بنفسمو شدیدا کم کرده و خیلی کم جلوی آینه میرم
    میخواستم بدونم برای صاف شدن این فرورفتگی های صورتم مثل قبل ایا راهی وجود داره مثل دارو یا لیزر؟ممنون میشم کامل راهنماییم کنی عزیزم؟
    ممنون از صبر و حوصله فراوونت

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام المیرا جان، واقعیتش رو بگم من خودم هیچ کاری برای جوشگاه ها انجام ندادم. اما طبق تحقیقی که کردم گویا تنها راه عملی برای از بین بردن جوشگاه ها لیزر هست. ولی راستش من نه از لیزر استفاده کردم و نه از لایه بردارها چون میترسیدم که پوستم رو درگیر کنم. جای جوش های من هنوز هستن ولی به مرور زمان کمتر شدن و چون خیلی عمیق نیستن جاهایی که برام مهم باشه با کرم پودر و پنکک سعی میکنم پوشش بدم. اما اگر شما قصد درمان دارید فکر میکنم فقط لیزر یه درمان قطعی محسوب میشه. متاسفانه جایی رو نمیشناسم که بهتون معرفی کنم. اما یه پی نوشت اضافه میکنم به متن که اگر کسی تجربه ای داره در این مورد به ما هم بگه. متاسفانه در این مورد واقعا کمکی از دستم بر نمیاد چون خودمم کاری انجام ندادم. 🙁
      اگر شما روشی رو تجربه کردید خوشحال میشیم که به مارو هم در جریان بذارید. به امید بهبودی هر چه سریعتر شما 🙂

      پاسخ
  173. فروغ
    فروغ گفته:

    سلام ممکنه عکس قبل و بعد از مصرف رو بزارین ؟؟؟ خیلی دوست دارم معجزه این قرص و ببینم
    من دو روزه شروع کردم با کلی دو دلی و استرس که تا صبح کابوس عوارضش رو دیدم
    امید وارم به من هم جواب بده ??

    پاسخ
  174. مریم
    مریم گفته:

    سلام. منم یه پوست صورت عالی داشتم بدونه هیچ لکه و جوشی تا اینکه از سن 30 سالگیم صورتم شروع کرد به جوش و آکنه ریز و درشت. من 3سال صورتم وحشتناک جوش میزد ریز و درشت که حالت کیستی و چرکی بود وقتی هم بعد چند روز خوب میشد جاش میموند و یه جای دیگم جوش میزد.طی این 3سال به دکتر پوست و مو و دکتر متخصص زنان و حتی دکتر گیاهی طب سنتی مراجعه کردم و آزمایشات هورمونی دادم و حجامت کردم ویک سال قرص های آنتی بیوتیک مثل داکسی سایکلین داروی ساختنی برای پوست صورت و داروهای گیاهی و انواع صابون و هر نوع دارویی که بگی استفاده کردم ولی درمان نشدم. تا اینکه توی گوگل در مورد راکوتان خوندم و به یک متخصص پوست و مو مراجعه کردم و ایشون برام راکوتان تجویز کرد و طی 4 ماه من 60دونه قرص راکوتان 20میلی گرم یک روز در میون بعد از ناهار مصرف کردم و طی این 4 ماه 3بار آزمایش کبد و.. دادم . اولین آزمایش قبل از شروع دوره , دومی دو ماه بعد و سومی دو ماه بعد که آخریش بود بعد از 4 ماه مصرف راکوتان دیگه جوشی نداشتم و دکتر هم گفته بود دیگه نیاز نیست بخوری. طی اون 4 ماه شدیدا خشکی پوست لب و صورت داشتم گاهی سردرد داشتم و مقداری هم پیری پوست صورت. خوشحال بودم که خوب شدم تا اینکه بعد از 6ماه که خوب بودم دوباره صورتم شروع کرد به جوش زدن از ریز به درشت که حالت کیستی و چرک دار مثل قبل. من دیگه نمیدونم چیکار کنم بعضی ها میگن برو دکتر متخصص غدد. وقتی راکوتان فایده نداره دیگه چی مصرف کنم آخه. گاهی اعتماد به نفسم پایین میاد. اوایل ماه آینده میخوام برم متخصص غدد چون تنها دکتری هست که نرفتم.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مریم جان. تنها علتی که جوش های شما بعد از آکوتان برگشتن اینه که شما میزان خیلی کمی از دارو رو دریافت کردید. شما برای یه آکنه ی شدید فقط ۶۰ عدد قرص مصرف کردید. من برای آکنه ی شدید ۳۳۰ عدد قرص مصرف کردم در طول ده ما. از ماه سوم تا ماه دهم حتی یه دونه جوش هم تولید نشد اما درمان من قطع نشد. تا آخرین روز درمان روزی دو عدد قرص مصرف کردم (به جز دو ماه اول که روزی یک عدد قرص خوردم). دوره ی تثبیت باید طی میشد وگرنه اگر من هم زودتر قطع میکردم به این حساب که جوشی نیست مطمئنا جوش ها بر میگشتن.

      من نمیخوام پزشکان رو زیر سوال ببرم، خیلی هاشون نگران عوارض دارو هستن و به محض اینکه می بینن جوش زدن متوقف شده و مثلا یکی دو ماه هم گذشته دارو رو قطع میکنن. اما خیلی هاشون هم میخوان که درمان تثبیت نشه و جوشها برگردن و به این ترتیب شما از آکوتان هم نا امید میشید و این پروسه تا آخر عمر ادامه پیدا میکنه.

      در مورد شما که تازه بعد از ۳۰ سالگی جوش زدن هاتون شروع شده خوبه که دکتر غدد رو هم ببینید. چون اکثر افراد از نوجوانی جوش زدن هاشون شروع میشه. به هر حال بدن هر کس متفاوته. ولی اگر من به جای شما بودم و با مراجعه به دکتر غدد هم مشکل حل نمیشد قطعا دوباره آکوتان مصرف میکردم، ولی این بار دوره ی درمانی رو کامل میکردم.

      امیدوارم که خیلی زود به نتیجه برسید و مشکل جوش هاتون برای همیشه حل بشه. 🙂

      پاسخ
  175. مرضیه
    مرضیه گفته:

    سلام مریم جان.واقعا ممنونم از وقت و حوصله ای که میذاری و به همه سوالات جواب میدی
    منم حدودا ده ساله که جوش و آکنه میزنم و تو این چند ساله انواع پمادها و آنتی بیوتیکها رو که دکترا برام تجویز می کردنو امتحان کردمو به محض پایان دوره درمان جوشها برمیگشتن. هیچ کدومشون راکوتان ندادن بعضی وقتا فکر میکنم به خاطر کاسبیه که راکوتان نمیدن که آدم هی مجبور بشه بره پیششون .میخام برم پیش دکتری که راکوتان میده .امکانش هست که دکتر خودتو بهم معرفی کنی.چون دیگه خسته شدم ازین دکتر به اون دکتر و هزینه بیهوده کردن

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مرضیه جان. خواهش میکنم عزیزم. بله میدونم تمام درمانها موقتی هستن و بله متاسفانه برخی از پزشکان همچین روشی دارن، مخصوصا زمان ما خیلی اینطوری بود. اما الان خیلی از پزشکان این دارو رو تجویز میکنن،‌ هرچند که خیلی ها دوز پایینی از دارو رو می نویسن.

      واقعیتش رو بخوام بگم چون پدر من ارتشی بود و من بیمه ی درمانی ارتش رو استفاده میکردم رفتم درمانگاه بقیه الله (ونک، ملاصدرا) و همینطوری وقت از یه دکتر پوست گرفتم. به من وقت دکتر “نادر زرین پور” رو دادن و من از اون به بعد دیگه رفتم پیش ایشون. اون درمانگاه چون دولتی بود و در واقع پزشکان حقوق دریافت می کردن بنابراین پیش هر کدوم میرفتم می نوشتن برام، چون منفعتی از ننوشتن دارو نصیب پزشکان نمیشد. اما به هر حال ایشون پزشک خوبی بودن. توی گوگل بگردید اطلاعاتشون رو پیدا میکنید. امیدوارم شما هم برید و راضی باشید. 🙂

      پاسخ
  176. شفا
    شفا گفته:

    سلام من یک تجربه خوب دارم یک عطاری هست در گرگان که زیر نظر دکتر کار میکنه جانباز 8 روغن ترکیبی گیاهی دارند فوق العاده خوب جواب میده
    بهتر از شیمیایی ها حتی من که خیلی راضی هستم اسمش مهتاب است

    پاسخ
  177. علی
    علی گفته:

    سلام
    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
    منم دارم استفاده میکنم از این قرص دوز 20میلی گرمشو
    الان بیست روز شده روزی دو تا میخورم هیچگونه جوشی که نزدم
    دکترم رواکوتان داده زینک پلاس یه محلول با یه قرص برا هورمون هام ویه صابون پن یه پماد پن الان بیست روز تحت درمانم جوشام بهتر شدن هیچ جوش جدیدی ام نزدم

    پاسخ
  178. فرزانه
    فرزانه گفته:

    سلام مریم خانوم،من ۲۲ سالمه و ۱۵ روزه که زیر نظر پزشک از قرص آ_کنوترن روزی ۱ دونه ۲۰ میلی گرمشو استفاده میکنم و ۱۳ روز اول جوشام شدت پیدا کرد ولی دقیقا از دیروز دیگه جوش نزدم، بنظرتون دوره شدت پیدا کردن جوش هام که شما گفتین تا دو ماه طبیعیه واسه من تموم شده؟ و اینکه من حس میکنم پوستم سفیدتر شده آیا این قرص ها باعث سفید شدن پوست هم میشه؟ و بعد اینکه بخاطر لکه های جامونده از جوش های قبلیم هرشب لایه بردار هایسئک میزنم که تا الان خیلی تاثیرگذار بوده اشکالی نداره ادامش بدم؟
    و اینکه خییییلی ممنون و سپاسگزارم بابت مقاله کامل و مفیدتون درباره درمانتون واقعا واسه من مفید بود??

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام فرزانه جان،

      ایشالله که دوره ی جوش زدن شدید شما تموم شده اما اگر باز هم جوش تولید شد نگران نباشید،‌ چون تنها فرقش اینه که اگر جوش تولید بشه پزشک دوز مصرف شما رو به روزی دو تا می رسونه اما اگر تولید نشه با همین روال روزی یه دونه ادامه میدید. بنابراین اصلا جای نگرانی نیست.

      راستش من نشنیدم که باعث سفید شدن پوست بشه، اما شاید به دلیل از بین رفتن لک ها یا تولید نشدن آکنه پوست روشن تر بشه.

      در مورد لایه بردار موضوع اینه که در طول مصرف آکوتان پوست شما خیلی حساس و نازک میشه. برای همین همیشه توصیه میکنن که در طول درمان لایه بردار استفاده نکنید و اجازه بدید درمان کامل بشه و بعد شروع به استفاده از لایه بردار کنید. چون لایه بردار ها خودشون پوست رو خیلی تحریک پذیر و نازک تر میکنن. اینطوری ممکنه به پوستتون صدمه برسه. به هر حال همیشه برای استفاده از لایه بردار وقت هست، عجله نداشته باشید که جای لک هارو سریعتر برطرف کنید. مهم اینه که پوست شما سالم باشه.

      پاسخ
      • فرزانه
        فرزانه گفته:

        اوکی پس لایه بردار رو ادامش نمیدم دیگه چون لایه بردار رو فقط رو گونه هام میزدم که جای لک روشونه اما چون کل پوستم درگیر شده بخاطر قرص ها و از پیشانی تا چانه کلا پوست پوست شده حس کردم درست نباشه لایه بردار رو ادامه بدم،بازم مرسییی و ممنون بابت توضیحات کاملتون خییییلی لطف کردین????????

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          خواهش میکنم عزیزم. به نظر من تصمیم درستی گرفتید. وقتی درمان تموم شد میتونید با خیال راحت از لایه بردار استفاده کنید. امیدوارم به زودی خبر بهبودی کامل شمارو بشنویم. 🙂 ? ?

          پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          فرزانه جان، یکی از خواننده های سایت میخواستن با شما صبحت کنن درباره ی قرصی که مصرف می کنید. اما چون ایمیل نداشتن نتونستن اینجا به شما پیغام بدن. از من خواستن آیدی تلگرامشون رو به شما بدم که اگه تونستید باهاشون در ارتباط باشید: mahgol1213@

          پاسخ
  179. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام،خیلی ممنون از مطلب مفیدتون.
    من pco دارم و به همین علت جوش های هورمونی میزدم و تحت نظر پزشک زنان هستم و وقتی دیان میخورم کاملا جوش هام قطع میشن و حتی جای جوش هام میرن و بعد از مدتی برمیگردن،آخرین بار که جوش زدم و قطع شدن جاشون موندن و به دکتر پوست مراجعه کردم برای دو ماه راکوتان تجویز کردن با اینکه هیچ جوشی بر صورت نداشتم و فقط جای لک جوش های قبلی بودن و گفتم که جوش های هورمونی میزنم،در حالیکه شنیدم راکوتان برای جوش های هورمونی فایده ای نداره،و میترسم با خوردن این قرص جوش های شدید بزنم،قرص راکوتان برای جوش های هورمونی فایده ای داره؟من در پیشانی خیلی کم جوش دارم و عمده جوش هام در اطراف گونه هام هستن که یکدفعه زیاد میشن و با دیان قطع میشن و دوباره بعد از چند ماه برمیگردن،بنظرتون قرص راکوتان رو بخورم؟و همراه راهتان برای ۱۵ روز یک نوع کورتون هم تجویز کردن که جوش ها بیشتر نشن.کورتون ضرر نداره؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مهسا جان. من هم بیشتر از یک سال با دیان جوش هام کاملا قطع شدن و دوباره بعد از یک سال برگشتن. اما با آکوتان کاملا از بین رفتن. الان حوالی پریود اونم دو ماه یکبار یکی دو تا جوش خیلی کوچیک تولید میشه. به همین دلیل من به همه حتی کسانی که ثابت شده به دلایل هورمونی جوش میزنن توصیه میکنم اگر پزشک آکوتان نوشت مصرف کنن. چون من با چیزی که الان از صورت خودم میبینم باورم نمیشه که جوشهای بزرگ و چرکی بتونن به علل هورمونی ایجاد بشن و با اینکه میگن آکوتان نمیتونه جوش های هورمونی رو از بین ببره اما من میبینم که این یکی دو تا جوش ریز نزدیک پریود با اون جوش ها قابل مقایسه نیست. بنابراین خودم احساس میکنم که روی جوش های هورمونی هم موثر بوده.

      اما مهسا جان آکوتان با دو ماه مصرف کردن جواب قطعی به شما نمیده. اگر تصمیم به استفاده گرفتید باید دوره ی درمانی کامل بشه. دو ماه که استفاده کنید و قطع کنید باز هم برمیگرده. این رو با پزشکتون در میون بذارید.

      کورتون به هر حال مضر هست بیشتر به دلیل پولی استخوانی که در بلند مدت ایجاد میکنه. اما ضررش در استفاده ی دائمی هست، با استفاده ی کم چندان مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ
      • مهسا
        مهسا گفته:

        خیلی ممنونم از پاسخ کاملتون.
        دکتر گفتن کورتون رو برای این نوشتن که جوش ها شدید نشوند در ابتدا .و برای ۱۵ روز اول نوشتن ،ولی از خوردن کورتون خیلی میترسم تا به حال نخوردم ،و دکتر با توجه به جای لک جوش هام آکوتان تجویز کردن.و الان هیچ جوشی در صورت ندارم. جای لک جوش ها هستن و با توجه به دستور پزشک زنان پروژسترون مصرف میکنم و و بیشتر از ۶ ماه از مصرف دیان میگذره ،بخاطر همون تردید در مصرف آکوتان و کورتون دارم.مصرف کورتون به مدت ۱۵ روز و روزی سه بار و هر ۵ روز یکی کم شدن مشکلی بوجود میاد ؟

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          خواهش میکنم. نه نگران نباشید، این مقدار کورتون مشکلی ایجاد نمیکنه. تداخلی هم با دیان که قبلا مصرف کردید یا پروژسترون که دارید مصرف میکنید نداره. این دوره ای که پزشک تجویز کردن رو استفاده کنید. آکوتان تا حدی جای لک هارو از بین میبره یا کمرنگ میکنه، ولی نمیدونم که میتونه صد در صد از بین ببره یا نه چون پوست با پوست فرق داره. به هر حال بدون نگرانی دور ه ی درمانتون رو کامل کنید، هیچ ضرری نخواهد داشت. موفق باشید. 🙂

          پاسخ
  180. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام،خیلی ممنون از مطلب مفیدتون.
    من pco دارم و به همین علت جوش های هورمونی میزدم و تحت نظر پزشک زنان هستم و وقتی دیان میخورم کاملا جوش هام قطع میشن و حتی جای جوش هام میرن و بعد از مدتی برمیگردن،آخرین بار که جوش زدم و قطع شدن جاشون موندن و به دکتر پوست مراجعه کردم برای دو ماه راکوتان تجویز کردن با اینکه هیچ جوشی بر صورت نداشتم و فقط جای لک جوش های قبلی بودن و گفتم که جوش های هورمونی میزنم،در حالیکه شنیدم راکوتان برای جوش های هورمونی فایده ای نداره،و میترسم با خوردن این قرص جوش های شدید بزنم،قرص راکوتان برای جوش های هورمونی فایده ای داره؟من در پیشانی خیلی کم جوش دارم و عمده جوش هام در اطراف گونه هام هستن که یکدفعه زیاد میشن و با دیان قطع میشن و دوباره بعد از چند ماه برمیگردن،بنظرتون قرص راکوتان رو بخورم؟

    پاسخ
  181. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام،خیلی ممنون از مطلب مفیدتون
    من poco دارم و به علت همین جوش های هورمونی میزنم،البته الان تحت نظر پزشک زنان هستم و جوش کمتری میزنم ولی وقتی که دیان میخوام کامل قطع میشه و حتی جای جوش ها هم نمیموند،ولی اینبار جای لک مونده و به پزشک پوست مراجعه کردم و برام آکوتان تجویز کردن،من شنیدم کوتاه برای جوش های هورمونی کارآمد نیست،به پزشک پوست هم گفتم که مشکل هورمونی دارم،به نظر شما آکوتان رو مصرف کنم؟

    پاسخ
  182. علی
    علی گفته:

    سلام خانم کاشانی…
    چقدر خوبه که وقت میزارین ب درد دل های بچه ها گوش میدن و مطالب مفید میزارین…
    من 19 سالمه و تغریبا آر 13..14 سالگی شروع ب جوش زدن کردم… و توی اون سن همه میگفتن که جوش های بلوغ و از این حرفا… منم ب حرفشون گوش میکردم چون چاره ای نداشتم تا این که 16 سالکی رفتم دکتر و برام روآکوتان تجویز کرد و بعد از دوره درمان پوست من طوری شده بود ک حتی ی دونه جوش هم نداشت ولی بعد از گذشت یکی دو هفته از قطع دارو جوش ها دوباره برگشت و من نا امید از این ک این دارو هم جواب نداد دیگه سراغش نرفتم…
    تا الان ک دوباره رفتم دکتر و برام روآکوتان نوشت… روزی ی دونه قرص 20 mg وزنم هم بین 60…65 هست..
    من تمام راه هارو امتحان کردم ولی ب نتیجه نرسیدم حتی فکر میکردم که کبد چرب ولی هم آزمایش دادم هم سونوگرافی کبد ک گفت خدارو شکر مشکل چربی کبد ندارم… فقط تنها چیزی که آزمایش ندادم، آزمایش هورمونه چون چند وقتیه قسمت بالای لبم و چونه های جوش های زیادی میزنه و جایی خوندم ک جوش های این قسمت بخاطر مشکلات هورمونی هست… گاهی اوقات هم صورتم جوش های ناجوری میزنه ب شکلی ک مثل ی کیست میشه و متورم و صفت تا چند هفته هم میمونه روی صورتم… با این ک من خیلی پرهیز غذایی هم انجام میدم ولی باز جوش میزنم…
    البته مادرم میگفت ک خودش هم تا سن 24…26 سالگی مث من جوش میزد.. علت جوش های من هم میتونه ارثی باشه از مادرم؟
    الان ک دارم روآکوتان مصرف میکنم صورتم پوسته پوسته شده برای این چیکار کنم؟
    و سوال آخر، زمان خوردن قرص روآکوتان مهمه؟ من همیشه بعد از صبحونه میخورم…
    ان شاءالله ک این سری بعد از دوره مصرف دیگه جوش ها بر نگرده…
    بازم ممنون ک وقت میزارن مطالعه مکنید وجواب میدین…

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      با عرض سلام خدمت شما. خواهش میکنم، فقط کاری که از دستم برمیاد رو انجام میدم.

      ببینید اینکه میگیم کبد چرب منظور این نیست که واقعا کبد شما چرب هست، منظور اینه که کارکرد کبد دچار اختلاله و نمیتونه سموم رو به خوبی دفع کنه و همین مساله باعث ایجاد جوش های چرکی و بزرگ روی پوست میشه. کبد من هم در آزمایش چرب نبود اما کبد به خوبی کار نمیکرد. مصرف این دارو کارکرد کبد رو تنظیم میکنه.

      اینکه میفرمایید قبلا آکوتان استفاده کردید و جوش ها برگشتن دو دلیل بیشتر نداره:۱- پزشک میزان دارو رو برای شما کم تجویز کردن در حالیکه بدن شما نیاز بیشتری داشته. ۲- شما دقیق و درست مصرف نکردید. بعضی از پزشکان به خاطر اجتناب از عوارض سعی میکنن کمتر تجویز کنن اما بدن بعضی از افراد به میزان بیشتری از دارو نیاز داره (مثل خود من). اما اگر دوز مصرف درست تعیین بشه و شما هم دقیق و درست مصرف کنید امکان نداره که جواب نگیرید.

      آکنه زمینه ی ارثی نداره. مادر من هم همیشه بهم میگفت که همسن من بوده جوش میزده، اما من مطمئنم که مثل من نبوده و مطمئنم که اگر درمان نمیکردم هنوز هم جوش میزدم. اگر کامنت هارو بخونید افرادی هستند که سی سالگی رو رد کردن اما هنوز جوش میزنن. بدنی که از درون مشکل داشته باشه تا اون مشکل رفع نشه جوش زدن ادامه پیدا میکنه.

      معمولا میگن که جوش های بالای لب و چانه به دلیل مشکلات هورمونی هست، اما من به این مساله باور ندارم. چون الان که درمان کردم دیگه در این نواحی هم جوش تولید نمیشه. اگر به دلیل مشکلات هورمونی بود باید هنوز هم جوش میزد چون من مسائل هورمونی رو برطرف نکردم. اما جوش های هورمونی بسیار کوچک و کم هستند.

      صورتتون رو دائما چرب کنید، با هر چرب کننده ای که به پوستتون میسازه (کرم کولاژن آردن،‌ کرم-وازلین فیروز، انواع لوسیون ها و غیره). حتما در مقابل آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

      بهترین زمان مصرف دارو همراه با یک وعده ی غذایی هست، حالا هر کدوم از وعده ها مهم نیست. اما اگر همراه با وعده ی غذایی چرب تر و پر کالری تر (مثل نهار) باشه جذب بسیار بیشتر و بهتری خواهد داشت.

      منم امیدوارم که به زودی و برای همیشه از شر جوشهای صورت خلاص بشید.

      خواهش میکنم، سلامت باشید.

      پاسخ
      • علی
        علی گفته:

        سلام…
        ممنون ک جواب دادین…
        فقط ی سوال دیگه:من دکتر ک رفتم برام تعین نکرد دقیقا روز چندتا قرص بخورم، اول بهش گفتم یک روز در میون خوبه گفت آره همینجوری بخورم..
        باز دوباره آخر صحبتاش ازش پرسیدم هروز بخورم چی مشکل نداره گفت ن هر هم میتونی بخوری ینی دکتر برا من نسخه ن پیچید ک مثلا روزی چندتا قرص بخورم… من قبل این ک برم دکتر میدونستم باید روآکوتان بخورم فقط برای این ک خیالم راحت شه رفتم و دکتر هم روآکوتان نوشت…
        این ک شما فرمودید علت برگشت یا دوز کم قرص بوده یا استفاده نادرست…
        من فکر میکنم سری اول بخاطر دوز کم بوده چون من همیشه سر وقت استفاده می‌کردم…
        در هر صورت با این وضعیتی ک الان من دارم دقیقا روزی چند تا بخورم و من هم فکر میکنم مث شما جوش های شدید و زیادی دارم?
        وزنمم 60…65 هست.
        چون میخوام این سری ریشه ای درمان شه دیگه نمیتونم جوشای صورتمو تحمل کنم?
        روی تمام قسمت های زندگیم تاثیر گذاشته و دیگه قابل تحمل نیست.
        راستی مارک یا کارخونه تولید کننده قرص مهم نیست که هست؟
        چون من رفتم داروخونه بهم گفت ی برند هست ده تاش 30 تومن ی برند دیگه هست 20 تاش 34 تومن از داروخونه دار دیگه پرسیدم گفت فقط بخاطر برنده ک تفاوت قیمت داره وگرنه باهم هیچ فرقی نمیکنه.. این دسته؟ چیزی ک من گرفتم
        ایزوترت_هگزال 20mg بود…
        گفتن همون روآکوتان هست…
        راستی من جوشای در حدی که توی سرم هم جوش های چرکی و سر سفید میزنه…
        ب نظر شما چ تعداد مصرف کنم؟
        بازم ممنون ک وقت میزارین.. ??

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          😀 پزشک شما خیلی شیرین بودن. در مورد من روال اینطوری بوده که من با وزن ۵۴ کیلوگرم تقریبا ۳۳۰ عدد قرص (یعنی تقریبا شش برابر وزنم) مصرف کردم. دو ماه اول روزی یک عدد و از ماه سوم روزی دو عدد قرص تا پایان دوره ی درمانی و پروسه ی درمان تقریبا ۱۰ ماه طول کشیده. حالا اینکه شما چقدر باید مصرف کنید واقعا نیاز به نظر متخصص داره. دکتر شما باید براتون تعیین میکردن که چقدر مصرف کنید. به نظر من بهتره که نظر یه پزشک دیگه رو هم بپرسید.

          مارک اصولا مهم نیست اما این اختلاف قیمتی که میفرمایید خیلی زیاده. اگر یکی از این دو تا دارو خارجیه و یکیش ایرانی از خارجیش استفاده کنید. چیزی که من میخوردم خارجی بود.

          پاسخ
  183. مائده
    مائده گفته:

    سلام عزيزم ممنون از توضيحات كاملت
    مريم جون من الان ١ماهه دارم قرص ميخورم و تا الان تغييري نكرده بود يعني اندازه ي هميشه جوش ميزدم ولي الان ٣روزه به طرز وحشتناكي صورتم ريخته بيرون. ميخوام ببينم از الان تا دو ماه همينحوري ادامه داره يا ديگه آخراشه از الان به بعد كم ميشه؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مائده جان،
      عزیزم شما الان روزی یه دونه قرص مصرف میکنید یا روزی دو تا؟ اگر روزی یه دونه مصرف میکنید معمولا تا زمانی که دوز مصرف شما بالا نره و به دو تا نرسه (که معمولا بعد از دو ماه دوز مصرف رو بالا می برن) جوش زدن ادامه داره. اما اگر دارید روزی دو تا مصرف میکنید از این به بعد جوش زدن کمتر و سپس قطع خواهد شد.

      پاسخ
  184. ماهی
    ماهی گفته:

    ببخشید یادم رفت اینو بگم.
    جوشای صورتمم فقط کامل گونه هامو پر کرده.
    جوشای بزرگ و کوچیک
    همه مدل???
    تا پایین صورتم
    ولی چونه و پیشانی و بینی و پشت لبم اصلا جوش ندارم
    قبل پریودیم جوشام بیشتر میشن
    این مدل جوشا از کدوم دسته ان؟؟؟

    پاسخ
  185. ماهی
    ماهی گفته:

    سلام مریم جان
    من از سیزده سالگی جوش میزدم
    الان ۲۶ سالمه
    هیچ وقت نبوده پوستم بدون جوش باشه
    کم میشد ولی هیچ وقت خوبه خوب نمیشد
    انواع مختلف قرصا و کرم هارو امتحان کردم
    ولی کاملا بی فایده بود
    الان دوماهه راکوتان مصرف میکنم
    وحشتناک جوشام ریخته بیرون
    حتی روم نمیشه برم بیرون
    ازمایشامم اوکی بودن
    رفتم دکتر به همراه راکوتان آزیترومایسین داد یک روز درمیان بخورم به همراه یه قرص دیگه
    و یه ژل صورت داد که خیلی خیلی قویهPanGel تو صورتم تاثیرات بدتری داره
    الان رفتم تو دوره سه ماه خوردن راکوتان
    میخواستم بدونم من ۵۵ کیلو وزن دارم باید ۱۶۰ تا رو بخورم؟؟؟
    بعد یه چیز دیگه دوسال پیش ژنی ترت مصرف کردم از خانواده راکوتانه جوشام رفت ولی سه ماه مصرف کردم بعد قطع کردم بعد از دوسه ماه دوباره جوشا برگشتن.
    الان به نظرتون ۶ ماه رو باید مصرف کنم؟؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام ماهی جان،

      اینکه چه میزان از دارو رو باید مصرف کنید بستگی به نوع و میزان آکنه ی شما داره که پزشک باید تشخیص بدن. اگر آکنه ی متوسط داشته باشید احتمالا برای وزن شما ۱۶۵ قرص تجویز میشه (کمی کمتر یا بیشتر). من با وزن ۵۴ کیلو تقریبا ۳۳۰ عدد قرص مصرف کردم و درمانم ده ماه طول کشید. به این دلیل که آکنه ی من شدید بود. حتما اجازه بدید که پزشک برای شما میزان دارو رو مشخص کنه و حتما حتما درمان رو تا آخرین دونه ی قرص تجویز شده ادامه بدید. اگر زودتر قطع کنید مطمئن باشید که برمیگرده و این هم زحمت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

      طبیعیه که توی دو ماه اول میزان جوش هاتون خیلی بیشتر شده، برای من هم این اتفاق افتاد. تحمل کنید و اجازه بدید دارو اثر کنه. در مورد ژل اگر میبینید تاثیرات بدی داره با پزشکتون مشورت کنید که قطع کنن یا جایگزین کنن. من همراه با‌ آکوتان هیچ داروی دیگه ای مصرف نکردم، نه آنتی بیوتیک و نه ژل و محلول و غیره. به نظرم بهتره که پوست رو بیش از حد درگیر نکنیم و اجازه بدیم دارو مراحل درمانی خودش رو طی کنه.

      برای هر کس توی یه ناحیه ای از صورتش جوش میزنه و به نظر من اینکه جوش های هر منطقه رو دسته بندی میکنن و میگن این قبیل جوش ها به این دلیله چندان قابل استناد نیست. اینکه قبل از پریود جوش هاتون بیشتر میشه برای اکثر خانم ها همینطوره (برای من هم بود). اما نمی تونم بگم جوش ها هورمونی هستن چون من بعد از اینکه با آکوتان درمان شدم دیگه چنین چیزی رو تجربه نکردم. نهایتا یکی دو تا جوش خیلی خیلی ریز هر دو ماه یک بار. به هر حال به نظر من به درمان با آکوتان ادامه بدید، اگر درست مصرف کنید حتما نتیجه میگیرید.

      امیدوارم خیلی زود بهبودی پیدا کنید. 🙂

      پاسخ
  186. حانیه
    حانیه گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من 16 سالمه و سه ساله که جوش های بلوغ میزنم همیشه وقتی صورتم پر جوش میشد بعد یک ماه میرف ولی الان دوماه بیشتره که نرفته و جاشونم مونده
    رفتم پیش متخصص /فت برای درمان سریع راکوتان میدم.فعلا فقط ازمایش کبد دادم و هنوز نرفتم پیش دکترم
    امروز اومدم عوارضشو خوندم نوشته بود کم شدن بینایی ریزش مو نازاییو … واقعا ترسیدم
    موهام میریزه ینی ؟؟چون من خیلی رو موم حساسم خیلیا نوشته بودن که موهاشون خیلی ریخته
    به نظرتون راکوتانو مصرف کنم؟؟اخه روی مو حساسم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام حانیه جان،
      عزیزم عوارض هر دارویی روی افراد مختلف متفاوت هست. من به هیچ وجه ریزش مو و یا کم شدن بینایی رو تجربه نکردم. ریزش مو یک عارضه ی بسیار نادر هست و احتمال ایجاد آن کمتر از یک در هزار است. ممکنه که شما دچار خشکی چشم بشید که با اشک مصنوعی به راحتی برطرف میشه. (من تجربه نکردم) به علاوه ی اینکه تمام عوارض آکوتان کاملا برگشت پذیر هستند. یعنی پس از قطع مصرف همه چیز به حالت قبل برمیگرده. عوارض به هیچ وجه ماندگار نیستند. من فقط و فقط خشکی پوست رو تجربه کردم که با چرب کننده ها حل میشد.

      حانیه جان آکوتان «به هیچ وجه» نازایی ایجاد نمیکنه. شما فقط تا ۶ ماه پس از مصرف آکوتان «نباید» بچه دار بشید چون روی جنین تاثیر منفی میذاره. نه اینکه نازا بشید و نتونید بچه دار بشید، بلکه نباید بچه دار بشید که جنین دچار نقص نشه. بعد از شش ماه هم همه چیز به حالت نرمال برمیگرده و فرد میتونه بچه دار بشه. لطفا به اطلاعات غلط استناد نکنید.

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام زهرا جان. عزیزم دکتر به شما گفتن که یه آنتی بیوتیک قوی مثل آزیترومایسین رو همزمان با آکوتان مصرف کنید؟ معمولا آکوتان همزمان با هیچ دارویی تجویز نمیشه حتی با اسپیرونالاکتون. اگر خودتون دارید به این ترتیب مصرف می کنید توصیه میکنم آزیترومایسین رو قطع کنید و اجازه بدید آکوتان روی بدنتون عمل کنه. دوره ی درمان رو باید کامل کنید و درست و دقیق مصرف کنید.
      اگر هم پزشک اینطوری تجویز کردن که خب حتما بهتر می دونستن، طبق روش ایشون پیش برید و باز هم دوره ی درمانتون رو حتما کامل کنید. باید صبور باشید، آکوتان حتما جواب میده.

      پاسخ
  187. مریم
    مریم گفته:

    سلام عزیزم .وای امان از جوش!!!من از بیست سالگی درگیرش بودم یه مدت اسپیرونولاکتون یه مدت دیان یه مدت داکسی انواع اقسام پماد ها لایه بردار الان سی سالمه…یکماه بیشتر وحشتناک جوش میزنم کیستی چرکی ..حتی یکی میبینی خوب میشه دقیقا همونجا دوباره عود میکنه?انقد رو اعتماد به نفسم تاثیر سو گذاشته کلا یه مدت بیرون نمیرم انچنانی..تا دارم برام اوراتان نوشت اما یکروز در میون الان دو تا خوردم فعلا.. سوالم اینه که شما ام کیستی داشتی جوش از اونا که خوب میشه بعد دوباره همونجا یکی دیگع در میاد…باور کن کلافه شدم..ترس عوارش دارو یه طرف جوش ها یه طرف اصن بد وضعی دارم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام مریم عزیز. جوش های من همگی چرکی بودن از همون اولی که جوش زدن شروع شد. دقیقا جوش روی جوش تولید میشد یعنی هنوز اون قبلی خوب نشده بود بعدی دوباره همونجا و بقیه ی جاهای صورت میزد. این داروهارو هم همه رو استفاده کردم. همینقدر که دارید می گید حالم خراب بود واقعا، خدارو شکر میکنم که اون روزها گذشته، اصلا به خاطر همین حال خراب اون زمان و حال خوب الانم تصمیم گرفتم این مقاله رو بنویسیم، چون مطمئن بودم خیلی ها این مشکل رو دارند و می ترسند آکوتان مصرف کنند چون همیشه چیزهای منفی شنیدند. اما مریم جان من اگر جای شما بودم بدون هیچ ترسی میرفتم مصرف میکردم،‌ مطمئن باشید که جواب میگیرید و عوارضش در مقابل داروهایی که تا به حال مصرف کردید ناچیزه. جوش های چرکی ۹۹ درصد از کبد چرب ناشی میشن، بنابراین اسپیرونالاکتون و دیان که تاثیرات هورمونی دارن نمی تونند روی این جوش ها اثر بذارن و اوضاع رو هم بدتر می کنند.

      من چون حال شما و بقیه رو درک میکنم انقدر تاکید میکنم که نترسید و با دقت مصرف کنید چون واقعا دوست دارم همه از شر این جوش های لعنتی خلاص بشن و بتونن روی مسائل مهمتری تمرکز کنن. آدم هایی مثل من و شما بهترین زمانهای عمرشون رو همیشه درگیر جوش بودن و فقط خودمون هستیم که میتونیم به فکر خودمون باشیم. متاسفانه اگر هزار سال دیگه هم به دکتر مراجعه کنید و خودتون نخواید اونها باز هم همون درمان های بیخود قبلی رو ادامه میدن.

      امیدوارم که شما هم این مسیر رو به خوبی طی کنید و به زودی خبر بهبودی خودتون رو اینجا برای ما بنویسید. 🙂

      پاسخ
      • سارینا
        سارینا گفته:

        سلام خانم‌کاشانکی
        منم راکوتان استفاده کردم ۶ سال پیش وحشتناک بود جوشام
        بزرگ خوب شدن به مدت یه سال بود اخراش دوهفته یه عدد بود
        اوایل دوبار در روزم بود تحت نظر متخصص اسپرنولاکتانم استفاده کردم همزمان
        الان باز عود کرده البتا نه به شدت اوایل ولی باز زیرپوستی و بعضی وقتا چرکی
        رو پشتم جوش میزنه همیشه
        نمیدونم چکار کنم
        دوباره برم پیش اون متخصص قبلیم یا جدید برم؟؟
        یکی دو نفر دیگه رفتم یکی یه سری ازمایش برام نوشت
        یکی شونم تتراسایکلین برام نوشت
        هیچ کدومم استفاده نکردم چون فایده نداره
        کمرم خونی میشه همیشه نمیدونم بخاطر تخم مرغ و پسته خوردنه یا کم تحرکی
        یه روز در میانم حمام میرم

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام سارینا جان. عزیزم اگر روی صورتتون فقط جوش های زیر پوستی دارید بدونید که این جوش ها با دارو خوب نمیشن. شما ده بار دیگه هم آکوتان مصرف کنید تاثیری روی این جوش ها نخواهد داشت، یعنی خوب میشن اما بعد از قطع مصرف مجددا ایجاد میشن. برای جوش های زیرپوستی موارد زیر رو رعایت کنید:

          1. با آرایش ورزش نکنید.
          2. با آرایش نخوابید.
          3. از اسکراب ها برای شستشوی پوستتون استفاده کنید.
          4. از محلول های لایه بردار با توجه به نوع پوستتون استفاده کنید.

          با آرایش ورزش کردن و با آرایش خوابیدن به شدت ایجاد جوش های زیرپوستی می کنه.

          اما اینکه میفرمایید روی پشتتون جوش های چرکی ایجاد میشه اون هم بعد از شش سال که از درمانتون میگذره میتونه علت عصبی داشته باشه یا از استرس ناشی بشه یا اینکه دلایل هورمونی داشته باشه و یا اینکه شما اهل باشگاه رفتن و ورزش کردن زیاد باشید که ظاهرا نوشتید که کم تحرک هستید. به هر حال در این مورد خاص به نظر من بهتره که به دکتر مراجعه کنید، احتمالا با یه دوره آنتی بیوتیک یا داروی هورمونی و یا شستشو و مراقبت خوب بشه. تا جایی که من میدونم به طور کلی هیچ نوع جوشی در هیچ کجای بدن ناشی از خوردن یه ماده ی غذایی به خصوص نیست. مواد غذایی نمی تونن چنین تاثیری روی بدن بذارن.

          پاسخ
          • سارینا
            سارینا گفته:

            با ارایش نمیخوابم کلا یه ضدافتاب بیشتر نمیزنم
            خسته شدم واقعا صابون انتی باکتریالم استفاده میکنم تی تی تری ولی فایده نداره انگار
            برم حجامت؟؟یا زالو درمانی

            پاسخ
            • مریم کاشانکی
              مریم کاشانکی گفته:

              سارینا جان صابون بیشتر پوست رو قلیایی میکنه و شرایط رو برای تولید آکنه آماده میکنه. حجامت و زالو درمانی هم صد در صد موقت هستند، چون خواهر خودم زالو درمانی روی صورتش انجام داد و من نتیجه رو دیدم. برای دو ماه صورتش خیلی خوب بود اما باز هم آکنه به همون میزان قبل برگشت و فقط چند تا جای زخم زیر چونه هم اضافه شد به ماجرا. به هر حال من اصلا توصیه نمیکنم، هرچند که خودتون مختار هستید.

              من تنها چیزی رو که به همه توصیه میکنم اینه که به آکوتان اعتماد کنن و درمانشون رو با این دارو کامل کنن، چون مطمئنم که آکوتان تنها راه حل قطعی به حساب میاد، وضعیت خود من گواه این ادعا هست. امیدوارم که شما هم استفاده کنید و نتیجه بگیرید.

  188. Tarane
    Tarane گفته:

    مرسی از پاسخگوییت. ولی من تعجب میکنم پس چرا برای من انقد دوز پایین تجویز کرده. روزی 20 میلی گرم فقط. تا الانم هیچکدوم از عوارضش رخ نداده حتی خشکی لبم ندارم. شاید ماه بعدی یکم ببره بالا دوزشو

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      خواهش میکنم ترانه جان. برای من هم در دو ماه اول روزی ۲۰ میلی گرم بود، یعنی روزی یک عدد قرص ۲۰ میلی گرمی، از ماه سوم شد روزی ۴۰ میلی گرم. بله، احتمالش هست که در ماههای بعدی دوز دارو رو بیشتر کنن. معمولا اولش با کم شروع میکنن که بدن کم کم عادت کنه بعد دوز رو بالا می برن.

      پاسخ
  189. پریسا
    پریسا گفته:

    سلام
    من الان یک ماهه دارم راکوتان میخورم، بعد از 20 روز خیلی جوشام بهترشد. ولی بعد از چند روز دوباره جوشام ریختن بیرون وبیشتر شدن. یعنی مشکلی توی مصرفم بوجود آمده یا طبیعیه ؟
    بگم که خوراکیه خاصی رو هم مصرف نکردم که باعثه این موضوع شده باشه

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام پریسا جان. معمولا در دو ماه شروع مصرف، بیشتر شدن جوش ها کاملا طبیعیه، به خصوص اگر دوز مصرف دارو برای شما کم تجویز شده باشه (روزی یک عدد قرص). پزشکان وقتی ببینن که آکنه بیشتر شده دوز دارو رو بالاتر می برن و زمانی که دوز دارو بالا بره این مشکل رفع میشه.

      پاسخ
      • پریسا
        پریسا گفته:

        عزیزم ممنونم از جوابت.دقیقا دارم روزی یکی میخورم و برای دوماهم نوشته وبعد از دوماه دوباره باید بریم پیشش.ولی جالبه که توی حدود دوهفته اول خیلی خوب شده بود جوشام. خداکنه درست بشه

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          درست میشه عزیزم، لازم نیست نگران باشی. بدن هر کس در شروع مصرف یه جوری واکنش نشون میده نسبت به دارو که کاملا طبیعیه. فقط ناامید نشو و دقیق و درست مصرف کن، مطمئن باش نتیجه ای که میخوای رو میگیری. 🙂

          پاسخ
  190. Tarane
    Tarane گفته:

    سلام مریم جان. من دوهفته ست ک دارم مصرف میکنم این قرص رو. و شبا بلافاصله بعد از غذا میخورم. به نظرت نباید فاصله باشه بینشون ؟ و اینکه شما خودت چه موقع در روز استفاده میکردی عزیزم؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام ترانه جان. عزیزم من روزی دو تا قرص میخوردم، یکی همراه با صبحانه، یکی همراه با شام. در واقع بهترین زمان مصرف قرص همراه با یک وعده ی غذایی پرچرب و پر کالری هست. یعنی باید همراه با غذا مصرف بشه. معده تون خالی نباشه.

      پاسخ
  191. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام مریم جان
    باتشکر از به اشتراک گذاشتن تجربت از راکوتان،
    من هم درحال حاضر ازاین قرص استفاده میکنم، فقط یک سوال داشتم برای از بین بردن اسکارها و لکه های بعدش از چه روشی استفاده کردید و اینکه آیا کاملا لک ها از بین میرند؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام فاطمه جان. عزیزم از بین بردن جای جوش ها که اصطلاحا بهش جوشگاه میگن خیلی خیلی مشکله شاید حتی مشکل تر از قطع تولید آکنه. خیلی بستگی به این داره که جوشگاهها تا چه حد عمیق هستن و جنس پوست چطوریه، از روی بعضی از پوست ها لکه ها خیلی زود از بین میرن و از روی بعضی از پوست ها خیلی دیرتر. ظاهرا تنها روش ِ قطعی از بین بردن اثر جوش ها لیزر هست که من استفاده نکردم. اگر جای جوش ها خیلی عمیق نیست لایه بردارهای ضعیف تا قوی می تونن کمک کنن. محلول ایزوترتینوئین یه لایه بردار قوی محسوب میشه،‌ کلیندامایسین هم یه لایه بردار ضعیف و سطحی. به طور کلی پوست به مرور زمان خودش رو بازسازی می کنه و اثر جوش ها کم کم خیلی کمتر میشن.

      من در مورد خودم از هیچ درمانی برای جای جوش ها استفاده نکردم. جوشگاه های من با اینکه خیلی عمیق نبودن اما چاله های کوچیکی روی پوست ایجاد کردن که تعدادشون روی پیشونی زیاد و روی گونه ها کمتر هست. اما راستش تجربه ای که از پوست خودم داشتم بهم ثابت کرد که هر چقدر کمتر پوستم رو درگیر کنم حالش بهتر خواهد بود. بنابراین من هیچوقت به سراغ از بین بردن جوشگاهها نرفتم و سعی کردم باهاشون کنار بیام. جاهایی که برام مهم هستن از کرم پودر و پنکک استفاده میکنم که تا حد خیلی زیادی چاله هارو پوشش میدن اما کلا ترجیح میدم پوستم رو به حال خودش بذارم و با دستکاری کردن تحریکش نکنم چون پوست خیلی حساسی دارم. اما شما با شناختی که از پوستتون دارید اول اجازه بدید درمانتون به طور کامل تموم بشه و حداقل شش ماه ازش بگذره (چون پوست خیلی نازک و حساس میشه) و بعد با مشورت پزشک می تونید از لایه بردارها استفاده کنید.

      اگر تجربه کردید ما هم خوشحال میشیم که نتیجه رو بدونیم. براتون آرزوی بهبودی ِ هر چه سریعتر رو دارم. 🙂

      پاسخ
  192. انیتا
    انیتا گفته:

    سلام مریم جون. انیتام چند هفته پیشم واست پیغام گذاشتم اینجا.مرسی از راهنمایی هات. من ازمایشمو دادمو قرصارم دریافت کردم ????? اینجا بهش میگن سیسکوتان. و دکترم گفت با 20 میلی گرم شروع میکنیم. ولی چون درحال مصرف تتراسایکلین بودم گفت دو هفته صبر کن تا اثر انتی بیوتیک از بدنت خارج بشه بعد سیسکوتانو شروع کن. ولی من خیلیییییی هیجان دارم که زودتر شروع کنمو احتمالا هفته ی اینده شروع میکنم چون فکر میکنم یه هفته باید کافی بشه???خیلی دوست دارم که اتفاقایی که واسه پوستم میفته در حین مصرف باهاتون درمیون بذارم چون خودتم تجربشو داری و مطمعنم ک به خوبی درکم کنی??

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام آنیتا جان، خیلی خیلی خوشحالم که قراره مصرف رو شروع کنی و از ته قلبم امیدوارم که پروسه ی درمانت عالی پیش بره و به زودی به نتیجه ای که میخوای برسی که مطمئنم همین طور هم میشه 🙂 خیلی لطف میکنی اگر تجربه ی خودت رو برای ما بنویسی تا برای بقیه هم دلگرمی باشه.

      بله،‌ کاملا درکت میکنم ? منم به اندازه ی شما هیجان دارم که ببینم درمان چطور پیش میره ? منتظر خبرهای خوبت هستیم ? ♥️

      پاسخ
  193. سمانه
    سمانه گفته:

    سلام مریم جان. ممنون از توضیحات کاملت. همه رو به دقت خوندم.
    من از نوجوونی درگیر جوشمو هزارتا راه هم امتحان کردم ( بجز قرصهای هورمونی)و همش هم موقتی بوده. جوشهام خیلی بزرگ و افتضاح نیستن .ولی همیشه هستن و رو اعتماد به نفسم تاثیر گذاشتن. دیگه کم مونده برم نذر و نیاز کنم که بلکه معجزه بشه?
    خیلی حساسن هرچی میخورم یا یه ذره اهمیت نمیدم جوش میزنم. مثلا با خوردن یه دونه، دقیقا یه دونه تخمه. یا یه خرما جوش میزنم اونم چندتا . در مورد جوشای من مشکل اینجاست که به این راحتیا نمیرن مثلا سه ماه طول میکشه که یه جوش کمرنگ بشه به خاطر همین موضوع همیشه رو صورتم جوش دارم.بیشتر هم نواحی چونه و کنار گوشها. جوشهامم چرکی و قرمزن.
    اصلا نمیتونم اصلاح صورت داشته باشم. چون با دریایی لز جوشها مواجه میشم. تتراسایکلسن و داکسی سایکلین و غیره و غیره همش موقتیه.
    به نظرت جوشهای من هورمونیه یا از کبد چرب?
    اگه برم آزمایش بدم و هورمونی باشه بهتره روآکوتان استفاده کنم یا قرص هورمونی بخورم?
    پیشاپیش ممنون

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام سمانه جان. ممنونم از اینکه شرایط خودتون رو با ما در میون گذاشتید.

      نذر و نیاز!!! ?? هممون به مرحله ی نذر و نیاز رسیدیم ولی متاسفانه جواب نمیده ?

      عزیزم درسته که جوش های هورمونی بیشتر در ناحیه ی چونه و کنار گوش ها ایجاد میشن اما جوش های هورمونی به هیچ وجه به خوردن یک ماده ی غذایی ربط پیدا نمی کنن. این جوش ها فقط در اثر اختلالات هورمونی که به هر دلیلی ممکنه به وجود بیان (مثل کیست) ربط دارن و خوردن یا نخوردن هیچ ماده ی غذایی روی این جوش ها اثری نداره. در واقع کبد هست که در مقابل مواد غذایی مختلف واکنش نشون میده. در ضمن جوش های هورمونی واقعا کوچیک هستند. من هنوز هم در دوران پریودم جوش های هورمونی دارم اما به هیچ وجه نمیشه این جوش ها رو با جوش های کبد چرب مقایسه کرد. خیلی کوچیک هستند و تعدادشون بسیار بسیار کمه، در حد یک تا دو جوش تقریبا هر دو ماه یک بار.

      من هم مثل شما به هیچ وجه نمی تونستم اصلاح صورت داشته باشم چون بی نهایت جوش تولید میشد. البته الان هم دیگه اصلا اصلاح نمی کنم و فقط شیو می کنم. در مورد من هم اثر جوش ها خیییلی دیر از بین می رفت. باقی موندن اثر جوش ها به جنس پوست افراد ربط داره، پوست من کلن طوریه که وقتی زخم هم میشه اثر زخم خیلی دیر از بین میره. اما اگر ما بتونیم جلوی تولید مداوم آکنه رو بگیریم به مرور اثر جوش های قبلی هم از بین میرن.

      با شرایطی که شما توصیف می کنید بعید می دونم که مشکل شما فقط هورمونی باشه. ولی به هر حال این رو در نظر داشته باشید که درمان های هورمونی هم مثل تمام درمان های دیگه کاملا موقتی هستند. کسی که به هر دلیلی اختلالات هورمونی داره معمولا تا پایان عمر این اختلالات رو خواهد داشت مگر در مورد بعضی افراد که بعد از ازدواج یا بچه دار شدن مشکلشون حل میشه.

      به هر حال حتما آزمایش بدید اما من چون داروهای هورمونی هم مصرف کردم و کاملا موقتی بود توصیه ام به همه آکوتان هست. اما باز هم پزشک باید تشخیص بدن.

      امیدوارم که به زودی خبر بهبودی شما رو بشنویم. ?

      پاسخ
  194. غزاله
    غزاله گفته:

    سلام مریم جان
    من قبلا هم مزاحمت شده بودم، از راهنماییتون خیلی ممنونم. يه سوال ديگه هم داشتم یعنی چون دکتر به من هیچ پمادی نداده حتی خودمم از ضد آفتاب برای بیرون استفاده نکنم؟ از آبرسان چطور؟ چون صورتم مثل چوب خشک شده. ممنونم عزيزم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام غزاله جان، خواهش می کنم.

      عزیزم ضد آفتاب توی مدت مصرف این دارو از نون ِ شب هم واجب تره. توی پی نوشت ها هم به عنوان توصیه ی مهم بهش اشاره کردم. حتما از ضد آفتاب استفاده کن و روزی دو سه بار تمدید کن چون پوست توی این مدت خیلی نازک و حساسه و آفتاب خیلی می تونه آسیب زننده باشه. لوسیون بدن، کرم مرطوب کننده، این هارو دائما استفاده کن. قرار نیست که بعد از مصرف دارو روی پوستت چروک ایجاد بشه به خاطر خشکی بیش از حد و همین طور قرار نیست پوستت از شدت خشک شدن زخم بشه. اینطوری باشه که اصلا نمی تونی به مصرف ادامه بدی. به محض اینکه از حمام بیرون میای زمانی که پوست بدنت هنوز مرطوبه حتما از لوسیون بدن استفاده کن. صورتت رو هم دائما مرطوب نگه دار. آبرسانی کردن به پوست بهترین کاریه که می تونی بکنی. به لب هات هم وازلین بزن که همیشه چرب باشن و خشک نشن. پزشکان معمولا کوتاهی می کنن توی توضیح دادن مراقبت هایی که لازمه. ما خودمون نباید اجازه بدیم پوستمون آسیب ببینه.

      پاسخ
  195. منیژه
    منیژه گفته:

    سلام مریم جون من از 13 سالگی صورتم جوش میزد ولی خیلی کم تا اینکه 15 سالگی بطور وحشتناگی جوشهای چرکی و بزرگ بیرون ریخت دکتر رفتم و با تتراساکلین درمان شد بعد از یک سال دوباره جوشها برگشت منتها فقط روی پیشونی و بینی ام قسمتهای دیگه خیلی کم ولی جوشها بزرگ و چرکی با داکسی ساکلین درمان میشد و بعد قطع چند ماهی خوب بود و دوباره شروع میشد ولی خفیف تر تقریبا هر یک سال یا دوسالی یکبار بصورت وحشتناک صورتم جوش میزنه تا 23 سالگی با آزمایش متوجه شدم جوشها هورمونی است 2 سال قرص اسپیرونولاکتون و سیپروترون و فیناستراید درمان کردم بازم جوش میزد و دکتر میگفت زمان لازم داره این دارو بالاخره بهتر شد ولی با قطع دارو جوشها برمیگشت 3 سال اسپیرونولاکتون نخوردم جوش میزدم تا اینکه جوشها خیلی شدید شد دوباره اسپیرنولاکتون رو به مدت یکسال و نیم شروع کردم ولی هر 6 ماه جوشهای وحشتناک چرکی و اکثر روی پیشونیم میزنه افسردگی شدید گرفتم داکسی ساکلین رو شروع کردم بهتر میشه صورت من جای جوشها گود نمیشه دکتر قرص دکوتان رو تجویز کرد ولی من شنیدم روی جوشهای هورمونی اثری ندارد و دوستانم که استفاده کردن منو خیلی از مصرف این قرص میترسونن ممنون میشم کمکم کنی

    پاسخ
      • مریم کاشانکی
        مریم کاشانکی گفته:

        سلام منیژه جان. ممنون از اینکه تجربه ی خودتون رو با ما در میون گذاشتید. عزیزم درسته که آزمایشات نشون دادن شما اختلالات هورمونی دارید و به اون علت صورتتون جوش میزنه، اما تا جایی که من تجربه کردم جوش های هورمونی بزرگ و متورم نیستن، بلکه این جوش ها خیلی کوچکتر هستن و در نقاط خاصی از صورت ایجاد می شن (مثلا بیشتر چونه و اطراف لب ها و روی گونه نزدیک به گوشها). من خودم همیشه جوش های هورمونی زدم و هنوز هم در دوران پریود جوش هورمونی دارم. اما این جوش ها به هیچ وجه شبیه جوش های ناشی از کبد چرب که من قبل از درمان میزدم نیستن. جوش های من هم مثل شما بسیار بزرگ و متورم و چرکین بودن و اول روی پیشونی شروع شد بعد به تمام صورت رسید، گاهی هم روی پیشونی قطع می شد، فقط روی گونه ها میزد. یعنی همینطور که می فرمایید دائما اوضاع تغییر میکرد ولی همیشه جوش های بزرگ و چرکین بودن. به من هم گفته بودن مشکلات هورمونی داری، من هم تمام این داروهای هورمونی که می فرمایید و همین طور تمام آنتی بیوتیک ها رو مصرف کردم. اما الان که مشکل کبد چرب رو برطرف کردم تازه دارم میفهمم که جوش های هورمونی خیلی متفاوتند.

        دآکوتان و روآکوتان یا آکوتان همگی از یک خانواده هستن و فقط کشورهای سازنده شون متفاوت هست. اما به هر حال من روآکوتان رو بهتون توصیه می کنم چون شرکت معتبرتری این دارو رو تولید می کنه. عزیزم شرایط شما خیلی خیلی شبیه شرایط من هست، اگر نظر منو بپرسید من شدیدا بهتون توصیه می کنم مصرف کنید و نگران هیچی نباشید. عوارض داروهایی که تا به حال مصرف کردید اصلا کم نیست، حداقل یک بار برای همیشه درمان می شید و دیگه نیازی به مصرف این همه آنتی بیوتیک و داروهای هورمونی ندارید. بله، آکوتان جوش های ناشی از کبد چرب رو درمان میکنه، ولی با توجه به شباهت شما به من، مطمئنم که علت اصلی آکنه ی شما همین کبد چرب هست. خودتون رو نترسونید و به نظرات منفی دیگران توجه نکنید. اگر آزمایش ها رو انجام بدید و وضعیت کبد رو بررسی کنید مطمئن باشید هیچ مشکلی پیش نمیاد. حداقل شانستونو امتحان کردید و بعدا پشیمون نمی شید از اینکه چرا این درمان رو تست نکردم، شاید جواب میداد. حالا که شما تمام درمان ها رو تست کردید و جواب قطعی نگرفتید، این یکی رو هم تست کنید. من مطمئنم که در مورد شما جواب میده.

        امیدوارم به زودی خبر بهبودی شما رو بشنوم 🙂

        پاسخ
  196. غزاله
    غزاله گفته:

    سلام مریم جان
    من الان دو هفتس راکوتان مصرف میکنم و جوشام زیادتر شده، دکترمم پماد ديگه ای برای جوش نداده. به نظر شما چه پمادی بزنم روی جوشام که زود خوب بشن و قرمزیش از بین بره یا اینکه زالو درمانی با مصرف راکوتان تداخل داره یا نه؟
    ممنون از لطفت

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام غزاله جان. عزیزم زیادتر شدن جوش ها در دو ماه شروع مصرف کاملا طبیعیه، برای من هم این اتفاق افتاد. اما از هیچ درمان دیگه ای استفاده نکردم، از هیچ پماد یا محلولی، چون نمیخواستم تداخل درمانی به وجود بیاد. اگر پزشک هم برای شما دارویی تجویز نکردن من توصیه میکنم که شما هم از چیزی استفاده نکنید. یه کم تحمل کنید درست میشه. کلن هر چقدر کمتر پوستتون رو درگیر کنید بهتره چون در این مدت پوست خیلی حساس تره.

      غزاله جان زالو درمانی و حجامت هیچ کدوم جوابگو نیستن. این درمان ها مثل مصرف آنتی بیوتیک ها کاملا موقتی هستن و شما فقط یه تعداد جای زخم هم به صورتتون اضافه می کنید. در حالیکه مشکل افرادی مثل ما داخلی هست و باید اون رو حل کرد. خواهر من زالو درمانی انجام داد (قبل از شروع روآکوتان)، تا دو ماه صورتش خیلی خوب بود و باز روز از نو روزی از نو شد.

      تداخل که نداره چون زالو یه عامل خارجیه، اما از اونجاییکه پوست شما در زمان مصرف این دارو خیلی نازکتر و حساس تر و خشک تر میشه ممکنه که زالو درمانی به پوستتون صدمه بزنه. به هر حال من توصیه می کنم از هر درمان دیگه ای در این مدت صرفنظر کنید و فقط روی روآکوتان تمرکز کنید و اجازه بدید دارو کارش رو در بدن شما انجام بده. مطمئن باشید ضرر نمی کنید. کاملا درکتون میکنم که چون الان خیلی جوش تولید شده شما ناراحت هستید و میخواید سعی کنید سریعتر از این وضعیت خارج بشید. اما مطمئن باشید حداکثر دو ماهه، بعدش همه چی عالی میشه و دیگه خودتون هم این دو ماه رو یادتون نمیاد. 😉

      براتون آرزوی بهبودی سریع می کنم. 🙂

      پاسخ
  197. علی
    علی گفته:

    سلام
    مریم خانم دست شما درد نکنه بابت معرفی این درمان.من ۲۴ سالمه حدودا از پونزده سالگی دارم با جوش ها و چربی ِ بیش از حد صورتم کشتی میگیرم به زودی به پزشک مراجعه می کنم درباره این درمان ازش مشاوه می گیرم.ممنون خیلی زیاااد

    پاسخ
  198. انیتا
    انیتا گفته:

    سلام مریم جان. من 19 سالمه وتا 16 سالگی پوستم اصلا مشکلی نداشت ولی به خاطر نامنظم بودن پریودم دکتر زنان واسم قرص سیپروترون کامپاند رو برای 6 ماه تجویز کرد. زمانی که مصرف قرص رو قطع کردم صورتم شروع کرد به زدن جوشای چرکی وتا الان که تقریبا دو سال میشه دارم مدام جوش میزنم .منم تو این مدتروشهای مختلف رو امتحان کردم .انتی بیوتیک ، پمادو کرمهای دستساز که هر کدوم مقطعی فقط درمان کردن. الان وضع جوشام خیلی بده و تقریبا هر روز چنتا جوش جدید دارم .واقعا کلافه شدم. تا اینکه دکترم راکوتانرو تجویز کرده و تازه قراره برم ازمایش بدم. سایتای مختلفو دیدم و انقر که بعضیا میگن عوارضش افتضاحه مدام دودل میشم ولی وقتی میرم جلوی اینهدوباره انگیزه میگیرم که درمانو شروع کنم باراکوتان .امیدوارم که روی منم تاثیر مثبت بذاره وخلاصم کنه از شر جوش. و اینکه چون دانشگاه میرم موندم اون دوماهی که میگن وضعشون بذتر میشه رو چجوری بگذرونم!!!!!! در کل ممنون ازاینکه تجربه تو به اشتراک گذاشتی واقعا به دلگرمی احتیاج دارم

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام آنیتای عزیز. ممنون از اینکه شرایط خودتون رو توضیح دادید تا شاید به دیگران هم کمکی بشه. سیپروترون کامپاند در واقع اسم پزشکی ِ «دیان» هست که من هم مثل شما مصرف کردم. من دقیقا یک سال مصرف کردم و بعدش جوش زدن روی گونه ها هم شروع شد که قبلا نمیزد. بله،‌ تمام درمان ها موقتی هستن و نمی تونن به صورت قطعی جوش هارو درمان کنن به این دلیل که کسی که بدنش تولید آکنه میکنه در واقع یه مشکل داخلی داره که دلیل جوش زدن هست و باید اون مشکل رو رفع کرد. وگرنه با پماد و کرم ها و صابون ها و محلول های موضعی عملا فقط داریم بیشتر و بیشتر پوست رو درگیر می کنیم و در واقع در بلند مدت اوضاع رو بدتر میکنیم.

      عزیزم شاید شما اصلا از اون آدم هایی نباشید که دو ماه اول مصرف بیشتر جوش میزنن. خواهرهای من از همون هفته ی اولی که مصرف رو شروع کردن دیگه اصلا جوش نزدن، فقط من زدم. به علاوه هیچ کس اون دو ماه رو به خاطر نمیاره، همه پوست ِ صاف و بدون مشکل شمارو به خاطر خواهند آورد. از الان اگه شروع کنی تا عید همه چی اوکی شده و با خودت میگی ای کاش زودتر این کارو کرده بودم و به نظرات منفی دیگران توجه نمیکردم. دقیق و درست مصرف کن و آزمایش هارو هم جدی بگیر. مطمئن باش هیچ مشکلی پیش نمیاد. یک بار برای همیشه راحت میشی 😉 امیدوارم هرچه سریعتر بهبودی کامل داشته باشی و بیای اینجا برای بقیه هم بنویسی که دیگران هم انگیزه بگیرن. 🙂

      پاسخ
  199. مرضیه
    مرضیه گفته:

    سلام مریم جان
    عالی بود
    میشه لطفا انواع غذاها و نوشیدنی و مواد غذایی که نباید در دوران درمان استفاده کرد را هم توضیح بدهید یا چه چیزهایی بهتر است در مورد افسردگی و دوش گرفتن و کارهای مفید دیگر توضیح بدهید
    ممنون و سپاسگزار

    پاسخ
  200. الهام
    الهام گفته:

    سلام خوب هستين
    من امروز رفتم دكتر جوش هام درحد متوسطه ٢٢سالمه و٢ساله شروع كردم به جوش زدن و جوش هام كاملا هورمونيه وقتي رفتم داروخونه نسخمو بگيرم ديدم دكتر واسم راكوتان نوشته و نگرفتم چون خيلي از عوارضش ميترسم مخصوصا اينكه من خودم به خاطر هورمونم ريزش مو دارم و ميترسم بيشتر بشه و سردرد ميگرني دارم و حتي قرص هورموني كه ميخورم روي كبدم اثر داره و بايد هر چند مدت يكبار چك بشه حالا كه فهميدم راكوتانم روي كبد اثر ميذاره بيشتر نگران شدم دوتا قرص هم زمان كه روي كبد اثر دارند و موهاي زايد دارم كه باز شنيدم راكوتان موهاي زايدم زياد ميكنه و تقريبا بيخيال شدم ولي بين قرصام يه قرص ديگه هم بود كه داروخونه گفت عوارضي نداره و توي اينترنت كه سرچ كردم تقريبا مثل راكوتانه ولي خفيف تر قرص اكنه دكتر murad شما اينو استفاده كردين ميشناسين؟؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام الهام عزیز،

      خیر متاسفانه من قرص آکنه دکتر murad رو که میفرمایید استفاه نکردم و نمی شناسم. در مورد موهای زائد فکر میکنم اطلاعات غلط بهتون دادن، چون آکوتان حداقل برای من که هیچ اثری روی موهای زائد نداشت. اگر مطمئن هستید که علت جوش های شما مشکلات هورمونی هست احتمالا توسط داروهای هورمونی مشکلتون رفع بشه. به هر حال خوبه که احتیاط کردید. به نظر من بهتره که به پزشک دیگه ای مراجعه کنید و مسائلی که فرمودید رو براشون توضیح بدید. شاید مصرف هر دو قرص هم در صورتی که همراه با انجام آزمایشات ادواری باشه مشکلی ایجاد نکنه. به هر حال یه مساله ی خیلی تخصصیه که حتما باید تحت نظر متخصص انجام بشه. براتون آرزوی بهبودی خیلی سریع میکنم. 🙂

      پاسخ
    • سحر
      سحر گفته:

      عزيزم اولا كه من دكتر نيستم اينو ميدونم كه قرص پيور اسكين دكتر مورد رو اصلا با راكوتان تحويز نميكنن با هم تداخل داره در كار بعضي دكترا موندم واقعا و اگه ريشه جوش هاي شما هورموني باشه اول يه سونو از رحم تخمدان انجام بده با ازمايش خون اگر قطعا هورمون دخيله قرص اسپيرونولاكتون بايد بخوري خودتم ميتوني از نت سرچ كني راجب قرص

      پاسخ
  201. سیمین
    سیمین گفته:

    سلام مریم خانوم.بابت توضیحاتتون ممنون.
    من 18 روزه ک درمانو شروع کردم.و روزی یک عدد قرص رواکوتان میخورم.24 سالمه.و 5 ساله ک جوش میزدم.در حد متوسط ولی خب جاشون تا چندین ماه قرمز میموند و بعد گود میشد.از هنگام شروعش هیچ جوشی نزدم و پوستم ب مقدار کم خشک شده.روزی 4.5 بار بالم لب.و دو بار قطره چ شم استفاده میکنم.به نظرتون برای من موثر خواهد بود؟حین درمان از چه کرم یا ژل یا صابونی استفاده کنم؟روی بینیم و پیشونیمم منافذ پوستم مثه جوش سر سیاه شده.قبلا اینطور نبود.علتش قرصه؟راهی براش میدونید؟پیشاپیش از کمکتون ممنون.

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام سیمین عزیز. اینکه دارو میتونه برای شما موثر باشه یا نه بستگی داره به علت اصلی جوش های شما. اما اگر سایر داروها از قبلی آنتی بیوتیک ها و داروهای هورمونی روی شما جواب ندادن به احتمال خیلی زیاد این دارو جواب میده. من از تنها چرب کننده ای که در طول درمان استفاده کردم وازلین بوده چون بقیه چرب کننده ها روی من موثر نبودن و کمکی نمیکردن اما وازلین واقعا خوب بود. صابون هم کلن توصیه نمیشه چون پوست رو قلیایی و کاملا خشک میکنه. در این دوران پوست شما به اندازه ی کافی خشک میشه. اگر از صابون استفاده نکنید به نظر من بهتره.
      فکر نمیکنم جوش های سر سیاه مشکلی داشته باشه،‌ برای من هم گاهی پیش میومد اما خوب شدن بعد از درمان. به هر حال سیمین جان حتما دارو رو با مشورت پزشک متخصص مصرف کنید. چون نیازه که دائما آزمایش بدید تا مشکلی برای کبدتون پیش نیاد. امیدوارم مشکل شما هم هر چه سریعتر رفع بشه. 🙂

      پاسخ
      • سیمین
        سیمین گفته:

        ممنون از کمکتون.
        تحت نظر پزشک هستم.ازمایشای قبل از شروع درمان رو انجام دادم و مشکلی نداشتم.ی دوره داکسی سایکلین استفاده کردم ولی بعد از قطعش دوباره جوش زدم.وزن من 65 هست و دکتر بهم گفت ک دوره ی درمان من 3 تا 6 ماهه . 30 قرص واسه این ماه تجویز کرد ک مجدد ازمایش خون بدم و اگه مشکلی نبود ادامه بدم.امیدوارم ب نتیجه برسه.اینقد ک از عوارضش خوندم دگ واقعا داشتم ناامید میشدم…ممنون که تجربتونو در اختیارمون قرار دادین.یه دلگرمی بود.

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          پس خیلی خوبه. خدارو شکر که مشکلی نداشتید و امیدوارم که تا پایان مسیر بتونید بدون مشکل ادامه بدید. با خیال راحت مصرف کنید و مطمئن باشید که اگر آزمایش هارو انجام بدید اصلا نیازی نیست که نگران عوارض باشید. این دارو یه جواب قطعیه، همونطور که برای من با اون اوضاع خراب و برای خیلی های دیگه بوده. پس اصلا نگران نباشید،‌ فقط درست و دقیق مصرف کنید و مطمئن باشید جواب میگیرید. 🙂

          پاسخ
  202. لاله
    لاله گفته:

    سلام مریم جون ممنون ازاطلاعاتت
    من الان سه ماهه رواکوتان مصرف میکنم،گفتی بابد سه برابر وزن بدن استفاده بشه چجوریه؟
    ب ازای هرکیلوگرم باید چندگرم ازقرص مصرف بشه؟

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام لاله جان. عزیزم میزان مصرف دارو برای فردی با میزان آکنه متوسط معمولا ۰/۵ تا ۱ گرم به ازای هر یک کیلوگرم از وزن فرد هست. هر قرص هم حاوی ۲۰ میلی گرم از داروست. بنابراین مثلا فردی که وزنش ۸۰ کیلوگرم باشه نیاز به ۴۰ میلی گرم از دارو در هر روز داره که معادل میشه با دو قرص در روز. معمولا پزشک ها برای اینکه درکش راحتتر باشه میگن ۳ برابر وزن هر کس. مثلا کسی که وزنش ۶۰ کیلوگرم باشه باید ۱۸۰ تا دونه قرص مصرف کنه که حالا ممکنه پزشک بگه مثلا روزی دو تا قرص یا روزی یک قرص.

      برای افرادی که آکنه ی شدید دارن (مثل من که داشتم) تا شش برابر وزنشون هم میتونه تجویز بشه. من تقریبا ۳۳۰ تا دونه قرص مصرف کردم. درمان از ۲ ماه تا ۱۲ ماه برای افراد مختلف میتونه متفاوت باشه بسته به شدت آکنه. اما معمولا بیشتر از ده ماه نمیشه.

      پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      لاله جان حتما با مشورت پزشک متخصص دارو رو مصرف کنید. چون شما نیاز دارید که دائما آزمایش بدید و کبدتون بررسی بشه تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد. در واقع این دارو دارویی نیست که بشه بدون مشورت پزشک استفاده کرد. امیدوارم که مشکل شما هم برای همیشه رفع بشه. 🙂

      پاسخ
  203. سحري
    سحري گفته:

    سلام سارا جون روز بخير ، خيلي جالب بود برام توضيحاتت
    من خودم از دست جوش هام خسته شدم و ٢٤ سالمه حتي بيرون نميرمً.، البته صورتم فرورفتگي و اسكار شديد نداره و در حد لكه هاي قرمزه و جوش كه تصميم به استفاده راكوتان دارم
    يبار ١٠ خوردم صورتم وحشتناك بيرون ريخت از ترسم قطع كردم ?
    سوالي ازت داشتم كه بعد مصرف راكوتان توي صورت شما فرورفتگي و گودي و سوراخ ايجاد نشد؟
    چون من هركيو ديدم صورت چال شده و اسكار پيدا كرده بعد مصرف
    اگه جواب بديد خيلي لطف ميكنيد

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سلام سحر عزیز. من مریم هستم. سارا جان یکی از کاربرها هستن که کامنت گذاشته بودن. 🙂

      سحر جان ایجاد شدن چال روی صورت به خاطر نوع جوش هایی هست که ما میزنیم و به خاطر دست کاری کردن جوش ها و البته مدل پوست هر کس. اصولا جوش های بزرگ و متورم اگر دستکاری بشن چال به جا میذارن. این مساله هیچ ارتباطی به دارویی که میخوریم نداره. اما چون صورت ِ بسیاری از افراد (مثل من و شما) با شروع مصرف آکوتان به طور ناگهانی پر از جوش میشه و اصولا این جوش ها دستکاری میشن بااتمام مصرف روی صورتمون چال باقی میمونه. من هم چال دارم اما اندازه شون خیلی کوچیکه. این چال ها قبل از آکوتان هم به وجود اومده بودن. اما اصلا طوری نیستن که توی چشم باشن. بنابراین شما که تا الان فرورفتگی شدید روی صورتت ایجاد نشده مطمئن باش بعد از مصرف هم نمیشه.

      عزیزم خیلی ها در شروع مصرف به شدت دچار آکنه میشن که معمولا تا دو ماه ادامه داره. اما بعدش کاملا از بین میره. بنابراین من بهت توصیه میکنم ناامید نشی و مصرف کنی. اگر دقیق و کامل مصرف کنی مطمئن باشد برای همیشه از شر آکنه خلاص میشی.

      پاسخ
      • سارا
        سارا گفته:

        سلام مریم خانووم. واسه ضدافتاب چه مارکی خوبه هم زمان با مصرف قرص اکوتان استفاده کنم‌.؟ من ضدافتاب میزنم جوش میزنم

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام سارا جان. من خودم زمانی که از ضد آفتاب های خارجی استفاده میکردم جوش میزدم. شاید به این دلیل که میزان چربیشون برای پوست ما مناسب نیست یا اینکه برای شدت آفتاب اون مناطق تنظیم شدن و برای ما قوی هستن. بعضی افراد هم وقتی ضد آفتاب ایرانی استفاده میکنن به پوستشون نمی سازه. من ضد آفتاب های زیادی رو تست کردم و الان مدت هاست که دارم از آردن استفا می کنم. یه مدل داره که روش نوشته «فاقد جاذب های شیمیایی، مخصوص پوست های معمولی و حساس». گاهی با SPF 30 و گاهی SPF 46 می گیرم. این کرم به پوست من میسازه. اما ممکنه برای پوست شما مناسب نباشه. به هر حال می تونید تست کنید. موفق باشید.

          پاسخ
      • نفیسه
        نفیسه گفته:

        سلام مریم عزیز وقتت بخیر مطالبت فوق العاده بود من الان ۹۰ تا قرص خوردم و تحت درمانم
        درست یک هفتس دوباره جوشهای بزرگ و وحشتناکی از صورتم ریخته بیرون و خیلی هم درد دارن ؛ بعد خوردن این همه قرص بیرون ریختن این همه جوش طبیعیه؟؟
        و اینکه یه پیشنهادی بده صورتمونو با چی بشوریم صابون ها و پن های شستشو خیلی صورتمو خشک میکنن و باعث سوزش میشن

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام عزیزم. نگران جوش های جدید نباشید، بدن هر فردی یه جور واکنش نشون میده. با پزشکتون مشورت کنید و اگر لازم بود دوز مصرف رو بالاتر ببرید (روزی دو تا) تا آکنه متوقف بشه اما به هر حال نگران کننده نیست این حالت.

          صابون هارو کلن بذارید کنار. من خودم از ژل شتسشوی صورت سینره برای پوستهای معمولی استفاده میکنم و راضی هستم. اون زمان اصلا یادم نمیاد از چی استفاده میکردم اما صابون اصلا استفاده نمیکردم. به هرحال شما دائم باید پوستتون رو چرب کنید (اول مرطوب کننده بزنید و روی اون از روغن هایی مثل روغن نارگیل استفاده کنید) چون به هر حال پوست شما در این دوران دچار خشکی خواهد شد. چرب کردن رو خیلی جدی بگیرید که بعدا پوستتون چروک نشه.

          موفق باشید.

          پاسخ
  204. سارا
    سارا گفته:

    والا من استفاده كردم دو دوره يه بار ده سال پيش بازم بعد از ده سال استفاده كردم ولي فايده ي نداشت

    پاسخ
    • مریم کاشانکی
      مریم کاشانکی گفته:

      سارای عزیز، خواهرهای من همون موقع با من شروع کردن و هر کدومشون تا الان سه دوره استفاده کردن اما باز آکنه برگشته. تنها دلیلش عدم استفاده ی صحیحه. یعنی تعداد قرص های کمتر از حد نیاز، جا انداختن بعضی از قرصها در وسط درمان و یا ایجاد وقفه در مصرف قرصها در یک دوره ی درمانی. اگر دقیق و درست مصرف کنید امکان نداره برگرده. اینو خودِ پزشک ها به خواهرهام گفتن.

      پاسخ
      • ساحل
        ساحل گفته:

        مریم جون سلام
        من قبلا سنگ کلیه داشتم با توجه به تجربیات شما مصرف روآکوتان مشکلی نیست یا نباید استفاده کنم ؟

        پاسخ
      • مهسا
        مهسا گفته:

        سلام عزیزم. من حدودا 3 سال که صورتم جوش میزنه 27 سالمه. یه دوره رواکوتان خوردم بعد از اتمام دوره 3 ماه بعد دوباره جوش زدنا شروع شد زیرپوستی و چرکی. پاکسازی کردی میلک پیل کردم از محصولات ای تری بادی شاپ استفاده کردم 2 بار در روز صورتمو با شوینده و اونر تمیز می کنم الانم 1 دوره قرص ضد جوش دکتر مورد تموم کردم ولی اصلاااا فایده نداشته….. درمونده شدم دیگه چیکار کنم. و مشکل هورمونی هم ندارم آزمایش و سونوگرافی دادم. لطف می فرمایید شما چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟!
        من 6 ماه کامل هر روز یه دونه رواکوتان می خوردم بعد 6 ماه به شددددددت حساسیت و خارش پوستی گرفتم یجوری که دلم می خواست پوستمو بکنننم حتی کف دستمم خارش شدیییید گرفته بود بعد یه روز درمیون بعد دو روز درمیون همینطوری تا 6 4 ماه بعد کم کردم و قطع کردم.3 ماه بعد اتمام قرص ها جوش نزدم بعد 3 ماه باز شروع شده هرکاااری می کنم خوب نمیشه. میترسم دوباره رواکوتان بخورم اون حساسیت و خارش ها برگردن موندم چیکار کنم خیلی اعتماد بنفسمو گرفته خیلیییی. من نمی دونستتم چطور می تونم مستقیما با خود شما صحبت کنم مشورت کنم

        پاسخ
        • مریم کاشانکی
          مریم کاشانکی گفته:

          سلام عزیزم.

          ایکاش که شما همون موقع که داشتید مصرف میکردید روزی دو تا رو برای شما تجویز میکردن از ماه سوم به بعد. جوش ها فقط به یک دلیل برمیگردن اون هم اینه که میزان دارو کافی نبوده. اما اینکه میفرمایید انقدر حساسیت داشتید شاید یه نوع آکوتان (منظورم یک شرکت تولید کننده) به شما حساسیت میداده. اصلا دلیل نمیشه که الان هم اگر مصرف کنید همون حساسیت ها ایجاد بشن. اگر این دفعه تصمیم به استفاده گرفتید از یه محصول دیگه استفاده کنید چون انواع مختلفی از آکوتان وجود داره که کشورهای مختلفی تولید کردن.

          واقعیت رو بگم من اگر جای شما بودم حتما دوباره استفاده میکردم، ولی شما با توجه به حساسیتتون حتما با چند تا پزشک مشورت کنید که بتونید بدون مشکل درمان کنید و اینکه فکر میکنم دوز مصرف دارو برای شما باید بیشتر باشه.

          براتون آرزوی سلامتی میکنم.

          پاسخ
          • Blackred
            Blackred گفته:

            سلام یه سوال داشتم
            ایا ورزش کردن باعث میشه تشدید بشه جوش ها
            چون بوکس هستش
            دائما با صورت تماس داره
            اگه اونجوریه هوازی کار کنم فقط؟

            پاسخ
          • سیما
            سیما گفته:

            سلام مریم عزیز
            من الان در حال مصرف راکوتان هستم
            میخواستم بگم چون شما گفته بودین این طور جوشها به خاطر اختلال در کارکرد کبد هستن نه لزوما کبد چرب
            میترسم بعد از اتمام دوره ی درمانم جوش ها برگردن و علتش کبد چرب باشه

            پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *